Aihe: Vaikuttaako uusi tekijänoikeuslaki kulutustottumuksiisi?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 1014 15 16 17 18
Teijo K.
07.10.2005 17:50:57

Kuten olen ennenkin sanonut, en välttämättä usko keinon tepsivän. Siitä olen kuitenkin varma, että ostoboikotti ei asiaa auta millään lailla. Ja kuten sanottu, mulle riittää, että se levy soi cd-soittimella, jonka on luvattu soittavan kaikki cd-levyt (ei siis tietokone eikä näköjään edes kaikki kannettavat).

Musta noi cd-soittimet joiden on ilmoitettu soittavan kaikki levyt on jolteensakin epäilyttävähköjä moraalipuolella. Siinä vaiheessa kun soittimen luvataan soittavan muitakin kuin cdda standardin mukaisia levyjä, siitä löytyy nimenomaan lista warettajien suosimista tallennusmuodoista. Soittaahan se sitten ne cd-levyn kaltaiset tuotteetkin mukisematta.

Kaikki cd soittimet mitä minä olen nähnyt, lupaavat soittavansa kaikki _cd-levyt_. Cd-levyn kaltaisia tuotteita ne kaikki eivät lupaa soittavansa.
Munsta.
Woc
07.10.2005 18:01:50

Kuten olen ennenkin sanonut, en välttämättä usko keinon tepsivän. Siitä olen kuitenkin varma, että ostoboikotti ei asiaa auta millään lailla. Ja kuten sanottu, mulle riittää, että se levy soi cd-soittimella, jonka on luvattu soittavan kaikki cd-levyt (ei siis tietokone eikä näköjään edes kaikki kannettavat).

Ostoboikotti auttaisi varmasti jos tarpeeksi ihmisiä lähtisi siihen mukaan, mihin en itse kyllä usko.

Tuota viimeistä lausettasi en oikein ymmärrä. Siis tarkoitatko että sulle on ok, että levyissä lukisi sen soivan vain tämän yhtiön soittimella ja joku toinen levy soisi vain jonkun toisen yhtiön soittimella? Eiköhän cd-soittimen ole luvattu soittavan kaikki cd-levyt, oli ne soittimet kiinni missä tahansa vehkeessä.
Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna
Feggy
07.10.2005 18:07:54

Tuota viimeistä lausettasi en oikein ymmärrä. Siis tarkoitatko että sulle on ok, että levyissä lukisi sen soivan vain tämän yhtiön soittimella ja joku toinen levy soisi vain jonkun toisen yhtiön soittimella? Eiköhän cd-soittimen ole luvattu soittavan kaikki cd-levyt, oli ne soittimet kiinni missä tahansa vehkeessä.

Sanon uudelleen: mulle riittää, että kaikki tähän asti ostamani levyt ovat soineet keskihintaisella perusdvd-soittimellani. Jos ne eivät jatkossa suostu sillä soimaan, niin sitten alan hermostumaan.

Mutta siis mä kuuntelen levyni vaan sillä, joten ehkä nyt vihdoin suljen suuni, kun en muista kuuntelutavoista varsinaisesti ymmärrä.

Mutta jatkakaa. Kysymys oli siis: vaikuttaako uusi tekijänoikeuslaki kulutustottumuksiisi? Jaksaako joku tehdä tilaston?
Chemo
07.10.2005 18:35:58

vaikuttaako uusi tekijänoikeuslaki kulutustottumuksiisi?

Näyttäisi vaikuttavan: myös mä pyrin käymään pienliikkeissä aina kun mahdollista, ja jos nämä kuolevat, vaihtuu ostelut nettiin täälläkin.

Jos toi tapahtuu, niin siinäpä sitä on sitten kulttuuriministerille varsinaista kädenjälkeä jätettäväksi historiaan. Eipä tuu äkkiä mieleen että tuossa pestissä kukaan olisi aikaisemmin pystynyt aiheuttamaan suoranaista vahinkoa ja tuhoa.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
KeljuK
07.10.2005 19:29:57 (muokattu 07.10.2005 19:41:01)
Sanon uudelleen: mulle riittää, että kaikki tähän asti ostamani levyt ovat soineet keskihintaisella perusdvd-soittimellani. Jos ne eivät jatkossa suostu sillä soimaan, niin sitten alan hermostumaan.

No hyvä että sinuakin hermostuttaa jos sattuu niin käymään että jotkut levyt eivät soikkaan. Aiemmasta on saanut käsityksen että sinua ei kiinnosta soiko levyt, tärkeintä on tukea bändiä.

Mutta siis mä kuuntelen levyni vaan sillä, joten ehkä nyt vihdoin suljen suuni, kun en muista kuuntelutavoista varsinaisesti ymmärrä.

Tämähän se on ymmärtämättömyytesi pohja&perusta. Pari kertaa viikossa tulee himmennettyjä valoja ja pistettyä olkkari oikeasti hintavalla järjestelmällä Nick Cavea soimaan ja kuunneltua pitkään ja hartaasti.
Mutta kuten sanoin, pääosa työstäni on PC:n ääressä istumista, samaten (juoksua&punttisalia lukuunottamatta) PC on myös harrasteväline. Siinä on kiinni Sennheiserin luurit&kunnon äänikortti. Kuuntelen musaa PC:llä(joka siis soittaa kaikki audio CD:t missä sitä ei ole _erikseen_estetty!!!), 1-10h päivässä, nytkin uusinta&ostettua Opethia. Ja se "erikseen estetty" siinä v**aa suunnattomasti. Että todellakin näkevät erikseen vaivaa jotten tätä voi jatkossa tehdä. Ja kyllä se että osa porukkaa näyttää täällä pitävän kys. toimitaa turhana ja tarpeettomana sekä jotenkin vääränä, pistää naamaan punaista väriä.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
Feggy
07.10.2005 20:52:00

Näyttäisi vaikuttavan: myös mä pyrin käymään pienliikkeissä aina kun mahdollista, ja jos nämä kuolevat, vaihtuu ostelut nettiin täälläkin.

Jos toi tapahtuu, niin siinäpä sitä on sitten kulttuuriministerille varsinaista kädenjälkeä jätettäväksi historiaan. Eipä tuu äkkiä mieleen että tuossa pestissä kukaan olisi aikaisemmin pystynyt aiheuttamaan suoranaista vahinkoa ja tuhoa.

Joo, mä toivon kanssa, että tähän laki ei vaikuta ja kuten toisesta ketjusta ilmeni, en usko sen kauheasti vaikuttavan. Mäkin ostan mieluummin levyni pienistä, hyväksi havaituiksi kaupoista, joissa on hyvä valikoima ja edulliset hinnat. Vaikka sen saman levyn saisi ehkä vähän halvemmalla ja helpommalla netistä. Osittain tämä johtuu kyllä siitä, että harrastan paljon vaihtokauppaa, mutta mä tykkään levylaarien selaamisesta ja fyysisten levyjen läsnäolosta, puhumattakaan jutustelusta levykauppiaan kanssa. Toivon tosiaan, ettei tarvitse turvautua levyostoksissa tylsään ja mekaaniseen nettiin. Odotamme jännittyneenä.
jäykkis
07.10.2005 22:11:59
Mutta kuten sanoin, pääosa työstäni on PC:n ääressä istumista, samaten (juoksua&punttisalia lukuunottamatta) PC on myös harrasteväline. Siinä on kiinni Sennheiserin luurit&kunnon äänikortti. Kuuntelen musaa PC:llä(joka siis soittaa kaikki audio CD:t missä sitä ei ole _erikseen_estetty!!!), 1-10h päivässä, nytkin uusinta&ostettua Opethia.

Mulla taas pääosa musiikinkuuntelusta on MP3 pohjaista, joko MP3 soittimesta liikkeellä ollessa tai kotona PC:ltä. Tottakai minäkin haluan kuunnella musiikkini siellä ja siten kun se mulle parhaiten sopii, ilman keinotekoisia rajoituksia.

Kuten ajimmin sanoin, niin sikäli kun levyt on merkitty kopiosujatuiksi (joka ei kai ole edes pakko!), niin minulta ainakin ne jää kyllä levyt hyllyyn. Ei kiinnosta lähteä urheilemaan ja kokeilemaan soiko ja jos niin millä soittimella saati millä taikatempulla saan sen nyt MP3 soittimeen.

Näin se vain menee. Ja varmaan useimmalla jos nuo kopiosuojaukset nyt on niin vahvat, että ne jotain todella estää.

Olen myös tekevinäni tässä mielenkiintoista havaintoa, ne jotka protestoivat nyt tätä kopiosuojausta vastaan on pahiksia ja katalia konnia, jotka käyttää kopiosuojausta tekosyynä nettiharrastuksilleen. Näyttäisiköhän nyt vähän siltä, että ainahan on oltava se moraaliltaan ja tavoiltaan alempi kasti jota voi ikään kuin vähän tölvästä.

Jep jep.
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
Chemo
07.10.2005 23:14:48 (muokattu 07.10.2005 23:15:27)

mä tykkään levylaarien selaamisesta ja fyysisten levyjen läsnäolosta, puhumattakaan jutustelusta levykauppiaan kanssa.

Sama täällä! Kyse on paitsi kulttuuriharrastuksesta, myös oikeastaan elämäntavasta. Jota ei saa riskeerata jonkun poliitikon naurettavien henkilökysymysten takia.

Mutta hyvä mikäli uhkaa ei nähdä vakavana; mä en oo niin seurannut asioita. Mehän siihen tietty voidaan vaikuttaa ostamalla levyjä edelleen pikkuputiikeista. Mä ainakin aion.

Kopiosuojaukset eivät oo hankaloittaneet mun elämääni - vielä, ja toivon etteivät hankaloita jatkossakaan. Tuntuu todella täysin hölmöläisten hommalta tuo laki tässä suhteessa. En oo hommannut mp3-soitinta; varovaisen kiinnostunut niistä kyllä olen.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
FastEddie
08.10.2005 00:51:51

Kuten ajimmin sanoin, niin sikäli kun levyt on merkitty kopiosujatuiksi (joka ei kai ole edes pakko)

Ei ole pakko, mutta jos levy ei täytä audio compact disk-standardia, siinä ei saa olla compact disk logoa.

Ainakin mun uusissa levyissä, logo puuttuu noin joka toisessa.
Born to lose, live to win
Feggy
08.10.2005 08:10:09 (muokattu 08.10.2005 08:15:13)

Digitoday:

Studiot käynnistelevät elokuvien latauspalveluita

Elokuvateollisuus työskentelee avatakseen imurointipalveluja verkkoon.

- Tämä meidän on pakko tehdä, mutta se on tehtävä hyvin. Olemme melko lähellä ja pystymme siihen toivon mukaan vuoden loppuun mennessä, NBC Universalin pääjohtaja Bob Wright valotti Reutersin mukaan.

Wrightin mukaan tavoitteena on välttää piratismista kärsineen musiikkialan kohtalo. Hän puhui piratismia ja väärentämistä vastustavan Bascap-aloitteen julkistustilaisuudessa.

Pari elokuvien latauspalvelua on jo olemassa. Movielink esimerkiksi on viiden suuren Hollywood-studion yhteishanke.

Wright otti myös kantaa uusien dvd-formaattien taisteluun.

- Yksi standardi olisi aina mieluisampi ja siihen tullaan lopulta pääsemään. Toivottavasti taistelu ei mene yhtä pitkälle kuin betamaxin ja vhs:n kohdalla, Wright viittasi 80-luvun standardisotaan.
J.Ahonen
08.10.2005 09:55:38
En jaksa selata koko ketjua, joten kysyn mahdollisesti uudestaan: Seurataanko nykyään sitten jotenkin aktiivisemmin kuluttajien toimintaa? EI ole koskaan minun ovelta tultu kyselemään poltettuja levyjä tms...
käsi
08.10.2005 11:03:03

ei kai mitenkään, no tuossa nyt vähän harmittaa se että jos tarvin vain yhden biisin joltain levyltä niin pitäiskö nyt sitten ostaa aina koko hemmetin levy.

tähän asti harrastanut levyjen ostamista joten rahaa palaa tulevaisuudessakin aika paljon levyihin. tosin tilaaminen internetin välityksellä on alkanut omalla osalla kasvaa.

samoin joitakin levyostoksia odottelen aika kauan jopa niin kauan että ne on alennuskoreissa kaupoissa:) suomessa cd levy maksaa liikaa. toki siinä on monta välikättä joiden pitää saada osansa kuin myös levy-yhtiön ja artistin, mutta silti. pikkuisen halvempi niin myisi varmasti enemmän joten rahaa ne saisivat kuiteskin samanverran.
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
Niskamies
08.10.2005 12:39:09
ei kai mitenkään, no tuossa nyt vähän harmittaa se että jos tarvin vain yhden biisin joltain levyltä niin pitäiskö nyt sitten ostaa aina koko hemmetin levy.

Ratkaisu ongelmaan: iTunes music store!
There's a fine line between stupid or clever.
Tomtom
08.10.2005 12:50:49 (muokattu 08.10.2005 12:52:29)
Eihän tuo ole jatkossakaan lähtökohtaisesti kiellettyä.

Millä tavoin se on hyvä asia?

Tuohon ensimmäiseen kommenttina, että eikös se juuri näin ole? Tosin tässäkin ketjussa on niin monenlaista tulkintaa tästäkin asiasta, että enpä ole varma. Jos on sallittua, niin oikein hyvä.Jos taas ei niinkuin itse ymmärsin kaiken tämän "tieto"määrän nopeasti selattuani, niin tässä rikon satavarmasti lakia.

Tuohon toiseen taas: Eikös se nyt ole aika selvää että tekijänoikeuslaki on tehty parantamaan tekijän oikeuksia ja estämään piratismia?

E. Jos mulla on levy jonka olen ostanut ja haluan siitä yhden kappaleen mp3-soittimeen, niin en kyllä tasan osta sitä itunesista, enkä mistään muualtakaan. Mullahan on jo se levy!
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
Shaft
08.10.2005 13:23:12
Tuohon ensimmäiseen kommenttina, että eikös se juuri näin ole? Tosin tässäkin ketjussa on niin monenlaista tulkintaa tästäkin asiasta, että enpä ole varma. Jos on sallittua, niin oikein hyvä.

Kopionti omaan käyttöön ei ole kiellettyä, paitsi jos se edellyttää kopiosuojausten ohittamista. Tietysti tämäkin voi ajan myötä muodostua ongelmaksi, jos kopiosuojaukset vielä selvästi yleistyvät. Sikäli jännää, kun niin monet täällä tuntuvat "tietävän", miten lakia tullaan soveltamaan.

Tuohon toiseen taas: Eikös se nyt ole aika selvää että tekijänoikeuslaki on tehty parantamaan tekijän oikeuksia ja estämään piratismia?

Toki. En vaan usko, että em. kuluttajan toiminnan haittaaminen on oikea tapa suojella tekijänoikeuksia.
KeljuK
08.10.2005 13:25:06 (muokattu 08.10.2005 13:39:50)
..jos kopiosuojaukset vielä selvästi yleistyvät.

Sony, 100% tavoite ensi vuonna, Emi 30%. Eli "kun yleistyvät".

Mitä lain tulkintaan tulee, niin sen saa selville helposti;

Tarvitaan vain muutaman henkilön aktiivisuutta, pari kannettavaa tietokonetta, ostettuja kopiosuojattuja CD-levyjä, ja media paikalle esm. poliisilaitoksen edustalle. Muutamin kyltein homma selväksi että täällä kopioidaan omia kopiosuojattujalevyjä, organisoidusti keskustellaan kopiosuojien ohittamisesta sekä käytetään kys. toimintaan sopivia ohjelmia.

Siinä sen näkee että mitä tapahtuu. Eli saadaan ennakkotapaus. Kunhan siis laki tulee voimaan.
kivi
08.10.2005 14:08:57
Siinä sen näkee että mitä tapahtuu. Eli saadaan ennakkotapaus. Kunhan siis laki tulee voimaan.

Mieleeni muistuu eräskin viinikauppias.

Mutta siitä vain, on aina hyvä tehdä käytännön tempauksia julkisesti ja itsensä likoon laittaen, jos haluaa demonstroida asioita, jotka omasta mielestä ovat väärin.

Se on joka tapauksessa reilumpaa kuin yllyttää laittomuuksiin nimimerkin suojissa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
KeljuK
08.10.2005 18:02:42 (muokattu 08.10.2005 18:02:59)

Se on joka tapauksessa reilumpaa kuin yllyttää laittomuuksiin nimimerkin suojissa.

Ennemminkin kyse on siitä että lakiin saadaan tällätavoin kerralla selkeä linja ennakkotapauksen muodossa. Ei jää jossiteltavaa. Nähdään tuleeko omaan käyttöön ostetun tuotteen kopioinnista sakko, ja vaatiiko peräti joku taho asiasta korvauksia kopioinnista aiheutuneista vahingoista.

Jos sakkoa tai korvausvaadetta ei tule, niin voidaan myös kerralla todeta että käytännön tasolla ostamansa kopiosuojatun levyn kopiointi omaan käyttöön on sallittu.

Ja totta hemmetissä osallistun itse. Se että minä kirjoittelen täällä nimimerkillä(aivan kuten 99.9% muistakin) ei tee sinusta jeesusta tai mielipiteistäsi pätkääkään oikeampia vaikka omaa etunimeäsi käytätkin.
M1kk0
09.10.2005 21:28:30
'o' Googleta ennen kuin kysyt typeriä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)