Aihe: Sävel korkeus 1 | |
---|---|
![]() 05.10.2005 23:52:17 | |
Mitä olette mieltä siitä että yrittää väkisin laulaa korkeimmassa rekisterissä mihin on itsellä juuri ja juuri rahkeita? Mitä, jos menee tämän yli? Olen itse harrastanut karaoke laulantaa 2-vuotta. Takana on noin ehkä 30 baari reissua 2-vuoden sisällä. Perus puheääneni on aika matala. Aluksi lauloin paljon suomalaista matskua kuten Popedaa ja se sopi hyvin äänelleni, sillä minulla on ehkä hieman pateakin matalempi ääni. sitten pikkuhiljaa aloin lauleskelemaan enklannin kielisiä biisejä. Yritin "rääkyä" MM. näitä: -Whitesnake Crying in the rain Here I go again Sitten yritin joitain Bruse Dickinsonin biisejä, eikä nekään oikein natsannut. Jotkut biisit menevät aika hyvin, kuten: GNR/Don´t Cry Deep Purple/Soldier Of Fortune D.L Roth/ Just A Gigolo Dream Theater/The Answer Lies Within Reenailin kerran viikon verran tapailemalla eri säveliä aina siihen pisteeseen saakka, kunnes ääni sortui. Menis pari säveltä matalemmalle ja koitin totutella siihen ja sitten taas sinne sortumispisteeseen jne. Viikon kun vedin tätä reeniä, alkoi kurkku menemään aikalailla tukkoon. Matalia ääniä oli enää vaikea laulaa. Pidin noin 2-viikkoa taukoa ja yllätyin kun aloin taas laulamaan. Ääneni oli petraan tunut aika lailla. Mahtoikohan ääni jänteeni olla aluksi vain hieman rasittuneet, kun aluksi tavallaan menin kehityksessä taaksepäin, vai onko reenaus tekniikka yksinkertaisesti väärä ja haitallinen? Ja onko ylipäätänsä järkeä yrittää nostaa rekisteriä/onko se mahdollista? | |
![]() 06.10.2005 00:06:56 | |
Mitä olette mieltä siitä että yrittää väkisin laulaa korkeimmassa rekisterissä mihin on itsellä juuri ja juuri rahkeita? Mitä, jos menee tämän yli? Kuuntelepas tuolta muutama biisi niin voit itse päätellä, miltä kuulostaa kun väkisin vedetään liian korkeata ja vipraattoa: http://www.keskiespoo.net/~salonn/mp3/Karate-Pekka/ Jos joku käy vittuileen niin kannattaa sanoa sille:"Dissected Corpse Emulation Wars" | |
![]() 06.10.2005 22:25:54 | |
Viikon kun vedin tätä reeniä, alkoi kurkku menemään aikalailla tukkoon. Mulla katoaa usein matalista äänistä botne silloin kun on väsynyt ääni ja kroppa. Rankan keikan jälkeen matalia ääniä kyllä tulee ja normaali puheääni madaltuu, mutta laulaminen matalalta on vaikeempaa täydellä äänellä. Rasituksesta se johtuu, jos kurkku tuntuu menevän tukkoon. Rasitus taas voi johtua lauluteknisistä puutteista tai yksinkertaisesti siitä ettei äänentuottoelimistön fysiikka kestä mitään mieletöntä rääkkiä. Tarvii lepoa ja palautumista välillä, vaikka ois miten oikee tekniikka. Levon tarve taas on tapauskohtaista. Näköjään ääneensäkin saa kestävyyttä ajan ja treenin myötä. Ja onko ylipäätänsä järkeä yrittää nostaa rekisteriä/onko se mahdollista? Miksipä ei laajentaisi äänialaansa? Ei se välttämättä treenivaiheessa mitään herkkua ole kuuntelijoille, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee. On se siis ihan täysin mahdollista saada harjoittelemalla äänensä korkeampiin / matalampiin ulottuvuuksiin. (Tästä on kirjoiteltu muistaakseni mm. "äänialasi"-otsikon alla.) | |
![]() 07.10.2005 14:35:24 | |
Miksipä ei laajentaisi äänialaansa? Ei se välttämättä treenivaiheessa mitään herkkua ole kuuntelijoille, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee. On se siis ihan täysin mahdollista saada harjoittelemalla äänensä korkeampiin / matalampiin ulottuvuuksiin. (Tästä on kirjoiteltu muistaakseni mm. "äänialasi"-otsikon alla.) Totta muuten, mutta tähän ei kannata ryhtyä, jos ei ole varma, että tekniikka-asiat on kohdallaan. Eli ennen kuin aletaan oikein kunnolla rasittamaan ääntä (ja tämä äänialan laajentaminen rasittaa sitä hyvin paljon), kannattaa perehtyä laulamisen teoriaan ja mahdollisesti ottaa laulutunteja. Jos tekniikka on pielessä, niin saatat muuten hyvinkin nopeasti pilata äänesi jopa lopullisestikin. Naura ongelmillesi, niin kaikki muutkin tekevät. | |
![]() 07.10.2005 18:10:17 | |
Ehdottomasti kannattaa laajentaa äänialaa. Itse pidän nyrkkisääntönä, ettei missään vaiheessa pidä ruveta sattumaan tai puheääni menemään (muuttumaan käheäksi / painuneeksi). Tällöin ei pitäisi suurempia vahinkoja tapahtua vaikka high & loud-meininkiä harrastetaan. Bassot kyllä katoaa iteltäkin. | |
![]() 07.10.2005 23:14:45 | |
Noista biiseistä - The Answer Lies Within ei muistaakseni mene kovin korkealta (olisko G2-F4). Juuri DT:n biisejä olisi mukava lauleskella vaikka reenikämpillä, mutta kun ylärekisteristä puuttuu melkeinpä oktaavi ("Learning To Live" levyltä Images & Words F#5), niin taitaa minun tapauksessani olla parempi keskittyä kitaran rämpyttämiseen tai alkaa diggailemaan vaikka Frederikkiä ;-) | |
![]() 08.10.2005 14:13:40 | |
Kyllä kai kunnollisen äänihuollon tuloksena löytyy aina se sen hetkinen maksimi ja minimikorkeus. En ole kovasti alan teoriaan perehtynyt, mutta kyllähän järki sanoo ihmiselle myös, kuinka korkean esteen yli pääsee hyppäämällä koskettamatta sitä. Oiskohan se sävelkorkeuden kanssa sama juttu... | |
![]() 08.10.2005 14:28:27 | |
"The amount of movement required for your entire range is microscopic. I suggest you reread that previous line about a thousand times until it is embedded in your subconscious." - Mark Baxter. En tiedä miten hyvä laulaja oikeesti kyseinen äijä on, mutta hyvä quote. Haen bändiä. Soitan kitaraa. Voin myös huutaa. | |
![]() 11.10.2005 20:18:04 | |
Kuuntelepas tuolta muutama biisi niin voit itse päätellä, miltä kuulostaa kun väkisin vedetään liian korkeata ja vipraattoa: http://www.keskiespoo.net/~salonn/mp3/Karate-Pekka/ Huh huijaa...aika rankkaa meininkiä- Ei taivaaseen hevillä pääse. | |
![]() 11.10.2005 21:55:23 | |
ääniskaalaa pystyy laajentamaan aika paljolti vain laulamallako? :D näin itse asian näen. ammattilaisten apukaan ei varmasti ole pahitteeksi. Whatever happens, happens. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)