Aihe: Voiko ruusupuuotelaudan öljytä muullakin kuin sitruunaöljyllä?
1 2
Swan
19.06.2003 10:33:39
No niin, otsikko kertoo kaiken. Eli onko ruusupuuotelaudan öljyäminen mahdollista muullakin aineella kuin sitruunaöljyllä?
"Käytä aurinkovoidetta ja kondomia... Periaatteessa, jos pidät musiikista ja instrumentista, kaikki muu pitää huolen itsestään. Keskity määränpäihisi ja ymmärrä omat määränpääsi." - Steve Vai
jarmos
19.06.2003 10:38:54
Kyllä voi, periaatteessa tavalliset ruokaöljyt käyvät aivan hyvin, lämmitä öljy kuumaksi ja sivele kankaalla tai talouspaperilla, anna imeytyä hetki ja pyyhi ylimääräinen pois. Ammattirakentajat neuvonut että otelautaa jos vähän lämmittää, esim auringossa niin imeytyy paremmin.
Olli S.
19.06.2003 10:56:35

Mulla ainakin on tämmöistä Dunlopin otelaudan puhdistusainetta, jossa on öljy mukana. Käy tuoteselosteen mukaan kaikkiin paitsi vaahtera otelautoihin.
Se parhaiten nauraa, joka toiselle kuoppaa kaivaa.
p130
19.06.2003 10:58:54

Rypsiöljy on jees. Toimii, on myrkytön ja edullistakin vielä :)
"Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock."
Hammer Of The Gods
19.06.2003 11:31:41
Miksi öljytä jollakin muulla kuin sitruunaöljyllä? Sitruunaöljy nyt on takuuvarmasti sellainen aine, ettei sillä voi saada otelautaan minkäänlaista vahinkoa aikaan ja se on kaiken lisäksi halpaa. Itse en ainakaan ottaisi otelaudan kanssa minkäänlaista riskiä, edes pientä, kokeilemalla jotakin muuhun tarkoitukseen tehtyä tavaraa vaikka se olisi periaatteessa lähes samanlaista.

Tuo sama D'Andrea Lemon Oil Cleaner&Conditioner puteli (59ml) on ollut minulla jo vuoden ja siitä on vieläkin 3/4 jäljella vaikka olen joka kieltenvaihdon yhteydessä otelaudan puhdistanut!
Mitä helpommin, sitä helpommin!
Swan
19.06.2003 11:33:40
Miksi öljytä jollakin muulla kuin sitruunaöljyllä? Sitruunaöljy nyt on takuuvarmasti sellainen aine, ettei sillä voi saada otelautaan minkäänlaista vahinkoa aikaan ja se on kaiken lisäksi halpaa. Itse en ainakaan ottaisi otelaudan kanssa minkäänlaista riskiä, edes pientä, kokeilemalla jotakin muuhun tarkoitukseen tehtyä tavaraa vaikka se olisi periaatteessa lähes samanlaista.

Tuo sama D'Andrea Lemon Oil Cleaner&Conditioner puteli (59ml) on ollut minulla jo vuoden ja siitä on vieläkin 3/4 jäljella vaikka olen joka kieltenvaihdon yhteydessä otelaudan puhdistanut!

Saako sitruunaöljyä hieman huonosti vrustetustakin musiikkiliikkeestä? Kuinka paljon pullo sellaista maksaa?
"Käytä aurinkovoidetta ja kondomia... Periaatteessa, jos pidät musiikista ja instrumentista, kaikki muu pitää huolen itsestään. Keskity määränpäihisi ja ymmärrä omat määränpääsi." - Steve Vai
Hammer Of The Gods
19.06.2003 11:36:26
Saako sitruunaöljyä hieman huonosti vrustetustakin musiikkiliikkeestä? Kuinka paljon pullo sellaista maksaa?

Omani maksoi muistaakseni jotain 6€. Kyllä sitä pitäisi pienemmästäkin musiikkiliikkeestä löytyä, on sen verran peruskamaa.
karkki
19.06.2003 11:48:17

Eikös joku sanonut, että sitä saisi apteekistakin? Jos saa, on se luultavasti bulkkitavarana ruskeassa pullossa ostettuna edullisempaa kuin brandättynä ja ulkomailta kuljetettuna musiikkiliikkeessä. Vaikka reippaasti alle 10 euron hinta muistaakseni jää sielläkin.
p130
19.06.2003 12:03:41

No ei tuo nyt niin edullista ole, 6€/59ml tekee hilkun verran yli 100€ litra. Kyllähän käyttömäärät niin pieniä ovat ettei tämä nyt suurta eroa kuitenkaan loppupeleissä tee vaikka ruokaöljyjä saa reilusti alle eurolla litra...

Ruokaöljyjä on käytetty ruusupuuotelautoihin suurinpiirtein yhtä kauan kuin on ollut ruusupuuotelautoja eli mitään vahinkoa ei pitäisi niillä aikaan saada. Lisäksi näissä Lemon oileissa lukee purkin kyljessä joko ei nautittavaksi tai jotain sinnepäin... Enemmän epäilisin näiden olevan haitaksi jos joku on.

Ei siinä mitään, jokainen käyttäköön mitä lystää, ihan vain minun mielipiteeni aika vähäpätöisestä asiasta.
HS
19.06.2003 12:04:12
Terve

Itsekin olen käyttänyt tuota sitruunaöljyä, mutta lienee aika haihtuvaa tuo aine jolloin varsinaiset otelautaa hoitavat vaikutukset jäävät aika lyhytaikaisiksi. Viimeksi tein jonkinlaisen seoksen puunkäsittelyyn tarkoitetusta vahasta ja sitruunaöljystä. Hyvin toimi.
Hammer Of The Gods
19.06.2003 12:23:06
Terve

Itsekin olen käyttänyt tuota sitruunaöljyä, mutta lienee aika haihtuvaa tuo aine jolloin varsinaiset otelautaa hoitavat vaikutukset jäävät aika lyhytaikaisiksi. Viimeksi tein jonkinlaisen seoksen puunkäsittelyyn tarkoitetusta vahasta ja sitruunaöljystä. Hyvin toimi.

Niin, eipä se pitkään siinä otelaudalla viihdy, mutta riittävästi kuitenkin, kun kerran kuukaudessa kieltenvaihdon yhteydessä pyyhkäisee.
p130
19.06.2003 13:45:37

käristyykö sormenpäät jos on ruokaöljyllä öljytty kaula ja alkaa shredaamaan? ;)

Ei vaa....

Mitä hyötyä öljyämisestä on?

Otelauta "liukastuu" -> miellyttävämpi soittaa. Suojaa myös otelautaa jossakin määrin.

Vaahteraotelauta ei tarvitse öljyä, ja osa ruusupuisistakin pysyy ihan hyvän tuntuisina suurinpiirtein ajasta ikuisuuteen. Myöskään eebenpuiset eivät ýleensä kaipaa kovin usein öljyä. Joidenkin mielestä kai koko touhu on turhuutta ja turhaa öljyäminen onkin jos eroa ei huomaa.

Kokeile seuraavassa kieltenvaihdossa. Sivelet otelautaan öljyä, annat imeytyä ja tämän jälkeen kaikki ylimääräinen pyyhitään pois (=kaikki mikä pyyhkimällä lähtee).
Juho
19.06.2003 14:20:28

Luulin tilanneeni otelauta öljyä, kun tilasin Thomannilta "D'Andrea Guitar Polish" merkkistä ainetta mutta ilmeisesti se ei käykään otelautaan. Koska polish tarkoittaa suomeksi että kiilloke.
En ole uskaltanut laittaa sitä otelautaan. Eikä varmaan kannatakaan.

Mihinköhän tuota käytetään? Bodyn kiiloke vai?
http://www.noarmor.tk/ http://www.terrencialembrace.tk/
fox
19.06.2003 14:26:47

Mihinköhän tuota käytetään? Bodyn kiiloke vai?

Sitä se on sano Sahlsteeni p-kaa.. (vanha viidakon sanonta)
Kyllä kitara tykkää että sitä bodyakin joskus kiillotetaan. Jos ei oo satiinilakattu, öljytty tai sitten puuvahattu ei-kiiltäväpintainen. :)
Hammer Of The Gods
19.06.2003 16:17:52
Vaahteraotelauta ei tarvitse öljyä, ja osa ruusupuisistakin pysyy ihan hyvän tuntuisina suurinpiirtein ajasta ikuisuuteen.

No melkein ikuisuuteen. Iän karttuessa (kitaralle siis) otelauta saattaa alkaa halkeilla eikä se muutenkaan enää näytä yhtä kauniilta jos siitä ei ole pidetty huolta.

Itse käytän tuota öljyä seuraavalla tavalla: kostutan jonkin PUHTAAN ja nukkaamattoman rätin sillä ja pyyhin pahimmat paskat pois otelaudasta. Sen jälkeen levitän öljyä kauttaaltaan koko otelautaa ja annan imeytyä, jonka jälkeen ne ylimääräiset pois. Tosi hyvässä kunnossa on otelauta pysynyt, ja ruusupuun väritkin näyttävät paljon "terveemmiltä" kun se on öljytty.
Mando
19.06.2003 17:08:53
No melkein ikuisuuteen. Iän karttuessa (kitaralle siis) otelauta saattaa alkaa halkeilla eikä se muutenkaan enää näytä yhtä kauniilta jos siitä ei ole pidetty huolta.

Onko joku oikeasti nähnyt kitaran, josta ruusupuu- tai ebenpuuotelauta on kuivuuttaan halkeillut....?

Jos kitaran jättäisi meren rannalle muutamaksi vuodeksi, niin ehkä sitten jotain vaurioita voisi tullakin.

Mulla on kitaroita 70-, 80- ja 90-luvuilta ja otelaudan öljyämisen olen katsonut turhaksi puuhaksi. Puhdistus tosin on joskus paikallaan, mutta sekin harvoin ja ihan vaan mekaanisesti; mulla hikoaa kädet tosi vähän ja kitarat pysyy puhtaina.

Mutta jos joku kokee öljyämisen hyödylliseksi, niin antaa mennä vaan.
PJS
19.06.2003 17:43:31

Mitenkäs toi pintäkäsittelemättömille, tumille jalopuu huonekaluille tarkoitettu Pled-huonekaluöljy toimis
Jeah!!!
Hammer Of The Gods
19.06.2003 17:56:17
Onko joku oikeasti nähnyt kitaran, josta ruusupuu- tai ebenpuuotelauta on kuivuuttaan halkeillut....?

Jos kitaran jättäisi meren rannalle muutamaksi vuodeksi, niin ehkä sitten jotain vaurioita voisi tullakin.

Mulla on kitaroita 70-, 80- ja 90-luvuilta ja otelaudan öljyämisen olen katsonut turhaksi puuhaksi. Puhdistus tosin on joskus paikallaan, mutta sekin harvoin ja ihan vaan mekaanisesti; mulla hikoaa kädet tosi vähän ja kitarat pysyy puhtaina.

Mutta jos joku kokee öljyämisen hyödylliseksi, niin antaa mennä vaan.

No minä ainakin olen nähnyt useita kitaroita, joissa ruusupuuotelaudat ovat olleet suht karseassa kunnossa. Eikä ole ollut haluja kokeilla, että millä semmoista jälkeä saa aikaan. Tiedänpähän ainakin, ettei omille kitaroilleni käy sillä tavalla. Kukin hoitakoon soittimiaan ihan omantuntonsa mukaan...
HS
19.06.2003 21:01:38
Terve

Itseäni toisaalta lainaten :) "Takavuosina törmäsin eräässä Tamperelaisessa musiikkiliikkeessä kahteen varsin nättiin Samick/Valley Arts kitaraan. Olivat olleet näyteikkunalla aika pitkään ja olin aina ohikulkiessani niitä vilkuillut hivenen "sillä silmällä :)
Poikkesin sitten kerran liikkeeseen ja pyysin myyjältä saada testata ko. kitaroita. Myyjä nouti kitarat ikkunalta ja kappas... molemmissa otelauta halki. Pahaa teki! Sangen kauniita ja itse asiassa varsin hyväntuntuisia soittimia olivat."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)