Aihe: Vaikuttaako uusi tekijänoikeuslaki kulutustottumuksiisi?
1 2 3 4 5 6 7 814 15 16 17 18
Feggy
07.10.2005 11:27:08

Totta, mutta ostamalla levyn tulen myös rahoittaneeksi levy-yhtiön toimintaa, jonka osuus levyn tuotosta on luultavasti vielä suurempi kuin bändin.

Tuolla logiikalla ei voi ostaa kuin omakustanteita.
Feggy
07.10.2005 11:31:38

Ja minua ei kiinnosta bändin&tuotantoportaan paras, ellei heitä kiinnosta kuluttajan paras.

Minua ei kiinnosta sellaisten bändien uran edistäminen jotka päättävät tahallaan haitata minun ostamieni levyjen käyttöä.

Sua taitaa kiinnostaa vain oma paras. Mitähän Iron Maiden olisi mieltä asenteestasi?
tse
07.10.2005 11:40:51
Maailmalla kovasti huudellaan että "piratismi/waretus ajaa levy-yhtiöt tuhon partaalle". Samaan aikaan esim Briteissä
myydään levyjä enemmän kuin koskaan.

British album sales have hit a record high for the second year in a row.

A total of 163.4m albums were sold in 2004, an increase of 2.6%. There were 5.7m tracks downloaded from legal sites - overtaking singles for the first time. Singles sales slumped by 14.2% to 5.5m according to BPI figures.

Ameriikassa kasvua oli 2.3% 2004.

Suomessa mennään vuoden 1999 tasolla (CD)
joten pientä taantumusta on ilmassa.
2003 oli kuitenkin huippuvuosi.

Turhaa itkuako?
En puollusta piratismia, Ihmetyttää vain.

Alkuperäiseen kysykseen vastaan:
Ei luulis vaikuttavan millään tavalla.
wine = water + jesus
KeljuK
07.10.2005 11:45:09 (muokattu 07.10.2005 11:46:02)
Sua taitaa kiinnostaa vain oma paras. Mitähän Iron Maiden olisi mieltä asenteestasi?

Jaa-a. mutta Dance Of.. jäi ostamatta suojauksen takia. Muut levyt olen ostanut(ja suurimman osan sinkuista), käynyt n. kymmenellä keikalla jne. Jos heitä kuitenkin lakkasi kiinnostamasta ehjien audio-cd levyjen julkaisu, niin minua lakkasi kiinnostamasta niiden osto.

Asia on hemmetin yksinkertainen. Minua kyllä kiinnostaa tukea hyviä bändejä, ostaa jatkossakin se muutama levy kuukaudessa, mutta paskaa en osta vaikka siinä minkä bändin logo on.

Jos se on asennevamma ettei halua ostaa huonoja tuotteita, niin sitten minulla on asennevamma.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
R.Cooley
07.10.2005 11:48:53
Jaa-a. mutta Dance Of.. jäi ostamatta suojauksen takia.

Minäpä ostin enkä pysty kuuntelemaan. Kivaa.
Muutenkin muutan levyltä biisit mp3:ksi, jotta voin siirtää ne minidiscille ja kuunnella matkalla yms. Saa nähdä mitä tapahtuu tämän uudistuksen jälkeen.
Feggy
07.10.2005 11:51:25

Jos se on asennevamma ettei halua ostaa huonoja tuotteita, niin sitten minulla on asennevamma.

Tää on varmaan mielipidekysymys, mutta mun mielestä levy ei ole viallinen, jos se soi cd-soittimella. No niin, en käy tästä kinaamaan...taas.
kivi
07.10.2005 11:57:32
Tää on varmaan mielipidekysymys, mutta mun mielestä levy ei ole viallinen, jos se soi cd-soittimella. No niin, en käy tästä kinaamaan...taas.

KeljuK:lta silkkaa provoa taas.

Tuollaisten tyyppien takia tekisi mieli sanoa, että pitäkää tunkkinne - ei paljon huvita tehdä mitään mistä tuollaiset saivartelijat voivat hyötyä. Mä lähden täältä lomalle NYT, ihan vain tuon vuoksi - mä en jaksa noita "minäpä waretan koska..." ruikuttajia, mulla on omakin elämä.

Heh, äänestin aikaisemmin EU:n puolesta koska uskoin siihen, nyt äänestäisin EU:ta koska vaikken uskokaan siihen, se voittaa silti Keskustapuolueet ja Perussuomalaiset ynnä muut 6-0, ja on niille saakelin patriootti-omannavankaivajille ihan oikein. Hah! Siitäs saitte!
;-)

Ymmärrä tää nyt, Kelju, sun asenteestasi on pelkkää haittaa asioille, joita olet kannattavinasi. Ihan totta.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
KeljuK
07.10.2005 11:58:28 (muokattu 07.10.2005 12:28:54)

Aivan, kopiosuojatut levyt eivät soi standardinmukaisilla CD-soittimilla. Minulla on Techniksin kannettava CD- soitin, joka soittaa kaikki CDDA- levyt, mutta useimmat "kopiosuojatut" jäävät soimatta. Silloin jos standardinvastainen levy ei soi soittimessa joka muuten toimii, niin nimenomaan levy on viallinen, ei standardit täyttävä soitin.

Tämä on käyty monesti.

Lisäys: Sony:n CD-soittimessani lukee(manuaalissa) lyhennettynä jotakuinkin että takuu raukeaa jos sitä käyttää muuhun kuin CDDA-levyjen soittamiseen. Mielenkiintoista, eikö totta?
KeljuK
07.10.2005 12:00:22
KeljuK:lta silkkaa provoa taas.

Ymmärrä tää nyt, Kelju, sun asenteestasi on pelkkää haittaa asioille, joita olet kannattavinasi. Ihan totta.

Voi olla, mutta edelleenkin minulla on oikeus olla ostamatta tahallaan rikkinäisinä julkaistuja levyjä, aivan kuten artisteillakin on oikeus julkaista mitä lystäävät. Jos nämä kaksi eivät kohtaa, niin ei sitten.
ravensoul
07.10.2005 12:37:10
KeljuK:
Minua ei kiinnosta sellaisten bändien uran edistäminen jotka päättävät tahallaan haitata minun ostamieni levyjen käyttöä.

Asennevamma sulla on siinä, että kostat bändeille tän asian. Kuvittelet niillä olevan paljonkin sanomista siihen missä muodossa levyt julkaistaan. No ehkä isommat nimet voisivat teoriassa alkaa tapella levy-yhtiön kans siitä, mutta ehkäpä niillä on muutakin tekemistä ku potkia tuulimyllyjä vastaan. Pienillä bändeillä taas tuskin on mitään chanceja inistä levy-yhtiön päätöksistä. Tästä syystä itse jatkan levyjen ostoa entiseen tapaan, vaikka kuinka vituttais kopiosuojaus, se kierretään sitte jos on tarvis, laista viis. Pääasia, että ne suosikkibändit edelleen saa jotain vastinetta työlleen.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27
Luojan kiitos, olen ateisti!
R.Cooley
07.10.2005 12:47:43 (muokattu 07.10.2005 12:50:07)
...vaikka kuinka vituttais kopiosuojaus, se kierretään sitte jos on tarvis, laista viis.

Näin on, mutta se on mahdotonta pelkissä stereoissa tai mankissa. Mikäli ei polta itse uutta kopiota levystä josta on tietokoneella poistettu kopiosuojaus.
Tästä tulee hirveä vaiva ihmiselle joka vain haluaisi kuunnella ostamaansa levyä:

Ensinäkin stereot eivät soita normaalia levyä.
Toiseksi tietokone ei lue levyä, täytyy hankkia joku koodauksen purku juttu.
Komanneksi täytyy hankkia hyvä poltto softa.
Neljänneksi on laitonta valmistaa itselleen toimiva kopio ostamastaan levystä.
Feggy
07.10.2005 13:02:44

Näin on, mutta se on mahdotonta pelkissä stereoissa tai mankissa. Mikäli ei polta itse uutta kopiota levystä josta on tietokoneella poistettu kopiosuojaus.
Tästä tulee hirveä vaiva ihmiselle joka vain haluaisi kuunnella ostamaansa levyä:

Ensinäkin stereot eivät soita normaalia levyä.
Toiseksi tietokone ei lue levyä, täytyy hankkia joku koodauksen purku juttu.
Komanneksi täytyy hankkia hyvä poltto softa.
Neljänneksi on laitonta valmistaa itselleen toimiva kopio ostamastaan levystä.

Mitkä levyt eivät soi sinun stereoissasi?
KeljuK
07.10.2005 13:03:43 (muokattu 07.10.2005 13:09:40)
KeljuK:
Asennevamma sulla on siinä, että kostat bändeille tän asian. Kuvittelet niillä olevan paljonkin sanomista siihen missä muodossa levyt julkaistaan. No ehkä isommat nimet voisivat teoriassa alkaa tapella levy-yhtiön kans siitä, mutta ehkäpä niillä on muutakin tekemistä ku potkia tuulimyllyjä vastaan. Pienillä bändeillä taas tuskin on mitään chanceja inistä levy-yhtiön päätöksistä. Tästä syystä itse jatkan levyjen ostoa entiseen tapaan, vaikka kuinka vituttais kopiosuojaus, se kierretään sitte jos on tarvis, laista viis. Pääasia, että ne suosikkibändit edelleen saa jotain vastinetta työlleen.

Enpäs "kosta". Jätän vain ostamatta tuotteen joka ei toimi. Aivan kuten jättäisin ostamatta vaikkapa Simo Suunnittelijan T-paidan jos se tunnetusti kutistuisi käyttökelvottomaksi ensimmäisellä pesulla.

Ihan nyt rautalangasta, ja unohdetaan vaikka se Mp3- soitin tästä ketjusta; Mulla on käytössä 4 CD-soitinta. Olohuoneen "hifit", Technics:n kannettava, PC, sekä AutoCD-soitin.

Olkkarin Sony on näistä AINUT joka nikottelematta soittaa ihan mitä tahansa.

Jos ostan CD-levyn, niin minulle ei kuulu vaiva tämän kopiosuojauksen purusta, ja polttamisesta uudelle levylle jotta voin levyä kuunnella aiutomatkoilla, tai PC:llä työtä tehdessäni- missä vietän 1-8h päivässä, päivästä riippuen.

Asianlaita muuttuu heti kun kehittävät sellaisen kopiosuojan, joka ei estä levyn soittamista em. soittimissa, sekä joka mahdollistaa levyn kopioinnin niin usein kuin lystään Mp3- soittimeeni ilman "rikollisia toimia".
R.Cooley
07.10.2005 13:04:08
Fakta.

- Tallenteessa mahdollisesti olevaa kopiosuojausta ei saa purkaa tehdäkseen itselleen kopion, mutta suojauksen saa purkaa saadakseen cd-levyn kuultavaksi tai dvd-elokuvan nähtäväksi.

Aika saakelin tyhmä laki. Elikkä Cd-soittimessa ei enää tulevaisuudessa saa/voi kuunnella cd-levyjä.
R.Cooley
07.10.2005 13:06:21
Mitkä levyt eivät soi sinun stereoissasi?

Guano Apes - Thin line between (jotain en muista)
Iron Maiden - Dance of death
Rautakello 1.

En muista noita levyjä edes kunnolla kun sinne ne ovat vain hyllyyn jääneet tarpeettomina.
Aakoo
07.10.2005 13:10:55
Mua alkoi askarruttamaan tuon kopiosuojauksen murtaminen ja sen rikollisuus vähän enemmän kun lueskelin tietokone lehden pääkirjitussa äskettäin.

Olenko rikollinen, jos:

1 Omistan levyn, joka on kopiosuojattu. Kaveri on murtanut ko kopiosuojauksen ja polttanut siitä cd:n tms. Tämän jälkeen kopioin tuotteen itselleni.
2. Waretan omistamani levyn internetistä mp3 muodossa?
3. Nauhoitan biisit yksitellen (netti) radiosta?

Sehän on selvää, että kaveri, joka suojauksen rikkoi on rikollinen, mutta entäs minä. eikös levyjä saa kopioida omaan käyttöön, jos niissä ei ole kopiosuojausta. Ja tässä poltetussa versiossahan ei pitäisi mitään kopiosuojausta olla.

2. kohdassa uskon syyllistyväni ainakin jonkinsortin laittomuuteen

3. kohta varmaan on sallittua. Mutta miten kukaan voi todistaa, että en oikeasti kopioinut biisejä julkisesta radiosta?
Feggy
07.10.2005 13:11:33 (muokattu 07.10.2005 13:14:16)

Olkkarin Sony on näistä AINUT joka nikottelematta soittaa ihan mitä tahansa.

Mun ymmärtääkseni levy-yhtiöt lupaavat levyn soivan audio-cd-levyjä varten rakennetussa cd-soittimessa. Jos näin on, levy ei ole viallinen. MOT. Ei vinyylilevyjenkään taata soivan gramofonissa. Ja aina löytyy joku markan afrikassa valmistettu cd-soitin, joka ei soita jotakin levyä.

Jos ostan CD-levyn, niin minulle ei kuulu vaiva tämän kopiosuojauksen purusta, ja polttamisesta uudelle levylle jotta voin levyä kuunnella aiutomatkoilla, tai PC:llä työtä tehdessäni- missä vietän 1-8h päivässä, päivästä riippuen.

Onko bändi velvollisuus pitää huolta siitä, että heidän levynsä soi joka mahdollisessa autosoittimessa, kannettavassa ja cd-asemassa? Mun mielestä riittää se, että se soi audiokäyttöön tarkoitetussa cd-levysoittimessa. Se, että tietokoneella voi soittaa cd-levyjä, ei ymmärtääkseni tarkoita sitä, että sillä taataan voitavan soittaa kaikkia cd-levyjä.

Ok, lähetys Kruununhaasta loppui tähän.
ravensoul
07.10.2005 13:35:15
R. Cooley:
Tästä tulee hirveä vaiva ihmiselle joka vain haluaisi kuunnella ostamaansa levyä

Joo, ymmärrän kyllä tämän näkökulman. Tosin itselleni se ei tuota mitään ylimääräistä hommaa, koska käytäntöni on muutenkin tehdä levyistä kopiot autossa pitoa varten. Omistan muutaman kopiosuojatun levyn (kaikki soittimeni kylläkin soittavat näitä). Eikä pienintäkään ongelmaa kopioinnissa ole ollut. Käytän kaupallista kloonaus-softaa. Softasta en kylläkään maksanut, koska jostain syystä mun omaatuntoa ei nakerra pätkääkään warettaa softa, joka on tehty selvästi waretuksen mahdollistamiseksi. :D

KeljuK:
Enpäs "kosta".

Vai niin, mitäs tämä sitten oli tarkoittavinaan:

En jaksa ruveta vääntämään tästä, koska olet selvästi (ymmärrettävän) vittuuntuneena päättänyt kantasi ja vääristelet asian itseäsi miellyttävään muotoon. Ikävä vain, että vihan kohteeksi joutuvat myös väärät tahot.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27
Luojan kiitos, olen ateisti!
Kaake
07.10.2005 13:40:57
Sony Walkmanin käyttöohjeista:

"Tämä tuote on tarkoitettu Compact Disk (CD) - standardin mukaisten levyjen soittamiseen. Viime aikoina jotkin levy-yhtiöt ovat tuoneet markkinoille levyjä, jotka on koodattu tekijänoikeuksia suojaavalla tekniikalla. Huomaa, että jotkin näistä levyistä eivät ole CD-standardin mukaisia, eikä niitä voi välttämättä soittaa tällä tuotteella"
No väärinhän se meni.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)