Beatman 29.09.2005 08:45:34 | |
---|
Kysympä täällä kun googlellakaan en löytänyt, eikä kitarakirjanikaan tuota suoraan kerro.. Eli miten tuo rakennetaan ? Arvaukseni olisi että D+7, eli D duuri + asteikon 7 sävel..?? Meneekö metsään ? |
baron 29.09.2005 08:49:03 (muokattu 29.09.2005 09:26:59) | |
---|
Kysympä täällä kun googlellakaan en löytänyt, eikä kitarakirjanikaan tuota suoraan kerro.. Eli miten tuo rakennetaan ? Meneekö metsään ? D7 on D-F#-A-C. Kun sus sointu niin terssi (kolmas sävel) korvataan kvartilla (neljäs sävel) eli Dsus7 on D-G-A-C Mä käyttäisin kyllä merkintää D7sus4 niin kaikki tajuaisi heti, mistä kysymys. Edit: Pelkkä sus tarkoittaa nelosta, mutta selvyyden vuoksi sekin olisi hyvä merkitä. Mahdollista on myös sus2 ja tarkoittaa millä sävelellä terssi korvataan. Muita sus sointuja ei ole olemassa. Edit 2 Arvaukseni olisi että D+7, eli D duuri + asteikon 7 sävel..?? Arvauksesi sointu olisi Dmaj7 (D-F#-A-C#) The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
Mesa/Boogie 29.09.2005 11:06:17 | |
---|
Arvaukseni olisi että D+7, eli D duuri + asteikon 7 sävel..?? Lisätään tähän vielä, että tonD+7 merkinnän tulkitsis melkeimpä D7#5 (tai D7+5) soinnuksi. Eli siis D F# A# C. |
Beatman 29.09.2005 11:25:08 | |
---|
D7 on D-F#-A-C. Kun sus sointu niin terssi (kolmas sävel) korvataan kvartilla (neljäs sävel) eli Dsus7 on D-G-A-C Mä käyttäisin kyllä merkintää D7sus4 niin kaikki tajuaisi heti, mistä kysymys. Edit: Pelkkä sus tarkoittaa nelosta, mutta selvyyden vuoksi sekin olisi hyvä merkitä. Mahdollista on myös sus2 ja tarkoittaa millä sävelellä terssi korvataan. Muita sus sointuja ei ole olemassa. Kiitoksia paljon vastauksesta. Asia tuli selväksi. Ja jos oletan, että selitit vielä oikein, niin selitit sen vieläpä erittäin yksinkertaisessa muodossa.. |
mr.muzak 29.09.2005 13:12:10 | |
---|
Kiitoksia paljon vastauksesta. Asia tuli selväksi. Ja jos oletan, että selitit vielä oikein, niin selitit sen vieläpä erittäin yksinkertaisessa muodossa.. Kyllähän tuo aivan oikein on, hyvä baron! |
baron 29.09.2005 13:39:30 | |
---|
Kyllähän tuo aivan oikein on, hyvä baron! Kiitti, mun ope on varmaan musta ylpeä! The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
Dr Dominant 29.09.2005 15:22:07 | |
---|
Kiitti, mun ope on varmaan musta ylpeä! Kyllä me kaikki ollaan!! Hyvä Baron!!! :) "Dr Dominant, I Presume?!" |
Sertzo S 30.09.2005 14:52:52 | |
---|
Kyllä me kaikki ollaan!! Hyvä Baron!!! :) Sussiunatkoon! |
risto 07.10.2005 01:45:44 (muokattu 07.10.2005 01:46:48) | |
---|
Edit: Pelkkä sus tarkoittaa nelosta, mutta selvyyden vuoksi sekin olisi hyvä merkitä. Mahdollista on myös sus2 ja tarkoittaa millä sävelellä terssi korvataan. Muita sus sointuja ei ole olemassa. Kyllä kolmisoinnun kaikki äänet voi pidättää. sus2 soinnussa ei pidätetä terssiä vaan pohjasävel ja korvataan se 2:lla, sus4:ssä terssi ja sus6:ssa kvintti. Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
baron 07.10.2005 06:56:51 (muokattu 07.10.2005 07:13:43) | |
---|
Kyllä kolmisoinnun kaikki äänet voi pidättää. sus2 soinnussa ei pidätetä terssiä vaan pohjasävel ja korvataan se 2:lla, sus4:ssä terssi ja sus6:ssa kvintti. http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/ Kyllä kaikki mahdolliset lähteeni, sekä teoriakirjat että netti sanoo, että myös sus2 soinnussa pidätetään terssi. Esim teoriajutut vertailee eroja add2, add9 ja sus2 sointujen välillä. Sus6 sointua en ole koskaan nähnyt "livenä" mutta tulkitsisin sen tarkoittavan 6sus4 sointua. Kyllä netistä löytyi sellainenkin selitys, että sus6 olisi perussävel, kvintti ja seksti Edit Since the symbol sus is indicating that one of the 3rds neighbors has replaced it, there can be no other suspensions other than the 4th and 2nd. There is no such chord as a sus5, sus6 or sus7 chord. Eli en anna periksi, ennenkuin sinäkin alat puhua suulla suuremmalla. The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
Dr Dominant 07.10.2005 08:48:25 (muokattu 07.10.2005 09:05:15) | |
---|
sus6-merkintään en itsekään ole vielä koskaan törmännyt "livenä". Koulussa opetettiin, että sillä tarkoitetaan kvintin "pidättämistä" ylöspäin. Näinollen Csus6 olisi sama kuin Am/C. sus6 merkintä ei ole vakiintunut merkintätapa. Varsinkin kun saman asian voi ilmaista yksiselitteisemmin toisen soinnun käännöksenä. sus2 ei ole myöskään vakiintunut merkintätapa. sus2:ta on käytetty sekä ilmaisemaan terssin pidättämistä alaspäin, että pohjasävelen pidättämistä ylöspäin. Siinä tulkinnassa, jossa pohjasävel pidätetään on se ongelma, että sointumerkin osoittamaa pohjasäveltä ei löytyisi soinnusta lainkaan. Tämä olisi ainoa reaalisointumerkintä, jossa sointumerkissä mainittua pohjasäveltä ei olisi soinnussa lainkaan. Esim. Csus2 = D, E, G (pohjasävel C pidätetty). Toiset taas selittävät tämän niin, että bassossa on kuitenkin se sointumerkin mukainen pohjasävel?!? Tällä tavalla tehdään soittajan elämä turhaan vaikeammaksi kuin se on. Mikäli halutaan kuvata sointu, jossa on kolmisoinnun sävelet ja ysi, voidaan käyttää huomattavan paljon vakiintuneempia merkintöjä Cadd9 tai Cadd2. Siitä onko add2 ja add9 sama vai eri asia, on thread erikseen olemassa. Lyhyesti jo monesti mainittu: Sointumerkki ei kuvaa soinnun hajotusta (asettelua), tai oktaavialaa. Ainoastaan sointuun kuuluvat sävelet (ja niitäkään ei aina yksiselitteisesti). EDIT: haku ei ollut käytössä - kaivan tuon add2/add9-linkin tähän myöhemmin. "Dr Dominant, I Presume?!" |
Martso 07.10.2005 10:51:43 (muokattu 07.10.2005 10:53:35) | |
---|
Mites Tohtori on? Tuolla puhuttiin, että sus tarkoittaa nelosta suoraan. Minä olen ymmärtäny, että sus on tarkoittaa ylipäätään pidätystä (suspended) ja tuo numero määrää vaan pidätyksen kohteen? Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!! |
baron 07.10.2005 11:00:57 | |
---|
Mites Tohtori on? Tuolla puhuttiin, että sus tarkoittaa nelosta suoraan. Minä olen ymmärtäny, että sus on tarkoittaa ylipäätään pidätystä (suspended) ja tuo numero määrää vaan pidätyksen kohteen? Sä nyt kysyit ammattimieheltä, mutta vastaan kuitenkin. Monessä lähteessä kyllä sanotaan, että sus ilman numeroa tarkoittaa aina nelosta ja jos tarkoitetaan jotain muuta (eli käytännössä kakkosta) se pitää ilmaista. The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
Martso 07.10.2005 11:03:33 | |
---|
Sä nyt kysyit ammattimieheltä, mutta vastaan kuitenkin. Monessä lähteessä kyllä sanotaan, että sus ilman numeroa tarkoittaa aina nelosta ja jos tarkoitetaan jotain muuta (eli käytännössä kakkosta) se pitää ilmaista. Sinä puhut käytännöstä, noinhan se menee. Utelen tässä teoriaa. Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!! |
Since the symbol sus is indicating that one of the 3rds neighbors has replaced it, there can be no other suspensions other than the 4th and 2nd. There is no such chord as a sus5, sus6 or sus7 chord. Eli en anna periksi, ennenkuin sinäkin alat puhua suulla suuremmalla. Niin, tuo mitä sanoin kolmisoinnun pidätyksistä on ihan painetusta kirjasta peräisin. Siitä on lyhyt esitys nuotteineen ja purkusävelineen esim Kaj Backmanin: Improvisointi pop/jazzmusiikissa. s.10 F-Musiikin julkaisema. EDIT: Jos toi lainauksesi on peräisin netistä, niin mä olen jo aikaa sitten lakannut uskomasta nettiin:-) Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
baron 07.10.2005 11:33:30 | |
---|
Niin, tuo mitä sanoin kolmisoinnun pidätyksistä on ihan painetusta kirjasta peräisin. Siitä on lyhyt esitys nuotteineen ja purkusävelineen esim Kaj Backmanin: Improvisointi pop/jazzmusiikissa. s.10 F-Musiikin julkaisema. OK, on mulla tuokin kirja, täytyypi vilkaista. The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |
risto 07.10.2005 11:49:51 | |
---|
Näinollen Csus6 olisi sama kuin Am/C. sus6 merkintä ei ole vakiintunut merkintätapa. Varsinkin kun saman asian voi ilmaista yksiselitteisemmin toisen soinnun käännöksenä. Noin joo käytännössä. Silti, vaikka sus6 merkintä ei käytännössä olekaan vakiintunut on sillä kuitenkin teoreettinen merkitys ja tarve olemassaololleen kuvattaessa kolmisoínnun eri sävelten pidättämistä. Ne jotka eivät ymmärrä kokonaisuuksien kauneutta ovat kärkkäitä osoittamaan sormella yksityiskohtien näennäisiä epäloogisuuksia. Mietelause by Risto 2005, Inspired by Platon 427-347eKr. |
Dr Dominant 07.10.2005 12:23:19 | |
---|
Niin, tuo mitä sanoin kolmisoinnun pidätyksistä on ihan painetusta kirjasta peräisin. Siitä on lyhyt esitys nuotteineen ja purkusävelineen esim Kaj Backmanin: Improvisointi pop/jazzmusiikissa. s.10 F-Musiikin julkaisema. Tuttu julkaisu on, Kaitsun (Backlund muuten) kanssa on tästäkin kättä väännetty. Hyvässä sovussa. :) (Taitaa tulla muuten uusi painos kirjasta ...) Pidätys-purkaus-ilmiö toki tapahtuu kaikille kolmisoinnun sävelille. (nk. hi-lo-ilmiö) ja sellaisenaan voidaan ilmaista sus2, 4 tai 6. sus2 ei edelleenkään ole hyvä tapa merkitä sointua syystä että merkintä ei ole vakiintunut ja näinollen sitä ei tulkita yksiselitteisesti. Tästä muuten Kaitsukin on tätä mieltä ;) Myös sus6 on tietysti teoreettisesti oikein. Ottaen huomioon sointumerkkien käyttötarkoituksen, käytännöllisyys on ensisijainen tavoite, ja siitä johtuen sus6 (ollen taas vakiintumaton ja siksi ei käytännöllinen) ei ole ehkä suositeltava kirjoitustapa. Itse olen ymmärtänyt Kaitsun pointin kirjassaan nimenomaan tuon pidätys-purkaus-ilmiön kautta tärkeäksi. Läheskään kaikkia harmonian ilmiöitä, etenkin niitä joihin liittyy tietynlainen äänenkuljetus, ei pysty kirjoittamaan reaalisointumerkein tyydyttävästi. Tästä nimenomaisesta syystä mm. Baroninkin lainaamassa lähteessä sanotaan ettei ole muita sus-sointuja kuin sus4. Siinä siis puhutaan siitä, miten sointumerkit ovat luotettavasti tulkittavissa. Onko kukaan muuten koskaan nähnyt lapussa sus6-merkintää?!? Minä en ole. Sus2 on tullut vastaan monesti, mutta tarkoittaen eri asioita. "Dr Dominant, I Presume?!" |
Dr Dominant 07.10.2005 12:28:02 | |
---|
Mites Tohtori on? Tuolla puhuttiin, että sus tarkoittaa nelosta suoraan. Minä olen ymmärtäny, että sus on tarkoittaa ylipäätään pidätystä (suspended) ja tuo numero määrää vaan pidätyksen kohteen? Näinhän se logiikka meneekin. Tuossa tuli jo puitua yksityiskohtia edellisessä. "Dr Dominant, I Presume?!" |
baron 07.10.2005 12:40:06 (muokattu 07.10.2005 12:41:15) | |
---|
In 'classical' music, a term over applied to orchestral music, there are four or five common suspensions. Suspension Chart The 9-8 suspension: the 6-5 suspension and 4-3: No, onhan niitä. Ei tuokaan lista tunne, että perussävel puuttuisi, ainoastaan oktaavi. The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument. |