Aihe: TC-Electronics G-Major
1 2 3
oiva tumpeloinen
06.10.2005 14:44:42
Jos ne Majorin efektit on sun mielestä laadultaan tarpeeksi hyviä, ota ihmeessä se. Oikeanlaisella lankulla voit kuitenkin päättää käytätkö koneesta presettejä vai stomppeja.

Niiden stomppien säätömahdollisuudesta. Eihän niitä tosiaan pysty lennosta säätämään presettiä vaihtamatta, mutta kuka kesken biisin sellaista tekee. Tai olen mä nähnyt sellaisenkin keikan, mutta ne soundit oli aika usein hirveän kuuloisia, kun se pimeällä lavalla yritti näppituntumalla niitä säätää.

Eikä se 4 efektiä ole mikään juttu. Helpostihan toi tulee vaihtamalla chorustetusta puhtaasta delaylla ja reverbillä maustettuun liidiin. Mun mielestä on kummaa puhetta efektien turhuudesta mieheltä, jolla niitä itselläkin on laudassa ja vielä hirveä multimuljutin kotona.
oiva tumpeloinen
06.10.2005 14:47:54
Tämä nyt tulee kulman takaa offtopicina, mutta....

Kuinkas pitkä viive Majorissa on presettejen vaihdossa? En nyt välttämättä kaipaa tarkkaa millisekuntiaikaa, vaan tietoa huomaako sen helposti presettiä vaihtaessa. Tosin kyllähän se aikakin käy, jos ei muuta ole tarjota.
32788
06.10.2005 15:42:41 (muokattu 06.10.2005 15:43:57)
Miksiköhän Jucciz edes klikkaa näitä ketjuja, joissa käsitellään mallintavia/heviä/muita kirosanoja? Eikö hänellä ole mitään muuta tekemistä kuin tulla tänne vittuilemaan ja pätemään? En minäkään mene mihinkään "Gibsonilla ja putkivahvistimella bluesia soittavia, onko heitä?"-ketjuun valittamaan mitään tyyliin "Miksi ihmeessä tarvitset 3000 euron kamat soittamiseen häh???!!!!! Eikös se soundi lähde sormistä mitä häh??"
Nappaat henkeni mutta sinulle käy samoin Ammut musketilla mutta lävistän sinut Kun odotat seuraavaa hyökkäystä Seiso, et voi perääntyä Merkkitorvi soi ja taisto alkaa Tässä ei ole yhtään voittajaa Savun ja hevosen hengityksen haju sieraimissani
Niskamies
06.10.2005 15:48:55
Eihän neljä ole pal mitään. Odllä ryyditetty muffi ja delay. Siinä on kolme, toi soundi kaipaa vielä Vibeä mausteeksi ja se tekee soundista paljon leikkaavamman , siitä tulee neljäs.

Mutta sittenhän G-major ei ratkaise kaikkea steppailua. Efektit ja vahvarin kanavat kyllä hoituvat, mutta säröt, wahit yms. pitää silti polkea.

Mullakin oli aikanaan G-major. Hyvä peli, ei siinä mitään. Mä luovuin siitä lopulta sen takia että mua ärsytti kun oli "pakko" vetää niillä parilla saundilla. Ei onnistunut improvisointi lennossa, vaan aina piti käydä läpi valikkohelvetti jos halusi kokeilla jotain uutta.
There's a fine line with being stupid or clever.
Niskamies
06.10.2005 15:50:12
Tämä nyt tulee kulman takaa offtopicina, mutta....

Kuinkas pitkä viive Majorissa on presettejen vaihdossa? En nyt välttämättä kaipaa tarkkaa millisekuntiaikaa, vaan tietoa huomaako sen helposti presettiä vaihtaessa. Tosin kyllähän se aikakin käy, jos ei muuta ole tarjota.

Ainakaan mä en huomannut. Efektit ja kanava vaihtu nopeemmin kuin mitä kitaristin refleksit ovat.
janik
06.10.2005 16:00:47
Ainakaan mä en huomannut. Efektit ja kanava vaihtu nopeemmin kuin mitä kitaristin refleksit ovat.

Jep, en ole myöskään mitään viivettä huomannut!
-------------------------Fahrenheit
Dr. Muff
06.10.2005 16:06:54
Mutta sittenhän G-major ei ratkaise kaikkea steppailua. Efektit ja vahvarin kanavat kyllä hoituvat, mutta säröt, wahit yms. pitää silti polkea.

Tämä olikin melkomoista takapakkia koko hommalle. FoN tähän tarjoilikin ratkaisun. Kalliin sellaisen :)

Jos G-Majorin olisi saanut ohjaamaan vibeä, niin lattialle olisi jäänyt enää pari säröä ja wah. Ja barberi on mulla hyvin miedolla säröllä päällä melkein koko ajan. Olisi kuitenkin hieman helpottanut ja olisin saanut delayn looppiin. Nyt en jaksa sitä erikseen johdottaa kun tarvitsen sitä vain siihen yhteen ja ainoaan soolosoundiin johon säröt otan sen edessä olevista pedaaleista.

Eli ollaan taas lähtöruudussa. Taidan pistää wahia ja Barberin Direct Driveä lukuunottamatta loput (viritin, vibe, muff, delay) TBP-looppiin ja kutsua tarvittaessa päällä olevat pedaalit mukaan kun niin haluan.

Mullakin oli aikanaan G-major. Hyvä peli, ei siinä mitään. Mä luovuin siitä lopulta sen takia että mua ärsytti kun oli "pakko" vetää niillä parilla saundilla. Ei onnistunut improvisointi lennossa, vaan aina piti käydä läpi valikkohelvetti jos halusi kokeilla jotain uutta.

Tämä ei olisi minulle oikeastaan ongelma kun tiedän aika tarkkaan mitä haluan ja aika vähällä palikoiden määrällä saan sen ulos.
Tuumasta toiseen.
Niskamies
06.10.2005 16:22:06
Vähän OT, muttei voi mitään.

Jalkyktin efektilooppiin on aika jees steppailun vähentämiseksi. Tulevaisuudessa mulla tulee olemaan loopissa delay- sekä eq-pedaalit, jotka ovat aina päällä. Saan sitten kummatkin pedaalit päälle yhdellä napinpainalluksella, kun laitan efektiloopin päällepois. Käytän tota niinkun soolosaundina. Kun vahvarissa on kolme kanavaa, niin siinä on periaatteessa kolme komppisaundia ja kolme soolosaundia. Jokainen max. kahden napinpainalluksen takana.

Sitten messiin vielä boosteripedaali vahvistimen eteen. Eli 6 saundia kertaa kaksi. Yhtäkun 12 saundia. 6 komppisaundia ja kuus soolosaundia, jokainen max kolmen napinpainalluksen takana. Eli ei hirvittäväksi steppailuksi mene.
Fortune
06.10.2005 16:27:21
Torilla oli jokin halvemman luokan midiluupperi, sen jos yhdistäisi G-majorin kanssa, niin saisit sen vibenkin käyttöön.

Onhan G-majorissakin tosin jonkinlainen vibe-efekti.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Shaft
06.10.2005 17:02:36
Onko kukaan päässyt kokeilemaan tuota G-systemiä? Hinta on tietysti melko kova, mutta toisaalta tuohon ei tarvita enää mitään erillistä midi-ohjainta tai looppi-systeemiä pedaaleille. Paperilla näyttää hyvältä, mutta onko se sitä käytännössä?

Kyllä on musiikissa jotain todella pahasti pielessä jos pitää soolon jälkeen painaa pois päältä 4 pedaalia ja vaihtaa vahvistimesta kanavaa.", sanoisi kuka tahansa ammattimuusikko. Hyvänen aika, järki käteen! Liekö efektit kiilanneet itse musiikin edelle?

Asiat voi tehdä niin kovin monella tavalla. Jotkut vetävät johdon mieluiten suoraan kitarasta vahvistimeen, toiset haluavat muokata soundia monipuolisemmin. Kumpikaan tapa ei ole toista parempi, vaan olennaista on miten saa systeeminsä palvelemaan musiikkia. Oletko miettinyt esimerkiksi urkumusiikissa toisinaan tarvittavien rekisterivaihdosten määrää?
mhaarala
06.10.2005 18:04:41
Kyllä minäkin lukeudun enemmän niihin mitkä vetää kitara-piuha-styrkkari linjalla... soolojen buustailuun Screamerin VLS on aika toimiva juttu ja reverbinhän saa myös kytkettyä erikseen omasta namiskastaan, sitä on tullut käytettyä ja jonkin verran. Perusjutuilla selviää yleensä aika pitkälle...

Kuitenkin, vatkaimet on toisaalta ihan mukavia. Lähinnä wauwau-vatkainta ja delay-spedua olen omaan settiini kaivannut, mutta toisaalta siinä tulee juuri tämä sama "steppilauta-efekti" että kun vaikka yhden piisin kerrossa olisi päällekäin hi-gain, reverb ja delay niin niiden kytkeminen tarvitsee kolme polkaisua (kevytrososta hi-gainiin, reverb ja delay päälle) ja kerron loputtua toinen samanlainen. Kaksi vielä menee ihan kivasti mutta kolmas alkaisi minulla olemaan jo vähän sellainen että pedaalitanssia tulee jo liikaa. Siinä mielessä joku G-major + midilauta + styrkkari mitä voi ohjata G-majorilla voisi olla ihan mielenkiintoinen, saisi laitettua vaikka ne neljä perussoundia omikseen, sitten pari erikoissoundia omiinsa yhden polkaisun taakse ja sitten joitakin lisäefektejä ihan erikseen kytkettäviksi tarpeen mukaan. Työläs rakennella, mutta voisi olla käytössä ihan mukava... olettaen että G-major toimii hyvänä efektinä eikä peitä alkuperäistä putkimurinaa liikaa. :)
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Dr. Muff
07.10.2005 12:33:56
Torilla oli jokin halvemman luokan midiluupperi, sen jos yhdistäisi G-majorin kanssa, niin saisit sen vibenkin käyttöön.

Onhan G-majorissakin tosin jonkinlainen vibe-efekti.

Kerrotko lisää? Siis käytän nimenomaan sitä 'univiben' chorus-moodia, en sitä epäviritinvibratoa.

Tuli muuten esittelydemokin tänään postissa. Tätytyy testata toi Voodoo Vibe loopissa. En muista toimiiko se edes loopissa kunnolla. Ainakin sen saa humppareilla rumasti särölle että voi olla ettei sekään ratkaisu toimisi. Muutenkin alkaa lähtemän vähän käsistä jos pitää hankkia midiloopperi ja g-major. :) Ostakaa flaxwood ni mä saan kasan räkkikamoja!
Tuumasta toiseen.
Shaft
07.10.2005 13:06:37
Testannut en ole ja hyvä on varmasti, mutta... Tolla rahalla sais jo ostettua G-majorin, GCX:n (enemmän luuppeja) ja Ground Control Pron. Sopivasti tingaten lähes samaan rahaan sais vielä Pedalpower II:n. Luultavasti monipuolisempi ja muunneltavampi kattaus.

Siksi kyselinkin, kun samalla rahalla saa niin paljon muutakin... Hintaero antaisi kyllä aihetta odottaa G-systemin efektien olevan G-majoria tasokkaampia, mutta tähän on kokeilematta paha mennä sanomaan mitään. Ainakin G-system olisi kompaktimpi ja todennäköisesti helppokäyttöisempi kokonaisuus, eikä edes räkki olisi alkuun pakollinen hankinta.
JuSu
07.10.2005 13:14:07 (muokattu 07.10.2005 13:16:47)
Ainakin G-system olisi kompaktimpi ja todennäköisesti helppokäyttöisempi kokonaisuus, eikä edes räkki olisi alkuun pakollinen hankinta.

Jep. Ja keikalla se tuhannenviidensadan euron kompakti kokonaisuus on lavan etuosassa kaikkien tallottavana ja eturivin urpot kaatavat kaljansa sen päälle...

Räkkivehkeet ovat nätisti suojassa räkissään lavalla, vaara-alueella on vain midipoljin.

Tuli vaan mieleen...

JuSu

EDIT: Jaa, saahan tuosta G-Tzydeemistäkin sen varsinaisen prosessorin erilleen...
I'm afraid of the candle but live for the flame.
Mrezzye
07.10.2005 13:15:34

kaikkien tallottavana

Esim. basistin

...ja eturivin urpot kaatavat kaljansa sen päälle...

Tai itse ;)
otto_t
07.10.2005 13:37:05
Hintaero antaisi kyllä aihetta odottaa G-systemin efektien olevan G-majoria tasokkaampia, mutta tähän on kokeilematta paha mennä sanomaan mitään.

Itsellänikään ei ole minkäänlaista käytännönkokemusta laitteesta mutta ne oikeen jaksa uskoa että se efektien laatu olisi parempi kuin G-Majorissa. G-Systemissä signaali kulkee kahden AD/DA konverttorin läpi ja se saattaa syödä aikalailla soundia.
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!   |   www.clayskin.com   |   www.mikseri.net/clayskin
oiva tumpeloinen
07.10.2005 13:40:48
Itsellänikään ei ole minkäänlaista käytännönkokemusta laitteesta mutta ne oikeen jaksa uskoa että se efektien laatu olisi parempi kuin G-Majorissa. G-Systemissä signaali kulkee kahden AD/DA konverttorin läpi ja se saattaa syödä aikalailla soundia.

Jos laadussa ei ole mitään eroa, niin mikä ero mahtaa olla Majorilla ja Forcella. Vai myydäänkö niissä jotakuinkin samaa eri hinnalla?
otto_t
07.10.2005 13:45:40 (muokattu 07.10.2005 13:50:06)
Jos laadussa ei ole mitään eroa, niin mikä ero mahtaa olla Majorilla ja Forcella. Vai myydäänkö niissä jotakuinkin samaa eri hinnalla?

Efektien puolesta aika samat laitteet, GF:ssä jotain pieniä lisäyksiä. Mutta paremmat AD/DA muuntimet, ja varmasti tuo "Made in Dennmark" tuo myös lisää hintaa.

EDIT: Niijoo, melkein yksi parhaimmista GF:n ominaisuuksista unohtui... eli pystyt heittelemään efektiblokit täysin haluamaasi järjestykseen.
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!   |   www.clayskin.com   |   www.mikseri.net/clayskin
JuSu
07.10.2005 13:51:31
EDIT: Niijoo, melkein yksi parhaimmista GF:n ominaisuuksista unohtui... eli pystyt heittelemään efektiblokit täysin haluamaasi järjestykseen.

Niin unohtui yksi huonoimmistakin... Ei releswitchejä.

JuSu
I'm afraid of the candle but live for the flame.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)