Aihe: Löytyykö Oulu-Oulainen väliltä "Bassotohtoria"
1 2
okoranta
06.10.2005 16:12:16

Tein tuossa just Ural merkkisestä nelikielisestä itse nauhattoman
ja nyt pitäis alkaa säätää kaulaa, kieliä ja oktaaveja, mutta ajattelin, että säästän paljon aikaa ku veisin sen säädettäväksi jollekkin "Bassotohtorille" Oulu-Oulainen akselille..Jos joku tietää tuolta alueelta tohtoreita, hintoja ja yhteystietoja niin laitahan Topicciin!!
Muse:n Hysteriassa maailmankaikkeuden hienoin bassoriffi!! Rock!!
rijopu
06.10.2005 16:13:52
Säädä ite vaan! Ei se ole vaikeata, kunhan perehdyt siihen, mitä teet.
Tosimiehet leikaavat itse takatukkansa! kalamies#14 >-)))>
okoranta
06.10.2005 16:20:09 (muokattu 06.10.2005 16:21:04)

Säädä ite vaan! Ei se ole vaikeata, kunhan perehdyt siihen, mitä teet.

Töissä 10 tuntia päivässä+matkat 100km sivu, jääkiekkoreenit+pelit, joten aikaa ei just tällä hetkellä ole muuta kuin soittaa, ei vain yksinkertaisesti aika riitä säätämiseen,joten bassotohtoria tarvitaan!!

Ehkä sit seuraavalla kesälomalla kerkeää enemmän perehtymään...:)
Jannipaali
06.10.2005 16:39:11
Kuinka paljon olet valmis maksamaan palkkaa?
okoranta
06.10.2005 16:45:07

Tuolla ylhäällä kysyin hintoja, vaikea sanoa mitään ku ei tiedä..paitsi, että tuossa yhdessä Topicissa näytti olevan, että joku oli säädättänyt kaulan ja kielet kahteen bassoon a 10€, joka minusta on aika halpa!!
Jannipaali
06.10.2005 16:46:21 (muokattu 06.10.2005 16:46:53)
Mitä tarkoitat oktaavien säädöllä?

Olisi katos puutetta rahasta ja voisin säätää bassosi :)
Teijo K.
06.10.2005 16:54:20

Mie en kyllä uskaltaisi viedä säädettäväksi kafrulle joka kyselee mitä tarkoitetaan oktaavien säädöllä. Ei pahalla mutt...
Munsta.
okoranta
06.10.2005 16:55:18 (muokattu 06.10.2005 16:57:48)

Tarkoitan sitä, että oktaavit ovat kohdallaan, eli jos otan esim. (E-vire) E-kielen 3.välistä G:n ja sit D-kieleltä 5.välistä kans G:n , niin ne ovat kumpikin G, mutta D-kieleltä on oktaavin korkeampi, eikö se näin mene, kyllähän tämmöinen pitää tietää!! Eikö niitä skittoja ainakin saa säädellä aika paljon noiden oktaavien takia!!

Ei pysty tällä hetkellä oikein soittaa oikein mitään koska oktaavit ei ole kohdallaan, varsinkaan mitään Funk- juttuja ei voi kuvitellakkaan:( Säätääkö esim musiikki-kullas noita bassoja??
Jannipaali
06.10.2005 16:57:54 (muokattu 06.10.2005 16:59:42)
Mie en kyllä uskaltaisi viedä säädettäväksi kafrulle joka kyselee mitä tarkoitetaan oktaavien säädöllä. Ei pahalla mutt...

Hehe, arvasin että jotakin tällaista tulee kohta.

No mutt, mulla on pelit ja vehkeet kaulan ja kielten säätöön ja en paljoa pyytäisikään.

Edit. oktaavi = intonaatio?

Eikai kitarassa tarvi mitään oktaaveja säätää. En ainakaan itse ole tietoisesti niin tehnyt, vaan intonaation olen säätänyt kohdilleen (kitarassa ja bassossa).
okoranta
06.10.2005 17:02:58 (muokattu 06.10.2005 17:04:43)

Eikai kitarassa tarvi mitään oktaaveja säätää. En ainakaan itse ole tietoisesti niin tehnyt.

Kitarassahan ne just on oleelliset, varsinkin kun ruvetaan heittää kunnon sooloa, jossa pompitaan oktaavista toiseen,varsinkin kun soitetaan korkealta. kyllähän se perkule on fakta jos soolo lähtee G:stä H-kieleltä ja ensimmäisen tilun jälkeen lähtee G:stä E-kieleltä, niin jos ne ole balanssissa, niin sit se soolo kuullostaa aivan Persiiltä!

Mulla Bassossa "kieltennostimessa" ruuvit, jotka ohjaa jousia jolla pystyy hienosäätään kieltä, että sen saa oikeaan oktaaviin.
J.Hollström
06.10.2005 17:08:20

Jos säädät bassot yhtä hyvin kuin otat valokuvia myytävästä kohteestasi niin tulloo hjyvä.

http://muusikoiden.net/dyn/tori/73656.jpg
pardy
06.10.2005 17:10:27

Hehe, arvasin että jotakin tällaista tulee kohta.

No mutt, mulla on pelit ja vehkeet kaulan ja kielten säätöön ja en paljoa pyytäisikään.

Edit. oktaavi = intonaatio?

Eikai kitarassa tarvi mitään oktaaveja säätää. En ainakaan itse ole tietoisesti niin tehnyt, vaan intonaation olen säätänyt kohdilleen (kitarassa ja bassossa).

Juurikin samasta asiasta puhutaan.
Jannipaali
06.10.2005 17:29:11
Jos säädät bassot yhtä hyvin kuin otat valokuvia myytävästä kohteestasi niin tulloo hjyvä.

http://muusikoiden.net/dyn/tori/73656.jpg

En ole itse ottanut sitä.

Ei ole tällä hetkellä muuta kuvaa.
Jannipaali
06.10.2005 17:29:34
Juurikin samasta asiasta puhutaan.

Jess, en olekaan aivan tumpelo :D
Jannipaali
06.10.2005 17:37:15
Mulla Bassossa "kieltennostimessa" ruuvit, jotka ohjaa jousia jolla pystyy hienosäätään kieltä, että sen saa oikeaan oktaaviin.

Samantapainen talla on mun Rockbeississä.

Juu, onko otelaudassa näkyvillä nauhojen jäljet?
okoranta
06.10.2005 17:48:23

Bassossa näkyy nauhojen jäljet tällä hetkellä tosi selvästi, mutta viikonloppuna olisi tarkoitus tummanruskealla petsillä vetää hiottuun pintaan vähän sävyä, mutta jokatapauksessa siihen tulee jäämään ihan pienet jäljet nauhoista, tyyliin sävyero petsissä aina nauhan kohdalla!

Voi kyllä tulla aika siisti:)
J.Hollström
06.10.2005 18:08:51 (muokattu 06.10.2005 18:10:08)
Voi kyllä tulla aika siisti:)

Voi olla, mutta eikös ne nauhojen jättämät kolot olisi syytä tukkia jollain muullakin kuin petsillä?

Ja kysymys tohtorille, mihin tarvitset niitä nauhojen jättämiä jälkiä?
Jannipaali
06.10.2005 18:13:54 (muokattu 06.10.2005 18:14:26)

Kun säädän intonaatiota, niin yleensä pistän huiluäänen 12. nauhan kohdalta ja vertaan sitä siihen ääneen mikä lähtee kun painaa 12. nauhan kohdalta.

Tässä tapauksessa kyseessä on kylläkin nauhaton, mutta sama ääni siitäkin lähtee.

Jos kuulostaa samalta, niin intonaatio on oikein.

Eli se helpottaa intonaation säätämistä nauhattomassa.
mmosorin
06.10.2005 18:19:58
Voi olla, mutta eikös ne nauhojen jättämät kolot olisi syytä tukkia jollain muullakin kuin petsillä?

Enemmänkin makuasia, itselläni ollut basso ilman nauhoja puolisen vuotta, eikä kaula ole alkanut enteillä mitään merkkejä vääntymisestä mihinkään suuntaan.

Helpottavathan nuo huomattavasti siirtymistä nauhattoman basson soiton ihmeelliseen maailmaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)