Aihe: Neuvoja rikkinäisen Music Manin tutkimiseen
1
vjvesa
04.10.2005 12:45:49
Olen mahdollisesti hommaamassa rikkinäistä Musarin comboa, malli oli muistaakseni sixty-five 2x12". Laitteen omistaa kaupunki, joka todennäköisesti siitä luopuu. Asia on vielä vähän epävarma ja jotain korvausta laitteesta ilmeisesti halutaan. Nyt tarvitsisin neuvoja, miten pystyisin paikantamaan laitteen vian nopeasti, niin etten mene maksamaan liian isoa summun mahdollisesta romusta, jonka korjauksen hinnalla saisi uudenveroisen laitteen. Olen nähnyt laitteen joskus 3v. sitten ja vikana oli muistaakseni se, ettei virtaa tullut koneeseen. Onko muuntaja mahdollisesti rikki ja voiko laitteessa olla jotain niin pahasti pielessä, ettei sitä kannata edes ilmaiseksi ottaa? Yleismittariako vain kätöseen?
Drink or Die
Gypsy
04.10.2005 13:03:49 (muokattu 04.10.2005 13:04:09)
Sulakkeet nyt ensin kannattaa kattoo jos tommonen vika on. Kyllä mä sen huolisin oli siinä sitten mitä tahansa paskana. Muutamaan kymppiin saa jo muuntajiakin.
jran
04.10.2005 14:48:21 (muokattu 04.10.2005 14:49:52)
Tuolta löytyy ainakin kytkentäkaavioita yms. juttuja noihin musareihin:
http://www.musicmanamps.com

Sivuilta on myös linkki music man harrastajien keskustelufoorumille, josta saattaa myös löytyä neuvoa.

Itsellä on tuommoinen MM RP112-65, eikä se mielestäni ole ollenkaan paskempi. Että kyllä siitä hieman ehkä kannattaa maksaakin...
Mrezzye
04.10.2005 15:10:37

Kysy tuolta elektroniikka & soitinrakennusosastolta. Siellä ne alan asiantuntijat hengaa.
StJerky
04.10.2005 15:18:39
Minulla oli tuollainen joskus ja se poltteli joskus sulakkeita. Muistaakseni oli 3.15 ampeerinen. Silloinhan ei luonnollisesti virta tullut päälle.

Hyvä vahvistin, osta pois.
Mikko Kankaanpää
05.10.2005 12:02:32

Vika voi olla mikä tahansa, mutta tietysti jos virta ei kulje, tsekataan ekaksi sulakkeet. Rikkinäisestä laitteesta ei kannata paljoa maksaa ellei ole varma että vika on helposti korjattavissa. Uuden verkkomuuntajan vaihtaminen maksaa monesti yli 200e ja en osaa sanoa mistä näihin musareihin löytyisi korvaavia (hybridi laitteita kun ovat).

Satasen tai pari tuosta voisi maksaa(?).
http://www.uraltone.com
Shaft
05.10.2005 13:58:07
Musareissa osa sulakkeista saattaa olla chassiksen sisällä, joten nämä on tarkistettava laitteen takaa löytyvän verkkosulakkeen lisäksi. Kannattaa olla varovainen, sillä anodeille menee parhaimmillaan yli 700 volttia.. Jos sulakkeet ovat ehjät ja ensiöpuolen johdotus näyttäisi olevan kunnossa, saattaa tämä viitata verkkomuuntajan ongelmiin. Eikä korvaavia muuntajia tosiaan löydy aivan joka hyllystä..

Toisaalta on aivan hyvin mahdollista, että vika on helposti korjattavissa. Muita kuluja saattaa silti aiheutua uusista putkista ja mahdollisesta konkkaremontista. Hyvässä iskussa oleva Musari on kuitenkin varsin hyvä vahvistin, eivätkä niiden hinnat ole nousseet vuosikertafenderien tapaan.
Shaft
05.10.2005 14:00:44
Minun combossa oli kyllä ainakin yksi 12ax7 putki. Kämpillä on vielä 130w nuppiversio bassovahvistimena, pitääpä tutkia siitä.

Osasta löytyy (vaiheenkääntö?)putki etuasteesta, mutta hybridejä nekin ovat.
vjvesa
05.10.2005 14:37:33
Asia valottuu vasta ensi viikolla, kun saan tietää luopuuko kaupunki laitteesta. Olen kuitenkin harkinnut maksavani laitteesta max. 100e, oli kunto sitten mikä tahansa.

Hyvässä iskussa oleva Musari on kuitenkin varsin hyvä vahvistin, eivätkä niiden hinnat ole nousseet vuosikertafenderien tapaan.

Mielestäni musarien hinnat ovat nousseet muutaman vuoden aikana tuntuvasti. Nykyään comboista saatetaan pyytää 500-700e. Muutama vuosi sitten 300e:n pyynnit olivat melko yleisiä. Ehkä musari on saanut lisää sille kuuluvaa mainetta.
Drink or Die
alatama
05.10.2005 15:11:09
Niinkuin tossa edellä mainittiin on osa, tai ainakin yksi sulake koneen sisällä piirilevyssä(tai mikä se nyt onkaan nimeltä) kiinni. Mulla musari hiljeni pari vuotta takaperin ja syy löytyi sieltä. Ei muuta kun neljä ruuvia auki päältä ja koneiston veto ulos.
Ivan ja pilkan siedän, mutta en suoranaista vittuilua.
vjvesa
26.10.2005 17:23:49 (muokattu 26.10.2005 17:25:12)
Sain viimein laitteen istelleni 10 euron hinnalla. Malli on Sixty Five 2x12. Laitteesta katsottiin sulakkeet, joita oli takapanelissa yksi, sekä sisällä 4kpl. Näistä kaksi 200mA:n sulketta oli rikki ja ne korvattiin 250mA sulakkeilla. Laitteeseen lyötiin virta päälle. On-valo syttyi ja kaksi EL-34 putkea hehkui, mutta ääntä ei kuulunut. Laitteesta lähti myös suht äänekäs hurina. Molempien kanavien inputteja on koitettu, mutta tuloksetta. Olisiko kellään neuvoja, mitä tehdä seuraavaksi?
Otin myös kuvia laitteen sisältä ja ulkoa ja voin laittaa niitä esille, jos niistä olisi jotain hyötyä.
Drink or Die
Mikko Kankaanpää
26.10.2005 19:46:41

Et maksanut ainakaan ylihintaa.-))

Tuo ei ole kaikkein yksinkertaisin vahvistin huoltaa, joten ehkä kannattaa viedä osaavaan soitinlaitehuoltoon? Ei välttämättä ole kallista, tai sitten on...
http://www.uraltone.com
Puavali
26.10.2005 20:56:53
Et maksanut ainakaan ylihintaa.-))

Tuo ei ole kaikkein yksinkertaisin vahvistin huoltaa, joten ehkä kannattaa viedä osaavaan soitinlaitehuoltoon? Ei välttämättä ole kallista, tai sitten on...

Halpaa tai kallista, on se sen arvoista. On kyllä hyväsaundinen peli sellainen. Onnea ostoksesi kanssa!
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
sauhusanttu
26.10.2005 23:00:21
Tuli tossa vaan mieleen oma kokemus mun omistamasta SixtyFive nupista siis ei kombosta missä ilmeni tavallaan samalainen vika.

Ensin meni ääni ja sit virta ja ennenkuin virta meni piti myös hurinaa.

Vaihdoin sulakkeet mut edelleen oli nuppi mykkä, ei muuta kuin Espoon musiikkiin kone joka laittoi sen eteenpäin hyväksi tiedetylle korjaajalle jonka nimeä en nyt muista mutta viikon kuluttuia kone tuli takas ja toimi.

Missä siis oli ollut vika?

Ei mitään muuta kuin suurin osa juotoksista oli aikaa myöten tavallaan hapettuneet tai muuttuneet kylmäjuotoksiksi what ever.

Juotokset oli laitettu uusiksi ja nyt kone toimii eikä todellakaan ollut muuta vikaa.

Täytyy todeta että mun nuppi on tuolta 70 luvun puolelta joten ikää rupeaa olemaan.
Mitenkäs vanha se sun koneen on?
vjvesa
27.10.2005 00:31:53
En osaa varmaksi sanoa, mutta kaiuttimista päätellen vuodelta 79.
Drink or Die
Walrus
27.10.2005 12:51:38
Mulla oli musarissa kanssa samanlainen vika (HD130). Vein vahvarikellariin huoltoon ja diagnoosi oli että päättäriputket oli niin kuluneet että olivat jotenkin kosauttaneet sulakkeen ja jonkun diodin tai jonkun pikkunippelin mikä lie olikaan. Noin satasen makso ku korjas ja vaihto samalla kaikki neljä päättäriputkee ja biassoi. Nyt soi taas loistavasti.
Well - The house is a rockin' Don't bother knockin' Yeah - The house is a rockin' Don't bother come on in
sauhusanttu
27.10.2005 12:52:19
Muuten ootko testannu noi kaiuttimit vika saattaa olla myös niissä jos on kauan seissy kylmissä tiloissa käyttämättömänä.
Täsätäkin on kokemusta yhdestä Calsbro Stingray combosta joka oli ollut käyttämäöttömänä useita vuosia ja seissyt ullakolla missä lämpötila laski alimmillaan noin 10 plus asteeseen ja siitä oli menny kaiuttimit rikki tarkemmin sanottuna kelan osalta, itse kartiot oli kuin uudet.
vjvesa
28.10.2005 13:06:09
Koitin kaiuttimia marsun nuppilla ja kyllä ne soivat, tosin ei mitenkään ihmeellisesti.
Drink or Die
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)