Aihe: Kaiutin- ja instrumenttikaapelit ja elementtien ohmit?
1
Helppi
05.10.2005 12:35:14
Heip.

Aloittelijan ongelma.

Elikkäs olen rakentamassa kitarakaiutin kaappia ja samalla pitäisi tehdä myöskin johdot vahvistimelta.
Samalla ajattelin väkertää kitaralta vahvistimelle johdon.

Näissä johdoissa kuitenkin on ilmeisesti joitakin eroja?
Ulkoisestihan ne ovat aikalailla saman näköisiä, mutta jotain eroa niissä ilmeisesti kuitenkin on.

Elikkäs jos joku voisi osoittaa minulle hyvin kuvin ja rautalangasta väännettynä nuiden kaapelien kytkennät, niin olisin kovasti kiitollinen.

Ja toinen ongelma koskee kaiutin elementtien ohmeja.
Tai pareminkin sitä mitä uskallan vahvistimeeni kytkeä.

Vahvistimeni on Marhall valvestate vs100.
Takapaneelissä on kahdet kaiutin lähdöt, joiden yläpuolella lukee selkeästi että minimi kuorma saa olla 4ohmia.
Nytten aprikoin tarkoittaako tuo sitä, että kumpaankin kanavaan saa kytkeä minimissään 8ohm kaiuttimet vai saavatko ne olla 4ohm.

Hatun nosto ja kumarrus kaikille, jotka vaivautuvat moisiin ongelmiin ratkaisun tarjoamaan. :)
Helppi
05.10.2005 13:39:55
Toivottavasti tuosta oli jotain apua.

Tuosta oli paljonkin apua.
Itseasiassa kaikki mitä minun tarvitsikin nuita asioita koskien tietää.
Kiitoksia paljon :)
Jumina5/6
06.10.2005 06:15:16
Kitarapiuhasta voi jättää kitaran puolelta maan kytkemättä (vähentää joissain tapauksissa häiriöitä), mutta välttämätöntä tämä ei ole.

Siis, ööö, hetkinen? Meinaatko että signaali menisi ainoastaan yhtä piuhaa pitkin? Haluan kyllä kuulla ääninäytteen B)...
Jos metsässä kaatuu puu, eikä kukaan ole maistamassa sitä, minkä värinen se silloin on?
poppamies
06.10.2005 13:01:34

Siis, ööö, hetkinen? Meinaatko että signaali menisi ainoastaan yhtä piuhaa pitkin? Haluan kyllä kuulla ääninäytteen B)...

Tässä varmaan puhutaan kaksinapaisesta + sukasta. Siinä tapauksessa voidaan jättää sukka irti toisesta päästä jos toinen kahdesta karvasta on "hot" ja toinen "maa". Toisesta päästä on siis maa ja sukka kytketty yhteen ja toisessa sukka jätetään kytkemättä. "Maa" on tietenkin kytketty molemmissa päissä.
Myydään EBS MultiComp bassokompura *MYYTY*
ravensoul
06.10.2005 13:07:20 (muokattu 06.10.2005 13:09:15)

Esim. Planet Wavesilta löytyy instrumenttipiuha johon tämä on tehty. Vahvarin puolelle tarkoitettuun plugiin merkitty 'shielded end'. Jos sen laittaa väärin päin, voi sitä häikän määrää. Itse käytän tuota piuhaa.

E: Eikun, perkele, siinähän käytetään stereopiuhaa ja vaippa jätetään kytkemättä. Onpas taas tullut puhuttua mitä sattuu..

E2: Jaa, poppamies ehtikin jo korjaamaan.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27
Luojan kiitos, olen ateisti!
Helppi
06.10.2005 16:20:09
Heh. Onneksi en vieä ehtinyt piuhoja väsäämään. :)
Huomenna vasta saan plugit jne.
ravensoul
06.10.2005 17:08:42
Heh, joo. Noin siinä käy kun tekee kahta asiaa samanaikaisesti, eikä ajattele ihan loppuun asti. Pitipä oikein tarkistella onko muuta älyvapaata tullut tohon vastaukseen soperrettua. :D Näyttäs kuitenkin nuo muut jutut pitävän kutinsa.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät #27
Luojan kiitos, olen ateisti!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)