Aihe: Kirkko puntaroi suhdettaan metallimusiikkiin
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Super-Jari
04.10.2005 17:21:45
Maailma menee eteen päin ja uskonnolliset tahot koettaa pysytellä kelkassa mukana. Ei se hevin ja musiikin kohtaloon vaikuta mitenkään mitä mieltä kirkko oikein on. Ainoastaan sillon jos annatte sen vaikuttaa. Parempi kun ei noteeraa tätä kristillistä/satanististä maailmankuvaa mitenkään. Molemmat täyttä huuhaata! Ihmetyttääkin miten satanistit luulee olevansa kapinallisia jos omaksuvat kuitenkin kristillisen yms käsityksen jumalasta/saatanasta jne.. Mun mielestä tän päivän kapinaa on kun unohtaa kokonaan tuon tematiikan uskontoineen ja satanistisuuksineen ja vähät välittää koko asiasta.

Tiedät selvästi mistä puhut.
luopio
04.10.2005 17:22:08
Tässä on nyt vähän eksytty aiheesta kun on alettu vaan taas puhumaan vain hengellisen sanoman levittämisestä metallimusiikin kautta, mutta mitä siihen tulee, niin en kauheammin ajatuksesta pidä, koska useimmiten tämä musiikki on ollut minulle negatiivisien tuntemusten purkamista varten.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
absentmind
04.10.2005 17:24:11
Siitä lähtien kun sitä alettiin tekemään studiossa ja bändit alkoi treenamaan.

Vitun poserit.

+
luopio
04.10.2005 17:24:58
Ööh, eihän ne mun käsittääkseni hyväksy?

Näin mäkin oon käsittäny.
Aegis
04.10.2005 17:27:31
Ööh, eihän ne mun käsittääkseni hyväksy?

No varsinkin jos nimenomaan satanismista puhutaan, niin sillähän nyt ei ole koko saatanan tai raamatunkaan kanssa yhtään mitään tekemistä. Saatananpalvonnan suhteen en ota kantaa, kun en asiasta mitään tiedä.
Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium.
Gulo
04.10.2005 17:50:21
Onhan tämä suunta ollut tiedossa jo aiemmista alakulttuureista. Ensin Beatles ja Elvis, sitten Pink Floyd, sitten Sex Pistols; kaikkia pidettiin ensin nuorison kauheina ja saatanallisina hapatuksina, ja nykyään jokainen edellämainittu on täysin salonkikelpoinen.

Kymmenen vuoden päästä hevi ei enää ole karvaisten miesten musiikkia, sitä kuuntelevat kotiäidit ja teinitytöt.

Toisaalta hevi ei enää nykyään ole kovin kapinallista. On ihan ymmärrettävää, että 70- ja 80-lukujen hevibändin shokeerasivat magiaan ja saatanaankin viittaavilla lyriikoillaan ja rankoilla lavaesiintymisillään. Nykyään tuo on kuitenkin mennyttä. Paras esimerkki on ehdottomasti Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus: siinä meillä "hevibändi" (lainausmerkit ihan sen vuoksi, että joku kuitenkin tahtoo genrenillittää) vain seisoo lavalla ja laulaa aiheista, jotka ovat tuttuja lähinnä Eppu Normaalin tuotannosta.

Päätelkööt jokainen kuitenkin itse, onko tämä kehitys positiivista vai negatiivista.
I am the bringer of seed, I will bring eternity - I am what this world needs, I am CHAOS BREED!
Super-Jari
04.10.2005 17:53:17
Minä en usko että brutaalimpi osasto voi ikinä tulla salonkikelpoiseksi.
Musta Arkipyhä
04.10.2005 17:54:27 (muokattu 04.10.2005 17:54:53)
No varsinkin jos nimenomaan satanismista puhutaan, niin sillähän nyt ei ole koko saatanan tai raamatunkaan kanssa yhtään mitään tekemistä. Saatananpalvonnan suhteen en ota kantaa, kun en asiasta mitään tiedä.

Toisaalta taas on koska Saatana on nimenomaan kristillis/juutalaisen tradition käsite. Sitä kautta sitten satanismikin - ainakin nimitasolla.Kannatetaan kristinuskon/juutalaisuuden paha-käsitettä.

Sinänsähän kaikki saatanaa käsittelevä rock/mikä-tahansa -musiikki on kristillistä ja raamatullista alkuperää - pardoksaalista kyllä.
Space is deep
Super-Jari
04.10.2005 17:56:08 (muokattu 04.10.2005 17:56:40)
Toisaalta taas on koska Saatana on nimenomaan kristillis/juutalaisen tradition käsite. Sitä kautta sitten satanismikin - ainakin nimitasolla.Kannatetaan kristinuskon/juutalaisuuden paha-käsitettä.

Sinänsähän kaikki saatanaa käsittelevä rock/mikä-tahansa -musiikki on kristillistä ja raamatullista alkuperää - pardoksaalista kyllä.

Nimenomaan nimitasolla. En tajua miksi satanismi on satanismia. Itsekäs on paljon kuvaavampi sana kaikin puolin.

Satanismin idea lyhyesti: minä ensin.
luopio
04.10.2005 17:56:43

Tietääkseni satanismissa ei kannateta minkään uskonnon pahakäsitettä. Huvittavaa kun ihmiset puhuvat saatananpalvonnasta satanismina. öh, vai kuumin päin...
Super-Jari
04.10.2005 18:06:02
Hyvä!
Tota tarkotin ittekki

Sanomalla että satanistit omaksuvat kristillisen käsityksen Jumalasta?
Gulo
04.10.2005 18:07:37
Satanismin idea lyhyesti: minä ensin.

Sillä erolla, että egoismissa ei ole rituaaleja. Tämän vuoksi kummaksunkin ajatusta, että jotkut sanovat satanismia "filosofiaksi", eivät uskonnoksi. Rituaalithan ovat kuitenkin osa uskontoja, eivät filosofioita, eikö?

Pääsyyksi tosin veikkaan sitä, että onhan se nyt siistimpää, kun teinijätkä sanoo olevansa megacool satanisti sen sijaan, että myöntäisi olevansa vain itsekeskeinen dorka.
I am the bringer of seed, I will bring eternity - I am what this world needs, I am CHAOS BREED!
Pelsi
04.10.2005 18:09:11
Pääsyyksi tosin veikkaan sitä, että onhan se nyt siistimpää, kun teinijätkä sanoo olevansa megacool satanisti sen sijaan, että myöntäisi olevansa vain itsekeskeinen dorka.

+
THV-klubi #3
>-)))> #3
-"Mä en kyllä yhdistäis mitään friikki gurujen aivo höpötyksiä basson soittoon..." -kake313
Super-Jari
04.10.2005 18:11:05
Sillä erolla, että egoismissa ei ole rituaaleja. Tämän vuoksi kummaksunkin ajatusta, että jotkut sanovat satanismia "filosofiaksi", eivät uskonnoksi. Rituaalithan ovat kuitenkin osa uskontoja, eivät filosofioita, eikö?

En kyllä tiedä yhtään rituaalia jota satanistit tekee. Tiedätkö sinä? Elämänkatsomuksena ymmärrän sen enemmän. Ja vieläpä ihan jokapäiväisen tavallisena elämänkatsomuksena. Satanismi on nykypäivää.

Hehe. Totta.
Rumpali Rölli
04.10.2005 18:13:10
Hmm... Kirkon ei tulisi mielestäni puuttua metalli musiikkiin, vaan antaa sen olla omassa rauhassa. Ja ne uskovaiset ketkä ovat sitä mieltä, että metalli musiikilla voidaan tehdä hengellisiä kappaleita saisivat olla sitä mieltä.
Pientä turbulenssia etten paremmin sanoisi.
Super-Jari
04.10.2005 18:14:13
Hmm... Kirkon ei tulisi mielestäni puuttua metalli musiikkiin, vaan antaa sen olla omassa rauhassa. Ja ne uskovaiset ketkä ovat sitä mieltä, että metalli musiikilla voidaan tehdä hengellisiä kappaleita saisivat olla sitä mieltä.

Eihän kai ne siihen ole mitenkään puuttumassakaan?
Gulo
04.10.2005 18:16:05 (muokattu 04.10.2005 18:16:31)
En kyllä tiedä yhtään rituaalia jota satanistit tekee. Tiedätkö sinä? Elämänkatsomuksena ymmärrän sen enemmän. Ja vieläpä ihan jokapäiväisen tavallisena elämänkatsomuksena. Satanismi on nykypäivää.

Myönnettäköön, etten ole kovin syvällisesti satanismiin perehtynyt, mutta käsittääkseni LaVey on kirjoittanut jotain rituaaliopuksia, jotka ovat osa satanismia.
En sitten tiedä, kuinka monta satanistia noita LaVeyn juttuja tukee. Vähän tuntuu, että jokainen satanisti muokkaa satanismista itselleen sopivan, kuten New Age -uskonnoissa on tapana tehdä. Mutta en TIETENKÄÄN nyt vihjaa, että pitäisin satanismia vain yhtenä New Age -uskona muiden joukossa. ;)

- Edit: Männöö jo vähän sivuraiteille.
Rumpali Rölli
04.10.2005 18:16:11
Eihän kai ne siihen ole mitenkään puuttumassakaan?

Niin mutta siis pointtini oli se, että papit ja saarnaajat eivät nyt aiheuttaisi turhaa yleistä hälyä. Ja tekisi kamalaa hulabaloota koko hommasta. Tästä tulee kuitenkin vain mielipiteiden jakauksia ja lehdistö raikaa...
Pientä turbulenssia etten paremmin sanoisi.
altered6
04.10.2005 18:17:49 (muokattu 04.10.2005 18:19:51)
Sanomalla että satanistit omaksuvat kristillisen käsityksen Jumalasta?

Termi satanisti liittyy uskontoihin. Kapinaa kristillistä/uskonnollista maailmankuvaa vastaan. Mutta jos ei edes käytä mielentasolla kyseisiä termejä ja näkemyksiä hyvyyden/pahuuden luonteesta, ei tarvitse myöskään satanismiä terminä määrittelemään mitä on mikin. Varmaan jonkun mielestä olen satanisti, mutta omasta mielestäni en, koska jo tuo satanisti-sana on rasite ja rajoite miten jäsentää asioita ja maailmaa.

tää keskustelu menee nyt pahasti offtopiccina, että eiköhän lopeteta :o)
Vapaa nainen? Kaipaat miesseuraa? Ota tervehenkiseen ja terveennäköiseen mieheen yhteyttä!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)