Aihe: Uusi kosketinsetuppi.
1 2 3 4 5 6
Jabbe
16.06.2003 23:12:06
Pitkän harkinnan jälkeen, rupesin miettimään kahta vaihtoehtoa:

Systeemi 1.

-Korg SP-200 keikkapianona*
-Korg Triton LE työasemana
-Behringer V-amp* tai Bass V-amp efektinä
-Yamaha RM1x sekvensserinä/syntikkana*

Systeemi 2.

-Korg SP-200 keikkapianona*
-Evolution MK-361C midikoskettimistona
-Yamaha RM1x sekvensserinä/syntikkana*
räkki, jossa
-E-mu Vintage Pro soundimodulina
-Edirol UM-550 midi-interfacena

Lisäksi, systeemistä riippumatta:
-Spirit Folio SX mikseri*
-Yamaha MS202 monitorit*
-Kustom KMA65 combo*
-Alesis Microverb3 kaikuefekti*
-Sony DAT-walkman ja stereomikki

Eli siis lyhyesti sanottuna, joko työasema ja keikkapiano + muut roinat; tai sitten keikkapiano, kontrolleri ja räkki. Kumpi olisi parempi? Auttakaa näkemään systeemien heikot ja vahvat puolet, ja ehdottakaa vaihtoehtoisia ratkaisuja.

* = omistan jo nyt

Budjettia on sellaiset 1000-2000 euroa uusiin hankintoihin, ja käyttötarpeet lähinnä livesoitto ja kotistudio.
Vierivä sämpylä ei sammaloidu.
Juho L
16.06.2003 23:21:54
Tuo systeemi 1 miellyttäisi ainakin minun silmää.
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
isojussi
17.06.2003 09:10:34 (muokattu 17.06.2003 09:13:02)
-Korg Triton LE työasemana

Oman kokemukseni perusteella mä ainakin suosittelen Korgia - lämpimät saundit sekä miellyttävä ja looginen editoida

Hei! Tää on mielenkiintoinen! Mitä sä ajat tän läpi - vai skittaa?

-Sony DAT-walkman ja stereomikki

Anna toinenkin vinkki: Mihin käytät näitä?

Eli siis lyhyesti sanottuna, joko työasema ja keikkapiano + muut roinat;

"Kompaktimpi" paketti missä vähemmän piuhanvetoo...

tai sitten keikkapiano, kontrolleri ja räkki.

Vois olla iisimpi jälkeenpäin muokata

Budjettia on sellaiset 1000-2000 euroa uusiin hankintoihin

Taitaa Tritoni haukata tosta leijonanosan, vaikka se varmasti hintansa väärrtti onkin.

Perkules, kun iskee itellekin kamakuume, kun katsoo näitä sun ihan asiallisia listojas... mutta ei auta, kun on viimeisen vuoden aikana pistäny reilut kolme donaa soittokamoihin, niin nyt on vaan rauhoituttava...;-)
Osta mut - ma olen kaupan!
Jabbe
17.06.2003 10:13:15 (muokattu 17.06.2003 10:32:27)
Oman kokemukseni perusteella mä ainakin suosittelen Korgia - lämpimät saundit sekä miellyttävä ja looginen editoida

Joo. Ainut ongelma on hinta ja laajennettavuuden puute.

Hei! Tää on mielenkiintoinen! Mitä sä ajat tän läpi - vai skittaa?

Syntikoita ja kaikkea. Nykyään on tuo V-amp2 mulla tuossa, maustan Rhodesia ja Wurlyä säröllä ja phaserilla/tremololla, leadeihin säröä ja kaikua, ehkä phaseria, Clavinettiin wahia ja phaseria jne.

Niin ja on myös kätevä kitaristia äänittäessä. Mutta tuo BassoV-amp voisi olla kätevämpi, koska se on myös kosketinsoittajille suunniteltu.

Anna toinenkin vinkki: Mihin käytät näitä?

Äänitin mm. eilen puolitoista tuntia bändin treenejä, improvisoin puoli tuntia, tallennan biisi-ideoita jne. Kätevä systeemi.

"Kompaktimpi" paketti missä vähemmän piuhanvetoo...

Kompaktimpi, mutta vähemmän monipuolinen ja laajennettava.

Vois olla iisimpi jälkeenpäin muokata

Niin. Ajattelin, että voisi hommata 6-8unitin räkkilaatikon, johon saisi nuo syntikat. Ja ehkä voisin myös hommata E-mun E5000 -samplerin tai vastaavan, jos päädyn räkkisysteemiin. Ja aina voi laajentaa helpommin, ja vältytään ongelmalta "kaikki yhdessä paketissa" = Triton.

Taitaa Tritoni haukata tosta leijonanosan, vaikka se varmasti hintansa väärrtti onkin.

Laskeskelin tällä lailla:

Triton LE + sampleri 1500-1800
Midi-interface 200-400

Yht. 2000+ e.

Midi-keyboard 200-300
Midi-interface 200-400 (tämän joudun joka tapauksessa hankkimaan)
Sampleri 500-800
Vintage Pro 800 (odotan, että hinta laskee ensin..)

Yht. 2000+ e.

Perkules, kun iskee itellekin kamakuume, kun katsoo näitä sun ihan asiallisia listojas... mutta ei auta, kun on viimeisen vuoden aikana pistäny reilut kolme donaa soittokamoihin, niin nyt on vaan rauhoituttava...;-)

Heh. :)

EDIT: Vähän lisäilyjä: Eli tuo RM1x:n raitamäärä (16) rupesi vähän mietityttämään, että mitenkähän pidemmän päälle riittää. Kun kuitenkin käytän tuota sekvensserinä (aivan, en tietokonetta) ja ohjaan sillä muita syntikoita. Tritonissahan saisi lisää raitoja (16), mutta entäs jos päädyn räkkisysteemiin? Eli tuli mieleen tällainen:

Vaihtoehto 1:
Rm1x + sampleri (esim. E5000)

Vaihtoehto 2:
Akai MPC2000XL, ja myisin RM1x:n

Kumpi kannattaisi?
isojussi
17.06.2003 10:32:26
Joo. Ainut ongelma on hinta ja laajennettavuuden puute.

Pakko tunnustaa, että mulla on enemmän kokemusta vähän vanhemman polven Korgeista, mutta oon Tritonin testannu. LE taitaa olla huonommin laajennettavissa, kuin ne kalliimmat Tritonit? Vai seikoitinko nyt malli?

Syntikoita ja kaikkea. Nykyään on tuo V-amp2 mulla tuossa, maustan Rhodesia ja Wurlyä säröllä ja phaserilla/tremololla, leadeihin säröä ja kaikua, ehkä phaseria, Clavinettiin wahia ja phaseria jne.
Niin ja on myös kätevä kitaristia äänittäessä. Mutta tuo BassoV-amp voisi olla kätevämpi, koska se on myös kosketinsoittajille suunniteltu.

Mä oon kans miettiny V-amppia just kitaristien äänittämiseen. Ootko ollu tyytyväinen äänenlaatuun ja käytettävyyteen kiipparimausteena?

Äänitin mm. eilen puolitoista tuntia bändin treenejä, improvisoin puoli tuntia, tallennan biisi-ideoita jne. Kätevä systeemi.

MD olis kyllä monessa mielessä näppärä - mikä mikkiä käytät?

Niin. Ajattelin, että voisi hommata 6-8unitin räkkilaatikon, johon saisi nuo syntikat. Ja ehkä voisin myös hommata E-mun E5000 -samplerin tai vastaavan, jos päädyn räkkisysteemiin. Ja aina voi laajentaa helpommin, ja vältytään ongelmalta "kaikki yhdessä paketissa" = Triton.

Tosi kuin vesi! Onko sulla enemmänkin kokemuksia noista midikiippareista? Missä olis kohtuullinen tatsi järkevään hintaan?

Laskeskelin tällä lailla:

Triton LE + sampleri 1500-1800
Midi-interface 200-400

Yht. 2000+ e.

Midi-keyboard 200-300
Midi-interface 200-400 (tämän joudun joka tapauksessa hankkimaan)
Sampleri 500-800
Vintage Pro 800 (odotan, että hinta laskee ensin..)

Yht. 2000+ e.

Heh. :)

Mikähän olis ollu aikoinaan semmonen soitinvalinta, jossa olis välttyny jatkuvalta "varustelukierteeltä" - ei ainakaan kiipparit...;-)
Jabbe
17.06.2003 10:38:28
Pakko tunnustaa, että mulla on enemmän kokemusta vähän vanhemman polven Korgeista, mutta oon Tritonin testannu. LE taitaa olla huonommin laajennettavissa, kuin ne kalliimmat Tritonit? Vai seikoitinko nyt malli?

Oikeassa olet, et sekoittanut. Tritoneistahan täällä on ollut paljon juttua aiemminkin, varsinkin tuosta LE:stä. Mutta oikeaan Tritoniin (Classic) ei kyllä riitä rahat ikinä. :)

Mä oon kans miettiny V-amppia just kitaristien äänittämiseen. Ootko ollu tyytyväinen äänenlaatuun ja käytettävyyteen kiipparimausteena?

Hyvä on. Stereosisääntulo puuttuu, ja muutamat säröt ovat turhankin kovia. Ja kohinaa tulee myös aika paljon kun käyttää vahvistinmallinnusta, ovat mokomat menneet mallintamaan sen kohinankin. Onhan tässä toki noise-gate, mutta...

Tuo Bass V-amp Pro kyllä olisi paras ratkaisu. Kunnon liitännät, koskettimille sopivammat soundit, räkkimalli jne.

MD olis kyllä monessa mielessä näppärä - mikä mikkiä käytät?

Tällainen vanha Sonyn stereomikki, ECM-929LT. Kävin eilen ostamassa uuden patterin, en ole käyttänyt pitkään aikaan. Äänenlaatu oli kyllä hämmästyttävä! Meinasin, että jos hankkisi MD:n, mutta toisaalta tuo DAT välttää myös hyvin. Vähän isompi ja kasettia joutuu kelaamaan, mutta toisaalta laadultaan parempi.

Tosi kuin vesi! Onko sulla enemmänkin kokemuksia noista midikiippareista? Missä olis kohtuullinen tatsi järkevään hintaan?

Lähinnä tuo Evolution olisi ominaisuuksiltaan sopiva, koska tarvitsen 61 kosketinta. Ja nupit ja näppäimet olisi käteviä, jotta voisi ohjata koko räkkiä yhdellä laitteella. Tatsista en tiedä, en ole päässyt testaamaan vielä.

Mikähän olis ollu aikoinaan semmonen soitinvalinta, jossa olis välttyny jatkuvalta "varustelukierteeltä" - ei ainakaan kiipparit...;-)

Aivan. Mutta mukavaahan se on leikkiä laitteilla, varsinkin MIDI-ohjelmointi on ah niin ihanaa... ;)
isojussi
17.06.2003 10:42:03
Aivan. Mutta mukavaahan se on leikkiä laitteilla, varsinkin MIDI-ohjelmointi on ah niin ihanaa... ;)

Thank God for editor software...;-)
Jabbe
17.06.2003 10:50:33
Paljonkos muuten tarjottaisiin Rolandin D-50:stä? Multitimbraalikortti ja 5 lisäsoundikorttia mukana, hyväkuntoinenkin. Mitähän tuosta kehtaisi pyytää..? Pitää myydä alta pois. :)
Mertsi
17.06.2003 22:14:25
Ootko jabbe harkinnu ton triton le:n sijasta Trinityä. Ite ostin tollasen pari viikkoa sitte ja on kyllä aivan mahtava soitin! Hinta liikkuu siinä tuhannessa eurossa ja täytyy kyllä sanoa että tatsi on parempi kun Le:ssä. Siitä kyllä puuttuu sampleri, mutta siihen saa sellasen hommattua. Niin ja kosketusnäyttö on tosi makee. Saundit taattua korg laatua!
Kiittää pitää!
m6mm
17.06.2003 22:52:08

Onko sulla Rhodesit ja clavinetti?
vai millä hoidat nuo?
"No pain, no game..."
Jabbe
17.06.2003 22:54:29
Onko sulla Rhodesit ja clavinetti?
vai millä hoidat nuo?

Toistaiseksi Rhodes tulee Korgin SP-200:sta, Clavinetti Yamaha RM1x:stä, mutta tulevaisuudessa varmaankin E-mu Vintage Pro:sta, sillä se vaikuttaa sen verran kiehtovalta laitteelta että taidan päätyä siihen. Sen Rhodesi on kuulemma aidon veroinen ilman vireongelmia ja kohinaa, onko totta?
Jabbe
17.06.2003 23:32:11
Ei liity aiheeseen mitenkään, mutta Jabella on kyllä melko hyvä bändi=)onko teiltä tullu levyä?

Kiitoksia. Yhdyn mielipiteeseesi, ensimmäinen bändi jota ei tarvitse hävetä. ;)

Ei vielä, vaan noi 2 demobiisiä (löytyy demostudio-alueelta!!!) + jotain treeniäänityksiä on tehty. Omia biisejä alkaa kyllä vihdoinkin olla kasassa pitkäsoiton verran, joten kunhan kesä ollaan vielä treenattu (huomenna seuraavat treenit, keskimäärin 3pv/vko treenejä loman aikana) niin syksyllä oli tarkoitus sulkeutua studioon muutamaksi viikonlopuksi ja työstää jotain julkaisukelpoista.

Ilmoittelen kyllä sitten, ei hätää.
hörhö
18.06.2003 00:28:55

Pisti vähän silmään tuo datti ja sonyn mikki. Mitä ajattelit tehdä noilla?
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara
isojussi
18.06.2003 08:45:54
...ja täytyy kyllä sanoa että tatsi on parempi kun Le:ssä...

Ei olis eka kerta, kun Korg tekis "ammattipelejä" yllättävän huonolla tatsilla. Muistan, kun N-sarja tuli kovalla suitsutuksella markkinoille ja testasin sitä jollain messuilla, niin totesin, että ei voi verratakaan esim. Oiwan tatsiin.

Tritonissa on hyvä kiippari. Ootko Jabbe testannu tota Le:tä?
Jabbe
18.06.2003 14:29:35 (muokattu 18.06.2003 14:46:30)
Tritonissa on hyvä kiippari. Ootko Jabbe testannu tota Le:tä?

Joo, testasin kerran vähän aikaa, ihan hyvältä vaikutti. Mutta hitto, rupeaa tuo räkkisysteemi houkuttelemaan yhä enemmän, varsinkin kun pystyisi hommaamaan laitteen joka toiminnolle erikseen.

Sanokaapa taas muutama hyvä perustelu, että päätyisinkin tuohon Triton-systeemiin. :)

EDIT: Ostolistalla olisi tällä hetkellä siis:

Evolution MK361C
http://www.evolution.co.uk/moreinfo/hardware/pro61c.htm
-> Löytyykö muita vastaavia midikiippareita, joissa 61 kosketinta ja hyvät kontrolliominaisuudet?

Behringer Bass V-amp Pro
http://www.behringer.com/02_product … index.cfm?id=LX1-B-PRO&lang=eng

Edirol UM-880
http://www.edirol.com/products/info/um880.html
-> Onko muita USB-interfaceja, jotka toimisivat kuitenkin myös livekäytössä omalla virtalähtellään ilman tietokonetta?

E-mu Vintage Pro
http://www.emu.com/products/vintagePro/vintagePro.html

+ joku käytetty sampleri

Sanokaapas näistä mielipiteenne, jooko?
maza
18.06.2003 14:53:29

Joo, testasin kerran vähän aikaa, ihan hyvältä vaikutti. Mutta hitto, rupeaa tuo räkkisysteemi houkuttelemaan yhä enemmän, varsinkin kun pystyisi hommaamaan laitteen joka toiminnolle erikseen.
Sanokaapa taas muutama hyvä perustelu, että päätyisinkin tuohon Triton-systeemiin. :)

Se, että sitten et tartte joka toiminnolle erillistä laitetta:

- vähemmän paikkoja, jotka voi mennä paskaksi
- vähemmän piuhoja, jotka voivat hävitä / katketa
- vähemmän kytkemistä ja roudaamista keikalle
Jabbe
18.06.2003 15:01:19
Nämä perustelut on ainakin helppo kumota... :)

Se, että sitten et tartte joka toiminnolle erillistä laitetta:

Mutta toisaalta, jokainen erillinen laite keskittyy omaan hommaansa ja tekee sen kunnolla, toisin kuin joku kaikki-yhdessä-laite.

- vähemmän paikkoja, jotka voi mennä paskaksi

Totta. Toisaalta, voihan se Tritonkin mennä paskaksi, ja sitten ei ole mitään muuta mitä käyttää.

- vähemmän piuhoja, jotka voivat hävitä / katketa

Piuhoja nyt on muutenkin sen verran, että on oppinut jo niiden kanssa elämään.'
VINKKI: Kannattaa laittaa piuhojen molempiin päihin teippi ja siihe omat nimikirjaimet. Keikalla tahi bändikämpällä on mukava kun löytää omat piuhat eikä tarvitse tapella roudareiden ja muiden bändiläisten kanssa piuhojen omistajasta.
VINKKI2: Keikalle lähtiessä kannattaa pistää lapulle, mitä on ottanut mukaan, jotta on helppo kamoja lähtiessä pakatessa tarkistaa, että mitään ei unohdu.

- vähemmän kytkemistä ja roudaamista keikalle

Yksi räkki nyt ei niin paha olisi roudata, sitä paitsi jos ei tarvitse kaikkea niin ottaa vain yhden modulin ja kontrollerin. Ja räkin voisi jättää valmiiksi kytketyksi, tökkää vaan kontrollerin midipiuhan midi-interfaceen kiinni ja audiopiuhat mikseriin, niin ei mene kuin 10-15min kasatessa.

Joku UPS-systeemi muuten varmaan kannattaisi hommata räkkiin, vai?
maza
19.06.2003 11:20:48

Piuhoja nyt on muutenkin sen verran, että on oppinut jo niiden kanssa elämään.'
VINKKI: Kannattaa laittaa piuhojen molempiin päihin teippi ja siihe omat nimikirjaimet. Keikalla tahi bändikämpällä on mukava kun löytää omat piuhat eikä tarvitse tapella roudareiden ja muiden bändiläisten kanssa piuhojen omistajasta.
VINKKI2: Keikalle lähtiessä kannattaa pistää lapulle, mitä on ottanut mukaan, jotta on helppo kamoja lähtiessä pakatessa tarkistaa, että mitään ei unohdu.

Mielipidekysymyksiähän nämä ovat. Minä kyllästyin kasaamaan joka treenien ja keikan alussa ja lopussa systeemiä, jossa oli ständi, kiippari, soundimoduuli, lepasimu, pikkumikseri, volapedaali ja DI-boksi. Ton VR-760:n kanssa on sangen näppärää kun heivaa koneen ständille, signaali- ja virtapiuhat kiinni ja menoksi.

Joku UPS-systeemi muuten varmaan kannattaisi hommata räkkiin, vai?

Jaa mitähän varten? Painaa sikana ja hyöty jotakuinkin nolla jos lopulta bändiltä katoaa sähköt kuitenkin x)
Jabbe
19.06.2003 13:12:30
Mielipidekysymyksiähän nämä ovat. Minä kyllästyin kasaamaan joka treenien ja keikan alussa ja lopussa systeemiä, jossa oli ständi, kiippari, soundimoduuli, lepasimu, pikkumikseri, volapedaali ja DI-boksi. Ton VR-760:n kanssa on sangen näppärää kun heivaa koneen ständille, signaali- ja virtapiuhat kiinni ja menoksi.

Mulle monipuolisuus ja suorituskyky (!) on tärkeämpiä kuin roudattavuus. Ensin meinasin jotain Nord Electron tapaista, mutta tajusin, että sen ominaisuudet eivät riitä. Pitää olla paljon erilaisia soundeja, sekvensseri sekä mahdollisuus laajentaa ja muutella systeemiä helposti.

Jaa mitähän varten? Painaa sikana ja hyöty jotakuinkin nolla jos lopulta bändiltä katoaa sähköt kuitenkin x)

Ajattelin vain, että ei kärähdä mikään. Tosin uudenpien laitteiden kanssa ei taida tällaisia ongelmia esiintyä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)