Aihe: SG-projekti
1
LauriE
03.10.2005 19:47:10 (muokattu 03.10.2005 19:48:36)
Olen jo kauan suunnitellut ensimmäistä itse tekemääni kitaraa, ja olen tullut seuraavanlaiseen ratkaisuun: aion rakentaa SG-mallisen kahdella humbucker-mikillä varustetun liimakaulaisen kitaran mahongista. Osat Gotoh tai Schaller. Syinä tähän ovat esim. tarve saada Telecasterini kaveriksi humbucker-mikeillä varustettu kitara, ja olen aina pitänyt SG-mallista. Minulla olisi kuitenkin hieman kysymyksiä, joihin kaipaisin vastauksia/ehdotuksia.

1. Olen ajatellut ostaa valmiin kaulan, koska en vielä aivan luota omiin puusepän taitoihini, kaulan tekeminen kun on melko tarkkaa puuhaa. Mistä kannattaisi lähteä etsimään valmista kaulaa? Sen pitäisi olla mahongista ruusupuu-otelaudalla ja lavan muotoa Gibson/Tokai. Millbrook ja Sp-elektroniikka myy ainoastaan Telecaster- ja Stratocaster-mallisia valmiita kauloja.

2. Kitaraa en ole ajatellut lähteä sen suuremmin maalaamaan, eli mahongin oma väri tai se hieman muunneltuna/tummennettuna ja lakat päälle. Miten se kannattaisi toteuttaa? Petsaamalla? Ja jos ostan valmiin mahonkisen kaulan, on mahdollista, että se on eri sävyistä kuin rungon mahonki. Onko se suurikin ongelma?

3. Lapaan olen ajatellut omaa nimeäni ja kitaran "mallinimeä" samalla tavalla kuin Gibsoneissa. Miten se tehdään? Maalataanko lavan yläosa mustaksi, vai tuleeko siihen joku muu materiaali päälle? Decalin laitto-ohjeisiin olen jo tutustunut, mutta jos on jotain vinkkejä, niin olkaa hyvä.

Nämä asiat ovat varmaan jo sivuilla selitetty, mutta kun tuo haku ei toimi...
"...elämä on ihanaa kun se oikein oivaltaa ja kun lentää siivin valkein niinkuin joutsen"
Defactor
03.10.2005 20:21:04

1. Olen ajatellut ostaa valmiin kaulan, koska en vielä aivan luota omiin puusepän taitoihini, kaulan tekeminen kun on melko tarkkaa puuhaa. Mistä kannattaisi lähteä etsimään valmista kaulaa? Sen pitäisi olla mahongista ruusupuu-otelaudalla ja lavan muotoa Gibson/Tokai. Millbrook ja Sp-elektroniikka myy ainoastaan Telecaster- ja Stratocaster-mallisia valmiita kauloja.

Valmiit kaulat ovat aika kiven alla jos et kalua tyytyä noihin yllämainittuihin kauppoihin. Ja SG:n kaulaa en ole vielä valmiina nähnyt. Custom kaula soitinrakentajalta lienee ainoa vaihtoehto. Jos olet siis miljonääri.
spyykko
03.10.2005 21:47:44

1. Olen ajatellut ostaa valmiin kaulan, koska en vielä aivan luota omiin puusepän taitoihini, kaulan tekeminen kun on melko tarkkaa puuhaa. Mistä kannattaisi lähteä etsimään valmista kaulaa? Sen pitäisi olla mahongista ruusupuu-otelaudalla ja lavan muotoa Gibson/Tokai.

Tiukat on speksit. Sanoisin että vaihtoehdot ovat äkkiseltään kohtuu vähissä. Halvalla tuskin selviät millään, tosin rahan säästämisen takia ei kitaraa kannata muutenkaan lähteä itse tekemään. Vaihtoehtona taitaa olla teettää kaula jollain soitinrakentajalla, tai googlettaa ulkomailta joku lafka joka tuollaisia myy. Tietysti E-Baysta saattaisi säkällä löytää tuollaisen kaulan valmiina.

Itse harkitsisin kyllä vakavasti joko rakenteen muuttamista pulttikaulaksi (mikä sekään ei vielä helpota saatavuutta ihan hirveästi), tai kaulan tekemistä sittenkin itse.

3. Maalataanko lavan yläosa mustaksi, vai tuleeko siihen joku muu materiaali päälle?

Aika usein niissä on jokin musta viilu, esim. eebenpuusta. Gibson taitaa käyttää joissain (halvemmissa?) malleissa jotain mustaa kuitulevyä. Mikään ei tietysti estä sua tekemästä hommaa maalaamalla jos siltä tuntuu. Musta pohja on maailman epäkiitollisin decaleille, etenkin vaaleiden värien läpi tahtoo musta kuultaa pahasti. Että harkitsemisen arvoista voisi olla tehdä ainakin tuo nimihomma upottamalla (vaikka helmiäisestä)

kun tuo haku ei toimi...

Joo, ihan suolesta. Toivottavasti uusi haku otetaan käyttöön pian.
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Haku Robotti
03.10.2005 22:02:59

kaulan, just halutun, saat Soitin-Huttuselta, HKI. DR-Parts, hyvää kamaa halvalla. Mulla on niitten LP body.
"Tässä iässä pitää run*ata aamulla kahdesti, että sydän rupeaa edes lyömään". Elokuvassa 15.8.05.
fox
03.10.2005 22:58:53

Aika usein niissä on jokin musta viilu, esim. eebenpuusta. Gibson taitaa käyttää joissain (halvemmissa?) malleissa jotain mustaa kuitulevyä.

Se ei oo eebeniä, liian kovaa tuollaseen, Gibsonilla on joko tuota spesiaali fibre-boardia..tai sitten holly-veneeriä eli paatsamaviilua. American Holly on hienosyistä valkosta puuta, joka on suht helppoa hioa, kiillottaa ja maalata ja siihen on helppo tehdä upotuksia.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
vrajala
04.10.2005 00:41:57 (muokattu 04.10.2005 00:43:46)
Miten se kannattaisi toteuttaa? Petsaamalla?

Petsi ja lakka, petsi ja öljy, sävytetty lakka, sävytetty öljy, tummasävyinen osmocolor jne. Suurin ero on siinä haluatko lakkapinnan vai et.

Ja jos ostan valmiin mahonkisen kaulan, on mahdollista, että se on eri sävyistä kuin rungon mahonki. Onko se suurikin ongelma?

Sanotaanko että se on kierrettävissä. Alkuperäiset erot voivat mahongeilla olla suuriakin mutta ainakin periaatteessa ne saa sävynsä puolesta hyvin samanlaisiksi. Suurilla alkuperäisillä eroilla tämä vaatii käytännössä joko tumman lopputuloksen tai useita sävytyksiä.

American Holly on hienosyistä valkosta puuta, joka on suht helppoa hioa, kiillottaa ja maalata ja siihen on helppo tehdä upotuksia.

Totahan käytetään muutenkin koristeluun, esim. reunalistoihin, rosetteihin ja puuintarsiaan (siis upotuksiin soitinrakennuksen ulkopuolella). Kotomainen haapa voisi ajaa saman asian, joskin työkaljua tylstyttävä vaikutus suattaa haitata.

Ja minähän en tuota korjaa.

Se ei oo eebeniä, liian kovaa tuollaseen

Öö? Niin ei massatuotannossa, mutta kyllä tuota muuten paljon käytetään. Vai mitä tarkoitit?
Sinne meni. Viuh.
fox
04.10.2005 00:57:16

Petsi ja lakka, petsi ja öljy, sävytetty lakka, sävytetty öljy, tummasävyinen osmocolor jne. Suurin ero on siinä haluatko lakkapinnan vai et.

Katsasta mun omakuva, jos haluat nähdä watco-vahatun kitaran.. (Siis alkuperäselle kysyjälle lähinnä tämä)

Öö? Niin ei massatuotannossa, mutta kyllä tuota muuten paljon käytetään. Vai mitä tarkoitit?

Lähinnä just tuota massatuotantoa, jossa ajetaan lavan levyihin urakalla koloja ja liimaillaan helmiäistä tai "helmiäistä".. ;)
vrajala
04.10.2005 01:14:20
Lähinnä just tuota massatuotantoa

Nå mää kans juu et mitäs nyt mut sitäpä niin. Niin. Ebenpuu on hienoa ja mahtavaa ainetta mutta sitä ei monista yrityksistä huolimatta ole kait saatu sovitettua soitinten massatuotantoon. Nauha-asennukset ei pelaa, työstö on kallista ymymym. No, näin ollen ebenpuun käyttö on sunnuntairakentelijan helpoin tie eliittikitaroiden maailmaan.

Katsasta mun omakuva, jos haluat nähdä watco-vahatun kitaran..

Näät muuten tekee nykyään sitä, ettei varsinainen kuva päivity ihan heti. Jäsenkuvauksessa näkyvä esikatselu toimii, mutta varsinaisena kuvana näkyy jonkin aikaa edellinen kuva. Tosin ei siinäkään mitään vikaa ole...
Sinne meni. Viuh.
vanttera
04.10.2005 01:33:10

Näät muuten tekee nykyään sitä, ettei varsinainen kuva päivity ihan heti. Jäsenkuvauksessa näkyvä esikatselu toimii, mutta varsinaisena kuvana näkyy jonkin aikaa edellinen kuva. Tosin ei siinäkään mitään vikaa ole...

Painamalla F5 päivittyy sivu. Eli painamalla esim. foxin kuvauksessa F5, näät uuden kuvan. Ja sama siinä varsinaisessa kuvankatselussa. Johtuu sun selaimen välimuistista, eli olet käynyt lähiaikoina kattelemassa foxin omakuvaa ;)
*h4liih*
vrajala
04.10.2005 01:53:41
Johtuu sun selaimen välimuistista, eli olet käynyt lähiaikoina kattelemassa foxin omakuvaa ;)

Jäin kiikkiin. Ehämmä tiiä näemmä näistä nettijutuista mitään.

Mutta siis ihan nätiltä tuo pinta pinta vaikuttaa. Siis uudessa kuvassa, tai siis kait vanhassakin, tai siis eikuno... ääh...

Mitä (nimi?) ja mimmosta tuo Watcon vaha tarkemmin on? Niillä näyttää tota valikoimaa olevan mutten yhtään vahaa löytänyt akkiseltään. Ja mistäs hankittu?
Sinne meni. Viuh.
fox
04.10.2005 02:06:28

Jäin kiikkiin. Ehämmä tiiä näemmä näistä nettijutuista mitään.

Mutta siis ihan nätiltä tuo pinta pinta vaikuttaa. Siis uudessa kuvassa, tai siis kait vanhassakin, tai siis eikuno... ääh...

Mitä (nimi?) ja mimmosta tuo Watcon vaha tarkemmin on? Niillä näyttää tota valikoimaa olevan mutten yhtään vahaa löytänyt akkiseltään. Ja mistäs hankittu?

Kait se jotai jenkkien osmocoloria on? Tuo S.D.Curlee sitä käytti tuolloin 76-81 kun noita kitaroita tekivät Illinoisissa käsin.. Haisee vieläki mantelikkaalle kun sitä voimahinkkaa..Putsasin tuota runkoa.. Huomasitko et se on ns. Neck-thru BRIDGE, eli pulttikaula, jossa on mikit ja tallat kiinni, upotettu runkoon.. Tuo runko on Hondurasin mahonkia, myös tekivät runkoja (myöhemmin) black walnutista, Brasilian mahongista, koasta, purpleheartista ja vaahterasta.. Pääosin nuo 3000 jotain Curleeta on kuitenkin mahonkia, joko Honduras-tai Brasilian. Mullapa on oksakin tuossa rungossa.. ;)
spyykko
04.10.2005 07:36:15

kaulan, just halutun, saat Soitin-Huttuselta, HKI. DR-Parts, hyvää kamaa halvalla. Mulla on niitten LP body.

Äh, totta. Miten mä nyt tän unohdin, juuri viime viikollahan näin noiden LP-kaulan ja bodyn Soitinkeskuksen ikkunassa.

Vedän pahat sanani takaisin ja poistun työpaikalle häpeämään.
vrajala
04.10.2005 09:28:56
Kait se jotai jenkkien osmocoloria on?

Niinpä varmaan. No, meillä on onneksi omat osmot.

Huomasitko et se on ns. Neck-thru BRIDGE, eli pulttikaula, jossa on mikit ja tallat kiinni, upotettu runkoon

Joo, tai siis liimakaulaksi olisin veikannut. Mutta tuo pulttisysteemi on ihan mielenkiintoinen ajatus. Pistethän korvan taa...
Sinne meni. Viuh.
Juzzu
04.10.2005 09:41:07
Eebenpuisia lapaviiluja saapi Leppävirralta, itse ostin juuri kolme, 5 euroa ovat kappale.

Vähän liian kapoisia ovat vaan minun makuun (85-90mm), just mahtuu LP Customin lapa niihin. Mun ajatus kun oli saada reilusti leveämpiä kun kokeilen uusia työjärjestyksiä ja tapoja, mutta minkäs teet... Näillä mennään nyt sitten.
LauriE
04.10.2005 11:10:11 (muokattu 04.10.2005 11:12:02)
Nyt itsekin muistan nähneeni Soitinkeskuksen ikkunassa valmiita Les Paul-kauloja. Semmoista jos sieltä kyselinkin...eli siitä voisi lähteä. tuo spyykon flying-v:ssa käyttämä afrikkalainen mahonki voisi olla hyvä vaihtoehto, ainakin värinsä puolesta. Ja jos valmis kaulani on eri sävyinen, niin katsotaan sitten onko sillä niin väliä, sehän voisi olla ihan hienokin, jos se on esim. huomattavasti vaaleampi. Tässä linkissä kuva kaulasta: http://www.teamintlco.com/drparts/namm02/lpneckstd.htm
"...elämä on ihanaa kun se oikein oivaltaa ja kun lentää siivin valkein niinkuin joutsen"
spyykko
04.10.2005 11:42:32

Eebenpuisia lapaviiluja saapi Leppävirralta, itse ostin juuri kolme, 5 euroa ovat kappale.

Vähän liian kapoisia ovat vaan minun makuun (85-90mm)

Paksuutta vastaavasti on ihan riittämiin. Mun kappale on varmaan 8mm paksu, mun mielestä se on lautaa eikä viilua =)
Juzzu
04.10.2005 11:46:59
Paksuutta vastaavasti on ihan riittämiin. Mun kappale on varmaan 8mm paksu, mun mielestä se on lautaa eikä viilua =)

No vissiin vaihtelee sitten, nuo oli niin möykkyisiä että kun silotin ne niin ei paksuudeksi jäänyt kuin 2-4mm
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)