Aihe: El Mayan muuttumisleikki
1
vrajala
03.10.2005 23:22:42
Sanotaanko että mun mielestä tollasia juttuja ei pitäisi tehdä. Mun mielestä kaikki vanha pitää pitää sellasena kun ne on. Jotkut maalaukset ja komponenttien vaihdot on ehkä ok. Riippuen tapauksesta. On totta ettei tuolla ainakaan vielä ole mitään kauhiaa vintagearvoa. Siitä huolimatta musta tuntuu jotenkin väärältä ruveta tekemään noin isoa modia soittimelle.

No, vuodatuksen jälkeen homma itsessään ei ole kauhian paha. Reiät kannattaa paikata puutapeilla, ei kitillä. Helpompaa ja parempi lopputulos. fox neuvoi aikanaan näppärän tempun tappien tekoon: porataan reikä hiukan paksumpaan teräslevynpalaan ja lyödään alustavasti muotoonsa veistelty keppi vasaralla reiästä läpi. Helppoa ja halpaa.

Soundin muuttumisesta mä en olisi kovin huolissani. Varsinkaan kun ei siitä elektroniikkapoterosta ole pakko tehdä kovin isoa. Halutessasi voit myös täyttää vanhan kolon. Älä silti kitillä, jookosta? Mä en, lähinnä periaatteesta, suosittele kitin käyttämistä muuta kuin niin pieniin koloihin joihin puista paikkaa ei saa tehtyä. Isommassa mittakaavassa kitin käyttöön liittyy monia oikeitakin haittoja, kuten kosteuden imeytyminen puuhun, useat täyttökerrat, puuta korkeampi paino jne.

Maalissahan on aina se hauska puoli, että sen alle voi piilottaa mitä vaan. Näin ollen hankalamman tuntuisiakin kokeiluita voi harrastaa melko vapaasti.

Mutta edelleenkään mä en tohon hommaan lähtisi. Ihan periaatteesta. Sun ei kuitenkaan ole mikään pakko noudattaa samoja periaatteita, joten ei kun hommiin. Hyvä siitä tulee.
Sinne meni. Viuh.
placebo
03.10.2005 23:37:10
Mä en, lähinnä periaatteesta, suosittele kitin käyttämistä muuta kuin niin pieniin koloihin joihin puista paikkaa ei saa tehtyä. Isommassa mittakaavassa kitin käyttöön liittyy monia oikeitakin haittoja, kuten kosteuden imeytyminen puuhun, useat täyttökerrat, puuta korkeampi paino jne.

Miten kitaran rungossa olevat kolhut tulisi korjata? Siis sellaiset, joissa rungosta on lähtenyt kunnon pala pois. Kitti on tullut ensimmäisenä mieleen..
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
vrajala
04.10.2005 00:59:57 (muokattu 04.10.2005 01:01:05)
Miten kitaran rungossa olevat kolhut tulisi korjata? Siis sellaiset, joissa rungosta on lähtenyt kunnon pala pois.

Anteeks nyt, mutta eikös se lue tossa lainaamassasikin osuudessa? Ja jopa myös miksi? Ensisijainen tapa on laittaa irti lähtenyt pala takaisin. Näin saadaan (oikein tehtynä) paras lopputulos suurimmassa osassa tapuksista. Seuraavaksi paras tapa on laittaa paikka, joka vastaa mahdollisimman hyvin alkuperäistä ainetta, joskin kohtuuden rajoissa tietysti. Poikkeuksiakin on toki, mutta mä paikkaan puuta mieluiten puulla ja vieläpä samalla puulla, mikäli mahdollista. Joissain tilanteissa sillä on enemmän merkitystä, toisissa vähemmän.

Mnää koetin muutenkin ilmaista notta tossa oli mun mielipiteeni, ei mik'n ehtoton totuus ja jumalan sana. Ei tuo silti ihan hatusta vedettyä huttua ole.
Sinne meni. Viuh.
placebo
04.10.2005 09:05:50 (muokattu 04.10.2005 09:12:47)
Anteeks nyt, mutta eikös se lue tossa lainaamassasikin osuudessa? Ja jopa myös miksi? Ensisijainen tapa on laittaa irti lähtenyt pala takaisin. Näin saadaan (oikein tehtynä) paras lopputulos suurimmassa osassa tapuksista. Seuraavaksi paras tapa on laittaa paikka, joka vastaa mahdollisimman hyvin alkuperäistä ainetta, joskin kohtuuden rajoissa tietysti.

Taitaapa lukeakin, tosiaan - En vaan tainnut sisäistää millaisista koloista on kyse ;D Sisälukutaidossa vikaa... Alkuperäistä palaa ei ole tallella ja kitin käyttöä haluaisin karttaa... Minkälaista liimaa kannattaisi käyttää "paikkaamiseen"?
"The notes are the same all around the world, but the way you put the notes together must be something very personal - Your own story" - Pierre Bensusan
vrajala
04.10.2005 11:36:23
Minkälaista liimaa kannattaisi käyttää "paikkaamiseen"?

Puuliimaa. Mieluummin kosteudenkestävää ja mahdollisimman kovaksi kuivuvaa. Joissain tapauksissa pikaliimakin toimii ihan kelvollisesti.
Sinne meni. Viuh.
placebo
05.10.2005 21:49:27
Puuliimaa. Mieluummin kosteudenkestävää ja mahdollisimman kovaksi kuivuvaa. Joissain tapauksissa pikaliimakin toimii ihan kelvollisesti.

Kiitos vinkistä.
J.RA
05.10.2005 22:19:13
Täytyy tässä aloittaa projekti, vastusteluista huolimatta ;) jahka saan tuon telen valmiiksi. Onko kellään tietoa tuosta tallasta? Mistä tuollaisen löydän?
-Sellasta se vaan on-
vrajala
06.10.2005 00:38:02
Onko kellään tietoa tuosta tallasta? Mistä tuollaisen löydän?

Mulla oli joskus Gallan jossa oli tuollainen, tai siis ainakin melko lähellä. Tosta kuvasta on vaikea nähdä tarkasti ja muistikin voi pettää. Mutta ainakin sinne päin, eli stratotyyppinen kiinteä talla jonka pohjalevyn massaa on lisätty reunoilta ja persauksista. Ältsisti sustainiiiii...

Samanlaisen tallan löytäminen voi olla hankalaa. Mutta korvaavan löydät varmasti. Ja tässä tapauksessa sillä samanlaisuudella ei taida olla kauheasti väliä? Tuo on todennäköisesti straton tai LP:n kielijaolla, veikkaisin kuitenkin ensimmäistä. Tulevatko kielet rungon läpi? Kannattaa katella osavalmistajien/myyjien nettisivuja, esim. http://www.kms-shokai.com/gotoh/htm … e/guitarbridges&tailpieces.html tai http://www.schaller-guitarparts.de/1210.htm. Muitakin vaihtoehtoja on.
Sinne meni. Viuh.
fox
06.10.2005 00:41:44

Täytyy tässä aloittaa projekti, vastusteluista huolimatta ;) jahka saan tuon telen valmiiksi. Onko kellään tietoa tuosta tallasta? Mistä tuollaisen löydän?

Kuva on vähä-suttuinen, mutta vastaavia oli joskus 70-80 luvuilla mm. Matsumokun ja Daionin kitaroissa.. Joissain Iban Blazereissa saattoi myös tuon tapasia olla, tosin Ibanezilla ei aivan tuollasta muistaakseni ollut.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers."
oiva tumpeloinen
06.10.2005 00:55:17
Soundin muuttumisesta mä en olisi kovin huolissani. Varsinkaan kun ei siitä elektroniikkapoterosta ole pakko tehdä kovin isoa. Halutessasi voit myös täyttää vanhan kolon. Älä silti kitillä, jookosta?

Eikös EVH jossain kertonut pilanneensa kitaran soundin tekemällä poteron sustainerille.

Myös tuttu, joka tekee itse soittimia, kertoi aikanaan, että kolon kohdalla on merkitystä kitaran sointia ajatellen. Hän tosin selitti sen niin pikaisesti ja huonolla hetkellä, että suurin osa meni taas vaihteeksi yli ymmärryksen ja korkealta. =)

Tämä siis ihan mutu-tuntemuksia. Joku varmasti tietää minua paremmin. Myös vrajala, jonka kirjoitusta lainaan. Mutta juuri tämän syyn takia jäi aikanaan itseltä sustainerit asentamatta.
vrajala
06.10.2005 01:22:10
Eikös EVH jossain kertonut pilanneensa kitaran soundin tekemällä poteron sustainerille.

Eddie ei myöskään tiedä ottavatko hänen korvaansa enemmän digitallenteen ykköset vaiko nollat. Vaan se eetusta.

Myös tuttu, joka tekee itse soittimia, kertoi aikanaan, että kolon kohdalla on merkitystä kitaran sointia ajatellen.

On. ja koolla. ja kannen materiaalilla. ja kiinnitysruuvien lukumäärällä. Aivan kaikki kitarassa oleva tai sitä koskeva vaikuttaa kitaran sointiin. Vaan kuinka paljon? Erilaiset onkalot rungon sisällä vaikuttavat sointiin, se on osoitettu melko hyvin. Jos kuitenkin ajatellaan tätä tapausta; vanha kolo täytetään (vastaavanlaisella puulla ja hyvin) ja uusi tehdään samalla tavalla, on periaatteessa kyse vasen- ja oikeakätisen soittimen soundierosta.

Myös vrajala, jonka kirjoitusta lainaan.

Äläs nyt. Se on ollut väärässä ennenkin. Se vaan kirjottelee tänne huttua yöt läpeensä, jotta voi sitten taas haukotella huomenna koko päivän ja marista väsymystään julkisesti.

Niin juu, onnittelut E&S -palstan 30 000. viestin kirjoittamisesta.

Nyt nukulle.
Sinne meni. Viuh.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)