Aihe: Jazzin lajit ja tunnelmat
1 2
Avaruusmies
12.09.2005 14:46:19
Vai paskamusan kone-kategoriaan?

Ei, kun musan paskakonekategoriaan.

Tarkoitan, että musaa en luokittele, mutta konemusa ei olekaan musaa.
Simplex
12.09.2005 16:10:55

Ei, kun musan paskakonekategoriaan.

Tarkoitan, että musaa en luokittele, mutta konemusa ei olekaan musaa.

Aika rajua... En ole itse lainkaan tekemisissä konemusan kanssa mutta en tohtisi lähteä noin tiukasti rajaamaan mikä on musaa ja mikä ei. Mun mielestä kaikki mikä tuottaa säveliä niin että siitä löytyy jokin melodinen tai harmoninen tarkoitusperä, voidaan luokitella musiikiksi. Eri asi on pidänkö siitä vai en tahi voisiko sen kenties saada toimivammaksi jollain toisella tapaa. Mielestäni ajattelutapasi on vanhanaikainen, tänäpäivänä lähes kaikki levytetty materiaali käy tietokoneen kautta, eli konemusaa;-)
Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun!
Karlsson
12.09.2005 16:17:25
Aika rajua... En ole itse lainkaan tekemisissä konemusan kanssa mutta en tohtisi lähteä noin tiukasti rajaamaan mikä on musaa ja mikä ei. Mun mielestä kaikki mikä tuottaa säveliä niin että siitä löytyy jokin melodinen tai harmoninen tarkoitusperä, voidaan luokitella musiikiksi. Eri asi on pidänkö siitä vai en tahi voisiko sen kenties saada toimivammaksi jollain toisella tapaa. Mielestäni ajattelutapasi on vanhanaikainen, tänäpäivänä lähes kaikki levytetty materiaali käy tietokoneen kautta, eli konemusaa;-)

Noo, kunnon fakkiutuminen tuo elämään sisältöä.
"Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05
maelstrom
13.09.2005 01:19:16
Kiitos vinkeistä, mutta tuo genrekysymys jäi edelleen minulle hieman avoimeksi. Mitä on free jazz, mitä on fuusio jne?
Ei musiikki ääntä ole, vaan tunteita. IMIK #12
baron
13.09.2005 06:09:33 (muokattu 13.09.2005 06:10:32)

Kiitos vinkeistä, mutta tuo genrekysymys jäi edelleen minulle hieman avoimeksi. Mitä on free jazz, mitä on fuusio jne?

http://www.wnur.org/jazz/styles/
http://www.hypermusic.ca/jazz/mainmenu.html
The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument.
J.Ahonen
17.09.2005 14:37:08 (muokattu 17.09.2005 14:39:44)
Fuusio jazz:

yhdistää eri musiikkilajeja jazziin. Useasti rock musiikkia. Eli kirjaimellisesti Fuusio. Itse tutustuin Jazziin Fuusion kautta, suosittelen esim.

Mahavishnu Orchestra : Inner mounting flame,
Gong : Gazeuse!
Soft machine : Third.....
Miles davis : Bitches brew
Weather report : heavy weather
Return to Forever - jotkin jutut, Romantic warrioria itse kuuntelin joskus aika paljon, mutta ei ole kestänyt kuuntelua kauheasti.

Niin ja semmoista käsitystä on liikkeellä, että fuusio syntyi Miles Davisin 60-70-luvun taitteen bändesitä/jutuista. Em. Bändeissä on paljon soittajia, jotka soittivat Milesin kanssa juuri noihin aikoihin.

Free jazz :

Hankalampi tapaus sanoa mitään varmaa, mutta yleensä kyseessä on siis Vapaa improvisaatio, lähdetään soittamaan ilman mitään sovittua kaavaa, pohjaa. Esim. Myöhäisempi John Coltrane, jotkin Ornette Colemanin levyt (esim. Free jazz). En suosittele tutustumaan Jazziin Freen kautta. Itse en kauheasti levyiltä Freetä kuuntele, mutta tykkään soittaa sitäkin enemmän.
baron
17.09.2005 21:20:44

Itse en kauheasti levyiltä Freetä kuuntele, mutta tykkään soittaa sitäkin enemmän.

Kaksi kommenttia:

1. Joku jazz-oppikirjan kirjoittaja kirjoittaa, että free yleensä on hauskempaa soittajille kuin yleisölle

2. Olen kerran keikalla tehnyt freeyrityksen/kokeilun. Paikan vastaava tuli välittömästi kysymään, missä välissä ehdimme vetää itsemme känniin.
The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument.
Puavali
17.09.2005 23:31:12
Kaksi kommenttia:

1. Joku jazz-oppikirjan kirjoittaja kirjoittaa, että free yleensä on hauskempaa soittajille kuin yleisölle

2. Olen kerran keikalla tehnyt freeyrityksen/kokeilun. Paikan vastaava tuli välittömästi kysymään, missä välissä ehdimme vetää itsemme känniin.

:oD
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. ESTR #2
etnopoju
22.09.2005 00:31:51

free jazz on vähän niinkuin vanhemmat harrastamassa seksiä.

kukaan ei halua myöntää, että sitä ihan oikeasti tapahtuu.
sickboy
22.09.2005 08:16:30

Jazz on itsellenikin uusi tuttavuus. Helppoa lähestyttävää on omalla kohdalla ollut John Scofield. Ehkä hiukan groovempaa kamaa. Ainakin voisin suositella levyä Bump. Se on julkaistu vuonna 2000. Äskettäin hankin toisen Scofield levyni, joka on Out Like A Light (1981). Tämä levy on ehkä hieman "jazzimpi", mutta upposi ainakin minuun täysin.
Älä stressaa.
Simplex
22.09.2005 22:33:47

Jazz on itsellenikin uusi tuttavuus. Helppoa lähestyttävää on omalla kohdalla ollut John Scofield. Ehkä hiukan groovempaa kamaa. Ainakin voisin suositella levyä Bump. Se on julkaistu vuonna 2000. Äskettäin hankin toisen Scofield levyni, joka on Out Like A Light (1981). Tämä levy on ehkä hieman "jazzimpi", mutta upposi ainakin minuun täysin.

Samaan akseliin voisi lykätä Mike Sternin, loisto musaa! Joku älähtää että miehet on täysin erilaisia, totta, mutta silti milestäni samaa genreä. Sitten vähän raisumpaa fuusio-menoa tarjoaa Scott Henderson ja etenkin vanhempi matsku, nykyään aika bluesia vaikkakin perin omintakeista ja hyvin toteutettua sellaista.
Ei muuta kuin huumoria peliin ja lisää paskaa housuun!
ccrab
25.09.2005 16:51:37
Jos etsii rauhallista, surumielistä jazzia, ei kannata kuunnella kaikkia yo. ehdotuksia kritiikittä -- free jazz tai fuusio eivät sitä useimmiten ole.

Kannattaa tarkastella ECM-levy-yhtiön tuotoksia, se julkaisee levyjä, jotka ovat "pohjoismaisia", rauhallisia, surumielisiä, jne.

Kokeilepas vaikkapa Tomasz Stankon Litania-levytystä. Tulkitaan todella hienolla bändillä K. Komedan sävellyksiä, tuttuja mm. Roman Polanskin elokuvista. Viiden tähden levy, josta löytyy herkkää fiilistelyä ja vähän villimpääkin menoa. Löytynee helposti vaikka kirjastostakin kokeiltavaksi.
tarrasque
26.09.2005 23:03:07

Suosittelen Tom Waitsin alkupään levyjä, aivan kuten uusimmissakin, siellä on sitä "synkistelyä vesisateessa". Tunnelmaa ennenkaikkea. Jazzia se nyt ei kovin usein kuulosta olevan, mutta ehkä jotain sinne päin?
THE SHIP IS SINKING, THE SHIP IS SINKING, THE SHIP IS SINKING
J.Ahonen
30.09.2005 19:25:32
free jazz on vähän niinkuin vanhemmat harrastamassa seksiä.

kukaan ei halua myöntää, että sitä ihan oikeasti tapahtuu.

Aivan totta, ainakun olemme soittaneet Freetä (Jazz sanan kun jättää pois, syntyy erityisen pahaa enteilevä soppa) Session jälkeen olemme kämpän edustalla röökillä, ja käymme keskustelua siitä oliko äskeinen jonkunlaista "sairasta musiikkia" tai ei kai kukaan ohikulkija kuullut? Nykyään treenikämppä on keskellä korpea, main building on 30-luvulla rakennettu homeinen mummo talo. Ei tarvitse pelätä ohikulkijoita. Tosin ikävä kyllä myyräkuumeen/homeen/piuhojen syömisen aiheuttama pelko on kyllä ajamassa väkeä tuosta legendaarisesta "luolasta" pois. Tosin täytyy sanoa, että live tilanteissa kuultu free kuulostaa usein todella hienolta, mutta levyiltä ei ole kolissut.
1960-1980
30.09.2005 21:42:19 (muokattu 30.09.2005 21:52:20)
Hmmh täällä on hieman harhaanjohtavasti puhuttu free jazzista ja free improsta samana asiana. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin. En nyt jaksa alkaa erottelemaan näitä, koska siihen menisi tovi. Lukekaa vaikka täältä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_improvisation
http://en.wikipedia.org/wiki/Free_jazz

Itse aloitin jazziin tutustumisen free jazzista ja valitettavasti sen jälkeen en ole oikein muusta jazzista innostunutkaan. Mitä freempää sen parempaa.

Pari suosikkilevyä:
- Cecil Taylor : Indent
- John Coltrane : Ascension
- John Coltrane : Interstellar Space
- Derek Bailey & Cyro Baptista : Cyro

edit: Täytyy vielä lisätä, että Suomessa on tällä hetkellä äärimäisen aktiivinen ja hedelmällinen freescene. Bändejä ja toimintaa on paljon. Hyvänä esimerkkinä vaikka Non Repeatat klubi Helsingissä ja Tyyfus records levy-yhtiö, joka hommasi taannoin Chris Corsanon Suomeen soittamaan.
http://mbnet.fi/~tyyfus/nonrepetat.html
http://www.tyyfus.com/
deepsleeper
10.10.2005 15:53:10
Beyond this, free jazz is most easily characterised in contrast with what we refer to here as "other forms of jazz", an umbrella which covers ragtime, dixieland, swing, bebop, cool jazz, jazz fusion....

....eikun guuglaamaan!
etnopoju
12.10.2005 00:44:51

Aivan totta, ainakun olemme soittaneet Freetä (Jazz sanan kun jättää pois, syntyy erityisen pahaa enteilevä soppa) Session jälkeen olemme kämpän edustalla röökillä, ja käymme keskustelua siitä oliko äskeinen jonkunlaista "sairasta musiikkia" tai ei kai kukaan ohikulkija kuullut? Nykyään treenikämppä on keskellä korpea, main building on 30-luvulla rakennettu homeinen mummo talo. Ei tarvitse pelätä ohikulkijoita. Tosin ikävä kyllä myyräkuumeen/homeen/piuhojen syömisen aiheuttama pelko on kyllä ajamassa väkeä tuosta legendaarisesta "luolasta" pois. Tosin täytyy sanoa, että live tilanteissa kuultu free kuulostaa usein todella hienolta, mutta levyiltä ei ole kolissut.

joo, se on free jazzin soiton jälkeen just se nolo "seuraavana aamuna"- tunne, kun heräät jonkun norsun vierestä.

no, kyllä mun täytyy myöntää, et jotain free jazzia munkin on tullut kuunneltua. kävin tampere jazzeilla kuuntelemassa francois courneloup trioa, joka oli ihan hauska ja sit olen ornette colemanin 60- luvun meininkiä ja john zornia kuunnellut, mut ei se niin hirveästi lopulta iske, kun se alku "oho" innostus laantuu. loppujen lopuksi mä tykkään enempi post punkista ja raskaasta rockista, vaikka ei se yhtä "hienoa" olekaan.
Kiksaus
12.10.2005 12:32:28

Mites toi Pat Metheny, aika rauhallista sekin. Ainakin Pat Metheny Groupin levyt esim. Imaginary Day ja uusin The Way Up. Pitää myös mainita Methenyltä As Falls Wichita, So Falls Wichita Falls, mikä on hemmetin hieno ja rauhallinen levy.
kyänäino
12.10.2005 13:13:19
joo, se on free jazzin soiton jälkeen just se nolo "seuraavana aamuna"- tunne, kun heräät jonkun norsun vierestä.

Oltiin vkonloppuna ihan "perusjazzia" soittamassa eräillä viiskymppisillä. Encorekin tuli soitettua. Yleisö vaati encoreksi freetä (!), sitä sai mitä tilasi. Ei vaan taida olla meidän orkesterin vahvinta osaamisaluetta. (vrt. yllämainittu nolo tunne)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)