Aihe: Ammattitaudit
1 2 3 4 5
baron
03.10.2005 07:24:50

Muusikko-lehdessä joku amatööri kirjoittaa sarjaa muusikoiden ammattitaudeista.
Viime numeron tauti oli Syndroma sulceris ulnaris sin.

Kyllä nuo diagnoosit on joillekin vaikeita, kyllähän jokainen jopa potilaskin tietää että sulcus taipuu II deklinaation mukaan eli oikea genetiivi on sulci ja koko diagnoosi

Syndroma sulci nervi ulnaris sin.
The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument.
Sertzo S
03.10.2005 09:08:15
Muusikko-lehdessä joku amatööri kirjoittaa sarjaa muusikoiden ammattitaudeista.
Viime numeron tauti oli Syndroma sulceris ulnaris sin.

Kyllä nuo diagnoosit on joillekin vaikeita, kyllähän jokainen jopa potilaskin tietää että sulcus taipuu II deklinaation mukaan eli oikea genetiivi on sulci ja koko diagnoosi

Selväähän tuo on meille kaikille. ;)
vanhami
03.10.2005 09:19:31

Joka on...?

Krapula ?

Selkäkipu ?

Oikean ronkan juiliminen ?

Jumittunut niska ?

Löysä paska ?

Valaise meitä tietämättömiä
vanhami
03.10.2005 09:46:19
Kyynärhermon pinne kyynärtaipeessa. Oireena pikkusormen puutuminen ja käden kämpelyys. Haitaristeillakin voi esiintyä, kun siinä käsi on joteskin kummallisessa asennossa.

Tuttu oire. Juuri tuo pikkusormen puutuminen. Koko kämmen menee kramppiin.
jon lord
03.10.2005 09:57:01
Tietokoneen pitkäaikainen käyttö aiheuttaa myös tuonlaatuista vaivaa. Minulla oli pitkään vasemmassa kädessä samanlainen vaiva ja pianonsoiton opettajan kanssa tutkittiin käteni asentoa. Todettiin se hieman vääräksi ja kun opin korjaamaan sen niin vaivat katosivat. Nyt ne ovat tulleet takaisin ilmeisesti kovan harjoittelun vuoksi.
Aivotyöstä saadaan aivolisäke!
baron
03.10.2005 10:07:53

Tietokoneen pitkäaikainen käyttö aiheuttaa myös tuonlaatuista vaivaa. Minulla oli pitkään vasemmassa kädessä samanlainen vaiva ja pianonsoiton opettajan kanssa tutkittiin käteni asentoa. Todettiin se hieman vääräksi ja kun opin korjaamaan sen niin vaivat katosivat. Nyt ne ovat tulleet takaisin ilmeisesti kovan harjoittelun vuoksi.

Siihen kyllä tavallisimmin liittyy rannekanavaoireyhtymä eli keskihermon pinne ranteen alueella.
"Syndroma canalis carpi"

I-III sormien puutuminen.
vanhami
03.10.2005 10:11:53
Juu, hoh, meikäläinen istuu päivät pitkät päätteellä ja piirtää teknisiä vempaimia. Sit illalla otetaan kurttu, ei ihme, että välillä kaihertaa.

Nyt kun funzaa, niin täytyy sanoa, että viimeisen parin vuoden aikana pahimmat oireet on vähentynyt. Ehkä on jotenkin alkanut seisoskelemaan eri asennossa ja jännitykset on vähentyneet.

Pahimmat paikat on meikäläisellä oikee persronkka ja vasen jalka ja sitten hartiat. Joskus, varsinkin jos on pitkä veto, niin on ollu aika puhki. Viime la taas meni 5 settiä ilman mitään oireita, väsymystä lukuunottamatta. Ongelma on just noi lattiapedaalit, joita pitää poljeskella ja sit sä kenotat vasemmalla jalalla 100kg + haitarin paino.

Toinen jännä juttu on nuottitelineen asema. Katsotaan basistin kanssa samasta pahvista. Puolet menee ulkoa, toinen puoli ei. Sit jos joutuu kenottamaan vähänkään hankalasti on niska ihan jumissa. Telineen aseman korjaaminen muuttaa juttua aika paljon.
jon lord
03.10.2005 10:20:00
Siihen kyllä tavallisimmin liittyy rannekanavaoireyhtymä eli keskihermon pinne ranteen alueella.
"Syndroma canalis carpi"

Joo , näinhän se on. Sitten oudompi vaiva on tuo vasemmassa kyynärpään ulkosivussa oleva todella kipeä kohta joka ikäänkuin "vääntää" . Saattaisi olla tenniskyynärpäähän viittaavaa. Mutta minä säästin selkääni paljon soittaessani istualleen oikeastaan koko urani ajan. Nyt kun teen enää satunnaisesti keikkoja niin seison ja tuo seisominen kyllä ottaa selkään ,joskus on pakko käyttää tukiliiviä ja kun sen alla on oltava t-paita ja sitten vasta siinä päällä esiintymisvaatteet niin hikivirtaa jo alkuillasta.
baron
03.10.2005 10:23:25

Joo , näinhän se on. Sitten oudompi vaiva on tuo vasemmassa kyynärpään ulkosivussa oleva todella kipeä kohta joka ikäänkuin "vääntää" . Saattaisi olla tenniskyynärpäähän viittaavaa. Mutta minä säästin selkääni paljon soittaessani istualleen oikeastaan koko urani ajan. Nyt kun teen enää satunnaisesti keikkoja niin seison ja tuo seisominen kyllä ottaa selkään ,joskus on pakko käyttää tukiliiviä ja kun sen alla on oltava t-paita ja sitten vasta siinä päällä esiintymisvaatteet niin hikivirtaa jo alkuillasta.

Mun mielestä pianistin ja kiipparistin erottaa siitä, että pianisti istuu ja kiipparisti seisoo.
Yleensä mä istun, mutta viime viikonloppuna tein peräkkäisinä iltoina kiipparikeikan ja se on ihan oikeesti fyysisesti rasittavampaa, tulee myös vähän hypittyä ja heiluttua rokeissa.
Täytyypä taas palata pianistiksi, kyllä sitenkin rokkia voi soittaa.
jon lord
03.10.2005 10:29:07
Mun mielestä pianistin ja kiipparistin erottaa siitä, että pianisti istuu ja kiipparisti seisoo.
Yleensä mä istun, mutta viime viikonloppuna tein peräkkäisinä iltoina kiipparikeikan ja se on ihan oikeesti fyysisesti rasittavampaa, tulee myös vähän hypittyä ja heiluttua rokeissa.

Kyllähän Little Richard ja Jerry Lee Lewiskin istuivat kun he soittivat. Tai ainakin istuivat alussa. Eräs solisti kysyi kun olin menossa hänen bändiinsä että voisitko seisoa soittaessasi. Sanoin hänelle että en voi. Kun poljet välillä pedaalia ja jos sattuu olemaan vielä joitain muita polkimia( joita tosin en enää vuosiin ole käyttänyt muuta kuin exp-pedaalia jolla saan leslie efektin päälle ilman että irroitan käsiä koskettimilta) niin painopiste ei ole oikein missään vaiheessa molemmilla jaloilla vaan aina vähän toispuolinen.
kuunsirppi
03.10.2005 10:30:40
"Syndroma canalis carpi"

Mulla on leikattu tuon vaivan vuoksi molemmat ranteet. Oli muuten ihan sairaan inhottava vaiva. Leikkauksen jälkeen kumpikin käsi on kestänyt ilman mitään kipua, vaikka tein sitten yhä edelleen päätehommaa varmaan reilun kymmenen vuotta ja tuleehan tätä naputeltua nykyäänkin, vaikka en enää päiväduunissa ookaan.
vanhami
03.10.2005 10:35:15
Sanoin hänelle että en voi. Kun poljet välillä pedaalia ja jos sattuu olemaan vielä joitain muita polkimia( joita tosin en enää vuosiin ole käyttänyt muuta kuin exp-pedaalia jolla saan leslie efektin päälle ilman että irroitan käsiä koskettimilta) niin painopiste ei ole oikein missään vaiheessa molemmilla jaloilla vaan aina vähän toispuolinen.

Just sama pedaali, ja luonnollisesti volumet 2kpl sauhu ja joskus 5 polkiminen midi-ohjain lisäksi. seisaaltaan, haitari sylissä hoho...
jon lord
03.10.2005 10:38:11
Just sama pedaali, ja luonnollisesti volumet 2kpl sauhu ja joskus 5 polkiminen midi-ohjain lisäksi. seisaaltaan, haitari sylissä hoho...

...ja sitten pitäisi jossain välissä soittaakin?? Näin jollain kaverilla joskus sellaisen haitaritelineen joka oli oikein kunnon tukeva ständi ja haitari laitettiin siihen kiinni. Se ei siis roikkunut oman kropan varassa.
vanhami
03.10.2005 11:00:58
...ja sitten pitäisi jossain välissä soittaakin??

Volume pedaaleita on kaksi. Toinen haitarille ja toinen midilaitteille. Haitarille se toimii vaan lähinnä päälle pois kytkimenä. Kun ei soita haitarilla, vedän volumen pedaalista nollaan.

Lepa menee ihan automaagisesti, samoin midilaitteen volume. joskus vaan meinaa pedaalit karata alta. Varsinkin leslien kytkin ottaa joskus kimmokkeen ja hyppää kuin kirppu jalan alta vektorin suuntaan. Hammond mokkulalla soittaessa on tuo leslie ja volume pedaalin yhteistyö aika tärkee. Saundi muuttuu volumea säädettäesä.

Midiohjaiomen takana on saundinvaihto ja kompin vaihto. Yleensä vaihdan saundit mokkulalta suoraan.

Sauhukone meinaa tuottaa välillä ongelmaa. Laulat stemmaa kiperään kappaleeseen soitat tilua ja pitäis tuprauttaa sauhua välillä, siinä ohessa, kun pitäis haparoida joskus lattialta jotain muutakin pedaalia. Jas auhukoneen pedaali on ihan surkea.

Näin jollain kaverilla joskus sellaisen haitaritelineen joka oli oikein kunnon tukeva ständi ja haitari laitettiin siihen kiinni. Se ei siis roikkunut oman kropan varassa.

Tuollaiseen en alene, ainakaan vielä
jon lord
03.10.2005 11:06:00
Volume pedaaleita on kaksi. Toinen haitarille ja toinen midilaitteille. Haitarille se toimii vaan lähinnä päälle pois kytkimenä. Kun ei soita haitarilla, vedän volumen pedaalista nollaan.

Lepa menee ihan automaagisesti, samoin midilaitteen volume. joskus vaan meinaa pedaalit karata alta. Varsinkin leslien kytkin ottaa joskus kimmokkeen ja hyppää kuin kirppu jalan alta vektorin suuntaan. Hammond mokkulalla soittaessa on tuo leslie ja volume pedaalin yhteistyö aika tärkee. Saundi muuttuu volumea säädettäesä.

Midiohjaiomen takana on saundinvaihto ja kompin vaihto. Yleensä vaihdan saundit mokkulalta suoraan.

Sauhukone meinaa tuottaa välillä ongelmaa. Laulat stemmaa kiperään kappaleeseen soitat tilua ja pitäis tuprauttaa sauhua välillä, siinä ohessa, kun pitäis haparoida joskus lattialta jotain muutakin pedaalia. Jas auhukoneen pedaali on ihan surkea.

Tuollaiseen en alene, ainakaan vielä

Rakenna pedaaleille sellainen kokonainen alusta niin ei vermeet karkaile kesken soiton. Minä liimasin sellaisen karkean kumimaton pedaalin alle ja ei enää karkaile.
clave
03.10.2005 21:45:12

Mullakin tuppaa perse menemään ruvelle laivassa.TIiä sitte mistä johtuu. Siinä sapuskassa on kyllä jotain outoa...

Johtuskohan se kirveli-nimisen mausteen yliannoksesta?
"Totuuden tunnistaa kun sen kuulee"
Pylkkänen
04.10.2005 06:33:18

Isäukko on diplomin runtannut hanuristi, nykyään sairaslomalla... Sukuvika meillä kuljeskelee, kaikilla hartiat paskana, myös mulla. Kaikki lähtee loppujenlopuksi jaloista, jos tukiranka kondiksessa, pääsee paljon helpommalla.

Isä totesi että paikat on paljon paremmassa kunnossa nyt, kun ei ole tarvinnut käydä töissä ISTUMASSA, eli sekin voi tehdä heikkoa paikoille... Haitarin soittoasento, sehän on ihmiselle aika hankala (ei välttämättä hanuristile :) )
"Music Is The Best" -FZ
p0tikka
10.10.2005 23:14:10 (muokattu 10.10.2005 23:42:37)
Aloittaja täsä vielä - hieman selvemmin päin kun 1. messussa, Onhan tuota ruumillista vaivaakin tietty tullut, hihnanpuolimmainen olkapää on 2-4 senttiä alempana kuin "vapaana roikkuva"

Se piti mittauksilla todistaa, kun olen nuorempana ollut lapin kullalla kaljapullonmallina...

korvat tietty soi ja puhelinlangat laulaa, tässä vaiheessa on vain vielä tätä yllätys tinnitusta. Mulla vaimon 90-mummo valitti että korvat soi, eikö kukhan muu kuule..ku hänellä korvat soi?

Eli tiivistelmänä vois sanoa että olette te niitä lääketieteellisiä ihmeitä.

Arvostan ja Pokkaan!

tv Junior 43 veeee
? tähänkö?
pekkajau
11.10.2005 13:06:32

"Bässiä" seisaaltaan soitaessa multa puutui ennen aina vasemman jalan jalkapohja ihan turraksi kunnes yksi jalkahoitaja neuvoi ostamaan leveämpilestistä kenkää...ei puudu enää! Tosin eipä noita ole ollut paljo keikkojakaan viime aikoina... perkele! Olen tainnut minäkin sitten lopettaa koko keikkailun? Rupeankin tässä kai kirjottelemaan ET-lehden keskustelupalstoille!
Kirjoitin mitä kirjoitin!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)