Aihe: Settausta..
1 2 3
Paas
13.06.2003 10:28:07
Semmonenkin juttu tuli mieleen, että eihän tuplajutut kuulu kuitenkaan mihinkään tiettyihin tyylisuuntiin, ainakaan välttämättä. Tuplat sopii oikeestaan mihin vaan, mutta se vaatii taitoa ja tyylitajua ymsymsyms. Ja tietenkin IMO.

Just. Tyylitajulla pystyy käyttämään tuplia monessakin tilanteessa.
Speedy
13.06.2003 10:49:43

Tuplapedaalit mahdollistavat kyllä hienoja juttuja, mutta tosi hienoja juttuja tulee sitten kun ensin opettelee mahdollisimman paljon yhdellä pedaalilla soittoa ja sitten soveltaa opitut taidot tuplille. Vinnie Paul meininki.

No mikäs järki siinä sitten on enää sotkea tuplista mukaan..???
"All I think abaut is time and groove" J. Porcaro
Aegis
13.06.2003 17:10:54
No mikäs järki siinä sitten on enää sotkea tuplista mukaan..???
Meinaan siis sitä, että jos voit soittaa tuplaiskuja yhdellä pedaalilla, voit tuplien kanssa lyödä toisella spedulla heti perään yhden iskun ja näin saat triplaiskun. Nyt on treenin alla että saisi toisella pedaalilla vetäistyä tuplaiskun kanssa, se jos mikä olisi aika hiano kikka.
-"Osaatko soittaa Stairway to heavenin?" -"En, enkä muitakaan Metallican biisejä."
Mikko A
14.06.2003 22:40:37
Mulla on kans aina joko mahdollisimman iso tai sitten mahdollisimman minimaalinen setti. Nykyään oon alkanu vakiintua kahdelle tomille, koska en halua käyttää 12 ja 13" tomeja vierekkäin. peltejä tykkään aina pistää täyden kattauksen, nykyään se on 6-7 peltiä: haitsu, ride, 3 crashia ja splash. Toinen haitsu on sitten vielä mukana näön vuoksi =) Haitsun vasemmalla puolen pidän vaihtelevasti joko 13" tomia tai virveliä. Sinne olis kiva laittaa jotkut pienet bongojen tapaset.

Mä olen kai poikkeus, ku en käytä tuplapedaalia. Käytin ennen, mutta sitten tein vakaan päätöksen etten käytä enää. Aluksi meinas vasen jalka lipsua, muttei enää.
“’Tiger, you are an egocentric mushbrain monster,’ she said. ‘You mean I’m a mean nigger,’ Tiger said. He loved to say ‘nigger’ because it shook the white folks so.”
Speedy
15.06.2003 00:00:04

Mä olen kai poikkeus, ku en käytä tuplapedaalia. Käytin ennen, mutta sitten tein vakaan päätöksen etten käytä enää. Aluksi meinas vasen jalka lipsua, muttei enää.

Juu en mäkään juurikaan (enää) käytä.. Joskus progeva tahikka fuusiota vedellessä nii se on siinä, mutta siinäkii niitä käytän aika harvoin.. Ja nykysin soitan melkein aina pienellä setillä, ja sillon en oo koskaan pitäny tuplista..

Ja toinen on toi peltien määrä näköjään, mieletön kasa aina..=/ Ittelläni on TODELLA harvoin 3 crashia, yleensä kaks, tai yks.. yks china, jos sitäkään, ja splashkin vaan erikois tarpeesta.. Ja yleensä kaks tomaria, ja toinen virvelikin erikois tarpeesta.. Kuhan saan kuvanotettua, jota jostakin syystä moni on kaipaillu, niin tulee semmonen optimaalinen setti, mikä on just hyvä... juu..=I
Speedy
16.06.2003 17:34:40

Olen tossa kiinnittäny huomiota, että usealla rumpalilla on oikealla puolella ns. kakkos crashin pienempi crashi, kun ykkös crashi edessä asemmalla puolella.. Onks monella muulla samalla tavalla?
Buusteri
16.06.2003 17:53:54

Olen tossa kiinnittäny huomiota, että usealla rumpalilla on oikealla puolella ns. kakkos crashin pienempi crashi, kun ykkös crashi edessä asemmalla puolella.. Onks monella muulla samalla tavalla?

hmm no mulla kyllä menee yleensä Huom. yleensä niin että pellit kasvaa vasemmalta oikealle. vasen krässi pienempi ku oikea, vasen plässi pienempi ku sen vieressä oleva, kiinoissa sama juttu.. joskus tietenkin tulee muutosta mutta yleensä noin. -asiasta poiketen tuli mieleen: plässit on istanbulin 10" ja a customin 8", mutta siltikin zildjiani soi matalempaa. tämä seikoittaa välillä tuota asettelusysteemiä kun vasemmalla pitäisi olla korkeimmin soivat pellit :)
laiturilla haitari soi, haita se harmitti, haita risoi..
Paas
16.06.2003 18:19:37

Mulla on, en tiedä mistä johtuu mutta se on tuntunut luonnolliselta jostain syystä.
Mikko A
16.06.2003 19:59:53

Ei oo. Sekä vasemmalla, että oikealla on 16-tuumaset crashit. Oikealla, haitsujen vasemmalla puolella on sitten 14" crashi. Splash on äärioikealla riden vieressä (oikealla puolen).
“’Tiger, you are an egocentric mushbrain monster,’ she said. ‘You mean I’m a mean nigger,’ Tiger said. He loved to say ‘nigger’ because it shook the white folks so.”
lkx
16.06.2003 23:40:06

Mulla on 3 crashiä, tai kaks + yks ZBT :P

Järjestys vas->oik: 14(ZBT) 18 ja 16

Eli vasemmalla on isompi kun oikeella, ZBT on sitten lähinnä trash/china/effex. Mulle varmaan ihanne setup olis, jos olis vasemmalta oikeelle 17, 18 ja 16. Oon pohtinu, että sillai saa enemmän irti ja vaihtelua filleihin ja muihin, kun jos olis kasvavasti oikeelle (tai vasemmalle). Tää on vaan mun mielipide.

Samaa sydeemiä en varsinaisesti o tutkinu tomien suhteen, vaikka yks villi asettelu tulikin kokeiltua. Jotenkin tomit on luontevimmin edessä, jos koko kasvaa oikeelle päin.
There is no spoon...
Speedy
17.06.2003 10:59:05

Ai nii.. tää mun toteamus ei nyt kauheesti toimi täällä, kun unohrin, että suurimmalla osalla täällä on miljoona pelti setissä..=I Mut kahdella crashilla se toimii, ainakin mitä on esim. tv:ssä ja muualla nähny..=I
AP
17.06.2003 16:53:21

Eipä ole täälläkään samalla tavalla. Suoraan edessä, "vasemmalla" on 16" crashi, oikealla puolella komppipeltiä sitten 14" crashi (mulla on siis komppipelti Carlos Vega/Nicko McBrain/Jeff Porcaro-tyylisesti aseteltuna) ja sitten 14" pellin oikealla puolella 18" crash. Mainittakoon, että sen 16-tuumaisen crashin vasemmalla puolella on toinen samanmoinen ja sen vasemmalla puolella sitten vielä 14" china ihan haitsun päällä. Sekavaa?
Speedy
17.06.2003 18:31:54

Niin, no miltä näyttää 14" crashi 20" riden vieressä...

Ei miltään.. erikoiselta ainakaan..=I Mutta mikä ihme niissä pelleissä kiehtoo, että niitä pitää olla niin tajuttomasti..
Mikko A
17.06.2003 18:34:19
Ei miltään.. erikoiselta ainakaan..=I Mutta mikä ihme niissä pelleissä kiehtoo, että niitä pitää olla niin tajuttomasti..

Jos niitä kerran on, niin eihän niitä kehtaa olla käyttämättä =)
AP
17.06.2003 19:57:15
Hähähä. Miullapa on 14" crashi 22-tuumaisen riden vieressä...

Vakavissaan puhuen, onhan tuo monipeltisyys tavallan tae siitä, että setistä löytyy erilaisia soundeja. Jossain hämyisessä kappaleessa, missä vaaditaan erilaisia sihistelyjä, voi olla ihan eduksi että arsenaalista löytyy esim. iso china (matalaa tuomiopäivän kohinaa) tai toisaalta joku pieni crashi, mistä saa kelloon lyömällä "ovikelloäänen".

Perhana, tässähän voisi ura urjeta musiikkiteatterin äänitehosteosastolla, kun tuota omaa ajatustaan vähän miettii pidemmälle.
Kulkunen
17.06.2003 21:12:27

Kyllä minä ainakin budjetin niin salliessa hommaisin 4 crashia settiin (plus sitten pari miljoonaa muuta peltiä, mutta esimerkin vuoksi mainitsen vain krässit), koska on se mukavampi, jos setistä löytyy vaihtoehtoja. Eiväthän kamat ole mikään tae soittotaidolle, tyylille tai biisin toimivuudelle, mutta oikein käytettynä ne tuovat lisää eloa.

Mieluummin kling klang klong kuin kling kling kling.

Mitä?
Minä menen nyt hetkeksi kellariin ja jos minua kysytään, niin ette sitten tunne minua...
Speedy
17.06.2003 22:04:28

Käynnistäisin taas sodan nimeltä mainitsemattoman Ollin iloksi, jos sanoisin, että hyvä rumpali pärjää vähemmälläkin, ja saa pienestäkin setistä "paljon ääniä"..=) Ja että isosetti kompensoi soittotaitoa, tai jotain "muuta"...

Mutta en kuitenkaan sano...;)
AP
17.06.2003 23:14:10
Käynnistäisin taas sodan nimeltä mainitsemattoman Ollin iloksi, jos sanoisin, että hyvä rumpali pärjää vähemmälläkin, ja saa pienestäkin setistä "paljon ääniä"..=) Ja että isosetti kompensoi soittotaitoa, tai jotain "muuta"...

Mutta en kuitenkaan sano...;)

Älä sano ei, muistetaan vanhastaan.
Mutta asiaahan haastat: harvapa "neilpeartsetin" omistaja käyttää normaali soitannassa juuri muuta kuin niitä perusosia, eli sinne isoon settiin "kätkettyä" 4pc-settiä, haitsua, virveliä, basaria ja kahta, kolmea peltiä. Tietää sen itsestäänkin.
lkx
18.06.2003 00:18:49

harvapa "neilpeartsetin" omistaja käyttää normaali soitannassa juuri muuta kuin niitä perusosia, eli sinne isoon settiin "kätkettyä" 4pc-settiä, haitsua, virveliä, basaria ja kahta, kolmea peltiä. Tietää sen itsestäänkin.

Paitti mä :D Tosin eihän toi mun setti ihan nealpertti olekaan...
There is no spoon...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)