Aihe: Easy is the new hard
1
mr_b
02.10.2005 01:04:16

Ah, studiossa viikoloppuna ja huomasi taasen täälläkin monta kertaa esillä olleen perustotuuden: yksinkertainen on vaikeaa.

Neljä kappaletta, joista yksi ihan yksinkertainen kantriballadi. Ajattelimme pohjia nauhoittaessamme hoitaa sen ensin nopeasti alta pois, ennen kuin siirtyisimme "vaikeampaan" materiaaliin. Joopajoo..

Arvatkaapa mitä biisiä sitten tahkottiin päivän aikana 12 kertaa ilman yhtäkään käyttökelpoista versiota. Hitaasti ja nopeasti, klikillä ja ilman (pääasiassa kyllä ilman), ennen pizzaa/tuoppia ja niiden jälkeen. Ei vaan lähtenyt, ei sitten millään. Ensin biisin breikit menivät reisille ja jätettiin ne samantien pois kokonaan (kantria, remember), sitten yhden säkeistön tauosta tuli kammon paikka, sitten alkoi tempo soutaa järkyttävästi kun tajuttiin että raivopäissään soitetettiin aivan liian nopeasti ja yritettiin hidastaa ja sitten olikin jo koko biisin fiilis täysin poispyyhkäisty etc. etc. Ihan kauheaa. Vaikka en nyt itselleni ota ihan kaikkea vastuuta sähläilystä, niin tuli taasen sellainen olo, että olisi 20 soittovuoden aikana voinut vaikka ihan opetella soittamaankin niitä #@%& rumpuja.

Tuo jätti tietenkin oikein hyvän fiiliksen koko loppusessiohin, onneksi ne "vaikeat" biisit menivät aika helpolla sisään. Tosin yhden kappaleen alkuperäinen rumpusovitus todettiin jotenkin ankeaksi ja nauhalle tuli nyt sitten (taas) versio, jossa rummut on täysin improvisoitu soittaessa. No, pysyypä ainakin meininki tuoreena.
Assume the position!
moottorisaha
02.10.2005 03:27:05 (muokattu 02.10.2005 03:30:45)

Olisitte kasanneet lopullisen rumpuraidan eri ottojen parhaista kohdista. :) Itse haivaitsimme, että lopputulos kuulosti hyvältä, kunhan ei ihan älyttömäksi tilkkutäkiksi mene.

Jos esimerkiksi jollain hyvällä otolla biisin loppupuolella oleva filli menee ärsyttävällä tavalla päin helvettiä, niin mielestäni on aivan turha ruveta polttamaan hermojaan sillä, että joutuu vetämään koko homman alusta asti uudestaan. Silloin nimittäin harvoin syntyy enää hyvää jälkeä.
"Roll with it, or get rolled over motherfucker!" - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
lkx
02.10.2005 11:05:35

Hidas biisi - tiheä klikki toimii ainakin joskus.
Hilfe! Ich bin ein Fisch.
Niskamies
02.10.2005 11:09:30
Oletko nauhoittanut aikaisemmin "helppoja" biisejä? Ekalla kerralla äänitysten tulokset ovat aina hämmentäviä, "miten mä soitan näin paskasti?". Äänittämistäkin pitää treenata.
Shitmanek
02.10.2005 12:31:01
Oletko nauhoittanut aikaisemmin "helppoja" biisejä? Ekalla kerralla äänitysten tulokset ovat aina hämmentäviä, "miten mä soitan näin paskasti?". Äänittämistäkin pitää treenata.

Totta, onneksi kasettinauhuri on ystävä :) Välillä aina tulee tutkiskeltua oman soiton vikoja nauhoitusten kautta, ja kyllähän niitä silloin aina löytyykin. Eli kannattanee ihan oikeasti pistää narulle omaa soittoa ennen kuin lähtee studiohommiin.
Epämuusikko
02.10.2005 15:36:05
Itselläkin on muutaman kerran tullut uskonpuute kantri-tyylisissä biiseissä.
Virallisesti semi-urpo! ÄrLä #009
arse
02.10.2005 16:48:53

Itselläkin on muutaman kerran tullut uskonpuute kantri-tyylisissä biiseissä.

Pahaa matskua, pahaa matskua.
Mulle avautui hiljattain junakomppi ihan uudella tavalla.
Rumba on paskimmillaankin parasta.
Kosminen
02.10.2005 17:35:44

Kannattaa koklata kans niin, että naputtaa oikealla kädellä 8-osia virveliin ja vasurilla se oikea isku sitte.
"Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt. 10:28) Kalamies#16 >-)))>
MK73
02.10.2005 18:38:39 (muokattu 02.10.2005 18:40:37)
"yksinkertainen on vaikeaa" Tämän takia Anssi Nykänen on olemassa. (sori, oli pakko) Ei tarvitse kuin kuunnella vaikka Jani Wickholmin uus levy, ja todeta asia. Niiden rallien rumpuraidat toimii vaan niin, että itku meinaa tulla. Ja samanlaisia sessoita mies on vetänyt satoja. Jokainen voi yrittää...

Itse diggaan juuri hitaista tempoista (en silti väitä, että olisin hyvä niissä), tykkään, että saa enemmän tunnetta peliin, kun on enemmän aikaa keskittyä jokaiseen iskuun. Fillien kohdalla on oltava erityisen tarkkana, ne tulee helposti liian hätäisesti vedettyä. Olen huomannut, että kun fillissä aavistuksen höllää vauhtia, niin se kulkeekin melkolailla taimissa. Outoa?!
Kosminen
02.10.2005 18:59:24

Meillä on yks semmonen biisi, jossa bridgeosa menee semmosella laukkakompilla. Siihen tullessa on pakko tietoiseseti pudottaa tempoa pikkuisen, että menis oikeasti samalla tempolla.
"Älkää pelätkö niitä, jotka tappavat ruumiin mutta eivät kykene tappamaan sielua. Pelätkää sen sijaan häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin." (Matt. 10:28) Kalamies#16 >-)))>
Mikko/DE
02.10.2005 21:10:30

Meillä on yks semmonen biisi, jossa bridgeosa menee semmosella laukkakompilla. Siihen tullessa on pakko tietoiseseti pudottaa tempoa pikkuisen, että menis oikeasti samalla tempolla.

Sillähän ei sinänsä ole hirveasti väliä meneekö osat samalla temmolla kunhan ne soundaa yhdessä hyvältä.
Epämuusikko
02.10.2005 22:04:49

Kerro mulle heti!
Virallisesti semi-urpo! ÄrLä #009
Kosminen
02.10.2005 22:19:34 (muokattu 02.10.2005 22:20:15)

Sillähän ei sinänsä ole hirveasti väliä meneekö osat samalla temmolla kunhan ne soundaa yhdessä hyvältä.

Joo vai siis siinä nimenomaan oli jippona se, että se kuulu semmosena huonona nykäyksenä, ja kun "pudotin" tempoa, kuulosti taas hyvältä.
Epämuusikko
06.10.2005 13:56:43 (muokattu 06.10.2005 13:59:55)
Asian vierestä

Now Playing: Samuli Edelmann - Peggy

EDIT:Oho, moduloidun kertsin toka kierron eka tahdin virvelinisku on suhteellisen takana. Mitä olette mieltä?
...nusnus
...we have to produce a smooth, flowing, coordinated series of closely-spaced notes from bar one to the end of the piece, while the guitar player can strum one power chord, assume the rock god stance, and have the groupies swooning. ÄrLä #009
MK73
06.10.2005 14:28:14
Asian vierestä

Now Playing: Samuli Edelmann - Peggy

EDIT:Oho, moduloidun kertsin toka kierron eka tahdin virvelinisku on suhteellisen takana. Mitä olette mieltä?
...nusnus

Siinähän soittaa nimenomaan Nykänen - hyvä biisi, hieno rumpuraita. Yksi isku sinne tänne... voi voi, nyt kaatui maailma :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)