Aihe: Tune-o-matic talla laitto
1
simosiili
16.06.2003 12:38:25
Hei, aloin ihmetellä sitä vaan, että onko väliä miten noi on ne kaks juttua tossa, onks ne vinos vai suoras, vai onko sillä mitään väliä, eka kitara tulossa, ja flying v ja haastetta riittää mulle, teen oman customin siitä..mut miten on?
Miikathebest
16.06.2003 15:01:33 (muokattu 16.06.2003 15:04:48)

Hei, aloin ihmetellä sitä vaan, että onko väliä miten noi on ne kaks juttua tossa, onks ne vinos vai suoras, vai onko sillä mitään väliä, eka kitara tulossa, ja flying v ja haastetta riittää mulle, teen oman customin siitä..mut miten on?

Se kieltenpidin(päätykappale) on yleensä aina suorassa, mutta itse talla kannatta laita hieman vinoon. Niin että paksumman kielen puoleinen on 12. nauhasta n.330mm päässä ja ohuitten puoleinen n. 325m. Ja laitat niin, että jää kumpaankin suuntaan säätövaraa.
Vahvistakaapas vielä tämä tieto, etten pilaa simosiilin kitaraa.
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
Pekkatapio
16.06.2003 16:10:39
... itse talla kannatta laita hieman vinoon. Niin että paksumman kielen puoleinen on 12. nauhasta n.330mm päässä ja ohuitten puoleinen n. 325m. Ja laitat niin, että jää kumpaankin suuntaan säätövaraa.
Vahvistakaapas vielä tämä tieto, etten pilaa simosiilin kitaraa.

Ja siis noi mitathan on tietylle skaalalle (en nyt jaksa laskea). Huomioi tämä ennen kuin mitään tapin reikiä porailet!!
Miikathebest
16.06.2003 21:34:55

No ohuemman kielen puolelta sama etäisyys 12. nauhasta, kuin satulasta 12. nauhaan, ja paksumpien kielten puolelta n.5mm kauemmaksi. Voit varmaan mitata jostain valmiista kitarasta.
Parempi sika säkissä, kuin possu kassissa!
Miika Rocks It
kivi
16.06.2003 22:09:12
Voit varmaan mitata jostain valmiista kitarasta.

Tuohon asti meni ok, mutta eihän se voi varmaankaan mitata valmiista kitarasta, kun tuolle nimenomeiselle kitaralle pitää mitoittaa.

Eli kannattaa mitata ihan juuri tuosta kitarasta itsestään, ja siitäkin mielellään niin, että ensin laittaa sen tallan puupalan päälle ja pitää siinä, tallapalat keskellä, ja laittaa siitä hienovireeseen ja sitten vasta poraa tallaruuvien holkit kiinni.

Tallan paikka riippuu myös siitä, kuinka paksuja kieliä aiot käyttää. .013-setillä varsinkin paksummat kielet vaativat tallaa paljon taaemmas kuin .009-setillä.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
LaXu
17.06.2003 12:05:08
Eikös tune-o-maticeista löydy myös sellaista mallia, jossa on huomattavasti enemmän säätövaraa itse tallassa, jolloin sen voi pistää suoraan. Ainakin Ibanezin AR2000:sessa näyttäisi olevan tuollainen.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
Juzzu
17.06.2003 12:09:06
Eikös tune-o-maticeista löydy myös sellaista mallia, jossa on huomattavasti enemmän säätövaraa itse tallassa, jolloin sen voi pistää suoraan. Ainakin Ibanezin AR2000:sessa näyttäisi olevan tuollainen.

Jep, joissakin Gibsoneissakin tällaiset on. Tiedä sitten onko ne olleet sarjatuotannossa, vai onko ne jouduttu tehtaalla laittaman esim. vikapaikkaan porattujen reikien johdosta.

Jos mä lähtisin rakentamaan Tune-o-matic -keppiä, laittaisin varmaan tällaiset pidemmät, ihan vaan varmuuden vuoksi :o)
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Hannu H.
17.06.2003 13:07:53 (muokattu 17.06.2003 13:17:11)

löytyiskö jotain linkkiä tai jotain noista?

EDIT: elikkä siis paljonko nuo maksaa ja mistä saa...
fox
17.06.2003 13:42:40

Jep, joissakin Gibsoneissakin tällaiset on. Tiedä sitten onko ne olleet sarjatuotannossa, vai onko ne jouduttu tehtaalla laittaman esim. vikapaikkaan porattujen reikien johdosta.

Meinaatko kuulua "Nashville" tune-o-matikkia joka on semmonen levee lättänä, se oli 70-luvulla vakiona SG-sarjassa ja monessa muussakin vaiko wide-travel tune-o-matikkia joka on himpun leveempi kuin vakio ja alapuolella on niille peukkuruuveille tulevassa pohjassa jyrsitty 3 paikkaa joilla tallaa saa tarpeen vaatiessa vähän enemmänkin vinoon..sekin oli vakiona joissakin malleissa..
Meikäläisen heikossa kohdassa eli vanhoissa Iban Artisteissa (kuten myös Musareissa ja Studioissa)taas on kuulu Ibanez Gibraltar bridge joka on myös leveä lättänä ja säätövaraa on enemmän kuin Nashvillessa. Tuosta toisen variaation tallasta olis kuvakin, linkkiä en ny muista mutta tän alueen yhdessä threadissa on. Oliko se tasakantisen kitaran tune-o-matic topikki tai joku.
Juzzu
17.06.2003 17:11:59 (muokattu 17.06.2003 17:14:25)
Nashvilleä ( http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/4502_1lg.jpg ) en tarkoittanut, vaan sitä vielä leveämpää. Vaan enpä löytänyt siitä kuvaa.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Hannu H.
17.06.2003 17:33:47

Mutta toimiiko tuo nashville suorana vai pitääkö olla se leveä?
fox
17.06.2003 17:35:25 (muokattu 17.06.2003 17:58:21)

Nashvilleä ( http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/4502_1lg.jpg ) en tarkoittanut, vaan sitä vielä leveämpää. Vaan enpä löytänyt siitä kuvaa.

Mutta sehän just on se Nashville se melkeen tuumaa levee SG:n talla, tuossa kuvassahan on wide-travel tune-o-matikki. Se Nashville on vähän leveempi (23 mm, säätövara 15 mm) kuin tuo Ibanezin Gibraltar bridge (21 mm mutta säätövara 18 milliä) Wide travel on vaan 15 milliä 11 millin säätövaralla mutta siinä on just pohjassa ne kolme kolosta joilla sitä saa tarpeen vaatiessa vinoon. Se Nashville Tune-o-matikki oli muuten muistaakseni Schallerin tekosia...
Nuo mitat on muuten vaan tavallisella viivoittimella mitattuja, eipä löytyny tönäriä...

Lisäystä:kävin virman palstoilla ja totta vieköön, on näemmä kaksikin Nashvillee, tuo minkä minä tunnen wide travelina on new style Nashville ja se toinen tietty old...tosin sillä on nykyään myös nimike Soapbar bridge..näin sitä oppii aina uutta :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)