dummer 15.07.2005 12:37:04 | |
---|
kaikki mitä oot musaa ikinä kuullut jää tavalla tai toisella sinne päähän muhimaan ja alitajunta ammentaa sieltä sitä materiaalia jos tulee suoraan jonkun toisen biisi ni sit muuttaa soinnun sieltä toisen täältä kaikessa musassa kuulee kuitenkin esikuvat turha niitä on yrittää karistaa pois eli kaikki varastaa tietoisesti tai ei |
Chimera 08.08.2005 18:10:54 | |
---|
Tätä pelkään tapahtuvaksi onnistuneimpien teosteni kohdalla mutta toistaiseksi ei ole tullut vastaan edes lähestulkoon muistuttavia kappaleita. Tai sitten olen puolueellinen tai muuten jäävi arvioimaan asiaa. Turha surra tänään kun huomenna menee kuitenkin vielä huonommin - K. Viikate
THV-klubi - #25 |
El Condor 09.08.2005 14:25:16 | |
---|
kaikki mitä oot musaa ikinä kuullut jää tavalla tai toisella sinne päähän muhimaan ja alitajunta ammentaa sieltä sitä materiaalia jos tulee suoraan jonkun toisen biisi ni sit muuttaa soinnun sieltä toisen täältä kaikessa musassa kuulee kuitenkin esikuvat turha niitä on yrittää karistaa pois eli kaikki varastaa tietoisesti tai ei ABBA:n Benny Andersson kommentoi joskus tätä asiaa hienosti: "Mitään ei voi tulla ulos, jos ei mitään mene sisään." "Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time." |
komero 09.08.2005 14:40:03 | |
---|
En muista kuka oli mutta joku huippuihminen sanoi kerran että ei koskaa kuuntele muiden levyjä... Sting seposti jossain dokumentissa muistaakseni, että kuuntelee vain omia levyjään (ja etsii niistä virheitä?). Riffin haastattelussa oli vasta Wayne Krantz (onkohan nimi oikein?), joka sanoi, ettei kuuntele enään musiikkia ollenkaan, koska oli kyllästynyt kuulostamaan muilta. - Klaus Komero - |
Gsp 15.08.2005 16:03:43 | |
---|
Niin masentavalta kuin se tuntuukin... Kaikki on siis jo sävelletty, mutta miettikääpä, millanen tunne jollain tyypeillä on ollu vuosikymmeniä sitte, kun ne on keksiny noita ekoja klassikko-kitarariffejä. Ei oo tarvinu sillon aikoinaan pelätä, että että keksii uudelleen jonkun vanhan jutun. Ja saa olla tekemässä rockmusiikin historiaa... |
TheLemon 23.09.2005 17:04:07 | |
---|
Ärsyttävä ilmiö.. Luulee keksivänsä jotai hienoo ja sit vähänajan päästä välähtääki et se oli suoraan jostai biisistä tai jotai vastaavaa... Tapahtuu liian usein mulle ainaki.. =/ "When you're performing at a standard that is so incredible and intense, it can't help but change your psyche" -Jimmy Page |
mr.muzak 24.09.2005 05:40:15 | |
---|
Ärsyttävä ilmiö.. Luulee keksivänsä jotai hienoo ja sit vähänajan päästä välähtääki et se oli suoraan jostai biisistä tai jotai vastaavaa... Tapahtuu liian usein mulle ainaki.. =/ No kuunnelkaa/tutustukaa musaan ennen kuin yritätte keksiä jotein "uutta" niin ei tarvii pettyy joka kerta. |
J.Ahonen 29.09.2005 21:26:25 | |
---|
Muzak, kyllä pahoin pelkään että mitään "uutta" ei tulla ainakaan 20 vuoteen kuulemaan, Paitsi erillaisten musa tyylien sekoituksia, koneiden kehitystä. Mutta tosin todennäköisesti käytit juuri tuon seikan takia " " merkkejä... Itse olen alkanut yhdistämään rock&pop&jazz&blues elementtejä moderniin sävellykseen, omalla kohdalla tunnen ensimmäistä kertaa vetäväni jotain "omaa". |
Farski 30.09.2005 00:22:40 | |
---|
Mulla kävi näin, että kehitin akustisella riffin.. Muutama kuukautta eteenpäin kuulin 3DD - Landing In London -biisin, ja totesin, että se oli lähes sama kuin oma riffini. I Hate Love But I Love Hate |
J.Ahonen 30.09.2005 18:10:53 | |
---|
Muuten, oletteko säveltänyt kappaleen, jonka riffin esittää joku tunnettu artisti vaikka vuoden myöhemmin? Se on suhteellisen perseestä että porukka sanoo vaikka "eikös tuo ole siinä madonnan uudessa hitissä?"Vaikka itse sävelsit sen ennen madonnan säveltäjää. Ei halua soittaa enään riffiä, mikä OLI täysin oma. |
Parasta ehkä on kun on tehnyt biisiin osan, joka kuulostaa hyvin tutulta, mutta ei löydä biisiä, jossa tämä osa olisi. Kuuntelin muutaman levyn tämän takia ja olen soitattanut n. 10 ystävälle, kaikki sanovat että tuttu, tiedän, mutta eivät taas tiedä. Kaikki mitä et tee on menetettyä |
etnopoju 01.10.2005 00:54:23 | |
---|
Muuten, oletteko säveltänyt kappaleen, jonka riffin esittää joku tunnettu artisti vaikka vuoden myöhemmin? Se on suhteellisen perseestä että porukka sanoo vaikka "eikös tuo ole siinä madonnan uudessa hitissä?"Vaikka itse sävelsit sen ennen madonnan säveltäjää. Ei halua soittaa enään riffiä, mikä OLI täysin oma. vitun väliä, jos sillä biisillä ei edes muuten ole mitään tekemistä sen toisen kanssa.. säveltäjät on aina lainaillut juttuja muilta. |
J.Ahonen 01.10.2005 14:51:18 | |
---|
Joo, ei kyse ole siis lainaamiseta, vaan sävellät kappaleen, "huomattavia ajan jaksoja kuluu".......Joku säveltää saman jutun NIIN että ei ole edes mahdollista että hän olisi lainannut minua tai vice versa.....Eli ärsyttää kun sävellyksen "ainutlaatuisuus" saa kolhun. Mutta itse olen kasvanut jo tuosta, en toki ala hylkäämään mitään sävellyksiäni, varsinkaan noin vähäpätöisestä syystä. Tämä nyt oli vaan perspektiiviä aiheeseen liittyen. Ei tavitse hermostua :) |
tähtivaeltaja 01.10.2005 15:31:32 | |
---|
Listamusiikissa plagioivat niin härkisti vuorotellen toisiaan että olen liittynyt sakkiin. Kaikkea hyvää sieltä täältä.. Ei kumminkaan siitä nykyisestä listamusiikista. 'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -Frank Zappa |
etnopoju 01.10.2005 17:42:19 | |
---|
Joo, ei kyse ole siis lainaamiseta, vaan sävellät kappaleen, "huomattavia ajan jaksoja kuluu".......Joku säveltää saman jutun NIIN että ei ole edes mahdollista että hän olisi lainannut minua tai vice versa.....Eli ärsyttää kun sävellyksen "ainutlaatuisuus" saa kolhun. Mutta itse olen kasvanut jo tuosta, en toki ala hylkäämään mitään sävellyksiäni, varsinkaan noin vähäpätöisestä syystä. Tämä nyt oli vaan perspektiiviä aiheeseen liittyen. Ei tavitse hermostua :) mozart teki samaa, bach teki samaa, stravinsky teki samaa jne. jne., eli pöllit melodian pätkän ja laitat sen eri kontekstiin. stravinskyn tapauksessa kansanmusiikkilainoista ei ole millään lailla tietoinen edes ennenkuin joku siitä mainitsee, koska musiikki on muuten ihan eri maailmasta; joku lyhyt kirkkosävelmä on laitettu polytonaaliseen kontekstiin. sama juttu bartókilla. luulin, että music for strings percussion and celestan alussa oleva pitkä melodia on jokin rivimenetelmällä sävelletty rakennelma, koska siltä se siinä kontekstissa kuulostaa (tai sit olen vain tyhmä). no, lukasin nyt kesällä bartók- biografian ja siinä mainitaan lyhyesti, että melodia on jostain arabialaisesta asteikosta suoraan ja kansanmusiikkilaina. se on vähän niinkuin kirjallisuudessa joku ottaisi jonkun lyhyen nasevan fraasin toiselta hemmolta ja käyttäisi sitä eri asiayhteydessä, jos se siihen sopii. mikäli kirjailija on uskollinen omalle estetiikalle ja tyylille ja sitaatti toimii, niin mikä ettei; anti mennä vaan. |
Sculi 10.10.2005 22:44:21 | |
---|
n. 500-700 vuotta sitte tyypit kopioi ihan tarkotuksella toisiltaan melodia pätkiä ja teki niihin joko uudet sanat, soinnut tai molemmat... no kyse oli siihen aikaan menestyneimmästä musiikki tyylistä: kirkkomusiikista. Kumminkin... aatelkaapa sitä |
J.Ahonen 11.10.2005 16:14:46 | |
---|
Siis, tarkoitin puhdasta yhteen sattumaa. Olen mm. Itse säveltänyt erään kappaleen, mikä paljastui jonkun toisen kappaleeksi, joka sävelti sen vuoden myöhemmin kuin minä, eikä varmasti ollut minun sävellystä kuullut, koska sitä ei ole mistään saatavilla. Tätä tarkoitin. |
DaKiller 14.10.2005 09:00:07 | |
---|
Minkä nuorena varastaa sen vanhana omistaa... |
Jarrari 03.11.2005 22:54:22 | |
---|
Tätähän sattuu. Itse keksin mielestäni loistavan riffin. Sehän olikin melkein sama, kuin Slayerin South Of Heaven. Toinen taas niin loistava riffi kuullosti Queenin Tie Your Mother Downilta. En muista, mikä biisi se oli, jonka Janick Gers sävelsi Maidenille. Biisi oli samanlainen, kuin joku Adrian Smithin vanha biisi, jonka Janick oli joskus kuullut. Keith Richardsko sen sanoi, että "Maailmassa on vain yksi biisi. Muut ovat vain eri versioita siitä" |
Sertzo S 04.11.2005 08:50:45 | |
---|
Säveltäminen ja biisien värkkäily on sellaista nuorallataiteilua, ettei koskaan tiedä kenen syliin tipahtaa, joka toteaa, että kivasti vedät tuon mun biisin. ;9 |