Aihe: Kitarakaappien kokosuosituksista..
1
Joel Harald
30.09.2005 14:28:00
Erittäin tärkeä ominaisuus on myös viileän ilman kulku putkille ja muuntajille. Eli jos joku voisi tästäkin saarnata niin olisin kiitollinen.
Turpa kii tai tuun teille soittaa.
punku
02.10.2005 17:40:44
Erittäin tärkeä ominaisuus on myös viileän ilman kulku putkille ja muuntajille. Eli jos joku voisi tästäkin saarnata niin olisin kiitollinen.

Sitä ajattelin itsekin ja se on tärkeä pointti, enemmän mua kuitenkin kiinnostaa, onko kaiutinkaapin rakennuksessa muuta alarajaa (tai ylärajaa) kuin elementin fyysinen koko.
vrajala
02.10.2005 18:23:57
enemmän mua kuitenkin kiinnostaa, onko kaiutinkaapin rakennuksessa muuta alarajaa (tai ylärajaa) kuin elementin fyysinen koko.

ja

kun yleensä siellä on se noin 7-10cm tyhjää.

Sä ilmeisesti tarkoitat nyt kokoa ja etäisyyksiä kaapin korkeus- ja leveyssuunnissa, et syvyyssuunnassa?

Periaatteessa ei ole.

Tämä ei kuitenkaan ole kovin yksiselitteinen juttu. Nääs instrumenttikaapit (varsinkin kitara-) poikkeavat hifikaiuttimista jonkin verran. Kitarakaappia käytetään joissain määrin myös äänen muokkaukseen, hifikaiuttimen ideana taas on toistaa sille tuotu signaali mahdollisimman puhtaana. Kitarakaappien soundeista on hyvin monia mielipiteitä. Näin ollen kitarakaapille ei ole olemassa mitään ihannemitoitusta tai ainakaan se ei ole kaikkien mielestä samanlainen.

Yleisesti ottaen avoimen ja puoliavoimen kaiuttimen soundia muokkaa eniten etulevyn koko ja jäykkyys, suljetulla taas tilavuus on merkitsevin. Kaikilla kaiuttimilla rakenteen jäykkyys vaikuttaa sointiin rakenteen resonanssien kautta. Suljetuilla kaiuttimilla resonansseja ja sisäisiä kaikuja vähennetään vaimennusmateriaalia käyttämällä.

Mä en tiedä onko suljetulla kaapilla jotain "rajoja" tuon puhekelan persauksen ja takaseinän väliselle etäisyydelle. Tietenkään ne eivät saa koskea toisiinsa mutta muu on vähän hämärän peitossa.

No niin, taas vastasin siihen mitä ei kysytty. Oikea vastaus on:
Ei, mun tietääkseni. Kannattaa tutkailla itselleen mieluusti soivien kaiuttimien mittoja ja tehdä niiden mukaan.
Ota näistä sitten selvää
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)