Aihe: Korvakuulolta vai tab/nuotit
1 2
TheWickerMan
29.09.2005 18:25:15
Näin aloittelijana ihmettelen, että miten tuo tabu villitys on päässyt syntymään.. eihän nuotitkaan nyt niin monimutkaisia ole, ja niihinkin voi rinnalle kirjoittaa oman "apumerkistönsä" helpottamaan soittelua..

Erityisesti minua tabuissa ihmetyttää se, että ihan jo näin vasta alkajana, kun niitä olen erehtynyt katsomaan, niin nehän on monesti kirjoitettu ihan päin vittua. Joku hämä-hämä-häkkikin voi olla tabutettu niin, että se ei mene ollenkaan oikein..

Vielä erityisemmin tabuissa minua kiusaa se, että ne on kirjoitettu jollekin osalle otelautaa. Siinä sitten harjoittelet ja soitat (kun mukamas osaat) sitä sitten loppuelämäsi juuri siitä kohtaa ?? (Tai siirrät tabutuksen 12 nauhan jommallekummalle puolelle..höh..) . Jos 7 nuotin paikan viitsii nuotistosta opetella, niin ihan vasta alkajakin voi helposti ruveta miettimään miten tämän kappaleen saisi soitettua toisesta kohtaa otelautaa..

Eli itse yritin ekana tabuja, kun nuottimerkinnöistä ei ollut mitään hajua. Sitten hommasin kitaransoitonopettajan joka opetti vähän nuotinlukua ja homma "avautui" heti parin ensimmäisen yksinkertaisen pimputuskappaleen avulla. Tuo oman "apumerkistönsä" tekeminen nuotteihin on simppeliä ja samalla oppii nuotinlukuakin ja varmasti oppii soittamisesta paljon enemmän kuin tabujen kautta (kun jota kautta ei tarvitse edes miettiä mikä ääni se siitä kohtaa otelautaa tulee..)..

Korvakuulolla soittamisesta ei kehityksen tässä vaiheessa minulla tule mittään...

Pyhpah tabeista katotaan miten kappale suunilleen menee ja sitä tietoa sitten sovelletaan kun aletaan nappaamaan korvakuulolta.

(Tai siirrät tabutuksen 12 nauhan jommallekummalle puolelle..höh..) . Jos 7 nuotin paikan viitsii nuotistosta opetella, niin ihan vasta alkajakin voi helposti ruveta miettimään miten tämän kappaleen saisi soitettua toisesta kohtaa otelautaa.

Mitäköhän helvettiä sä tässäkin selität? Ei siinä tarvii nuotteja osata että jonkun riffin tajuaa siirtää sinne missä se on helpoin soittaa, vai mitä ajat takaa?
Drink, Drank, Punk
Kasu-_-
29.09.2005 21:15:54 (muokattu 29.09.2005 21:16:44)

Aluksi soittelin pelkistä sointumerkinnöistä apulantaa ja välillä haeskeltiin sointuja sitten korvakuulolta.

Myöhemmin kun sooloja sun muuta vaikeampaa tuli kuvioihin niin siirryin tabeihin.

Sitten soittelin tabeista juuri niin kuin niissä luki, koska en vain tajunnut/osannut muuta. Sitten välillä tuli sormitusvälähdyksiä sieltä täältä ja pääsin eteenpän niiden avulla.

Mutta kaikkein eniten soittamiseen auttoi varmasti yhden kaverin kanssa improvisoimalla soiteltu kolmen soinnun rokki joka kesti parhaimmillaan yhteen putkeen yli puoli tuntia :P Siinä rupesi tajuamaan pikkuhiljaa jo skaalojen ideaa ja sormituksia, sekä erilaisia paikkoja soitella eri asioita. Jo parin kerran jälkeen monipuolisuutta tuli aivan mielettömät määrät! En itse edes tajunnut miten nopeasti kehityin siinä hommassa.

Sen jälkeen tabien luku rupes olemaan paljon enemmän nuottien luvun kaltaista, eli kun tiesin miltä biisi kuulostaa, niin vilkuilin guitar prolla sieltä täältä tabipaikkoja ja muuten biisit menivät kuin itsestään. Eli tabisormitukset katosivat ja tilalle tuli kaikkea ihan omaa juttua :)

Suosittelen tämän perusteella ihan mieletöntä jammailua kaikille vaikka se tuntuukin välillä tyhmältä ja turhalta :>
You know my only pleasure/Is to hear you cry/I'd love to hear you cry/I'd love to feel you die/And I'll be the first/To watch your funeral/And I'll be the last to leave/I'd love to hear you cry! Turtles FanClub #1
apenaattori
29.09.2005 22:14:21 (muokattu 29.09.2005 22:14:49)
Itse teen näin:

1.Soitan riffin/riffit korvakuulolta
2.Katson netin tabulatuureista pari versiota, että ovatko muut about samaa mieltä
3.Mietin sävellajin
4.Improvisoin soolon, ellei biisi löydy omista kaupasta ostetuista tabulatuurikirjoista, joissa soolot on aika pitkälle oikein.
5.Levy taustalle ja soittamaan Knopfleria ja kumppaneita suohon.
Go ahead, punk, make my day!
wrshredder
29.09.2005 22:20:28
Nuoteistahan minä pääasiallisesti klasaria :)
kerran olen kääntänyt nuotit tabulaareiksi kun oli muutama tunti aikaa opetella yks kappale, ja piti saada nopeasti kappale pääkoppaan..
hevikappaleissa käytän tietenkin tabeja mutta niitä nyt en paljon opettele, ynkkää lähinnä.
Korvakuulolta soitan silloin tällöin..
Romantikkoitkijät#23
Jzci
30.09.2005 00:09:47

Suosittelen tämän perusteella ihan mieletöntä jammailua kaikille vaikka se tuntuukin välillä tyhmältä ja turhalta :>

Ei se tunnu ikinä tyhmältä ja turhalta, jamittelut on parasta!
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Tiluliluliitä: TÄÄLTÄ
Defactor
30.09.2005 07:54:01 (muokattu 30.09.2005 07:54:45)

Mitäköhän helvettiä sä tässäkin selität? Ei siinä tarvii nuotteja osata että jonkun riffin tajuaa siirtää sinne missä se on helpoin soittaa, vai mitä ajat takaa?

Eikös tuo ollut aika selvää? :D
Siis jos opettelet soittamaan tabeista niin et opi kitaran otelaudalta löytyviä säveliä (siis jos soitat vain ja ainoastaan tabeista etkä välitä teoriasta), joten pystyt ehkä parhaimmassa tapauksessa soittamaan riffin samalta kieleltä oktaavia korkeammalta.

Tässä siis vain mainittiin kauhuskenaario.

EDIT: Typo
E.Q
30.09.2005 08:45:37
Korvakuulolta kaiken, nuoteista en koskaan ole käsittänyt yhtään mitään.
Silloin kun aloitin soittamisen ei ollut mitään tabeja,
eikä edes koko internettiä käytettävissä.

En ole jaksanut opetella, koska olen ainakin tähän asti pärjännyt ilmankin.

Ja aloitteleville soittajille haluaisin vaan muistuttaa että
ei se kitaran soitto mitään tiedettä ole.
K100#10
Defactor
30.09.2005 14:08:13

Njaaha. Meinaat niitä tulevia laihoja jotka ei välitä muusta ku et osaa soittaa lake bodomin ja sit ne on ture.

En minä mitään meinaa. Selitin vain sen mitä et ymmärtänyt herra Beatmanin tekstistä.
J.Hollström
30.09.2005 14:14:52
Korvakuulolta kaiken, nuoteista en koskaan ole käsittänyt yhtään mitään.
Silloin kun aloitin soittamisen ei ollut mitään tabeja, eikä edes koko internettiä käytettävissä.

Sama vika rahikaisella. Joskus olen kattelut jotain tabloja, mutta on ne aika työläitä. Helpommalla pääsee kun fetää feeliksellä vähän sinne päin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)