Aihe: 4 vai 5 kieltä?
1 2 3
EkiEkiEki
11.06.2003 13:27:14
Vähän miettiny että sitten kun valmistuis, ostais ihan upouuden naismagneetin.
Esim. Ibanez:in SR 885 olis kyllä aika houkutteleva paketti, mutta tarviikohan heavy-musiikissa kuitenkaan sittenkään viitä kieltä, ei välttämättä ainakaan ja neljässäkin on tarpeeksi hommaa..

Kommentteja ja kokemuksia kaivataan niiltä jotka ovat joskus vaihtaneet 5 tai miksei vaikka 6-kieliseen kapistukseen.

Kiitti ja kuitti.
Prowleri
11.06.2003 13:55:33
Viides kieli on aika yliarvostettu juttu sinänsä että aina tulee kommentteja "oon hevimies niin tarvin viis kieltä" "jaco tarvi vain neljä" jne - huomio kiinnittyy liikaa siihen ala-B:hen, monesti myös soittajilla. Itse siirryin 5-kieliseen aikanani lähinnä siitä syystä että kuten jotkut palstan seuraajat tietävätkin, olen mieltynyt tuhteihin kauloihin.

Sanoisin että 90% soitostani kulkee muualla kuin B-kielellä, mutta on siitä hyötyäkin: alanuotit tulevat kätevästi monesti vähän lähempää B:n puolesta välistä kuin E:n ääripäästä, välillä on mukava jyräyttää pari nuottia alhaalta ja ehkä hevimiehenä on myös miellyttävää että ei tarvi pahemmin välittää missä vireessä kitarat ovat kun on vähän enemmän sitä alarekisteriä mitä heittää peliin, viritti sitten muu bändi sävelaskelta tai kahtakin alemmas kuin normaalisti.

Joten kun pitää mielessä että 5-kielinen on nelikielinen josta irtoaa vain pari alanuottia lisää niin hyvin menee. Ei siis mikään ehdottoman pakollinen viritelmä.

Voisi tosin miettiä sitten tuota itse basson valintaa - Ibanezin SR-sarja ei ole 5-kielistensä osalta kauhean maineikas, vaikka sieltäkin ihan jees soitinta löytyykin. Kannattaa kuitenkin katsella vaikkapa Ibanezin BTB-sarjaa, MTD Kingstonia ja Warwick Rockbasseja ennen ostopäätöstä.
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
poppamies
11.06.2003 17:08:50

...mutta tarviikohan heavy-musiikissa kuitenkaan sittenkään viitä kieltä, ei välttämättä ainakaan ja neljässäkin on tarpeeksi hommaa...

No vaikka itse olen pesunkestävä nelikielinen (suomi, ruotsi, englanti ja espanja) ja käytän säästeliäästi jopa G-kieltä niin kuin allekirjoituksessanikin sanotaan, olen kuitenkin sitä mieltä että kun tuota mörkö musaa soittaa tarvii noita muutamia ääniä H,C,Ciss,D,Eb.
"G-strings are for strippers"
KMT
11.06.2003 22:52:29

No mä kyllä pärjäisin neljälläkin, tai mulla on yksi basso semmonen, sitten pari vuotta sitten ostin viiskielisen ja en mä nyt kovin hirveesti käytä B-kieltä mutta kyllä siitä apua joissakin kuvioissakin on, kuuskielistä tekis mieli, ostanen rahatilanteen parantuessa sais vähän sitten soitettua korkeampia kuviota...
Säröpedaali on pirun keksimä idea saada ihmiset hulluiksi...
bassline
14.06.2003 21:28:09
mulla on 4 ja 6 kieliset ja kyllä se ala-rekkari vaan on makee...säännösteltynä.. Sieltä on hyvä ottaa nopeita aksentteja kapulistin kanssa kimppaan ja vähän tukea ku on vaan ne kolme perus soitinta porukassa... Ylä-rekkari taas on tohon proge/fuusio puoleen kallistunu enämpi ku käyttelen noita soinnutuksia bassolla aika paljon... tosin myös sillä nelosella...:)
hullu....
Juudas
15.06.2003 13:29:36
Mä vaihdoin 4-kielisestä vitoseen about vuosi sitten. Nyt en kyllä enää haluaisi palata siihen neloseen. Eihän niitä uusia säveliä pahemmin tule käytettyä, mutta kun sen H:n päällä on kiva pitää peukkua, kun soittaa E kieltä. ;'D
Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä
NYdoll
16.06.2003 00:58:30

vaihdoin tossa vuoden alussa viiskieliseen, enkä oikein ole kotonani sen kanssa. Heti kun rahatilanne kohenee palaan takaisin juurilleni nelikielisten pariin...
JE
16.06.2003 01:14:20
ite vaihdan kohta 5-kieliseen, kyllä sitä 7 vuoden jankkauksen jälkeen tekee mieli vaihtaa...
O Ain Raum
paavi
16.06.2003 08:47:56
Tää riippuu tosiaan ihan siitä, mitä haluat. Jos soitat bändissä, kannattaa valita basso sen mukaan, missä vireessä kitaristit soittavat. Tai se kannattaa ainakin ottaa huomioon. (ite oon jonkin verran kärsinyt siitä, että mulla on "ylimääräinen" H-kieli ja suurin osa biiseistä menee kuitenkin E-vireessä). Yksi heavy-vaihtoehtohan on esim. normaali 4-kielinen, jossa käytät kitaristien lailla sitä ns. dropped-D-viritystä.

Monipuolisempaa kamaahan tuolla 5-kielisellä lähtee, mutta hieman vaikeampi sitä on soittaa.
Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi.
Karlsson
16.06.2003 08:48:07
Mulla on kuuskielinen, mutta enempi sitä käyttää kotona soinnutteluun ja tilulii-hommeleihin yms. turhaan. Ei oo hirveemmin ollu keikkakäyttöä.

On kyllä magee mutta ennemmin käytän vanhaa presaria.
"Sehän selviää vain maistamalla!" -Riitta Väisänen
nuorikitaristi
01.07.2003 12:32:06 (muokattu 01.07.2003 12:33:04)
Vähän miettiny että sitten kun valmistuis, ostais ihan upouuden naismagneetin.
Esim. Ibanez:in SR 885 olis kyllä aika houkutteleva paketti, mutta tarviikohan heavy-musiikissa kuitenkaan sittenkään viitä kieltä, ei välttämättä ainakaan ja neljässäkin on tarpeeksi hommaa..

Kommentteja ja kokemuksia kaivataan niiltä jotka ovat joskus vaihtaneet 5 tai miksei vaikka 6-kieliseen kapistukseen.

Kiitti ja kuitti.

Kunnon basisti tarvii vaa neljä kieltä. Ihan sama jos rumpalilla on 25 basso rumpuu ja 100 crashii yhtäaikaa setis ja si kaikki luulee et "oi oi vähä toi o hyvä soittaan!" Mutta sehän on mielipidr jos halut 5 ielisen niin ei täältä kannata kysyy että kumpi kannattaa tai kumpi on parempi.
ai sä!?
Cornflake
01.07.2003 15:56:03
nuorikitaristi:
Kunnon basisti tarvii vaa neljä kieltä.

Tämä on loistava palsta! Toisaalla lauotaan syvällä rintaäänellä totuuksia ja toisaalla sama mies kyselee onko Laney hyvä ja mikä vahvari kotisoittoon ja kämpälle.

Jesh. Raudanluja, kokemuksen syvä rintaääni kunniaan!
___ ___ ___

Kysymykseen: se on ihan sama onko niitä kieliä 4 vai 5. Jos tykkää päästä helpommin sinne alemmas ja viisi kuulostaa muutenkin kivalta niin siitä vaan. Neljällä pärjää toisaalta hevissäkin ihan helvetin hyvin.

Meissi tykkää että on mahdollisuus mouraista välillä alempaakin.
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
hemmo
01.07.2003 16:05:37

Tämä on loistava palsta! Toisaalla lauotaan syvällä rintaäänellä totuuksia ja toisaalla sama mies kyselee onko Laney hyvä ja mikä vahvari kotisoittoon ja kämpälle.

Joo, välillä ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Harrastelijateatteria parhaimmillaan.
Säröä beibi!
Karlsson
01.07.2003 16:09:39
Itsekin tuota Nuorikitaristi -nimimerkkiä ihmettelin.

Mutta aiheesta: Siis aivan sama mitä soittaa, kunhan se palvelee tarkoitustaan eli musiikkia.

Kielten määrästä ei saa (tai ei pitäisi saada) minkäänlaista leimaa tai polttomerkkiä otsaansa.
"Tolla on kuuskieltä beisis, se o vi**u fuusiotilujazzmies!" vaikka humppakeikalla bongataan?

Jotenkin yleinen ajatuksenkulku on, että mitä enemmän kieliä sitä turhempi jätkä. Eli kikkailua ja pelkkää sooloa kokoajan. Tämmöisessä tapauksessa se kuitenkin on sen soittajan päässä se mahdollinen vika, ei soittimessa ja sen kielissä.

Soittaa sillä mikä tuntuu kädessä kivalta.
I can´t believe it´s not music!
nuorikitaristi
01.07.2003 17:00:22 (muokattu 01.07.2003 17:00:42)
nuorikitaristi:

Jesh. Raudanluja, kokemuksen syvä rintaääni kunniaan!
___ ___ ___

Kysymykseen: se on ihan sama onko niitä kieliä 4 vai 5. Jos tykkää päästä helpommin sinne alemmas ja viisi kuulostaa muutenkin kivalta niin siitä vaan. Neljällä pärjää toisaalta hevissäkin ihan helvetin hyvin.

Meissi tykkää että on mahdollisuus mouraista välillä alempaakin.

Enhän mä sitä bassoo soita. Veljeni soittaa.
ai sä!?
2541
01.07.2003 17:11:39 (muokattu 01.07.2003 17:12:27)

Jotenkin yleinen ajatuksenkulku on, että mitä enemmän kieliä sitä turhempi jätkä. Eli kikkailua ja pelkkää sooloa kokoajan.

Jep, tuohon törmää aika usein kun sanoo, että soittaa myös 12-kielistä. Koeta sitten todistella, että sillä on aika raskas kikkailla ja sooloilla!:)

EDIT: typo
Cornflake
01.07.2003 18:54:01
nuorikitaristi:
Enhän mä sitä bassoo soita.

Älä?

Ei vaan, onhan se hyvä että on mielipiteitä.
Vaadimme bassonkielten hinnanlaskua ja lounaaltapaluurahaa!
Reddie
14.07.2003 13:15:19
Aihetta vähän sivuten: Soitan itse nu-metal bändissä bassoa jotenka gitaristat vetelee kaikki niillä perkeleen seiskakielisillä sekasikiöillä. Tästä johtuen oon itsekin harkitsemassa viitoseen vaihtoa, mutta joudun esittämään sitten kysymyksen että kuinka hyvä vahvari pitää olla että se ala-H edes kuuluu kunnolla? Ja hyvällä tarkoitan nytten että mistä hintaluokasta puhutaan, koska tällä hetkellä vahvarina palvelee paska 30 wattinen joka kuolee joka treeneissä enemmän ja enemmän.
Tilanne on traagisuudessaan koominen
vanttera
15.07.2003 19:06:22 (muokattu 15.07.2003 19:07:16)
Aihetta vähän sivuten: Soitan itse nu-metal bändissä bassoa jotenka gitaristat vetelee kaikki niillä perkeleen seiskakielisillä sekasikiöillä. Tästä johtuen oon itsekin harkitsemassa viitoseen vaihtoa, mutta joudun esittämään sitten kysymyksen että kuinka hyvä vahvari pitää olla että se ala-H edes kuuluu kunnolla? Ja hyvällä tarkoitan nytten että mistä hintaluokasta puhutaan, koska tällä hetkellä vahvarina palvelee paska 30 wattinen joka kuolee joka treeneissä enemmän ja enemmän.

itse sijoittaisin tuossa tapauksessa rahat siihen vahvistimeen, en 5-kieliseen. ja kyllähän ne maksaa.

ja soitan muuten molemmilla, fiiliksestä riippuen.
huonot suoritukset uusitaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)