Aihe: Mikä Linux sopisi minulle parhaiten?
1
SirElwood
29.09.2005 10:48:19
Olen tässä jo pitkään harkinnut windowsista "luopumista", ja vaihtoa linuxiin. Harkinnaksi se on jäänyt, koska en osaa valita, mikä linux olisi minulle paras vaihtoehto. Tuntuu siltä, että niitä on kymmeniä vaihtoehtoja, ja kaikki suosittelevat eri versiota. Tässä muutama vaatimus:

1. Oltava ilmainen.
2. Vakaa toiminta ilman jatkuvaa säädön tarvetta.
3. Mielellään täysin graafinen.
4. Ohjelmien asennus oltava helppoa.
5. Mahdollisimman kevyt koneen pyörittää.
6. Toimii mielellään samassa koneessa WinXP:n kanssa.
7. En halua opetella tietokoneen käyttöä täysin uudelleen.

Koneella surffailen netissä, käytän Spostia, kuuntelen musaa, katselen videoita ja valokuvia.. Eli ihan peruskäyttöä. Ajattelin jättää XP:n toiseksi käyttikseksi, koska en halua myydä reasonia tai muita windowsille aikoinaan ostettuja musanteko ohjelmia. Syy, miksi haluan vaihtaa/kokeilla linuxia lienee se, että propaganda on mennyt perille. Vähemmän viruksia yms. Samoin paljon kehutaan sen vakautta ja käyttömukavuutta. Kuulostaa hyvältä.

Ajattelin tehdä asennuksen niin, että asennan linuxin C-asemalle, ja windowsin D-asemalle (sama fyysinen kiintolevy), ja sitten jää vielä E-asema kaikelle silpulle ja sälälle. Onnistumisen mahdollisuuksia?

Koneesta löytyy:

AMD athlon XP 2600+ (1,92GHz)
768 DDR
MSI kt6v emolevy.
LG cd-asemat
Seagate kovalevyt
G-force 5200dual näytönohjain.
M-Audio Audiophile 2496
Denzo
29.09.2005 11:31:54

Itse olen tyytyväinen ollut Mandrakeen / Mandrivaan. Asennus on helppoa, mutta muut voivat varmaan kertoa tuosta XP:n jättämisestä levylle. Mandrivan asetustyökalut ovat kyllä toimineet moitteettomasti, eikä vahinkoja pääse kovin herkästi syntymään. Asensin Mandriva LE 2005:n netin kautta, poltettuani ensin boot-levyn. Pirun kätevää.

On graafinen, paketeista löytyy musiikintekoonkin hyviä ja tuoreita ohjelmia ja multimediakerneleitä, jotka ovat tarpeen musiikkia tehtäessä.

Kannattaa kuitenkin ottaa innostunut asenne uuden oppimiseen ja ohjeet kannattaa aina lukea :-)

Ohjelmien asentaminen pakettienhallinnan kautta on esimerkiksi täysin erilaista kuin Windowsissa, mutta itse asiassa huomattavasti mukavampaa ja jouhevampaa. Kun on jonkin aikaa käyttänyt graafisia kilkkeitä, huomaa että konsoliin kirjoittamalla eräät touhut nopeutuvat huomattavasti.

Ovat myös kehuneet PCLinuxOSia (joka pohjautuu Mandrakeen) sekä Mepisiä. Ei ole kokemusta kuin ensimmäisen live-CD:sta. Live-CD:illa on muuten hyvä aloittaa tutustuminen (esimerkiksi SLAX on oikein hyvä).

http://www.frozentech.com/content/livecd.php
http://www.emvg.net
Hanok
29.09.2005 12:16:41 (muokattu 29.09.2005 12:17:00)
En ole aivan varma miten homma toimii tällä hetkellä, mutta ainakin aiemmin oli suositeltavaa tehdä asiat seuraavassa järjestyksessä:

1. Asenna Windows levyn ensimmäiselle partitiolle eli Microsoft-kielessä C-asemalle.
2. Asenna Linux muualle kovalevylle ja anna sen hoitaa multibootin rakentaminen.

Näin sinulla on parhaat mahdollisuudet saada homma toimimaan ilman kummempaa säätämistä. Windows-käyttöjärjestelmät eivät nimittäin ole erityisen innokkaita asumaan samalla levyllä muiden käyttisten kanssa. Oletuksena Windowsin asennus kirjoittaa aina yli kiintolevyn käynnistystiedot jolloin aiemmin asennettu linux pitäisi käynnistää CD:ltä tai korpulta.

Linux-distroissa sen sijaan löytyy (ainakin yleensä) automaattiset työkalut jotka hoitavat käynnistysasetukset niin että rinnakkaiskäyttö on helppoa.

Distroista Mandrake ja sen johdannaiset kuuluvat olevan käteviä aloittelijalle. Fedora pitäisi olla myös ok. Itse olen viime aikoina käyttänyt Debiania, mutta sitä en ehkäpä suosittelisi ensimmäiseksi Linux-distroksi. Aloittelin aikanaan Red Hatilla ja tuo Fedorahan on sen johdannaisia.
SaBer
29.09.2005 12:35:30

2. Vakaa toiminta ilman jatkuvaa säädön tarvetta.

Ilman säätöä, tarkoittaa kokemuksieni mukaan sitä, että on pysyttävä versioiduissa linuxeissa. Uudelleenasennus tai massiivinen versiopäivitys on siis tehtävä aina silloin tällöin.

Tämä rajaa ulos ainakin Debian testingin & unstablen, sekä Gentoon. Itse en pelkää pientä säätämistä (keskimäärin puolituntia viikossa, joskus ei ollenkaan, joskus vähän enemmän), joten käytän Gentoota. Näissä dynaamisesti päivittyvissä distroissa onkin yleensä suurin ja uusin pakettivalikoima, jonka sitten saa palkkioksi pienestä säätämisestä

3. Mielellään täysin graafinen.

Useimpiin distroihin on saatavilla graafiset työkalut, mutta allekirjoitan myös sen, että jotkut asiat vaan menee helpommin konsolissa. esim.

su, "salasana", emerge --sync && emerge --update world,
on helpompi kuin

klick, klick, klick, klick "salasana", klick, klick, odota..., klick, klick, klick, odota..., klick, klick.

4. Ohjelmien asennus oltava helppoa.

Yllätyt siitä miten helppoa se on. "Linux-ohjelmien asennus on vaikeaa" on urbaani legenda, jossa ei paljoa perää ole nykyään...
Jos haluttu ohjelma löytyy käyttämäsi distron pakettivalikoimasta, on sen asentaminen todella helppoa. Joko annat yhden komennon (esim. "emerge 'ohjelman nimi'" tai "apt-get install 'ohjelman nimi'")
tai sitten klikkailet muutamat klikkaukset graafisesta paketinhallintaohjelmasta.

6. Toimii mielellään samassa koneessa WinXP:n kanssa.

Aina mahdollista. Helppous vaihtelee.

7. En halua opetella tietokoneen käyttöä täysin uudelleen.

Käytännössä kaikissa distroissa on työpöytäympäristönä joko KDE tai Gnome, jotka ovat molemmat hyvin helppokäyttöisiä.

Koneella surffailen netissä, käytän Spostia, kuuntelen musaa, katselen videoita ja valokuvia.. Eli ihan peruskäyttöä. Ajattelin jättää XP:n toiseksi käyttikseksi, koska en halua myydä reasonia tai muita windowsille aikoinaan ostettuja musanteko ohjelmia.

Kaikki pitäisi onnistua melkeen millä vaan distrolla.

Syy, miksi haluan vaihtaa/kokeilla linuxia lienee se, että propaganda on mennyt perille. Vähemmän viruksia yms. Samoin paljon kehutaan sen vakautta ja käyttömukavuutta. Kuulostaa hyvältä.

Se on hyvä!

Ajattelin tehdä asennuksen niin, että asennan linuxin C-asemalle, ja windowsin D-asemalle (sama fyysinen kiintolevy), ja sitten jää vielä E-asema kaikelle silpulle ja sälälle. Onnistumisen mahdollisuuksia?

Asennatko windowsin uudelleen, vai onko se valmiiksi asennettuna jo C:lle?

Koneesta löytyy:

AMD athlon XP 2600+ (1,92GHz)
768 DDR
MSI kt6v emolevy.
LG cd-asemat
Seagate kovalevyt
G-force 5200dual näytönohjain.
M-Audio Audiophile 2496

Näyttää ihan hyvältä. Nvidia on linuxissa aina ATIa parempi. M-Audion kortitkin ovat hyvin tuettuja.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
SirElwood
29.09.2005 13:06:18
Asennatko windowsin uudelleen, vai onko se valmiiksi asennettuna jo C:lle?

Windows on valmiina C:llä.

Hyviä vastauksia tullut jo... Pitää ottaa perusteellinen kierros vielä linux aiheisilla sivuilla kunhan tässä kerkiää. Pitäisi vaan löytää suomeksi juttua. Ei ole tuo tietokone englanti kovin hyvin hallussa.
Denzo
29.09.2005 13:47:31

Täältä löytyy muuten vastauksia, vinkkejä ja ohjeita vähän kaikkeen asiaan liittyvään:

http://tapsa.terae.net/linux/index.php
http://www.emvg.net
Mark-Ken
29.09.2005 14:12:39
Ubuntu Linuxista minä ainakin olen pitänyt paljon. Asennus on helppo kuin mikä ja täyttää ainakin asettamasi kriteerit.

Suosittelen, että valitset distrosi näistä isommista distroista. Mitään parin tyypin voimin tehtyä ei välttämättä kannata valita... Isommilla distroilla on enemmän käyttäjiä ja näin ollen löytyy enemmän tukeakin. :) Ubuntulla on ainakin todella ystävällinen ja asiantunteva käyttäjäkunta, ja löytyy suomenkielisetkin sivut: http://forum.ubuntu-fi.org/
SaBer
29.09.2005 16:04:43 (muokattu 29.09.2005 16:05:23)

Windows on valmiina C:llä.

Asenna sitten hyvä mies linux jollekin muulle osiolle. Voi toki olla, että windowsinkin pystyy siirtämään, mutta epäilen vähän sen helppoutta/kalleutta.
Jos sitten joskus haluat vaikka asentaa windowsin uudelleen ja siirrellä käyttiksiä ympäri, on linuxin siirtäminen suhteellisen helppoa. Siinä ei tarvitse kuin kopioida kaikki tiedostot paikasta A paikkaan B, ja sitten muokata kahta tiedostoa (fstab ja grub.conf).

Tämmöistä joku sanoo windowssista:
Moving an existing installation of Windows is theoretically possible, but I would consider it risky. I'd expect it would be easy for many things to go wrong, putting you back where you started, or worse.

So the ultimate answer to your question is no, I would not recommend attempting to move the operating system.
joelr
29.09.2005 16:39:26 (muokattu 29.09.2005 16:41:52)
Ubuntua suosittelen minäkin. Yllätyin kuinka helppo se oli asentaa. Ubuntu ainakin on selkeästi helpompi asentaa kuin Windows, vaikka useat Linux-jakelut ovat useimmiten yhtä helppoja tai helpompia asentaa kuin Windows.

Ubuntu tunnisti näyttikseni (Radeon 9800Pro), äänikorttini (Delta 1010LT) sekä hiirenikin (USB-väyläinen MX310) ongelmitta! Edistystä. Windowsin kanssa sai tapella ajurien kanssa tuntikaupalla ennen kuin mikään toimi :)
SaBer
29.09.2005 18:37:19

Ubuntu tunnisti näyttikseni (Radeon 9800Pro), äänikorttini (Delta 1010LT) sekä hiirenikin (USB-väyläinen MX310) ongelmitta! Edistystä. Windowsin kanssa sai tapella ajurien kanssa tuntikaupalla ennen kuin mikään toimi :)

Niin, linuxissa ei tarvitse surfailla lukuisien laitevalmistajien sivuilla päivittelemässä ajureita. Riittää että päivittää kernelin.
SaBer
29.09.2005 19:56:58

Paitsi jos omistaa Canonin skannerin. Se sulki Linuxin pois minun käyttisvaihtoehtolistaltani. Pakko ostaa Mac.

Jos omistaa jo jotain, voi tulla ongelmia =) Lähinnä juuri tulostimien ja skannereiden kanssa tulee joskus ongelmia.

Itse olen kaikki tietokoneeseen liittyvät ostanut Linuxia silmällä pitäen, eikä ongelmia ole ollut. Intel, Nvidia, Seagate, Samsung, M-Audio, Logitech, Epson. Noita mulla on käytössä ja pelaa hyvin.
PeLu
29.09.2005 22:09:05
Kovalevyt ovat nykyään niin halpoja, että suosittelen investointia uuteen kovalevyyn jos vanhalla halutaan säilyttää Windows.
+ Asennus helppoa
+ Molemmilla levyillä toisistaan riippumattomat käyttikset -> jos kovalevy kosahtaa toinen käyttis toimii vielä
+ Helpot backupit toiselle kovalevylle

Jakeluista on kokemusta Fedorasta ja Ubuntusta. Ubuntu on mielestäni paljon parempi.
overtake
29.09.2005 23:49:28
Ubuntua minäkin suosittelisin.

http://www.ubuntu-fi.org/Wiki

On muuten tuore versio tulossa nyt lokakuun aikana. Puolen vuoden välein aina uutta pukkaa tulemaan.
Itsekin olen tässä asennus aikeissa kun ei ole tällä hetkellä Linuxia asennettuna, mutta ajattelin odottaa tuon tuoreen version julkaisua kun ei tässä mikään kiire ole.
Kannattaa tosiaan harkita sitä erillistä kovoa Linuxille jos Windowsin haluaa säilyttää. Helpottaa huomattavasti elämää kun ei tarvitse kahta käyttistä ahtaa samalle kovolle. Varsinkin jos tulee sellainen tilanne että joutuu Windowsia uudelleenasentamaan Linuxin asennuksen jälkeen, niin Wintoosalla on paha tapa rikkoa Linuxin asennus sen kummemmin kyselemättä, mikäli samalla boottisektorilla majailevat.
SirElwood
30.09.2005 13:55:39
Hmm... Ubuntu se sitten varmaan pitää kokeilla. Kiitoksia vastauksista. :)
SaBer
30.09.2005 15:28:39

Hmm... Ubuntu se sitten varmaan pitää kokeilla. Kiitoksia vastauksista. :)

Tykkään KDE:stä enemmän kuin Gnomesta, joten suosittelisin Kubuntua. Makuasioita...
Hanok
30.09.2005 16:03:15
Wintoosalla on paha tapa rikkoa Linuxin asennus sen kummemmin kyselemättä, mikäli samalla boottisektorilla majailevat.

Lähinnä kysymys on siitä että Winkkarilla kirjoittaa boottisektorin asennuksen yhteydessä välittämättä muista asennetuista järjestelmistä. Tätä sivusin jo tuossa aiemmin. Yleensä Windows ei kuitenkaan kajoa itse Linux-osio(i)lla olevaan dataan, estää vain Linuxia käynnistymästä normaaliin tapaan. Tähän auttaa kyllä Linuxin bootti-CD tai -korppu.
jorma_r
04.10.2005 08:38:23
Koneella surffailen netissä, käytän Spostia, kuuntelen musaa, katselen videoita ja valokuvia.. Eli ihan peruskäyttöä. Ajattelin jättää XP:n toiseksi käyttikseksi, koska en halua myydä reasonia tai muita windowsille aikoinaan ostettuja musanteko ohjelmia.

Mainittuun käyttöön käy melkein mikä tahansa distribuutio - hankalimpia kannattaa toki välttää kuten yllä ansiokkaasti todettin.

Jos haluat joskus kokeilla Linuxin musiikkisoftia helposti eikä ditstrolla muutoin ole väliä on Fedora Core (entinen Red Hat) hyvä vaihtoehto. Ei siksi että se olisi parempi kuin muut vaan siksi että siihen saa olennaiset musiikkisoftat helpoimmin. Itseltäni meni koko touhuun noin 15 sekuntia - 3 komentorivikomentoa copy/paste menetelmällä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)