Aihe: MOTU Traveler vai RME Fireface?
1
Dr.Groove
29.09.2005 10:55:38

Olen upgradeannut PC:stä Macciin ja samalla olen harkitsemassa siirtymistä Delta 1010:stä Firewire-pohjaiseen interfaceen. Tavoitteena saada enemmän inputteja, korvata mikseri, saada 0-latenssi monitorointi ja käyttää laitetta myös läppärin kanssa live-nauhoituksissa.

Alustavien selvitysten perusteella olen päätynyt kahteen kandidaattiin:
- MOTU Traveler: http://www.motu.com/products/motuaudio/traveler/
- RME Fireface: http://www.rme-audio.com/english/firewire/ff800.htm

Laitteiden toiminnallisuudessa on joukko eroja ja olen kuullut huhuja toisen paremmuudesta. Traveler lienee hieman halvempi ja se on hieman mobiilimpi, RME:tä on muutoin kehuttu hyvälaatuiseksi.

Onko kenelläkään kokemusta jommasta kummasta ostopäätöksen tueksi?
passe
29.09.2005 11:21:21
Olen upgradeannut PC:stä Macciin ja samalla olen harkitsemassa siirtymistä Delta 1010:stä Firewire-pohjaiseen interfaceen. Tavoitteena saada enemmän inputteja, korvata mikseri, saada 0-latenssi monitorointi ja käyttää laitetta myös läppärin kanssa live-nauhoituksissa.

Alustavien selvitysten perusteella olen päätynyt kahteen kandidaattiin:
- MOTU Traveler: http://www.motu.com/products/motuaudio/traveler/
- RME Fireface: http://www.rme-audio.com/english/firewire/ff800.htm

Laitteiden toiminnallisuudessa on joukko eroja ja olen kuullut huhuja toisen paremmuudesta. Traveler lienee hieman halvempi ja se on hieman mobiilimpi, RME:tä on muutoin kehuttu hyvälaatuiseksi.

Onko kenelläkään kokemusta jommasta kummasta ostopäätöksen tueksi?

Tarkoittanet että vaihdoit pc:n mac:iin, tuo upgreidaus nyt on jo aikaslailla historian havinaa.

RME:n fireface on itselläkin harkinnassa, loistavaa jos joltain löytyisi kokemusta ja kommenttia laitteen mahdollisista hyvistä puolista ja tietysti myös rajoitteista/hankaluuksista?
varakeef
29.09.2005 11:29:06
Ottaisin travellerin lähinnä siksi, että siitä sa räkkikorvat irti. Se siis oikeasti mahtuu samaan pussukkaan läppärin kanssa.

Kokemusta ei ole kummastakaan - ja saattaa mennä kauankin ennenkuin tänne ilmestyy joku, jolla olisi kokemusta kummastakin.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
passe
29.09.2005 12:10:52
Olen käyttänyt Firefacea tammikuusta lähtien PC:llä. Ainoat ongelmat ovat liittyneet PC-puolella multimediadrivereiden puolittaiseen epäyhteensopivuuteen , ainakin Adobe Auditionin kanssa.

Hyviä puolia: nollamonitoroinnin helppous, OK etuasteet, HiZ-tulo, hyvä laajennettavuus. ASIO-driverit eivät ole tökkineet ikinä (Athlon XP, Windows XP, 1 GB).

Kuulokevahvistin on aika hyvä, mutta ei kyllä vedä vertoja Kajaani-äänipöydän kuulokevahvistimelle. Mun mielestä yleisesti ottaen Fireface on vaivaton pro-tason vehje.

Etuset ja kuulokevahvistin ovat 2 (niin naurettavaa kuin se oikeastaan onkin) aika olennaista syytä, miksi juuri harkitsen fireface:a. Kun sanot että ne ovat ok, sisältääkö se joitakin selkeitä rajoitteita? Vai onko kyse lähinnä maku/nyanssi-asioista?
myslique
29.09.2005 12:22:08 (muokattu 29.09.2005 12:24:55)

Kuulokevahvistin ei ollut A/B-vertailussa yhtä tarkka kuin äänipöytäni vahvistin, mutta tämä vertailulaite Kajaani UTMix onkin tehty lihaa säästämättä ja laadusta tinkimättä (Yleisradio-tason peli). Vahvistin oli samanoloinen kuin Pioneer A-223-kotistereoiden kuulokevahvistin. Erot eivät ole valtavia - jos ei olisi ollut vertailukohtaa, niin Firefacen kuulokevahvistin olisi mielestäni edelleen erinomainen!

Kaiuttimet kannattaa kuitenkin kytkeä mieluummin takapaneelin lähtöihin kuin etupaneelin kuulokelähtöön (siihen voi siis kytkeä sekä luurit että kaiuttimien vahvistimen) -> parempi soundi.

Etuasteet ovat hyvät, mutta eivät mitenkään maagiset (esim. mun laulu ei muutu paskasta kullaksi, vaikka niiden läpi sen äänitän). Rumpujen transientit tuntuvat tulevan läpi pyöristymättä.

Kaiken kaikkiaan olen ollut äärimmäisen tyytyväinen Firefacettaja. Aika monta pelimerkkiä pitäisi studioon investoida, jotta Fireface jäisi heikoimmaksi lenkiksi.

Ehkä joku on tehnyt etuasteista tarkempaa vertailua ja vaikka A/B:n Apogee-muuntimien kanssa?

EDIT: lisäsin kehuja.
--- Hei oikeesti, mul ei oo aikaa tällaiseen.
passe
29.09.2005 13:21:41
Kuulokevahvistin ei ollut A/B-vertailussa yhtä tarkka kuin äänipöytäni vahvistin, mutta tämä vertailulaite Kajaani UTMix onkin tehty lihaa säästämättä ja laadusta tinkimättä (Yleisradio-tason peli). Vahvistin oli samanoloinen kuin Pioneer A-223-kotistereoiden kuulokevahvistin. Erot eivät ole valtavia - jos ei olisi ollut vertailukohtaa, niin Firefacen kuulokevahvistin olisi mielestäni edelleen erinomainen!

Kaiuttimet kannattaa kuitenkin kytkeä mieluummin takapaneelin lähtöihin kuin etupaneelin kuulokelähtöön (siihen voi siis kytkeä sekä luurit että kaiuttimien vahvistimen) -> parempi soundi.

Etuasteet ovat hyvät, mutta eivät mitenkään maagiset (esim. mun laulu ei muutu paskasta kullaksi, vaikka niiden läpi sen äänitän). Rumpujen transientit tuntuvat tulevan läpi pyöristymättä.

Kaiken kaikkiaan olen ollut äärimmäisen tyytyväinen Firefacettaja. Aika monta pelimerkkiä pitäisi studioon investoida, jotta Fireface jäisi heikoimmaksi lenkiksi.

Ehkä joku on tehnyt etuasteista tarkempaa vertailua ja vaikka A/B:n Apogee-muuntimien kanssa?

EDIT: lisäsin kehuja.

Kuulostaa hyvältä! Kyllä perhana sitten vaan kutkuttaa yhä enemmän ja enemmän tuo vekotin! Täytyypä aloittaa hallituksen taivuttelu...
Nick Leeson
30.09.2005 07:29:17
RME on varmasti oiva ratkaisu. Ainahan on kehuttu sen
A/D-muuntimiakin.
Etuasteesta puheenollen, riittääkö se hyvällä konkkamikillä
äänitettäessä vai tarvitaanko vielä jokin putkietunen siihen saavuttaakseen hyvän laulusaundin ? (esim.focusrite)
sami_sumea
30.09.2005 12:46:34 (muokattu 30.09.2005 12:52:25)

RME on varmasti oiva ratkaisu. Ainahan on kehuttu sen
A/D-muuntimiakin.
Etuasteesta puheenollen, riittääkö se hyvällä konkkamikillä
äänitettäessä vai tarvitaanko vielä jokin putkietunen siihen saavuttaakseen hyvän laulusaundin ? (esim.focusrite)

RME:n etuasteet ovat hyvin neutraalit (päinvastoin kuin useat putkietuset) joten riippuu hakemastasi soundista tarvitsetko putkietuastetta väliin vai et.

Jos haluat ottaa mikin soundin puhtaana mahdollisimman tarkkaan, RME:n etuset ovat hyvä vaihtoehto, jos taas haluat "lämmintä" putkisoundia, tarvitset joko putkimikin (jonka voit liittää suoraan RME:hen) tai putkietuasteen.

Hyvään laulusoundiin kannattaa pukata väliin vielä esimerkiksi optinen kompressori (tai vaikka FMR:n Really Nice Compressor jos liikutaan pienellä budjetilla) ja analoginen eq.. Ja joku hyvä platekaiku + delay jos siltä tuntuu.

Efektoinnin/kompressoinnin voi hoitaa myös myöhemmin, eli kompressoida ei tarvitse välttämättä vielä nauhoittaessa. Matalimmat alapäät kannattaa eq:lla leikata pois jo nauhoitusvaiheessa.

...
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
Dr.Groove
01.10.2005 19:52:40

Kävin läpi Travelerin ja Firefacen speksejä tarkemmin, samoin yllä käytyä keskustelua. Tämän perusteella vaikuttaa siltä, että

MOTU Travelerin vahvuuksina ovat
+ kompakti koko ja kannettavuus (mm. USB-virta)
+ parempi interface ja monipuolisemmat säätimet etupaneelissa (mm. individual phantom etupaneelista)
+ isompi firma => paremmat softat ja tuki ? (vrt. esim web-sivujen sisältöä)

RME Firefacen etuina puolestaan
+ paremmat (?) etuvahvistimet ja AD-konvertterit
+ enemmän submiksejä
+ enemmän input-kanavia (jopa 35 signaalia 28 raidalle, vs. MOTUn 20)
+ monipuolisempi käyttö DI-boxina (gtr, bass)

Hyviä review-artikkeleita ovat mm:

RME Fireface:
http://www.soundonsound.com/sos/dec04/articles/fireface.htm
http://www.musictechmag.co.uk/mtm/download/fireface-800

MOTU Traveler:
http://www.motu.com/newsitems/atnewsitem.2005-05-27.9100192775

Erot ovat aika pieniä paperilla, hinnan suhteen erot ovat myös pienet (MOTU n. 1 K€, RME 1.3 K€).

MOTUn koko, kannettavuus ja interfacet näin paperilla (read: näytöllä) kallistaisivat päätöksen sen puolelle, mutta etuvahvistimien laadusta olen vielä hieman epävarma. Sound on Sound sanoi että ne ovat "good quality", mutta toisaalta sanoivat olevan samaa tasoa kuin SPL:n preampit ja parempia kuin Mackien miksereissä olevat preampit.

Oma referenssipisteeni preamppien osalta on se, että en Mackien miksereiden preamppien taso ei riitä (olen A/B-testannut niitä SPL Goldmikea ja Apogeeta vasten), joten Traveler vaikuttaa preamppien suhteen riittävän hyvältä. Se, mikä jää epäselväksi, on se että onko RME tässä suhteessa vielä parempi.

Hyvät kolleegat, onko homma näin, laitanko Travelerin tilaukseen?
TmuKoo
01.10.2005 21:59:44

Firefacea saa kyllä halvempaankin kuin 1300€, esim. täältä:

http://www.musakauppa.fi/app?servic … hResultsPage/ProductLink&sp=l69
www.isatjapojat.com
Dr.Groove
01.10.2005 23:06:04

I know, hintarerefenssit olivat suuntaa-antavia, tinkimättömiä hintoja. Tosin, vaikuttaa siltä, että MOTUn hinta on eurooppalaisittain monopolisoitu aika tiukasti tuohon 950-1000 euron haarukkaan. Katuhinta on siis noin 150-200 euroa halvempi kuin RME.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)