Aihe: Pikkurillin käyttö sooloissa
1 2 3 4 5
Pande
19.09.2005 14:21:17

Olihan se aluksi hankalaa tuo pikkurillin käyttö. Luonnollisesti on aina mukana soitossa.
At the over-matured sushi The Master Is full of regret.
Jzci
19.09.2005 14:45:28

Olihan se aluksi hankalaa tuo pikkurillin käyttö.

Ei se minusta ollut alussa sen vaikeampaa kuin muidenkaan sormien käyttö. :) Itse ainakin ihan alusta asti olen käyttänyt pikkurilliä siinä missä muitakin sormia. Heti ensimmäisestä hetkestä kun kitaraan koskin niin pidin sitä ihan itsestäänselvyytenä että tottakai sitä pikkurilliä käytetään.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Tiluliluliitä: TÄÄLTÄ
Pande
19.09.2005 15:00:31

Itse ainakin ihan alusta asti olen käyttänyt pikkurilliä siinä missä muitakin sormia. Heti ensimmäisestä hetkestä kun kitaraan koskin niin pidin sitä ihan itsestäänselvyytenä että tottakai sitä pikkurilliä käytetään.

Joo kyllä mäkin sitä alusta asti käyttänyt olen, mutta onhan se luonnostaan heikompi sormi, ja sen käyttäminen ei ole yhtä helppoa kuin muiden sormien. (esim. Koitappa vaikka bendata pelkällä pikkusormella ja vertaa vaikkapa pelkkään keskisormeen)

Jos ihmisellä on terve pikkurilli niin kyllä sitä myös kannattaa käyttää.

Joku kersahan oli syntyny 12-sormisena, molemmissa käsissä siis kuusi sormea. Jokainen sormi, myös ylimääräiset, toimivat silti normaalisti. Idiootit vanhemmat leikkauttivat ylimääräiset sormet pois ettei poikaa vain syrjittäisi. Prkl mä haluaisin ainakin lisää sormia :D
At the over-matured sushi The Master Is full of regret.
Obiwan Guitar Slinger
20.09.2005 12:54:18
Jos soitto sujuu hyvin kolmen sormen avulla, miksi mennä sotkemaan sitä mahdollisesti hidasta ja kömpelöä pikkurilli sinne

mites soitat kolmella sormella neljää sormea vaativat barree-
ja perussoinnut?

ps. nyt pistin pahan.
Obiwan Guitar Slinger
20.09.2005 13:42:38
hoh! pistin noi lainaus merkit väärin päin.
zorro
20.09.2005 13:57:39
ite oon huomannu että käytän lähes poikkeuksetta myös kahen kielen powersoinnuissa pikkurilliä ja etusormea
saundi lähtee tukasta!
Tänne saattaa tupsahtaa joskus uusia biisejä.
Suhteettomat toverit #6
IMIK #34
JohnnyLee
20.09.2005 16:05:37

Kunnon tilusooloja kun vedetään, eihän siinä sovi pikkurilliä pudottaa kelkasta! Sormiharjoituksissa pikkurilli tarvii vaan hieman enemmän treeniä ku muut sormet. Kun pikkurilli kerran kädessä on, miksei sitä sitten kannattais soitossa hyväksi käyttää?
Tarpeeksi kauan kun hakkaa päätä seinään, kyllä se seinä antaa periksi!
enema
20.09.2005 17:21:04
mites soitat kolmella sormella neljää sormea vaativat barree-ja perussoinnut?

ps. nyt pistin pahan.

Voi kekkonen.. Otsikkokin on ".. käyttö sooloissa"
Ja itse käytän pikkurilliä kokoajan.
Eskimo ninja deathmetal
Kampela77
20.09.2005 17:28:57
Voi kekkonen.. Otsikkokin on ".. käyttö sooloissa"
Ja itse käytän pikkurilliä kokoajan.

Eikö sooloissa saa käyttää sointuja? Pitää laittaa korvan taakse.
enema
20.09.2005 18:36:01
Eikö sooloissa saa käyttää sointuja? Pitää laittaa korvan taakse.

No voi neliö! Aloittaja kysyi että mitä kummaa kun monet kitaristit käyttävät nopeissa soolojutuissa vaan kolmea sormea, notta eikö olisi nopeampi käyttää neljää. Tietenkin neljää sormea vaativissa soinnuissa käytetään sitä pikkurilliä?
Eskimo ninja deathmetal
Kampela77
20.09.2005 19:27:07
No voi neliö! Aloittaja kysyi että mitä kummaa kun monet kitaristit käyttävät nopeissa soolojutuissa vaan kolmea sormea, notta eikö olisi nopeampi käyttää neljää. Tietenkin neljää sormea vaativissa soinnuissa käytetään sitä pikkurilliä?

Tai peukaloa:). Suosittelen kyllä ottamaan pikkurillin käyttöön. Itse soittelin aluksi kolmella sormella, mutta myöhemmässä vaiheessa otin sitten pikkurillin väkipakolla mukaan soittoon ja nykyään se on soitossa mukana siinä missä muut sormetkin. Kyllähän noita päteviä kolmella sormella soittajia maailmasta löytyy, mutta nykyään ainakin itsestä kolmella sormella soittaminen tuntuisi kovin rajoittuneelta. Voisin kuvitella, että pikkurillin käyttö soitossa lisää myös kontrollia, josta on varmasti apua myös sointujen soitossa.
zuppermuhle
20.09.2005 19:51:08 (muokattu 20.09.2005 20:00:36)
ei se ollutkaan edit
Mörinä on pahasta...
zuppermuhle
20.09.2005 19:59:43 (muokattu 20.09.2005 20:04:16)
mites soitat kolmella sormella neljää sormea vaativat barree-
ja perussoinnut?

ps. nyt pistin pahan.

Esim:
Hm7: x2423x
H: x24x4x

9 Sointu(edelleen kolme sormea)
Hm9: x2433x
H9 x2x342

Tai sitten E kieleltä:
Fm: 1xx1111
Peukalo + etusormi.

EDIT: Eihän tämä liitykkään tilutukseen.
Mörinä on pahasta...
lukeman
26.09.2005 19:19:50
Minun pikkurillini on kehittynyt vasta nenänkaivuun asteelle, ehkä noin kymmenen vuoden päästä osaan jo hyödyntää sitä kitaransoitossa. Nuorena poikana kun soitin bassoa, siinä tuli käytettyä kummankin käden pikkurilliä varsin paljon.
Ville81
29.09.2005 09:17:10 (muokattu 29.09.2005 12:48:32)
Esim:
Tai sitten E kieleltä:
Fm: 1xx1111
Peukalo + etusormi.

Aika puuroksi menee bändisoitto tommosilla otteilla.

Mites otat esim C7+5+9 tai vaikka F13?
-Henry-
29.09.2005 09:23:05
Pikkurilli ei ole välttämätön suurimmassa osissa piiseja, mutta kun sen käyttöä on harjoitellut, tekee se soitosta paljon helpompaa, nautinnollisempaa ja tehokkaampaa.
Suosittelen, että pikkurilli otetaan alusta asti mukaan harjoitteluun.
insight
29.09.2005 12:10:26 (muokattu 29.09.2005 12:16:53)
Lyhyt pikkurilli varmaankin karsii monella sen käyttöä. Mulla pikkurilli tuli alusta asti ihan luontevasti mukaan. Esim A-duurin otan keskisormella, nimettömällä ja pikkurillillä. Siitä on tosi nopee vaihtaa E-duuriin pienellä liikkellä. Käytän muutenkin kaikkia sormia soitossa monipuolisesti, mutta vasemman käden peukaloa selvästi vähiten =) Pari biisiä tulee äkkiseltään vain mieleen joissa sitä käytän. Rainbow - spotlight kid ja Whitesnake - Children of the night

Heh multakin jäi toi sooloissa huomiotta, mutta kyllä sitä pikkurilliä sooloissa ihan yhtä lailla muun soiton mukaisesti tulee käytettyä.
Mrezzye
29.09.2005 13:01:21

Kyllä pikkurillin käyttökin kannattaa treenata. Ei se tietty välttämättömyys ole, mutta aika lailla se joidenkin juttujen soittamista helpottaa.
Mandariini
29.09.2005 18:36:35
Kyl toi rilli toimii ihan kiitettävästi etu ja keskisormen kanssa, mut sit ku pitää vetää jotain hamm/pull juttuu nimettömän ja rillin kans ni menee tuskalliseksi.

Ja tietty kaikki vipraatto ja bend hommat kuulostaa paljon tönkömmältä rillillä, niissä jätän rilli ihan suosiolla väliin.
Jos tänään en voita maailmaa, voitanko sen ehkä huomenna?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)