Bladder 28.09.2005 22:39:17 | |
---|
Miten opettelette soittamaan, korvakuulolta vai tabuista? Tämä on aina mietittänyt, koska oma korvakuulolta opettelemiseni on todella hidasta ja tuskaista. Klassista olen soittanut 6v ja sillä korvakuulolta soitto on helpompaa kuin sähkikselle. |
LamaAjanElvis 28.09.2005 22:42:12 | |
---|
Tabeja on tullut kateltua ja niistä mieleen jääneitä sointuja sovellan jonhonkin muuhun kuulemaani, ja joskus jotain menee sitten korvakuuloltakin. |
oiva tumpeloinen 28.09.2005 22:53:08 | |
---|
Kokeile aloittaa sekoittamalla molemmat tyylit. Myöhemmin huomaat yhtäkkiä, ettet tarvitse enään tabuja. |
BenGlenton 29.09.2005 01:15:02 | |
---|
Kokeile aloittaa sekoittamalla molemmat tyylit. Myöhemmin huomaat yhtäkkiä, ettet tarvitse enään tabuja. Tai yhtäkkiä huomaat että netistä otetut tabut ovat päin honkia kirjoitettu :) Kannattaa tosiaan pikkuhiljaa treenata korvakuulolta juttuja, tabit ovat silti oiva apuväline - aina ei jaksa opetella biisejä korvakuulolta. www.supremecourtband.fi |
Kimmo72 29.09.2005 02:27:22 | |
---|
Korvakuulolla. Tabit on ärsyttäviä. Nuotteja en osaa. Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.SSK#1 |
Ilman korvakuuloa ei pärjää, lisäksi sitä harjoittamalla kehittyy soittajana monessa suhteessa. Tabulatuureista voi olla niin hyötyä kuin haittaakin. The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua |
poppamies 29.09.2005 07:48:36 (muokattu 29.09.2005 07:49:25) | |
---|
Olen basisti ja soitan pääasiassa coverrokkia. Kun otetaan uusi kappale repertuaariin pyrin aina kuuntelemaan ja oppimaan sen alkuperäiisen bassolinjan mahdollisimman tarkasti. Yleensä teen niin että transkriptoin sen bassolinjan ensimmäisenä toimenpiteenä. Sillä tavalla pääsee hyvin sisälle siihen kappaleen henkeen. Sitten on helppo harjoitella levyn mukana kun on oma transkriptio silmien edessä. Myydään EBS MultiComp bassokompura *MYYTY* |
Pande 29.09.2005 08:15:43 | |
---|
både och, mutta eikös tää aihe olla jo n+9 transzfiljoonaa kertaa käsitelty? :) At the over-matured sushi
The Master
Is full of regret. |
Beatman 29.09.2005 08:35:46 | |
---|
Näin aloittelijana ihmettelen, että miten tuo tabu villitys on päässyt syntymään.. eihän nuotitkaan nyt niin monimutkaisia ole, ja niihinkin voi rinnalle kirjoittaa oman "apumerkistönsä" helpottamaan soittelua.. Erityisesti minua tabuissa ihmetyttää se, että ihan jo näin vasta alkajana, kun niitä olen erehtynyt katsomaan, niin nehän on monesti kirjoitettu ihan päin vittua. Joku hämä-hämä-häkkikin voi olla tabutettu niin, että se ei mene ollenkaan oikein.. Vielä erityisemmin tabuissa minua kiusaa se, että ne on kirjoitettu jollekin osalle otelautaa. Siinä sitten harjoittelet ja soitat (kun mukamas osaat) sitä sitten loppuelämäsi juuri siitä kohtaa ?? (Tai siirrät tabutuksen 12 nauhan jommallekummalle puolelle..höh..) . Jos 7 nuotin paikan viitsii nuotistosta opetella, niin ihan vasta alkajakin voi helposti ruveta miettimään miten tämän kappaleen saisi soitettua toisesta kohtaa otelautaa.. Eli itse yritin ekana tabuja, kun nuottimerkinnöistä ei ollut mitään hajua. Sitten hommasin kitaransoitonopettajan joka opetti vähän nuotinlukua ja homma "avautui" heti parin ensimmäisen yksinkertaisen pimputuskappaleen avulla. Tuo oman "apumerkistönsä" tekeminen nuotteihin on simppeliä ja samalla oppii nuotinlukuakin ja varmasti oppii soittamisesta paljon enemmän kuin tabujen kautta (kun jota kautta ei tarvitse edes miettiä mikä ääni se siitä kohtaa otelautaa tulee..).. Korvakuulolla soittamisesta ei kehityksen tässä vaiheessa minulla tule mittään... |
käsi 29.09.2005 09:40:25 | |
---|
koskaan en ole korvakuulolta mitään pelkästään opetellut ja kaikenlisäksi mä oon todella heikko tuossa. mutta tabit hommaan niinkuin apuvälineeksi. biisiä joka täytyy oppia kuuntelen paljon ajatuksella ja sitten tabeista/nuoteista sitten tapailen biisiä. joten kaikkean yhteiskäytöllä pääsen aika hyvin jyvälle biisistä jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni |
Keppi 29.09.2005 10:23:06 | |
---|
Eli itse yritin ekana tabuja, kun nuottimerkinnöistä ei ollut mitään hajua. Sitten hommasin kitaransoitonopettajan joka opetti vähän nuotinlukua ja homma "avautui" heti parin ensimmäisen yksinkertaisen pimputuskappaleen avulla. Tuo oman "apumerkistönsä" tekeminen nuotteihin on simppeliä ja samalla oppii nuotinlukuakin ja varmasti oppii soittamisesta paljon enemmän kuin tabujen kautta (kun jota kautta ei tarvitse edes miettiä mikä ääni se siitä kohtaa otelautaa tulee..).. Korvakuulolla soittamisesta ei kehityksen tässä vaiheessa minulla tule mittään... Tässä se just sitt onkin, että on suuri kiusaus opetella kaikki lapuista, kun sellaisesta osaa ne katsoa. Itse olen sitä ikäryhmää, että silloin kun aloittelin, niin oli huomattavasti vähemmän tabuja käytettävissä. Nuotteja ei tullut koskaan opeteltua ja muutenkin nuottikirjoissa oli kitarasta merkitty vain perussoinnut, jos niitäkään. Sentakia tuli "uhrattua" paljon aikaa levyjen kelaamiseen edes takaisin ja korvalla opetteluun. Sen myös kyllä huomaa tänäpäivänä. On paljon helpompi plokkailla juttuja ainoastaan kuuntelemalla niitä. En väitä, etteikö nuottien opettelusta ois ollu hyötyä, mutta toisaalta olisin varmasti paljon huonompi korvalla opettelija;D ...no ei vaineskaan;) |
Bladder 29.09.2005 15:22:33 | |
---|
Tai yhtäkkiä huomaat että netistä otetut tabut ovat päin honkia kirjoitettu :) Kannattaa tosiaan pikkuhiljaa treenata korvakuulolta juttuja, tabit ovat silti oiva apuväline - aina ei jaksa opetella biisejä korvakuulolta. Tuo pitää täysin paikkansa niin minäkin soitan. Mutta onneksi on olemassa myös täydellisiä tabuja :). Ainoa tabuissa on huono vain se, että siihen ei voi kirjottaa kaikkea miten soitetaan. Ja säätöjäkin harvemmin tabuissa on. Eli korvakuulolta pitää säröt jne |
jogo3000 29.09.2005 15:25:04 | |
---|
Jos kerran todella kiinnostaa, voin kertoa että opettelen lähestulkoon kaiken korvakuulolta. Mikäli tulee jotain joka on todella kaukana omasta kokemuspohjasta, rupean etsimään sointumerkintöjä/tabeja. "Muut jutteli lepposia soffalla, Jogo tilutti sielä nurkassa synkkiä säveliä..." -Bonham |
Urmas Potkuri 29.09.2005 15:56:37 | |
---|
No helevata. Korvalla tietennii pääasiassa. Käytän kyllä nuotteja apuna jos semmoset vaan löytyy. Tabit, niin kuin jo oli mainittu ovat kauempana biisin "totuudesta" kuin meikäläisen epäabsoluuttinen korva. Ja se on jo todella paljon. :D Miksi yrittäisin kuulostaa joltakin toiselta kun en kuulosta edes itseltäni? |
*Kitaristi* 29.09.2005 16:06:09 (muokattu 29.09.2005 16:06:25) | |
---|
|
JohnnyLee 29.09.2005 16:30:09 | |
---|
Korvakuulolta soittelen, ku nuotit näyttää vaan aivan siittiöiltä. Sit, jos biisissä tulee joitain kohtia, mitä en selvästi kuule, tarkastan ne kohdat tabeista. Sooloissa täytyy turvautua enemmän tabeihin, jos meinaa alkuperäisen kaltaista yrittää vingutella. Tarpeeksi kauan kun hakkaa päätä seinään, kyllä se seinä antaa periksi! |
Black Star 29.09.2005 16:53:30 | |
---|
Korvakuulolla. Tabit on ärsyttäviä. Nuotteja en osaa. Samixxxxiii. Alimman E:n kylläkin nuottiviivastolta. "Launch the Polaris, the end doesn´t scare us, when will this cease, the warheads will all rust in peace!" |
Kimmo72 29.09.2005 17:33:50 | |
---|
Samixxxxiii. Alimman E:n kylläkin nuottiviivastolta. Nii ja H on siinä keskellä viivastoa. Osaan siis nuottejakin :) Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.SSK#1 |
Kampuzzjeah! 29.09.2005 17:43:10 | |
---|
Fifty - Fifty Here we are,now lay the burden down.We're coming to the end of our road.Sorrowful yet glorious somehow,to be humming this one last ode.
R.I.P Sentenced 1989 - 2005 |
jäykkis 29.09.2005 18:05:52 | |
---|
Min veän sekä että. Ensin tuskailen korvalla, ei tule mitään, kaivan jostain tapulatuurit, päin hanuria (kuten oma korva). Seuraavaksi ratsaan kirjastot, nuottikaupat ja lopuksi vaivaan kaveria. Sitten kun sekään ei tiedä, niin vaivun epätoivoon ja vedän pään täyteen jonka jälkeen muutetaan settiä. Näin se menee meitillä. "Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai
Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista"
- Tommi KyyrÄ - |