Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Peukalo mikin päällä
1 2 3 4 5
Juudas
14.06.2003 15:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yllättävän moni kovakin soittaja (esim. Jaco, Pohjola jne) pitää oikean käden peukaloa mikin päällä. Oikea tekniikkahan on pitää peukaloa kielen päällä ja siirtää sitä soitettavan kielen mukaan. Esim A kieltä soitettaessa E:n päällä, D:ltä soitettaessa A:n päällä jne. Ja E kieleltäkin soitettaessa olisi suositeltavaa pitää peukku kaulan päällä.
 
Yllä mainittu tekniikka estää tehokkaasti turhien kielien 'soimaan jäämisen'. Tällä tekniikalla voi myös soittaa bassoja, joiden mikit eivät anna peukun tarvitsemaa tukea (joita on paljon).
 
Miksi ihmeessä siis jengi pitää sen peukun siinä mikin päällä??
 
Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä
Pallisti
14.06.2003 16:18:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi ihmeessä siis jengi pitää sen peukun siinä mikin päällä??
 
Koska siinä on hyvä pitää peukkua ja minä saan bassostani juuri sellaisen tatsin, kuin haluan, pitämällä peukkua mikin päällä. Ja mielestäni ei ole olemassa mitää "oikeaa" tapaa pitää peukaloa bassoa soitellessa. Jokainen pitää siten, mikä tuntuu parhaalta ja tähän vaikuttaa myös se, että millasta tatsia hakee.
 
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
poppamies
14.06.2003 16:28:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikea tekniikkahan on pitää peukaloa kielen päällä ja siirtää sitä soitettavan kielen mukaan.... Miksi ihmeessä siis jengi pitää sen peukun siinä mikin päällä??
 
No tuopa vasta oli typerä huomautus. Peukalonhan tietenkin saa pitää missä lystää. On julmetun hyviä basisteja jotka soittaa vain sillä toisen käden yhdellä ja ainoalla peukalolla. Ehkä he on ymmärtänyt tuon ohjekirjan tekstin väärin vaikka pitävätkin sen peukalonsa koko ajan kielillä.
 
"G-strings are for strippers"
KMT
14.06.2003 16:44:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikea tekniikkahan on pitää peukaloa kielen päällä ja siirtää sitä soitettavan kielen mukaan. Esim A kieltä soitettaessa E:n päällä, D:ltä soitettaessa A:n päällä jne. Ja E kieleltäkin soitettaessa olisi suositeltavaa pitää peukku kaulan päällä.
 
Yllä mainittu tekniikka estää tehokkaasti turhien kielien 'soimaan jäämisen'. Tällä tekniikalla voi myös soittaa bassoja, joiden mikit eivät anna peukun tarvitsemaa tukea (joita on paljon).

 
Minä pidän peukalon B:ssä paitsi kun soitan sitä kieltä,
pikkurilli ja nimetön demppaavat tarvittaessa E, A ja D:tä
 
Säröpedaali on pirun keksimä idea saada ihmiset hulluiksi...
Juudas
14.06.2003 16:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuopa vasta oli typerä huomautus. Peukalonhan tietenkin saa pitää missä lystää. On julmetun hyviä basisteja jotka soittaa vain sillä toisen käden yhdellä ja ainoalla peukalolla. Ehkä he on ymmärtänyt tuon ohjekirjan tekstin väärin vaikka pitävätkin sen peukalonsa koko ajan kielillä.
 
Mun puolesta hyvät basistit saakin soittaa miten tahtoo, mutta sitä en ymmärrä, miksi huonot soittavat tahallaan 'väärin' (HUOMAA LAINAUS MERKIT!!!). Se on sääli, jos huono tekniikka estää kehityksen ja musiikillisten ideoiden toteuttamisen.
 
Muutenkin on fiksua opetella hyvä tekniikka heti aluksi, ettei sitä tarvitse useiden vuosien soiton jälkeen lähteä korjailemaan.
 
Taisi muuten olla Adam Nittin artikkeli josta tuon luin. Löytyy varmaan osoitteesta www.bassplayer.com Sen nimi tais olla "Technique spring clean-up", tai jotain vastaavaa.
 
Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä
Pallisti
14.06.2003 16:54:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun puolesta hyvät basistit saakin soittaa miten tahtoo, mutta sitä en ymmärrä, miksi huonot soittavat tahallaan 'väärin' (HUOMAA LAINAUS MERKIT!!!). Se on sääli, jos huono tekniikka estää kehityksen ja musiikillisten ideoiden toteuttamisen.

 
Mutta eihän se ole huonoa tekniikkaa, jos soittaa mieltymystensä mukaan. Ja uskaltaisin väittää, että vaikka pitäisi peukkua mikin päällä, niin se ei estä kehitystä millään tavoin.
 
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
Juudas
14.06.2003 17:00:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta eihän se ole huonoa tekniikkaa, jos soittaa mieltymystensä mukaan. Ja uskaltaisin väittää, että vaikka pitäisi peukkua mikin päällä, niin se ei estä kehitystä millään tavoin.
 
Nyt en todellakaan halua provosoida riitaa, mutta tällä hetkellä tuon yllä mainitun Adam Nittin sana painaa enemmän, kuin nu-metalbändin teinibasistin.
 
Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä
hemmo
14.06.2003 18:05:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt en todellakaan halua provosoida riitaa, mutta tällä hetkellä tuon yllä mainitun Adam Nittin sana painaa enemmän, kuin nu-metalbändin teinibasistin.
 
Noh, noh, Juudas!
 
Olet selvästi kokeneen oloisena tietoinen siitä, että Mnetin kirjattuihin ja kirjaamattomiin sääntöihin kuuluu hyvän tavan mukainen positiivinen kirjoittelu ja tuo on varsin kaukana siitä.
 
"Peace tai turpaan!"
 
Itse soitan vain plektralla enkä välitä sormitekniikoista tuon taivaallista.
 
Säröä beibi!
paavi
14.06.2003 18:31:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oikea tekniikkahan on pitää peukaloa kielen päällä ja siirtää sitä soitettavan kielen mukaan. Esim A kieltä soitettaessa E:n päällä, D:ltä soitettaessa A:n päällä jne.
 
Kuka tuollaisen säännön on keksinyt? Oikeasti nopeissa kuljetuksissa kannattaa pitää peukalo yhdessä ja samassa paikassa. Itse käytän sekaisin kumpaakin tekniikkaa. Jos liikaa siirtää peukaloa kielien välillä, koko näppäilykäden asennosta tulee helposti liian "suljettu" ja nopeiden hyppyjen soittaminen vaikeutuu.
 
Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi.
bassline
14.06.2003 21:18:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mull ei edes peukaloa oo....:)
 
hullu....
Pallisti
14.06.2003 22:46:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt en todellakaan halua provosoida riitaa, mutta tällä hetkellä tuon yllä mainitun Adam Nittin sana painaa enemmän, kuin nu-metalbändin teinibasistin.
 
Oletkos itse joku maestro, kun sulla on varaa ruveta minua disauttamaan.
 
Täysii ja ihan vi*un nopee.. www.collarbone.tk
absqua
15.06.2003 11:08:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt en todellakaan halua provosoida riitaa, mutta tällä hetkellä tuon yllä mainitun Adam Nittin sana painaa enemmän, kuin nu-metalbändin teinibasistin.
 
No huhhuh mitä spedeilyä.
 
Oletkos tullut ajatelleeksi että ne "peukku mikin päällä soittavat väärinsoittajat" saattaisivat siirtää sitä peukkuaan soitettavan kielen mukaan juuri kuvaamallsi tavalla?
 
Itse pidän peukkua uesin mikin päällä ja usein sen vieressä, mutta se riippuu täysin siitä minkälainen soundi on haussa. Vai lukeeko siellä bassplayerin oikean tekniikan raamatussa jotain tästäkin?
 
Mä väitän että "oikeaa" tekniikkaa ei ole, on hyviä ja huonoja ja jotain siltä väliltä. Tämän em. Adam Nittin kuvaama tekniikka on varmaankin siellä parempien osastolla, mutta eipä ainakaan mulla olisi pokkaa tulla jonkun Bassplayer-lehden insipiroimana tänne sanomaan että tässä on nyt se OIKEA tekniikka, että on kumma kun Pohjola ja Jacokin ovat soittaneet huonolla tekniikalla koko ikänsä. Se on varmaankin rajoittanut heidän itseilmaisuaan.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Juudas
15.06.2003 13:15:15 (muokattu 15.06.2003 13:22:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pohjola ja Jacokin ovat soittaneet huonolla tekniikalla koko ikänsä. Se on varmaankin rajoittanut heidän itseilmaisuaan.
 
Mä en ole Pohjola enkä Jaco, kuten tietääkseni ei moni muukaan täällä. Mä tykkään pelata varman päälle. Tuskin olen ainoa joka saa kiksejä siitä, kun huomaa miten itse kehittyy. En halua minkään olevan tämän upean tunteen esteenä.
 
Ja Pallisti, en halua dissata sua tai soittoas. Toi mun ikävä kommentti johtuu lähinnä siitä, että mä vihaan yli kaiken numetallia ja kaikkea mitä se edustaa. Minkäs sitä tunteilleen mahtaa. En halua loukata.
 
Lisäys: mutta eipä ainakaan mulla olisi pokkaa tulla jonkun Bassplayer-lehden insipiroimana tänne sanomaan että tässä on nyt se OIKEA tekniikka
 
Niinpä, mutta mulla taas on se käsitys, että kansainvälisesti arvostetut soitonopettajat kyllä tietävät monta asiaa enemmän bassonsoitosta, kuin minä.
 
Kyllä mäkin joskus pienenä pidin peukkua mikin päällä, kun se oli niin kätevästi siinä tyrkyllään. Ja voin sanoa että tällä bassplayeradamnittioikeallapaskavittu -tekniikalla saa paljon paremman tatsin.
 
Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä
poppamies
15.06.2003 14:07:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mäkin joskus pienenä pidin peukkua mikin päällä, kun se oli niin kätevästi siinä tyrkyllään...
 
Ai jaa että jo pienenä. Minä pidin pienenä peukkua suussa... Mulla ei silloin vielä nimittäin ollut bassoa. Voi minua parkaa...
 
"G-strings are for strippers"
Juudas
15.06.2003 14:19:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä mäkin joskus pienenä pidin peukkua mikin päällä, kun se oli niin kätevästi siinä tyrkyllään...

Ai jaa että jo pienenä. Minä pidin pienenä peukkua suussa... Mulla ei silloin vielä nimittäin ollut bassoa. Voi minua parkaa...

 
Soitin pienenä myös rock'n rollia.
 
Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä
absqua
15.06.2003 17:09:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitin pienenä myös rock'n rollia.
 
Allright man. Jotenkin tuo sinun kommentointi tuntuu kautta linjan siltä ettet ihan älyttömän iso ole vieläkään. Enkä nyt tarkoita vittuilla ollenkaan. :-)
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Prowleri
15.06.2003 17:24:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korrektimpi tekniikka olisi mutettaa alakielet yläkielillä soitettaessa pikkurillillä ja nimettömällä, yläkielet puolestaan vasemmalla kädellä. Kysy vaikka Jacolta tai Pattituccilta, sanansa painaa kuitenkin enemmän kuin Nittin, vaikka hyviä artikkeleita kyseinen herrakin puskee.
 
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
Juudas
15.06.2003 17:26:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korrektimpi tekniikka olisi mutettaa alakielet yläkielillä soitettaessa pikkurillillä ja nimettömällä, yläkielet puolestaan vasemmalla kädellä. Kysy vaikka Jacolta tai Pattituccilta, sanansa painaa kuitenkin enemmän kuin Nittin, vaikka hyviä artikkeleita kyseinen herrakin puskee.
 
Mutta siis pitää se peukku kuitenkin mikin päällä, vai?
 
Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä
Prowleri
15.06.2003 17:50:58 (muokattu 15.06.2003 17:52:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta siis pitää se peukku kuitenkin mikin päällä, vai?
 
Viisikielisellähän se on luonnostaan B:llä, suuremman leveyden takia. Nelikielisellä vähän fiiliksen mukaan, tosin hieman parempi voi olla Gtä hivellessä käyttää peukkua E:llä. Mutta älä Juutas unohda että pääasia on demppaus, ei miten sen tekee.
 
Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa
Juudas
15.06.2003 21:12:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta eihän se mikrofoni siinä sitä peukaloa varten ole. Monissa bassoissa ei ole mikkien päällä todellakaan tilaa. Onhan tosin näissä jossain vintage peleissä erikseen se ihme kaaritukikin siinä kielien yllä. Semmosia malleja ei taideta enää nykyään kai paljoa tehdä. Varmaan lähtee iso osa soiton dynamiikasta pois, kun se tavallaan pakottaa soittamaan vain, ja ainoastaan siitä yhdestä kohtaa. Tai ei nyt varsinaisesti pakota, mutta rajoittaa kuitenkin.
 
Eiköhän se rokki ole kuultu jo... Soittakaa nyt vittu jotain muutakin! -Minä
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «