Miksi pitää tehdä opetustyötä ALV veronalaisena, sehän koituu oppilaan rasitukseksi? Soitonopetuksessa kun ei yleensä ole juuri mitään vähennyskelpoisia ostoja, niin heti kun instrumentit on maksettu jäät koko ajan miinuspuolelle kun ei ole vähennyskelpoisia ostoja; pakollisen ALVisi maksaa sitten oppilas. Niin siis mä olen yrittäjä ja mun vuosilaskutus ylittää sen 8000€, joten olen siis ALV velvollinen. Onko sulla ideoita että miten voin välttää ton ALV:n pois opetushommissa kun teen niitä omaan piikkiin. Kyllähän mä toki jättäisin tilittämättä valtiolle kaikki verot mitkä on mahdollista jättää tilittämättä... |
Niin siis mä olen yrittäjä ja mun vuosilaskutus ylittää sen 8000€, joten olen siis ALV velvollinen. Onko sulla ideoita että miten voin välttää ton ALV:n pois opetushommissa kun teen niitä omaan piikkiin. Kyllähän mä toki jättäisin tilittämättä valtiolle kaikki verot mitkä on mahdollista jättää tilittämättä... Vaikea mennä sanomaan tietämättä bisnesjuttujasi ja jos yrityksesi toimiala vielä on jokin musiikkibisnes. Siinä tapauksessa verottaja ei ehkä hyväksy sitä että teet samaa työtä yksityishenkilönä ja ilmoittaisit ne vaan tuloina henkilökohtaisessa veroilmoituksessasi. Itse olen ollut yrittäjänä (insinööritoimisto) yli 20v, tosin nyttemmin lopettanut ja tiedän kuinka hankalaa joskus voi verottajan kanssa olla. Yksi mikä tulee mieleen on, että muuttaa yrityksen toimialakuvausta (EDIT: ja jättää sinne sellaisen toiminnan missä on ALV alaista ostoa ja myyntiä). Mutta varminta on aina kysyä suoraan veroviraston neuvonnasta niin ei tule ikäviä yllätyksiä. EDIT2: Niin ensimmäiseksi ennenkuin tekee yhtään mitään isompaa kannattaa kysäistä (anonyyminä) VV:stä josko voit tehdä opetustyön omaan piikkiisi. Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia |