Aihe: Paljonko naispuolisia soittajia?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Jokunen
23.09.2005 18:05:36 (muokattu 23.09.2005 18:06:16)
Tiedän sen sukupuolisyrjinnäksi siitä, että mulle sanottiin "ei me oteta tyttöä". Aika selvä peli?

Miun mielestä siinä ei ole mitään pahaa, jos jollain on selkeä kuva siitä, minkälaisen bändin haluaa perustaa tai ylläpitää. Ei ole kysymys kuitenkaan mistään perus työpaikasta. Jos ei halua naista bändiin, niin ei halua. Jos joku ei halua punatukkaista bändiin, niin ei sitten.

Mie oon sitä mieltä, että jos on oikeasti hyvä soittaja, mukava ja asenne kohdallaan, niin aika vähissä on sukupuolen merkitys! Bändihommatkin ovat aika pitkälti kaveriporukka-hommia, eikä miun mielestä voi ajatella niin, että jos joku ei ota miuta kaverikseen, niin se on ehdottoman väärin.

Puhuit siitä, miten joku myyjä oli ihmetellyt Hammondia soittavaa tyttöä. Mitäs siinä on tavatonta? Joku automies ihmettelisi 30-vuotta vanhaa, ruosteetonta toyotaa. Totta helvetissä sitä ihmetellään, jos harvemmin näkee, eikä siitä saa miesten vikaa millään!

Joskus tuntuu siltä, että tietynlaisten naisten on helppo pistää epämieluisia asioita sukupuolisyrjinnän piikkiin, vaikka syyt olisivatkin jossain muualla.

Ainiin, Mooncille plussa.
"Olen 16, minulla on farmariauto" Iron Maiden - Running free (käännös: YLE)
arvid70
23.09.2005 18:47:14
=O) hienoa täälä on saatu aikaan yleistähämminkiä, luultavasti koko Mnet katuu tähän,

Kun alan (huom!) IHMISET ei osaa olla tappelematta. =(
KAUPPIAAN PUHETTA!!
rheinone
23.09.2005 18:59:50
Ala-asteellakin kun heitettiin palloa, niin työtöt noin yleisesti ottaen heitti semmosella sipsuttelu-otteella, vaikka tottakai jotkut heitti jotenkin muutenkin. Silloinkin oli tapana sanoa, että "tytot heittää sillee", eikä kukaan hermostunut, vähiten ne, jotka eivät heittäneet "sillee".

Höpisit aikaisemmin tässä topicissa, ettei mimmeiltä muka löydy blues-meininkiä... Mun mielestä hyvä esimerkki loistavasta naismuusikosta on Erja Lyytinen, joka ei todellakaan soita skittaa sipsutteluotteella.
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
sirdickyj
23.09.2005 21:20:06
Höpisit aikaisemmin tässä topicissa, ettei mimmeiltä muka löydy blues-meininkiä... Mun mielestä hyvä esimerkki loistavasta naismuusikosta on Erja Lyytinen, joka ei todellakaan soita skittaa sipsutteluotteella.

Höpisin kylläkin että en ole itse törmännyt omissa kuvioissani semmoisiin, joilta lähtee tosta päämuuntajasta se juttu (vaikken nyt just noita sanoja käyttänytkään)

Ei se Lyytinenkään tosin sitä kitaraa kurita, mutta tyylinsä kullakin. Hän pärjää omallaan, ja on muuten kyllä myös kerännyt naispisteitä. Mikäs siinä, kun on millä kerätä. Ei se mikään turha mimmi ole ollenkaan.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
miscage
23.09.2005 21:27:04
Vihdu ku sais naispuolisen punapään bändiin...huh.
"It's just a ride. And we can change it anytime we want. It's only a choice. No effort, no work, no job, no savings and money. A choice, right now, between fear and love." Bill Hicks 1961-1994
Annaliini
24.09.2005 15:38:04
Naisissa ei perinteisesti olla pahemmin arvostettu taitoja, määrätietoisuutta taikka kokemusta (en nyt puhu "sellaisesta" kokemuksesta...), vaan noita piirteitä ilmentävää naista saatetaan pitää jopa "vaikeana". Oma fiilis silloin tällöin on se, että tällaisia piirteitä ilmentävien naisten varalta on pitänyt kehittää tämä "oma konteksti", jonne kaikki emännät on sitten ollut kätevää sijoittaa. Eli voidaan tarvittaessa todeta et soittaahan se ihan kivasti, naiseksi. Eikä tuo rajoitu pelkästään soittamiseen, naispuolisena immeisenä asenteeseen törmää ajoittain yllättävissäkin tilanteissa.

Juuh, itseäni ärsyttää se, miten naisten itsetunto tuntuu vaan iän mukana laskevan, enkä puhu välttämättä nyt muusikoista vaan muiden alojen ammattilaisista, sitä että "ei anna itselleen lupaa arvostaa itseään". Myös ihmetellään, miten joku haluaa edetä, tai oppia mielenkiintoisia (perheeseen/työhön liittymättömiä) asioita, sanotaan nyt vaikka käyttämään studion laitteita bändin kanssa ;)

Ihmetellään, et miten on mahdollista sellasta oppia, tai eikö ole muuta elämää, esim: lapset&mies. Eli omaan naissukupuoleen liitetään tyhmyys, heikkous ja riippuvaisuus (?) ja sitten alennetaan myös muita pitämällä heitä kummallisena.. Normaalia on se, ettei "ymmärrä musiikkia" eikä enää todellakaan ole aikaa soittaa kun perhe vie kaiken ajan. En tiedä saiko tuosta selvää mitä ajoin takaa, eikä tainnut enää ihan koskettaa alkuperäistä aihetta. Törmään itse tähän aina vaan useammin, että se on pikku hiljaa ruvennut häiritsemään, koska en ole todellakaan luopumassa harrastuksestani! ;)
rheinone
24.09.2005 17:05:26 (muokattu 24.09.2005 18:26:36)
Höpisin kylläkin että en ole itse törmännyt omissa kuvioissani semmoisiin, joilta lähtee tosta päämuuntajasta se juttu (vaikken nyt just noita sanoja käyttänytkään)

Ei se Lyytinenkään tosin sitä kitaraa kurita, mutta tyylinsä kullakin. Hän pärjää omallaan, ja on muuten kyllä myös kerännyt naispisteitä. Mikäs siinä, kun on millä kerätä. Ei se mikään turha mimmi ole ollenkaan.

Erja veti hienon keikan Hasse Walli Trion kanssa kesällä Juttutuvassa. Pakko oli mennä keikan jälkeen kommentoimaan:"Nyt en tiedäkään kumpi on suomen kovin kitaristi, Albert Järvinen vai sä". Kyllä Erja sen kohteliaisuutena otti, ja sellaiseksi se tietysti oli tarkoitettukin ;+) Levyllä hän ei kyllä valitettavasti pääse läheskään samaan suoritukseen, ei ainakaan sillä levyllä jonka mä oon kuullut (Attention!).
Pämppy
24.09.2005 23:49:21

=O) hienoa täälä on saatu aikaan yleistähämminkiä, luultavasti koko Mnet katuu tähän,

Kun alan (huom!) IHMISET ei osaa olla tappelematta. =(

Ei se kyllä taida olla alasta kiinni kun näistä asioista aletaan vääntämään... Aika lapselliselta vaan tuntuu jotkut kommentit, esmes tyttöjen pallon heittotaidoista jne. Hohhoijaa taas kerran. Meikäläinen oli ala-asteella neljänteen luokkaan asti pallon heiton mestari, toki tyttöjen sarjassa mutta muistaakseni heitin siitä huolimatta poikiakin,( :) joita oli tietty pienessä maalaiskoulussa pari hassua) paremmin... ehe...
Mitä enemmän jäät elämässä toisista jälkeen, sitä enemmän sinulla on aikaa saavuttaa muut!
mhh
25.09.2005 16:38:47 (muokattu 25.09.2005 16:40:25)
Etkö todellakaan huomannut, kuinka tarkensin tuota kontekstiasiaa siten, että eihän se naiseus ole se konteksti, vaan se mitä kukakin haluaa tehdä ja luoda.

Siedä ihmeessä, kun ei täällä kukaan mitään tasa-arvoa ole edistänyt puheissaan (paitsi nimim. Moonchi) joka oikeasti asetti kaikki samalle viivalle. Muut on vaan vinkuneet arvostusta ja kitisseet siitä, kun mä en oo törmännyt hyviin naismuusikoihin (paitsi siis Mantaan).

Lisättäköön että olen törmännyt myös lukemattomaan määrään paskoja miesmuusikoita, eikä tässä itekkään olla mestareita. Kaukana siitä.

Huomasin kyllä, että tarkensit, mutta jos olisit sitä tarkoittanut, olisit sen sinne sillä tavoin kirjoittanut alunperinkin. Kun puhutaan naisista, niin ei ole mitenkään tavatonta, että naisia käsittelevän viestisi "konteksti" saattaisi mahdollisesti myöskin olla sukupuoli, kun ei mistään muista konteksteista ole ollut puhe. Pitäisi ilmeisesti osata lukea kaikki sekin, mitä et tänne kirjoita(jostain pääsi syövereistä).

Ethän kuitenkaan ole maininnut tätä kontekstiasiaa miessoittajista puhuttaessa. Etkä ole myöskään maininnut paskoja miessoittajia, saati sitten keskittänyt yleisiä käsityksiäsi heistä näihin paskoihin yksilöihin, niinkuin naisten suhteen. Se on syrjivää.

Ja viimeisen kerran: minua ei tuon taivaallista kiinnosta, oletko vai etkö ole tavannut hyviä naissoittajia, SE Ei ollut se pointti, vaan ne muut sankarilausuntosi(, kuten leimata soittotaitoinen nainen poikkeukseksi). Ja kunnioittavaa tietysti jälleen puhua "kitinänä" siitä, jos haluaa puuttua epäkohtiin. Ei ne minnekään katoa, jos niistä ei puhuta. En kyllä todellakaan rupea sietämään!
Tosin tietysti tuskin kukaan täällä sen paremmin minä kuin Moochikaan saadaan ihmisiä lopettamaan sitä erittelyä, jos ne sitä haluavat tehdä. (minähän siis en halua erittelyä, vaikka kokoajan sen siihen yritätkin vääntää)

Mutta se on kyllä totta, kuten Moochi(olihan se se?) totesi, että juttuja pitää vaan tehdä ja uskoa siihen itse, että niitä voi tehdä. Jos osa jostain palikkamiehistä ei voi sitä tajuta tai halua osallistua, niin sitten ei. Kyllähän täältä ilmeisimmin löytyy niitäkin naisia/miehiä, jotka eivät jaksa kytätä tuota sukupuoliasiaa.

Sitäpaitsi onhan tässä viime vuosisatojen aikana ilmennyt, että naiset osaakin yllättäen hoitaa omat raha-asiansa, työnsä tai koulunkäyntinsä. Varmaan tulevaisuudessa sillekin naureskellaan, että jotkut tyypit joskus luuli, että naiset ei olevinaan osaisi soittaa bluesia.

Mut sen kyllä vielä sanon, että musta asioita ei voi muuttaa ilman, että niistä "kitistään" eli ne tiedostetaan, niistä puhutaan ja sit niihin vaaditaan muutos. Tai paremminkin itse yksinkertaisesti tehdään niihin muutos.
Hyvä voittaa pahan 6-0
Eemil
27.09.2005 03:39:56 (muokattu 27.09.2005 03:44:55)
Mä luin tuon Sirdickyj:n ensimmäisen kirjoituksen. Mun mielestä siinä ei ollut mitään naisia vastaan, vaan yksilön kertomus siitä mitä on eteen tullut. Olenko sovinisti?

Ja harmi että tämmöinen mukava ketju on mennyt väännöksi joka näyttää siltä että ihmiset tuijottavat omaan napaansa.
Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös. K100 #2
sirdickyj
27.09.2005 08:44:09
Mä luin tuon Sirdickyj:n ensimmäisen kirjoituksen. Mun mielestä siinä ei ollut mitään naisia vastaan, vaan yksilön kertomus siitä mitä on eteen tullut. Olenko sovinisti?

Mua on nyt kieelletty jo osallistumasta tähän keskusteluun enää, mutta pakko sanoa kuitenkin, että hienoa että joku on sen sentään lukenut. Muuthan ovat lukeneet sitä kuin piru raamattua., Tai siis ERÄÄT.
En ikinä liittyisi bändiin, joka ottaa MINUT jäsenekseen!
millamaria
27.09.2005 08:54:56
Määääääääää on tyttö ja soittaa rumpu crash-boom-bang.
Elämä tarttuu sukupuoliteitse ja kuolleisuus on 100 %.
rheinone
27.09.2005 11:34:50 (muokattu 27.09.2005 11:35:05)
Mua on nyt kieelletty jo osallistumasta tähän keskusteluun enää, mutta pakko sanoa kuitenkin, että hienoa että joku on sen sentään lukenut.

No perkele, on se kumma ettei jengi pientä vääntöä ja vastakkaista mielipidettä kestä. En mäkään sitten osallistu enää tähän. Kun vastarannankiisket on kielletty, koko keskustelusta menee maku. Piste.
sirdickyj
27.09.2005 11:59:16
No perkele, on se kumma ettei jengi pientä vääntöä ja vastakkaista mielipidettä kestä. En mäkään sitten osallistu enää tähän. Kun vastarannankiisket on kielletty, koko keskustelusta menee maku. Piste.

Ei sua oo kielletty, kun mua kiellettiin. Mut osallistun silti, ja sille ei voi kukaan mitään!
ErotuS
27.09.2005 12:01:31 (muokattu 27.09.2005 12:23:40)

Juup, ei mittään. Olisikohan joku senssipalsta asiallinen tänne M.netiin, kun meinasin minäkin perustaa "Kuinka monta blondia hevaria" -tyyppisen triidin, kun pidän massasta poikkeavista hevarimuusikoista..?

Hohoo. Minä olen blondi pitkätukkainen "hevimies" ja mulla on blondi pitkätukkanen "hevityttö".
Paskapuhetta!!
El Condor
27.09.2005 12:08:49
Määääääääää on tyttö ja soittaa rumpu crash-boom-bang.

Tämä oli paras kannanotto tässä ketjussa pitkään aikaan.
"Get to the point where you don't have to practice. This leaves a lot more time for eating or wasting time."
Czar
27.09.2005 14:45:49 (muokattu 27.09.2005 15:08:40)

Ei näin.

Tarkennus:
Tosin tietysti tuskin kukaan täällä sen paremmin minä kuin Moochikaan saadaan ihmisiä lopettamaan sitä erittelyä, jos ne sitä haluavat tehdä. (minähän siis en halua erittelyä, vaikka kokoajan sen siihen yritätkin vääntää)

Minä puhun androgyniasta ja/tai sukupuolineutraaliudesta.

Puhun biologisen sukupuolen (nainen, mies tai hermafrodiitti) erottamisesta sukupuolikokemuksesta (mies, nainen, molemmat tai eikumpikaan) ja kulttuurillisesta sukupuoliroolimallista (nainen = feminiinisyyden ruummiillistuma, mies = maskuliinisuuden ruummiillistuma, "tyttöpoika"="hintti", "poikatyttö"="rekkalesbo").

En kuitenkaan näe syytä, miksi kenenkään pitäisi jonkun toisen kehoituksesta luopua sukupuolten välisten erojen merkityksistä. Voin kuitenkin suositella sitä erinäisistä syistä, tai sitten olla sitä vastaan erinäisistä syistä.

Feminiininen maskuliinisuus ei ole sama asia kuin maskuliininen maskuliinisuus. Jos Nainen toisintaa maskuliinista maskuliinisuutta, voimme kysyä, onko tämä enää Nainen sen sukupuolikokemuksen tai kulttuurillisen sukupuolimallin mukaan.

Näin ollen voin siis hyvällä omalla tunnolla sanoa itsekin, että feminiiniset asiat omaan kontekstiinsa, maskuliiniset omaansa, genderblendaus omaansa ja neutraalius omaansa.

Jotkut tahtovat identifioida itsensä jompaan kumpaan sukupuoleen. Minulla ei ole ollut vuosiin tarvetta identifioida itseäni "toiseen sukupuoleen", eikä sen enempää siihen "ensimmäiseenkään". En musiikissa, enkä missään muuallakaan. No, ehkä yleisissä vessoissa.

Ja nyt tunnen naisia, jotka ovat feminiisempiä kuin minä koskaan olen ollut - huolimatta siitä, että ovat syntyneet miehiksi. Näin ollen sukupuolien määrittämät "tuomiot" ovat ihmisten pään sisällä.

Ulkoiseen olemukseen voi aina vaikuttaa, ja kun se ei riitä kirgurgi viiltää ja hormonit tekee loput. Eli mikä on sukupuoli, loppujen lopuksi? e: ja ennen kaikkea, kuinka merkittäväksi ja mistä syistä sen ITSELLEEN tahtoo tehdä.

Mutta se on kyllä totta, kuten Moonchi(olihan se se?) totesi, että juttuja pitää vaan tehdä ja uskoa siihen itse, että niitä voi tehdä. Jos osa jostain palikkamiehistä ei voi sitä tajuta tai halua osallistua, niin sitten ei.

Tai palikkanaisista. Yhtä palikoita ovat kuin miehetkin, monessakin suhteessa.

Sitäpaitsi onhan tässä viime vuosisatojen aikana ilmennyt, että naiset osaakin yllättäen hoitaa omat raha-asiansa, työnsä tai koulunkäyntinsä. Varmaan tulevaisuudessa sillekin naureskellaan, että jotkut tyypit joskus luuli, että naiset ei olevinaan osaisi soittaa bluesia.

Ei juma. Kuten sanoin, kulttuurillinen seikka se, mikä leimataan miesten jutuksi ja mikä ei. Ei niitä voi väkisin muuttaa, vaikka laki sanoisi mitä. Ne muuttuvat sitä mukaan kuin ihmisetkin (e: ei pelkästään miehet, vaan myös naiset. Kaikki, tai edes suurinosa).

Mut sen kyllä vielä sanon, että musta asioita ei voi muuttaa ilman, että niistä "kitistään" eli ne tiedostetaan, niistä puhutaan ja sit niihin vaaditaan muutos. Tai paremminkin itse yksinkertaisesti tehdään niihin muutos.

Tiedotuksella on aina paikkansa, mutta se, että yrittää käännyttää jonkun ajattelemaan toisella tavalla, on taas eri asia.

Haluaisitko muuten määritellä minulle, missä menee henk. koht. mieltymyksen ja Syrjinnän raja, ja perustella, miksi koet saaneesi nimenomaan syrjintää osaksesi?
But baby's on fire
And all the instruments agree that
Her temperature's rising
But any idiot would know that
sirdickyj
27.09.2005 15:34:12
Mitä vidua?

Siinä tapauksessa täytyy kieltää sitäkin tyyppiä, joka sanoi katselevansa mielellään naisia lavalla. Siis kamalaa esiinneellistää nainen kauniiksi katsottavaksi omien kokemusten perusteella!

It was me also!

No ku YKS kielsi mua enää härkkimästä, kun kuulemma vaan haluan kiusata viattomia. Usein saattaa semmostakin olla, nyt ei kylläkään.

Jos asioista keskustellaan, keskustellaan kolikon molempien puolten ilmiöistä tai ollaan kaikki hiljaa.

No joo, täällä nyt on vaan ilmenny semmosta puupäisyyttä, että kun sanoo jotain, ja sitten vielä esimerkein tarkentaa esim. juuri tätä "omassa kontekstissaann", niin joku sisälukutaidoton marisee, kuinka ei ole otettu esimerkkejä ollenkaan esiin. Täytyykö ne perkele lähettää postissa ovelle, vai?
mhh
27.09.2005 16:30:10
Miun mielestä siinä ei ole mitään pahaa, jos jollain on selkeä kuva siitä, minkälaisen bändin haluaa perustaa tai ylläpitää. Ei ole kysymys kuitenkaan mistään perus työpaikasta.

Joskus tuntuu siltä, että tietynlaisten naisten on helppo pistää epämieluisia asioita sukupuolisyrjinnän piikkiin, vaikka syyt olisivatkin jossain muualla.

...johan alkaa tämän asian jauhaminen puuduttaa...

Mutta vastatakseni: niin, no mulle tästä toivottavasti tulee perustyöpaikka, soitosta siis. Tietysti nuo bändiviritykset nyt on vähän oma, holtiton lukunsa. Mut tietysti bändissä on tarkoitus olla väkeä, jonka kanssa on kivaa. Mun mielestä vaan se,kenen kanssa on kivaa ei tarvi liitty sukupuoleen. Se oli pointti, en siis haluakaan johonkin oikeuksiin vedoten ängetä porukkaa, jotka ei musta huoli, oli syy miten ulkomusiikillinen tahansa. Ja kun soiton pitäisi olla kivaa, niin en niiden asenteellisten tyyppien kanssa haluaisikaan enää soittaa, kun nuo niiden ajatustavat on selvinneet. Se ei olisi enää kivaa.

Keitähän nämä "tietynlaiset naiset" on? Vihjaatko, että minä laitan tässä jotain väärään piikkiin? Sori, mut en laita. Ton selvemmäks ei syrjiminen mene(vaikkei se nyt bändiä "vakavammasta" asiasta ollutkaan), enkä ymmärrä, miten saamani vastaanotto olisi henkilökohtaisella persoonallani perusteltavissa, kun nämä kyseiset tyypit ei minua koskaan edes ehtineet tavata.

Mutta usko mitä haluat, ei se tapahtumia muuta.

Tuntuu, että tietynlaiset tyypit vuorostaan tykkää laittaa naisten vouhotuksen piikkiin kaikki syrjintäepäilytkin, jottei tarvitsisi miettiä, onkohan sitä oikeasti ja pitäisikö asialle ehkä jotain tehdä...
Hyvä voittaa pahan 6-0
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)