Aihe: Yhdellä monitorilla kuuntelu?
1
shroo
14.09.2005 23:51:54
Mun on pakko paiskata olohuoneesta hifi-skobet pois.
Ne on vain tiellä ja tarviin sinne paljon paremman ääniratkaisun.
Mun toinen harrastus on vallannut koko olkkarin ja siellä ei voi enää kuunnella musiikkia lujaa. Kuuntelen musiikkia koko-ajan himassa ja tarviin ratkaisun jolla mä voin kuunnella hiljaa ja kuulla silti ne keskiäänet. Välillä tietenkin tulee kuuneltua aikast lujaakin..

Aktiivimonitorit/monitorin ajattelin hankkia.
Budjetti on noin 700€
Hommaanko mä jotkut 500€ maksavan parin aktiiveja vaiko yhden 1030APM? Mulla taitaa olla vasta ensi-keväänä varaa ostaa toinen gene, jos sellaisen tulen valitsemaan.

Mulla on olkarissa levarit ja pioneer 600. Tuossa 600 löytyis xlr lähdöt.

Niin ja tuo monitori/monitorit tulevat joskus studio käyttöön.

Mun kysymys: Onko nuo studiomonitorit liian tarkkoja mun olkkariin? jaksaako kuunnella? Varsinkin genelec monitoreista olen lukenut, et yläpää on rasitava kuunella, mut hei! onhan mun pioneerissa eq:)
Jucciz
15.09.2005 03:26:43
Voi mennä makuasioiksi, mutta olen nyt itse viisi vuotta kuunnellut levyjä Dynaudio BM6A:ista kun en ole omistanut muita kaiuttimia. Ei ärsytä yhtään: saanpahan rehellisen kuvan siitä, miten hyvin tavara on äänitetty ja miksattu. On varmasti olemassa niitäkin, joiden mielestä monitoreilla ei voi kuunnella musaa vaan ainoastaan miksata sitä. Toisinaan olen kyllä kuullut väittämiä, että miksaajatkin kuuntelevat... ;)

Yhtä monitoria en lähtisi ostamaan - stereokuva voi olla vähän onneton. Itse hommasin kakkospurkeiksi ESI nEar05:t ja nämähän ovat suorastaan loistavat! Maksavat uutena noin 200e/pari.
kalamies#11 >-)))>
« kalusto · räpellystä »
aimotuska
15.09.2005 07:43:04
Vaikka en kauheesti tykkää behringereistä niiden satunnaisgeneraattorien vuoksi, niin täytyy kuitenkin kehuskella Truth B2030A-mallia. Minusta nää on tosi mukavat kajarit, varsinkin hintaansa nähden. Mulla oli aiemmin Genen 1029A mutta hirvitti aina se niissä kiinni oleva rahamäärä, joten vaihdoin behringereihin. Soundissa nää behrut ei tietenkään pese genejä mitenkään, mutta kyllä näiden soundia silti voi sanoa ihan puhtain sydämin laadukkaaksi. Noh, B2030:n beissit yltää reippahasti alemmas kuin 1029A:n.

Se on sitten aina eri asia, miten kukin määrittelee laadukkaan soundin, mut kyllä sekin jo sanoo IMHO jotain, jos geneleccien jälkeenkin on vielä tyytyväinen soundeihin.
I cna tpye 300 wrods a mniute.
ile.pop
24.09.2005 15:41:16
osta multa 1029-pari=D
cubasisti
25.09.2005 00:00:03
Ei varsinaisesti liity tähän, mutta on välillä ihan hyvä kuunnella miksauksiaan ihan oikeasti monona, eli yhdellä kaiuttimella, monoksi summattuna. Se tuntuu jotenkin selkeämmältä kuin kahden samaa signaalia toistavan kaiuttimen keskipisteeseen muodostuva haamukeskusta.

Jos kaiuttimia on enemmän kuin yksi, siitä ei saa todellista monoääntä, paitsi jos kuuntelijan molemmat korvat ovat samassa avaruuden pisteessä. ;) No joo, menee vähän hörhöilyn puolelle.
Simbe
27.09.2005 11:53:33
Siirsin kirjoitukseni tähän, kun liippa likeltä. Poistin vastaavan toisesta keskustelusta:

Kun stereosignaalista tehdään mono, niin onko takana joatin erikoisempaa summausta? Vai onko kyseessä vain panorointi keskelle? Esim. vaikka Mackien pöydän monolähtö stereolähtöjen rinnalla.

Tätä kysyn siksi, että olisi helppo järjestää kämpälle (missä ei sitä mackieta aina ole) monokuuntelu reitittämällä stereosignaali äänikortin mikserillä panoroimalla yhteen monolähtöön ja siitä vanhaan Luxorin monoradioon. Näin olen kyllä jo tehnytkin, onko menetelmä luotettava/oikein?

Tällä saisin kokeiltua kolmella erilaisella kaiuttimella: Laitteen sisään rakennetulla pikkukaiuttimella ja ortoperspektasysteemistä lainatuilla keski ja satelliittikaiuttimilla. Ulkoisen kaiuttimen kytkeminen mykistää Luxorin oman kaiuttimen. Radio on muuten ihan hyvä, en muualta radiota oikeastaan kuuntelekaan.

Vai onko jotain erityistä syytä, miksi monokuuntelussa pitäisi käyttää kahta kaiutinta?
Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. Myytävänä LP practice conga!
cubasisti
27.09.2005 13:42:35 (muokattu 27.09.2005 13:44:04)
Olen tässä ihan amatööri, mutta ainakin "pan law" vaikuttaa asiaan, eli miten panorointipotikka toimii. Digitaalisissa äänitysohjelmissa voi valita toimintaperiaatteen, ja se vaikuttaa siihen, miten voimakkaana keskelle panoroitu signaali tulee vasemmasta ja oikeasta kanavasta.

Jos panoroit jonkun kanavan keskelle tai laitoihin, niin miten sen pitäisi vaikuttaa kanavan voimakkuuteen? Jos on keskellä, niin pitäisikö sen mennä molempiin kanaviin yhtä voimakkaana kuin se menisi esim. pelkästään vasempaan kanavaan, jos se olisi panoroituna täysin vasemmalle? Vai pitäiskö sen mennä vasemmalle ja oikealle tasolla -3dB? Vai -6dB? Vai kenties -4.5dB?

En tiedä, miten homma toimii analogipöydissä, kun ei ole koskaan tarvinnut ottaa selvää. ;) Koko asia tuli tietoisuuteeni vasta, kun luin netistä, että sillä on jotain merkitystä digitaalimiksauksessa. (ja olin sentään jo nuorempana kölvinä kodaillut kaikenlaisia MOD-playereitäkin, joissa oli stereopanorointi, autuaan tietämättömänä mistään "pan lawista".)

Niin juu, tällä on ihan oikeasti merkitystäkin. Nimittäin lujempaa kuuluvat signaalit tietysti kuulostavat "paremmalta". Millä teet niitä miksauksia?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)