Aihe: mac vai pc?
1 2 3 4 5
Fortune
27.09.2005 10:46:20
Pakko... Ihan pakko...

Saahan sen Pc:n tuolla konstilla kuulostamaan kauhean monimutkaiselta ja vaikealta, mutta jos sen osaa, ja vaikka ei osaisikaan, niin ei niiden ajureiden asennukseen cd:ltä kyllä minuuttia kauempaa kulu.

Kun ei kerran nykyään tarvitse koodailla mitään itse, sen kuin klikkaa vaan "next" tai jotain vastaavaa, ja pahimmassa tapauksessa joutuu kyllä odottamaan vielä toisen minuutin, että kone käynnistyy uudestaan. Ja nämä hukatut kalliit minuutit voi sitten korvata vaikka valvomalla vähän pidempään :)

Jaa, minun koneeni uudelleenkäynnistyminen kestää ainakin 5 minuuttia, joten kyllä siinä aikaa suhraantuu.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Deves
27.09.2005 10:58:01
Jaa, minun koneeni uudelleenkäynnistyminen kestää ainakin 5 minuuttia, joten kyllä siinä aikaa suhraantuu.

5 minuutissakaan tuskin mailma kaatuu, ja jos kaatuu, niin menee kyllä se kone sun muut siinä mukana. Kotioloissa tuo 5 min tuskin on liikaa? Siinä välillähän voi vaikka sitten tehdä valmiiksi ne leivät, mitkä muuten tekisi tunnin päästä, ja kuluttaisin saman ajan hukkaan.
En ole täydellinen, minusta puuttuu kaikki virheet.
Fortune
27.09.2005 11:01:34 (muokattu 27.09.2005 11:02:52)
5 minuutissakaan tuskin mailma kaatuu, ja jos kaatuu, niin menee kyllä se kone sun muut siinä mukana. Kotioloissa tuo 5 min tuskin on liikaa? Siinä välillähän voi vaikka sitten tehdä valmiiksi ne leivät, mitkä muuten tekisi tunnin päästä, ja kuluttaisin saman ajan hukkaan.

Mutta jos on vaihtoehtona kone ja käyttis, jonka kanssa ei tarvitse säätää ja uudelleenkäynnistellä, niin tottahan minä sellaisen mieluummin ottaisin. Linux oli kiva sikäli, mutta kun skannerilleni ei löytynyt ajureita sille.

Ei minun maailmani tähänkään kaadu, mutta jos asiat voisivat olla paremmin, niin kivaa se olisi. Voisi keskittyä olennaiseen.
cubasisti
27.09.2005 12:00:26
Nyky-PC-läppäreissä voi ajaa koneen alas standby- tai hibernate-tilaan, jolloin "buuttaus" tapahtuu muutamassa sekunnissa. Hibernaten saa toimimaan muistaakseni jotenkin ihan pöytäkoneissakin.

Muuten kyllä 5 minuuttia on IHAN liian pitkä aika. Siihen päälle vielä äänitysohjelman käynnistämiset sun muut, niin eiköhän siinä ole unohtunut jo kaikki mahdolliset ideat, mitä ehkä päässä oli vielä ennen tietokoneeseen koskemista.
Mikael
27.09.2005 13:50:10

Jos joku vielä väittää että mac on ylivoimanen niin ei kyl mun mielestä tiedä missä mennään nykyään ja tuo väite perustuu vanhoihin asenteisiin enemmän kuin tietoon.

Noh, ylivomaisuudesta en tiiä, mutta kivempi ja helpompi se ainakin on. Mulla on käytössä rinnan sekä pc että mäk ja vähempi säätöä on mäkin kanssa. Mä kun en ole kiinnostunut tietokoneisa vaan musasta niin tolla on oikeasti väliä. Eroa on mun mielestä sen verran, että olen päätynyt maksamaan siitä.
"melkein puoliammattilainen"
altered6
27.09.2005 14:09:36
Monesti tullu mietittyä että mikähän "säätäminen" on niin ylivoimasta ja vaativaa että sen takia maciin kannattaa siirtyä. Ainoa säätäminen mihin törmännyt on vain asetusten yms määrittely. Sehän on helpompaa ku tekstinkäsittely tekstinkäsittelyohjelmalla. Ainoa asia minkä takia mäkin voisin ostaa on muotoilu ja ulkonäkö. Muut seikat on sivuasioita, koska eivät ole ns järkiperusteita.

Onhan se säätmistä kun joutuu töpselin laittamaan seinään ja painamaan virtanappulaa ja laittamaan monitorin päälle. Noin yksinkertasesta säätämisestä mun mielestä kyse kun puhutaan siitä säätämisestä pc:llä :), ei todellakaan mitään ylivoimasta saatikka vaikeaa kenellekkään.
Vapaa nainen? Kaipaat miesseuraa? Ota tervehenkiseen ja terveennäköiseen mieheen yhteyttä!
Deves
27.09.2005 14:32:47
Monesti tullu mietittyä että mikähän "säätäminen" on niin ylivoimasta ja vaativaa että sen takia maciin kannattaa siirtyä.

Sama kysymys on herännyt itselläni. Ja kun on katsonut näitä loistavia säätöoppaita asiaan, missä opastetaan taustakuvan poistaminen koneelta, niin tuoko se sitten sitä tehoa ja vauhtia koneeseen, mitä ei aikasemmin olisi ollut? Ja jos jotain haluaa säätää helposti, löytyy siihen alle 5mb (muistaakseni noin pieni) apuohjelma, jolla niitä säätöjä saa hiiren klikkauksen päähän. (TweekXp tai jokin muu vastaava)
En ole täydellinen, minusta puuttuu kaikki virheet.
Mikael
27.09.2005 15:50:17 (muokattu 27.09.2005 18:08:35)

Monesti tullu mietittyä että mikähän "säätäminen" on niin ylivoimasta ja vaativaa että sen takia maciin kannattaa siirtyä.

Koita joskus tehdä hommia mäkillä ni tiedät : )

Muut seikat on sivuasioita, koska eivät ole ns järkiperusteita.

Mulle vähempi räpläämistä on järkiperuste, mut kukin tavallaan.
Fortune
27.09.2005 16:58:36

Itelläni on pc:n ympärille kasattu 24in ja 24 out adat äänikorttisysteemi, softana cubase sx, nativen absynth, reaktor jne jne. Kertaakaan kone ei ole kaatunut nauhoituskäytössä. Mitä tulee tuohon buuttausnopeuteen, niin kannattaa eheyttää se kovalevy joskus edes ja karsia turhat roinat koneelta.

Tämä on vain vanha, eivät siinä eheyttelyt auta. Turhaa roinaa ei ole, kaikkea käytän mitä koneella on.

Mutta eihän Mac tule edes kalliiksi nykyään, Mac Minin saa alta kuuden sadan, siinä on käyttis ja perusohjelmisto harrastajamuusikolle valmiina. Säästyy rahaa siinäkin, kun ei tarvitse Winukkalisenssiä ja musiikinteko-ohjelmia hommata. Ja noin pientä ja huomaamatonta pc-konetta en ole vielä nähnyt, barebonetkin ovat aika isoja tuohon verrattuna.

Sama minulle on mitä muut käyttävät, mutta itse olen niin kypsynyt Windows-ympäristöön (ja Linux ei käy johtuen Photoshopin puutteesta, Gimp ei ole sama asia sekä siitä, että skannerille ei ole ajureita), että seuraava kone on Mac.
Kassu
27.09.2005 20:16:03 (muokattu 27.09.2005 20:24:24)
Pari juttua:

- Maciin halvan line in -jutun saa Biltemasta, nimikkeellä USB-äänikortti. Hinta 20 euroa. Äänenlaadussa pärjää PC:iden emoihin integroiduille AC97 jne (vai mitä romuja ovatkaan) korteille. Ei siis mahdotonta. Ohessa myös pari ulostuloa.

- Ärsyttää kyllä suunnattomasti nyt kun olen OS X -ylellisyyteen tottunut: tämä helekkarin härveli haluaisi käynnistyä uudelleen jos asennan uuden turvapäivityksen! En haluais pilata yli kuukauden uptimeani :-)

- Tää on hiljainen. Tuuletin ei käy lähes koskaan. Jos oikein vääntää niin kovalevy saattaa vähän hurista, tosin hiljaa.
Kassu
27.09.2005 20:19:58
Mutta eihän Mac tule edes kalliiksi nykyään, Mac Minin saa alta kuuden sadan, siinä on käyttis ja perusohjelmisto harrastajamuusikolle valmiina. Säästyy rahaa siinäkin, kun ei tarvitse Winukkalisenssiä ja musiikinteko-ohjelmia hommata. Ja noin pientä ja huomaamatonta pc-konetta en ole vielä nähnyt, barebonetkin ovat aika isoja tuohon verrattuna.

540 euroa taisi olla päivän hinta. Kone on samaa teholuokkaa läppärini kanssa, sillä kyllä pääsee ja aika ripeästi. Muistia OS X tykkää käyttää, eli mitä enemmän muistia niin sitä nopeampi on. Tuo 512 riittää hyvin eikä kone koskaan ole jumiutunut tai edes tahmaantunut, mutta toimisi merkittävästi nopeammin gigalla. Viikonloppuna kai saan palikan itselleni!

Mukana tulee tosiaan juu iLife '05 jossa mukana Garageband. Itte en ole kauheasti ko. softaa käyttänyt, mutta vaikuttaa ihan pätevältä laitteelta kotipajahommiin.

Sama minulle on mitä muut käyttävät, mutta itse olen niin kypsynyt Windows-ympäristöön (ja Linux ei käy johtuen Photoshopin puutteesta, Gimp ei ole sama asia sekä siitä, että skannerille ei ole ajureita), että seuraava kone on Mac.

Oikke. Et varmaan kadu :)
Wäiski
28.09.2005 07:12:38
Mun mielestä se joka sinisilmäisesti hokee vain macin nimeen, on pahasti jumittunut 90-luvulle. Nykyään ero on korkeintaan minimaalinen, siis oikeasti käytännössä! Täytyy olla melkoinen urvelo jos ei osaa äänikorttia ja ajureita asentaa. Kun sen tekee itse, niin varmasti hymähtää että tuon takiako pitäis maksaa vähintään tonni enemmän:)

Itelläni on pc:n ympärille kasattu 24in ja 24 out adat äänikorttisysteemi, softana cubase sx, nativen absynth, reaktor jne jne. Kertaakaan kone ei ole kaatunut nauhoituskäytössä. Mitä tulee tuohon buuttausnopeuteen, niin kannattaa eheyttää se kovalevy joskus edes ja karsia turhat roinat koneelta.

Jos joku vielä väittää että mac on ylivoimanen niin ei kyl mun mielestä tiedä missä mennään nykyään ja tuo väite perustuu vanhoihin asenteisiin enemmän kuin tietoon.

Käytän molempia ympäristöjä, molemmissa laitteet ja ohjelmat ovat uusimpia versioita ja on todetttava, että MacOS X:n myötä ero on oikeasti kasvanut 90-luvusta macin eduksi. Käyttiksen mukavuus, vaivattomuus ja vakaus ovat todella mallillaan. Samalla laitteet ovat parantuneet ja hinnat tulleet kilpailukykyisiksi alemmisssa hintaluokissa. Lisänä on vielä koneen mukana tulevat ohjelmat ja hyvällä tolalla oleva tietoturva ja viruksettomuus (kopkop).
Ehkä osittain näistä syistä macin markkinaosuus on kasvanut viime aikoina. Lähipiirissäni on useita PC:stä macciin siirtyneitä ja heillä ei ole todellakaan hinkua takaisin.
Hattiwatti
28.09.2005 15:25:09
Itse käytän molempia.
Minun kokemuksieni mukaan taas PC on ollut (nyt 2 vuotta) huomattavasti parempi/vakaampi/nopeampi musantekoon kuin MAC.
PC on konfattu ainoastaan audiokäyttöön
Jos meinaa MACin ostaa musantekoon niin kannattaa mennä kyllä tupla G5 systeemiin jos jotain isompaa settiä meinaa pyöritellä. MAC mini ei todellakaan ole mikään työjuhta.
Mutta kuten aina; ei ole olemassa helppoa vastausta.
Jos on mahdollisuus kokeilla eri koneita esim. musiikkiliikkeissä, niin siellä saa jo jotain käsitystä miten ne jaksavat pyöritellä ohjelmia.

PC kone on:
Athlon 2700+, 1 giga muistia, Win XP pro yms.

MAC on
Powerbook 15" 1,25 gHz, 768 megaa muistia, OSX 10.3.9
Mikael
29.09.2005 22:13:54 (muokattu 30.09.2005 09:14:14)

Jesh! Mäkki taas kunnossa. Nopsa on Tectorin huolto ja palvelu on muutenkin hyvää. : )

Mäkin ostajan kannattaa sijoittaa tohon AppleCare-palveluun, joka laajentaa tuen ja takuun kolmeen vuoteen. Mäkin huonoin puoli on meinaan huollon törkeähkö hinta mikäli takuu on mennyt umpeen. Yksikin huoltokäynti ja sijoitus on maksanut itsensä takaisin.
tkarkkainen
03.10.2005 15:25:15
Jaa mikäkö säätämisessä niin ylivoimaista? Otetaanpa esimerkki maailmasta, jota kaikki ymmärtävät. Kyllähän tiskit saa käsinkin hoidettua, mutta osan siitäkin ajasta voi käyttää johonkin mielenkiintoisempaan ja tuottavampaan käyttämällä tiskikonetta.

Itsekin olen alkanut kyllästyä Windowsiin päivä päivältä enemmän. Joka päivä tuntuu, että kone on hitaampi kuin eilen ja että jokin on taas rikki. Kovalevykin herää välillä ruksuttamaan vaikkei koneen sieltä mitään pitäisikään hakea juuri sillä hetkellä. Tuntuu turhauttavalta, ärsyttävältä ja arveluttavalta. Kakkoskoneella olevan Debianin kanssa taas ei tunnu olevan mitään tällaisia ongelmia, ellei koneen antiikkisista osista johtuvaa näennäistä hitautta lasketa.

Seuraava koneeni -- jota voin myös juridisesti kutsua omakseni -- tuleekin näillä näkymin olemaan Linux-PC. Haluan todellakin käyttää konetta siihen mihin se on ostettu: Musiikin kuunteluun ja tekemiseen, tiedonhakuun, viestintään jne. Minua ei voisi vähempää kiinnostaa tuhrata pahimmillaan tunteja erilaisten ajuri- tai koodekkiongelmien tutkimiseen, tai jonkin ärsyttävän kilkkeen tapponapin etsintään.
Mikael
04.10.2005 10:49:31

Uudessa mikrobiitissä ibook voitti muutens jokun läppäritestin...
sami_sumea
04.10.2005 11:50:04 (muokattu 04.10.2005 11:51:47)

Ei mitään.. Teki mieli provosoida näin aamutuimaan.

:)
"On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä." Pauline 8v.
MikkoPaskavasara
06.10.2005 20:34:11

Anna tulla vaan... :)
Sex, drugs, rock n' roll and rubber chickens!
Diablero
09.10.2005 20:03:18
Siis suoraan sanoen inspiraatio kärsii ja vitutus kasvaa kun joutuu säätämään jatkuvasti.
Tuloksena: nauhottelu alkaa maistua p*skalta ja soundeja ei jaksa hieroa niin paljoa kun on jo hermo mennyt.
Maccia kokeilleena pc-käyttäjänä olen päättänyt siirtyä macciin
Omat ruumiintoimintoni hämmästyttävät minua joka päivä
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)