Aihe: Kitaran soiton aloitus vanhana
1
Ciero
27.09.2005 09:45:39
Kaipaisin hiukka kokemuksia ja mielipiteitä otsikkoon liittyen.

Eli itse aloitin kitaran soittamisen tuossa n. 1.3 vuotta sitten ja vieläpä suht "kypsällä" iälla eli 28 vuotiaana.

Kehitystä on tapahtunut kyllä huimasti ja varsinkin komppikitarointi on jo melko hyvällä tasolla.
(Tästä kiitos varmasti myöskin kitaranopettajalle, jolla olen nyt puolisen vuotta käynyt)

Kuitenkin joskus iskee pieni uskonpuute tuon soolosoittamisen suhteen ja tulee mieleen, että onkohan tässä iässä enää fyysisesti mahdollista saavuttaa sormiin sellaista nopeutta, että tuota soolosoittamista pystyisi kehittämään eteenpäin..

Olen aika paljon treenaillut skaaloja ja moodeja, sekä erilaisia harjoituslickejä ja lisäksi monimuotoisia näppäilyharjoityksia, mutta silti tuon sormien nopeuden kehitys tuntuu melko hitaalta.

Olen jo nyt varma, että tämä soittoharrastus on ja pysyy, mutta tietty välillä ajattelee, että piru kun en aloittanut jo parikymppisenä. =)
blyysi
27.09.2005 09:58:03 (muokattu 27.09.2005 10:14:06)

Wes Montgomery aloitti reilusti yli 20 -vuotiaana, loistava blueskitaristi Ronnie Earl 24 -vuotiaana jne. jne. Jos vasta 1,3 v takana, ei kannata paljon siitä nopeudesta kantaa huolta.

LISÄYS. Nopeusdesta puheenollen ajattelin lisätä vielä yhden esimerkin. Uskomattomasta tekniikastaan tunnettu Kantri-jazz -mies Jimmy Bryant aloitti yli 20 -vuotiaana(oli tosin soittanut viulua aikaisemmin). Miehen 50 -luvun alun levyillä on jo melkoista hurjastelua 25-30 vuotiaana, mutta hänen tekniikka ja nopeus olivat 60 -luvun puolessavälissä (n. 40v) varsinkin sen ajan standardeilla täysin ällistyttävällä tasolla. Jatkuvaa teknistä kehitystä oli siis tapahtunut vielä 30-40 v iässä.

Ihmisen hermolihasjärjestelmän kontrolloimat motoriset taidot kehittyvät 30 -vuotiaana vielä ihan hyvin, koordinaatioon ja lihasten hermotukseen liittyviä ja iän mukanaan tuomia rappeumamuutoksia (jotka olisivat varsinaisia esteitä) esiintyy minimaalisesti, ihmisen elimistö on hyvinkin stabiili n. 20-50v iässä. Tietty taidon oppiminen on hieman hitaampaa kuin varhaisemmalla iällä, mutta 20v verrattuna minimaalisesti pienempää. Uskoisin jopa, että kehittyneemmät kognitiiviset ominaisuudet korvaavat tämänkin eron.
Ville81
27.09.2005 10:12:03
Sormiin nopeutta. En tiedä miten olet tekniikkaa treenannut, mutta ei vuoden jälkeen voi kyllä oikein tehdä päätelmiä. Muutenkin, jos vaikuttavia nopeuksia hakee, täytyy tekniikkaa treenata todella paljon. Itse olen soittanut kymmenisen vuotta ja itse nopeutta + skaaloja välillä montakin tuntia päivässä, eikä "tilutusnopeus" ole vieläkään kummoinen...tosin se alue soitossa ei kyllä nykyään kiinostakaan.
Enivei, ei ikä sanele tuossa vaiheessa minkäänlaista rajoitusta soitonkehittymiselle, oma kärsivällisyys kehitykselle enemmänkin :)
Pateettinen
27.09.2005 12:03:21
Älä välitä. Itse aloitin kitaransoiton reilusti sinun koko ikääsi takaperin, eikä nopeus ole vieläkään minulle mikään issue jota viitsisin alkaa erikseen kehittämään.

Asiaa, meikällä on noin 20 vuotta laiskaa kitaransoittelua takana ja olen vieläkin armottoman hidas. Mitä sitten? Eipä se soittointo siihen kaadu.
oiva tumpeloinen
27.09.2005 15:40:02
Se nopeus itseasiassa tulee salakavalasti takavasemmalta yllättäen. Itse ainakin huomaan aina välillä ( vaikka en mikään SAIRAANNOPEE ookkaan) osaavani soittaa jotain sellaista, mikä ei millään menny puoli vuotta sitten treenatessa niin maan perkeleesti, vaikka sitä ei sen jälkeen ole tullut treenattua ollenkaan.

Kyllä ne asiat pikkuhiljaa sieltä tulee, vaikka välillä uskonpuute tuleekin. Silloin pitää vaan soittaa jotain ihan muuta, ettei innostus soittoon lopahda täysin.
Urmas Potkuri
27.09.2005 16:30:08 (muokattu 27.09.2005 17:40:30)

Onkos se nopeus nyt sitten kaikkikaikessa? Riippuu ihan siitä, mitä haluat soittaa. Nykyisin ja etenkin täällä mnetissä saattaa saada sen kuvan, että nopea=hyvä ja hitaampi=huono?? En allekirjoita enkä ymmärrä, mutta hupia noista kirjoituksista on ollut. :D
Itse aloitin ensimmäisen kerran dinosaurusten aikaan joskun 12...13 vuotiaana ja jatkoin erinäisiä vuosia. Lopetin kokonaan vissiin noin viideksitoista vuodeksi ja aloin sitten uudelleen. En taatusti pidä itseäni hyvänä soittajana, mutta kivaa on ollut, ja se on tärkeintä.
Ikäsi puolesta voit kehittyä taatusti sellaiseksi soittajaksi kuin haluat ja nopeuden hitaamman kehityksen voipi vallan mainiosti korvata kypsemmällä otteella asiaan ja tyylitajulla. Tärkeintä on olla oma itsensä ja jättää liiat vertailut tekemättä. Kopiointi ja "tähtien" palvominen kuuluvat tiettyyn ikään. Näin vanhemmalla iällä sitä on vaihtanut nuo hiljaiseen kunnioittamiseen, joka toki kohdistuu ja ulottuu varsin laajaan ja tyyleiltään erilaisiin soittajiin.
Lopuksi on vielä avauduttava näistä nuorista soittajista, joiden tuotoksia minulla on ollut ilo kuulla mnetin välityksellä. Heidän soittotekniikkansa on huimasti parempi ja kehittyneempi kuin minun/meidän silloin joskus aikanaan Tai ylipäätään koskaan.
Monipuolisuudesta en sitten ole ihan niin varma, mutta ehkäpä se ei sitten ole tarpeenkaan....
Meni sitten hiukka aiheesta pihalle. Setä avautui, anteeksi. ;)

Edit: krijotus vihreitä.
Miksi yrittäisin kuulostaa joltakin toiselta kun en kuulosta edes itseltäni?
Ciero
27.09.2005 17:29:41
Ehkä hiukka tuli väärinymmärrystä eli nyt ei ole kyse "Viddu!Mä haluun oppia nopeesti tiluttaan"- meiningistä....=)

Soitetaanpa sitten Tolosen Djangoa tai Racer X:än Technical Difficultiesia, niin sormissa tarvitaan nopeutta.

Ja tosiaan välillä herää epäilys, että riittääkö pelkkä armoton treeni vai onko aika jo ajanut ohitse..

Mutta niinkuin moni on tässä sanonutkin, tärkeintähän on, että on hauskaa!
Tumocs
27.09.2005 17:37:33

Aika ei ole vielä lähelläkään mennä ohitse. Kai Nieminen muistaakseni aloitti mYÖHään ja niin teki myös Al Di Meola, jos en ihan väärin muista. Toinen on suomen klasarikitaristien kärki kastia ja toinen taas aivan saIraan Kova Jätkä.
Oraalitollo Romantikkoitkijät #22
oiva tumpeloinen
27.09.2005 17:43:20
Soitetaanpa sitten Tolosen Djangoa tai Racer X:än Technical Difficultiesia, niin sormissa tarvitaan nopeutta.

Ei asiat varmaan kuitenkaan ole niin kuin arvelen, mutta....

jos noi biisit on sun "mittarit", niin en ihmettelekään, ettei tunnu soitto luonnistuvan.
J.Hollström
27.09.2005 18:06:09
Al Di Meola, saIraan Kova Jätkä.

Ja sairaan nopee. Muistaakseni joskus 80-luvulla häntä pidettiin yhtenä nopeimmista pikkaajista, silloin tota tilutustermiä ei vielä oltu lanseerattu.
Ozzman
27.09.2005 18:18:52
Ehkä hiukka tuli väärinymmärrystä eli nyt ei ole kyse "Viddu!Mä haluun oppia nopeesti tiluttaan"- meiningistä....=)

Ja tosiaan välillä herää epäilys, että riittääkö pelkkä armoton treeni vai onko aika jo ajanut ohitse..

Mutta niinkuin moni on tässä sanonutkin, tärkeintähän on, että on hauskaa!

Niin, jos tällä tarkoitit sitä, että olet Technical Difficultiesia harjoitellut. Niin ei todellakaan ole mikään ihme ettei luonnistu.
Biisi ei ole mitään maailman helpoimpia, enkä biisiä olisi vielä voinut kuvitellakkaan osaavani vuoden soiton jälkeen.

Anteeksi jos käsitin väärin.
Onko yleensä metallikeikoilla semmosia hulluja remuleijonia, jotka tulevat ja hakkaavat toisiaan siellä. Oon kuullut, että eturivissä tulee aina ruumiita. -Linkinpark87
Ciero
27.09.2005 19:38:42
Ei asiat varmaan kuitenkaan ole niin kuin arvelen, mutta....

jos noi biisit on sun "mittarit", niin en ihmettelekään, ettei tunnu soitto luonnistuvan.

Juu...siis tarkoitin tuolla jutskalla vaan, että haaveena olisi joskus osata soittaa liki tuota tasoa olevia biisejä, mutta juurikin mietityttää, että tuleeko nakit koskaan toimimaan noin liukkaasti.

Noh, täytyy katella vaikka viiden vuoden päästä. =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)