Aihe: Mikkien valinta pähkinäpuu/tervaleppä-runkoon
1 2
Hammer Of The Gods
14.06.2003 19:16:41 (muokattu 14.06.2003 19:25:51)
Moi

Väsäsin tuossa keväällä sähkiksen rungon käyttäen materiaaleina pähkinäpuuta ja tervaleppää. Hardware, kaula ja nykyiset mikit Stacked H/Stacket H/H ovat vanhasta ibanez-raadosta + Les Paul-tyylinen talla hienovirittimillä. Mikit ovat siis Dimarzion Ibanezille tekemät mikit vuodelta 1989.

Ongelma on sellainen, että tämä uusi runko on jonkin verran tiukempaa matskua kuin se vanha Ibanezin runko, joka oli ilmeisesti saarnia, leppää tai lehmusta (En ole varma, kyseessä siis vm.89 Ibanez rg-760)?!? Tämä aiheuttaa sen, että saundi on mielestäni hiukan liian pinkeä (ilmeisesti pähkinäpuun määrä suhteessa tervaleppään on liian suuri), joskin muuten erinomainen sustainin ollessa aika hillitön.

Tässä vaiheessa kaikki, joiden mielestä puulla ei ole sähkiksessä mitään merkitystä saavat minun puolestani suksia kuuseen. En jaksa tuollaisia väitteitä kuunnella kun kerta totesin henk.koht., että PUULLA ON VÄLIÄ.

Noniin, nyt kun jäljellä olette te, joiden mielipiteen mikkivalinnasta haluan kuulla, voimme jatkaa.

Tarkoitus on siis hieman pehmentää tuota saundia tekemättä siitä kuitenkaan mitään puuroa. Rungossa on mikkikolot 2 yksikelaiselle ja yhdelle humpparille. Heavympää rokkia ja metallia tuolla kepillä pitäisi soitella. Toisessa kitarassani on mikitys: Emg-81/Emg-SA/Emg-SA, johon olen todella tyytyväinen. Sopivat hyvin tilulilufloikka-Charveliin. Aivan samanlaista mikitystä en kuitenkaan haluaisi laittaa, koska usein olen kuullut sanottavan, että aktiivimikit jättävät taka-alalle kitaran "oman" saundin. Ja toisekseen epäilen, että 81:en kaltainen olemukseltaan tiukka ja hyper-eroitteleva mikki ainoastaan vahvistaisi tuota ongelmaa?!

Olen miettinyt seuraavanlaista: Emg-89/Emg-SAV/Emg-SAV. Itselläni kun ei ole muista mikkivalmistajista tai niiden mikkimalleista pitempiaikaisia omakohtaisia kokemuksia, niin haluaisin kuulla mielipiteitä ja ehdotuksia erilaisista mikkiyhdistelmistä. Mikkien hintojen tulisi pysyä alle 150€/kappale. Eli käytännössä saa ehdottaa melkein mitä vain yhdistelmää. Mitään paskaa kun en halua vaivalla valmistamaani runkoon laittaa. Tallamikin tulisi olla rankempaankin menoon sopiva, mutta sen ei tarvitse olla mikään helvatan Invaderi, vaikka ei sekään ole poissuljettua. Pitää vaan sitten miettiä sitä, että Outputtien pitäisi natsata edes jotenkuten yhteen kaikkien mikkien kesken, kun kaula-ja keskimikit tulevat kuitenkin olemaan yksikelaisia. Tai no, ainakin jotain yksikelaisen koloon sopivaa ja hempeä-saundista.

Tarkentelen vaatimuksia sitä mukaa kun ehdotuksia alkaa ilmaantua.

Olisiko muuten mahdollisista, että joku teistä ottaisi nettisivuilleen pari digikuvaa tuosta kitarasta, voisin lähettää sähköpostilla. Itselläni ei ole nettisivuja, joten en niitä itse esille saa, vaikka kovasti haluaisinkin. Voisi sitten pistää linkin tänne viestiketjuun, että pääsis kaikki kurkistamaan.

Kiitokset!
Mitä helpommin, sitä helpommin!
Hammer Of The Gods
14.06.2003 19:23:35 (muokattu 14.06.2003 19:24:10)
Niin, jos luit niin haluaisinkin ehdotuksia koskien muiden mikkivalmistajien malleja. Koska tunnen käytännössä ainoastaan Emg:n mikit paremmin, niin enpä ole muista minkäänlaista vaihtoehtoa pähkäillyt, siinä tarvitsisin teidän apua...
Hammer Of The Gods
14.06.2003 21:05:48
Miks EMG:t? EMG:t on aika syvältä.

Niin, ja Emg:t eivät ole syvältä, riippuu mitä niillä soittaa, ja osaako käyttää hyväkseen niiden ominaisuuksia...
LaXu
15.06.2003 00:00:33
Mastertoneja voin suositella varauksetta, mutta heillä ei tosin tällä hetkellä ole yksikelaisia malleja (viilailevat kuulemma niitä siten, että niitä on helpompi valmistaa), eikä myöskään puolitettavia humbuckereita.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
Hammer Of The Gods
15.06.2003 13:21:25
Mastertoneja voin suositella varauksetta, mutta heillä ei tosin tällä hetkellä ole yksikelaisia malleja (viilailevat kuulemma niitä siten, että niitä on helpompi valmistaa), eikä myöskään puolitettavia humbuckereita.

Kerroppa Laxu lissee noista Mastertoneista. Itse en ole moisista mikeistä kuullutkaan. Ovatko ne jonkin valmistajan mikkimalli, vai ihan oma firmansa? Vähän kyllä haittaa noissa tuo, jos ei saa yksikelaisia, mutta ihan mielenkiinnosta kuitenkin...
LaXu
15.06.2003 14:09:49
Kerroppa Laxu lissee noista Mastertoneista. Itse en ole moisista mikeistä kuullutkaan. Ovatko ne jonkin valmistajan mikkimalli, vai ihan oma firmansa? Vähän kyllä haittaa noissa tuo, jos ei saa yksikelaisia, mutta ihan mielenkiinnosta kuitenkin...

http://www.mastertonepickups.com

Eli oma firmansa ovat. Australialainen lafka, pitää tilata sieltä asti mikit. Itse tilasin kun oli tuossa viime kuussa "30% kaikkien mikkien hinnasta pois" tarjous, hintaa SPA 2.5V mallille (tallaan, tuosta on saatavilla tehokkaampi 4V versiokin) ja vHO (kaulaan) mikeille tuli postikulujen, tullimaksujen ja verojen jälkeen hieman alle 200€..hyvä diili kyllä, eipä uutena taida saada mistään noin halvalla hyviä mikkejä.

Mukana tuli tietysti mikit ja ohjeet (joissa helposti luettavat kytkentäkaaviot monelle peruskytkennälle), mutta sen lisäksi kiinnitysjouset ja ruuvit, potikat (4 kpl, vola ja tone kummallekin mikille) sekä laadukas Switchcraftin jakki patteri-klipsulla.

Firman omistaja oli todella avulias, vastaili maileihin hyvinkin nopeasti. Mikit tulivat myöskin esimerkillisesti pakattuina perille.

Soundien puolesta ovat kyllä parhaat mikit, joita minulla on kitaroissani ollut. Ohueksi saundia ei voi todellakaan sanoa, eikä myöskään tunkkaiseksi tai mutaiseksi. Tasapainoinen olisi varmaankin hyvä sana, mutta ei kuitenkaan steriili. Ainakin LP-kopsuni kaverina kuulostavat loistavilta.
Hammer Of The Gods
15.06.2003 16:08:24
http://www.mastertonepickups.com

Eli oma firmansa ovat. Australialainen lafka, pitää tilata sieltä asti mikit. Itse tilasin kun oli tuossa viime kuussa "30% kaikkien mikkien hinnasta pois" tarjous, hintaa SPA 2.5V mallille (tallaan, tuosta on saatavilla tehokkaampi 4V versiokin) ja vHO (kaulaan) mikeille tuli postikulujen, tullimaksujen ja verojen jälkeen hieman alle 200€..hyvä diili kyllä, eipä uutena taida saada mistään noin halvalla hyviä mikkejä.

Mukana tuli tietysti mikit ja ohjeet (joissa helposti luettavat kytkentäkaaviot monelle peruskytkennälle), mutta sen lisäksi kiinnitysjouset ja ruuvit, potikat (4 kpl, vola ja tone kummallekin mikille) sekä laadukas Switchcraftin jakki patteri-klipsulla.

Firman omistaja oli todella avulias, vastaili maileihin hyvinkin nopeasti. Mikit tulivat myöskin esimerkillisesti pakattuina perille.

Soundien puolesta ovat kyllä parhaat mikit, joita minulla on kitaroissani ollut. Ohueksi saundia ei voi todellakaan sanoa, eikä myöskään tunkkaiseksi tai mutaiseksi. Tasapainoinen olisi varmaankin hyvä sana, mutta ei kuitenkaan steriili. Ainakin LP-kopsuni kaverina kuulostavat loistavilta.

Perskeles! Kävin tuolla nettisivuilla, ja onnistuivat kyllä siinä määrin vakuuttamaan, että seuraavaan kitaraan jonka teen tulee nuo Mastertonet, SPA ja vHO!

Tähän keppiin ei niitä kuitenkaan oikein järkevästi pysty laittamaan, kun Mastertonella ei ollut yksikelaisia, niinkuin jo totesitkin.

Mitenkäs nuo Dimarziot ja Seymour Duncanit. Minkälaisia mikkisettejä löytyy? Siis S/S/H
Antti1
15.06.2003 18:21:41
Vihdoin se linkki. Anteeksi että kesti, mutta piti laatoittaa kotipihaa aamusta asti. http://simopussinen.port5.com/ ja sieltä galleria/kuvat.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Hammer Of The Gods
15.06.2003 20:21:21
Vihdoin se linkki. Anteeksi että kesti, mutta piti laatoittaa kotipihaa aamusta asti. http://simopussinen.port5.com/ ja sieltä galleria/kuvat.

Kiitokset näin julkisestikin tuosta kuvien majoittamisesta! Nyt vain kaikki kurkistamaan...

Heittäkääpä nyt jonkinlaisia käytännön kokemuksia Dimarzion ja Duncanin mikeistä, erityisesti yksikelaisista!!
Tumppi38
16.06.2003 09:25:04
Kiitokset näin julkisestikin tuosta kuvien majoittamisesta! Nyt vain kaikki kurkistamaan...

Heittäkääpä nyt jonkinlaisia käytännön kokemuksia Dimarzion ja Duncanin mikeistä, erityisesti yksikelaisista!!

Ihan näin alkuun, Erittäin hienon näköinen skeba !! Joo, jos tuo pähkinäpuu on kirpeätä niinehdottaisin Duncanin Beck:iä tallaan ja jotain Custom Staggered tyyppistä noihin ykskelasiin koloihin. Custom Staggeredistä löytyy myös tuo RW versio niin saat hauskoja väli-asento soundeja.

Tietysti jos löydät jostain noita stacked humppareita niin ne on erityisen oivia (käytettynä löysin itse pari).
There are a lot of good things in life, but Music is the best !
Juzzu
16.06.2003 11:59:07
Näpsäkän näköinen peli, vielä kun olisi valokuva ihan kohtisuoraan tuosta rungosta, pääsisi paremmin kiinni noihin muotoihin. Minkälainen tallaratkaisu sulla tulee?

Duncanilta löytyypi varmasti laadukkaita Bukkereita, moneen makuun. Itselläni on kokemusta vain JB:stä, joka ei leppärunkoisessa pulttikaulakepissä tunnu oikein niin hyvältä kuin mahonkisessa liimakaulassa - LP:n kanssa tasapainoinen soundi kuulostaa leppäkepissä jotenkin kireältä ja bassottomalta.

Mä lähtisin ihan 'sokkona' testaamaan tätä uutta Custom 5:sta, jos sitä vaan vielä täällä napapiirillä saa. Ainakin lukemani kommentit ovat olleet varsin hyviä, soundit pikkaisen perinnelinjalta 'rogeen'. http://www.seymourduncan.com/websit … products/humbuckersdescr.shtml#sh14
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
LaXu
16.06.2003 12:05:16
Mä lähtisin ihan 'sokkona' testaamaan tätä uutta Custom 5:sta, jos sitä vaan vielä täällä napapiirillä saa. Ainakin lukemani kommentit ovat olleet varsin hyviä, soundit pikkaisen perinnelinjalta 'rogeen'. http://www.seymourduncan.com/websit … products/humbuckersdescr.shtml#sh14

Ainakin Musamaailmassa olen nähnyt Custom-5:sta hyllyssä.
Hammer Of The Gods
16.06.2003 15:42:56
Entäs DiMarziot sitten?

Siis hieman alapäävoittoiset mikit hakusessa tasapainottamaan tuota hiukan liian pinkeätä saundia...
Groove Man
16.06.2003 15:58:49 (muokattu 16.06.2003 16:01:10)
Eikös toi EMG:n 89 ole melko lailla 81:stä vastaava, mutta puolitusmahdollisuudella. Muita merkittäviä eroja miehekkäämpi virrankulutus ja hintalappu. Näin ainakin muistelisin. Tällä ei varmaan tuota kaipaamaasi (jos oikein ymmärsin) lämpöä, pyöreyttä tms. saa esille.

Mites olisi seuraava H-S-S setti: Duncan 59 - Duncan Cool Rails - Duncan Cool Rails.

Ai soittelet rankempaa heviä ja metallia. Joidenkin mielestä nimen omaan mikistä olisi hyvä lähteä tuota soudin esiin tuovaa keskialuetta. No 59:iin keskialuetta ja outputtia lisää niin tuloksena on Duncanin Customi.

Jos kaulassa Cool Railsit ei tunnu ihan riittävän kuuman tallahumpparin kavereina niin sitten on olemassa noi Hot Railsit.

Ja kun lukasin noi Custom 5:n kuvaukset ja speksit niin siinäkin ois varmasti oiva valinta. Putoaa soundeissa ja luonteessa edellä mainittujen 59:n ja orig. Customin väliin.

Jos harkitset muuten noita single coil humppareita niin kannattaa tsekata myös selkeästi duncaneita edullisemmat (mutta niitä kuitenkin hyvin paljon muistuttavat) vastaavat Kent Armstrongit.
Hammer Of The Gods
16.06.2003 17:01:44 (muokattu 16.06.2003 17:02:20)
Eikös toi EMG:n 89 ole melko lailla 81:stä vastaava, mutta puolitusmahdollisuudella.

Itse asiassa se on Emg-85 puolitusmahdollisuudella. Sitä olin itse mietiskellyt syystä että siinä on kuulemma 81:stä pehmeämpi ja luonnollisempi saundi, mutta ilmeisesti kuitenkin hyvä erottelukyky.

Muita merkittäviä eroja miehekkäämpi virrankulutus ja hintalappu. Näin ainakin muistelisin. Tällä ei varmaan tuota kaipaamaasi (jos oikein ymmärsin) lämpöä, pyöreyttä tms. saa esille.

Mites olisi seuraava H-S-S setti: Duncan 59 - Duncan Cool Rails - Duncan Cool Rails.

Ai soittelet rankempaa heviä ja metallia. Joidenkin mielestä nimen omaan mikistä olisi hyvä lähteä tuota soudin esiin tuovaa keskialuetta. No 59:iin keskialuetta ja outputtia lisää niin tuloksena on Duncanin Customi.

Jos kaulassa Cool Railsit ei tunnu ihan riittävän kuuman tallahumpparin kavereina niin sitten on olemassa noi Hot Railsit.

Ja kun lukasin noi Custom 5:n kuvaukset ja speksit niin siinäkin ois varmasti oiva valinta. Putoaa soundeissa ja luonteessa edellä mainittujen 59:n ja orig. Customin väliin.

Jos harkitset muuten noita single coil humppareita niin kannattaa tsekata myös selkeästi duncaneita edullisemmat (mutta niitä kuitenkin hyvin paljon muistuttavat) vastaavat Kent Armstrongit.

Mitenköhän tuossa Custom 5:ssa riittää hönkä ja erottelukyky kun välillä menee aina semmoseks lahtaamiseks...? Onkos se Custom Custom ikäänkuin tujumpi Custom 5?? Siinä tapauksessa se saattas olla oikea valinta. Mitenkäs noissa Custom 5:ssa ja Custom Customissa riittää alapäätä? Sitä nimittäin sais jonkin verran olla, kun se on todellakin hieman liian ylä-ääninen se runko mun mielestä.
Juzzu
16.06.2003 17:48:45
Duncanilla on itse asiassa kolme noita Customeita, originaali Custom, Custom Custom ja Custom Custom Custom, joka kaavasta poiketen, onneksi, nimettiin Custom 5:ksi. Eli tsekkaappas kaikki kolme ja pidä huoli nottei mene sekaisin! :o)
Juzzu
16.06.2003 18:04:35
Tuossapa sattuikin sopivasti olemaan aihetta koskeva threadi toisella palstalla.
http://209.151.81.189/board/showthr … 8b77b87b3d4b2c37&threadid=30082
Hammer Of The Gods
16.06.2003 18:20:15 (muokattu 16.06.2003 18:21:27)
Duncanilla on itse asiassa kolme noita Customeita, originaali Custom, Custom Custom ja Custom Custom Custom, joka kaavasta poiketen, onneksi, nimettiin Custom 5:ksi. Eli tsekkaappas kaikki kolme ja pidä huoli nottei mene sekaisin! :o)

Vaikutti tuo Custom ainakin specseiltään sopivammalta kuin Custom Custom tai tuo Custom 5.

Tässä vaiheessa eniten ovat mielenkiintoa herättäneet seuraavanlaiset mikkiyhdistelmät:

Invader / Cool Rails / Hot Rails : 316€

Invader / Hot Rails / Hot Rails : 297€

Custom / Cool Rails / Hot Rails : 301€

Custom / Hot Rails / Hot Rails : 282€

Minkälaisia käytännön saundieroja on Cool ja Hot Railseilla? Hintaeroa ainakin löytyy...

Vielä haluaisin kuitenkin joidenkin DiMarzioihin tutustuneiden kommentteja kyseisen valmistaja mikeistä!
Groove Man
17.06.2003 10:40:15
Minkälaisia käytännön saundieroja on Cool ja Hot Railseilla?

Kaulamalleilla ei ole kauheasti eroja luonteessa. Hot Railsit on (yllättäen) viritetty hieman enemmän ulostuloa antaviksi ja samalla toi resonanssi taajuus on hieman alempana eli antaa hiukan tummempaa soundia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)