Aihe: Kitarasoundien sovittamisesta, kun kitaristeja kaksi
1 2 3
konehes
20.09.2005 17:11:34
Meidän bändissä on kolme kitaristia, joten sovituksia on todella mietittävä. Musiikkimme ei ole mitään southern rockia, vaan pääosin ilmavaa kitarapoppia. Työnjako on jotensakin seuraavanlainen: Laulaja kompaa useimmissa biiseissä akustisella, toinen kitaristi näppäilee jotain ja minä soitan melodioita ja soolon tynkiä. Todennäköisesti soittelen tulevaisuudessa E-bowia useampaankin kappaleeseen. Kolme kitaraa on välillä aikamoinen taakka, mutta äänekkäämmissä biiseissä niillä voi vyöryttää kunnolla.

Vahvistimet ovat meillä niin erilaiset, että kitarasoundeissa on eroa ihan riittävästi. Vielä kun tajuttaisiin, että kaikkien ei tarvitse soittaa koko aikaa:)
MrGuitarist
20.09.2005 17:49:18 (muokattu 20.09.2005 18:24:58)
Vielä kun tajuttaisiin, että kaikkien ei tarvitse soittaa koko aikaa:)

Tuon kun tajuaisi itsekin :) Onneksi pikkuhiljaa alkaa ymmärtää olemaan hiljaakin välillä.

Toisessa bändissä molemmat kitaristit soittaa käytännössä koko ajan. Se, onko siinä mitään järkeä välttämättä onkin sitten eri asia. Mitään komppi/soolokitaristijakoa meillä ei ole. Kitarasoundit on aikalailla erilaiset, mutta ne kuitenkin nivoutuu yhteen suht hyvin sen enempää miettimättä.

Toisessa proggiksessa hoidan lähes kaiken sähkökitaroinnin ja laulaja soittaa toisinaan lähinnä akustista. Kitaran funktio projektissa on enemmänkin luoda äänimaisemaa, kuin perinteinen komppi/soolosoittaminen. Toimii akustisen kanssa oikein mainiosti. Biiseissä on myös pitkiäkin pätkiä, joissa voi olla ihan hiljaa soittamatta.

Jotenkin tuntuu ja olen huomannut, että kahden kitaristin soiton ja soundin yhteen nivoutuminen on enemmänkin kiinni siitä, että molemmilla on yhteinen visio biisistä ja elementeistä tietyn fiiliksen aikaansaamiseen kuin puhtaasti kamapuolelta. Kun yhteinen visio löytyy, niin tatsi ja soundikin löytyy helpommin.
"kicking is hard"
Jani The Rock
20.09.2005 18:01:47

Vicious Wankers oli siis bändin (koko)nimi. Kyllä, mainio.

Näin on asiat juu.
Daddy Was A Preacher But Mama Was A Go-Go Girl! Bella Italia #1 MegaMan Club #002 - Quiff Man
KMT
20.09.2005 18:57:58

Ei oo mith onkelmaa...

Jos mie soitan kitaraa niin kun kuulen mitä toine kitara soittaa, niin sitten osaa päätellä kuinka itse soittaa...
kova meno. pattoni soitti lattarikomppia atrian lihalootaan. -reijoteppo-
gösplstorm
21.09.2005 15:05:13
Näin on asiat juu.

Joo tajusin ton vähän väärin.
Pahin virheesi on aina myös viimeisesi. www.TheZippyWackos.com SAFBSRIYA #1
jannu
23.09.2005 16:58:52
No varmaan eri kun sää. Paljon musiikkia kuuntelevana ahdistaa aika paljon joku sanotaan nyt vaikka Uniklubi tai joku vastaavan tyylisuunnan huttu, missä kitaroita on tuupattu _mulle_ liikaa. Ja kyllä- soitan kitaraa bändissä jossa on kaks kitaristia ja kyllä- soitetaan isollakin säröllä, mutta liika on aina liikaa. Mun ymmärtääkseni mielipide on jokaisella aika lailla oma.

E: ja särön laatu vaikuttaa kanssa paljon- sirinäsärö-ei huva.

Sähän voit kertoo oman näkemykses tästä asiasta kanssa, vai mitä?

Niin, kysehän ei ole siitä että mun näkemykseni näissä asioissa eroaisi kovinkaan paljon omistasi. Mä viittasin vain tuohon sun "hieman asenteelliseen" radio-protools-ostarihevikulttuuri -lausuntoon. Mitä tekemistä Pro Toolsilla tai radiolla on kitarasoundien sovittamisen kanssa? Jos sulla on tarve niputtaa ne jutut joista et diggaa samaan lokeroon niiden juttujen kanssa joista et tiedä tai joita et ymmärrä, niin kyllä pientä asenneongelmaa on havaittavissa. Korjaa ihmeessä kuvajaistani, jos olen väärässä.

Enkä myöskään ymmärrä tuota ostarihevi-termiä. Joten valaisetko, kiitos.
Mitä sinäkään mistään muka tiedät, hä?
Tomtom
23.09.2005 18:24:36
Niin, kysehän ei ole siitä että mun näkemykseni näissä asioissa eroaisi kovinkaan paljon omistasi. Mä viittasin vain tuohon sun "hieman asenteelliseen" -lausuntoon. Mitä tekemistä Pro Toolsilla tai radiolla on kitarasoundien sovittamisen kanssa? Jos sulla on tarve niputtaa ne jutut joista et diggaa samaan lokeroon niiden juttujen kanssa joista et tiedä tai joita et ymmärrä, niin kyllä pientä asenneongelmaa on havaittavissa. Korjaa ihmeessä kuvajaistani, jos olen väärässä.

Enkä myöskään ymmärrä tuota ostarihevi-termiä. Joten valaisetko, kiitos.

No tämähän käy. Mulle se että kitararaitoja tuplataan, kerrataan ja kompressoidaan levylle on just tätä pro tools- meininkiä. Eli ilmavuus puuttuu ja kitaravallia on yksinkertasesti liikaa. Tätä tarkotin tällä ja tosiaankin ilman mitään _asennetta_, koska tykkään itsekin reippaasta - mutta silti orgaanisesta ja ilmavan kuulosesta särökitaroinnista.

Pro tools ei oo mulle mitenkään tuttu ohjalma, mutta sen olen olevinani ymmärtänyt että mm. tällä ohjelmalla ja vastaavilla tehdään aika suuri osa niistä biiseistä, jotka soi soittolistaradioilla aika lailla putkeen. Ja tarkotan nimenomaan niitä biisejä joissa käytetään _mulle_ tarpeettoman paljon kitararaitoja. Enkä nyt välttämättä tartu mihinkään tiettyyn orkesteriin ettei tartte vetää hernettä nenään. Tuolla ostarihevillä viittaan juuri tähän kitaraosuuksien osalta ylituotettuun ja "ylitehtyyn" musaan.

Kiteytettynä siis mä diggaan eniten orgaanisesta ja simppelisi soitetusta meiningistä, myös omassa soitossa. Kun kitaristeja on useampia, niin kaikkien ei mun mielestä tartte tuutata koko ajan täysillä. Tämä oli tämä alkuperäinen idea.

Sanoin tosiaan, että en tästä meiningistä pidä, mutta jos haluat keskustella enemmän tästä asioiden ymmärtämisasiasta, niin voisin sitten tosiaan kuunnella jonkunlaisia järkeviä selvennyksiä vastakkaisista mielipiteistä. Jos kunnon vittuilua haluat, niin sitäkin kyllä saat kun vielä pari kertaa kaivat.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
jannu
23.09.2005 19:41:15
No tämähän käy. Mulle se että kitararaitoja tuplataan, kerrataan ja kompressoidaan levylle on just tätä pro tools- meininkiä. Eli ilmavuus puuttuu ja kitaravallia on yksinkertasesti liikaa. Tätä tarkotin tällä ja tosiaankin ilman mitään _asennetta_, koska tykkään itsekin reippaasta - mutta silti orgaanisesta ja ilmavan kuulosesta särökitaroinnista.

Ai niin, eihän kukaan tuplannut kitararaitoja tai käyttänyt kompressoria ennen Pro Toolsia! Kuinka olenkaan voinut sivuuttaa tällaisen tosiseikan?

Pro tools ei oo mulle mitenkään tuttu ohjalma, mutta sen olen olevinani ymmärtänyt että mm. tällä ohjelmalla ja vastaavilla tehdään aika suuri osa niistä biiseistä, jotka soi soittolistaradioilla aika lailla putkeen.

Minä kun luulin, että biisit tehdään instrumenteilla, soittamalla, nuotintamalla jne eikä millään ohjelmalla.

Tiesitkö että cd on digitaalinen formaatti? Siinähän katoaa kaikki inhimillisyys ja dynamiikka kun aletaan analogista ääntä tallentamaan digitaalisesti. Hyvänen aika, turmion päivät ovat käsillä!

Jos tietäisit tai edes viitsisit ottaa asioista oikeasti vähän selvää, ymmärtäisit että niillä "tr00 evil"-digitaalitallentimilla, niin softa- kuin hardispohjaisilla, voidaan tallentaa ja tallennetaan melkoisen paljon myös sitä "orgaanista musiikkia" joka on sulle niin kovin rakasta.

Älä "olevinaan ymmärrä", vaan _ymmärrä_.

Ja tarkotan nimenomaan niitä biisejä joissa käytetään _mulle_ tarpeettoman paljon kitararaitoja. Enkä nyt välttämättä tartu mihinkään tiettyyn orkesteriin ettei tartte vetää hernettä nenään.

Sama se mulle on mistä bändistä puhut, koska missasit joka tapauksessa sen pointin mitä ajoin takaa.

Tuolla ostarihevillä viittaan juuri tähän kitaraosuuksien osalta ylituotettuun ja "ylitehtyyn" musaan.

Ai esimerkiksi 70-lukuiseen Queeniin?

Kiteytettynä siis mä diggaan eniten orgaanisesta ja simppelisi soitetusta meiningistä, myös omassa soitossa. Kun kitaristeja on useampia, niin kaikkien ei mun mielestä tartte tuutata koko ajan täysillä. Tämä oli tämä alkuperäinen idea.

Niin. Ja edelleen kysyn, että missä vaiheessa se Pro Tools astuu kuvaan?

Sanoin tosiaan, että en tästä meiningistä pidä, mutta jos haluat keskustella enemmän tästä asioiden ymmärtämisasiasta, niin voisin sitten tosiaan kuunnella jonkunlaisia järkeviä selvennyksiä vastakkaisista mielipiteistä.

Sil vous plait, vai miten se fransmanni sanoo.

Jos kunnon vittuilua haluat, niin sitäkin kyllä saat kun vielä pari kertaa kaivat.

Eli sulla on ihan oikeasti asenneongelma?
disarm
23.09.2005 20:10:25
Tästä ei hyvä seuraa.
emptiness is loneliness
loneliness is cleanliness
cleanliness is godliness
and god is empty
just like me
Fortune
23.09.2005 22:23:25
Elekää poijjaat tapelko, kyllä sinä Jannu tiedät, että "protools"-tuotanto tarkoittaa nykyään terminä kaikkea täyteen ahdettua, radionova-kompuroitua ja hengästyttävän "Amerikka"-täyteistä hötöä ja pökkyrää.

Pro tools nyt on ohjelmisto siinä missä muutkin, mutta se on saanut lainata nimensä tuon ylituotetun hötön kuvailuun, ei muuta.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
konehes
23.09.2005 22:41:46
radionova-kompuroitua

Juuri näin. Vaikka masteroinnista lähtisi kuinka ilmavaa kamaa tahansa, niin radiossa se kompura kuitenkin lyttää kaiken. Joten vika ei aina ole äänitys- ja miksaustavassa.

Pro tools nyt on ohjelmisto siinä missä muutkin, mutta se on saanut lainata nimensä tuon ylituotetun hötön kuvailuun, ei muuta.

Aivan. Pro Toolsilla voi äänittää myös koko bändin yhdelle raidalle. Siitä vaan suoraan polttaa levylle ja johan on kuin ennen vanhaa!
Tomtom
24.09.2005 22:13:32
Niin, ilmeisesti on. Kerroin omat pointtini tuolla alussa ja pysyn edelleen sanojeni takana. Tollaset päänaukomiset ratkasen mielelläni jossain muualla kuin täällä, mielellään hlökohtaisesti, eli lopetan oman kommentointini tästä aiheesta tähän. Jos haluat noita sanoja väännellä ja käännellä, niin ollos hyvä vaan. Asenneongelma on joo, just semmonen että jos vittuillaan "päin naamaa" niin takas tulee.

Mutta se siitä.
"Play the volume as loud as you want to, but don't touch my levels now - I've got them set just like I like" Samuel L. Jackson
sormunen
24.09.2005 22:33:32

Ai esimerkiksi 70-lukuiseen Queeniin?

Jäi kiinnostaan, että missähän kohtaa Queenin kitarajutut ovat ylituotettuja ja ylitehtyjä?
Jii
24.09.2005 22:55:28
Mutta se siitä.

Ei se siitä. ;-)

Fortune kiteytti homman mainiosti ylempänä. Elkää pojat turhaan.

Tomtom on todellinen herrasmies livenä. Jannua mä en ole kohdannut, mutta varmaan tulisimme toimeen. Jos jätkät vääntäisitte kaffekupposen äärellä, olisi homma vallan eri.

Eipä siinä. Jatkakaa.
Birth, copulation and death. Is this your life?
Super-Jari
24.09.2005 22:57:22
Jäi kiinnostaan, että missähän kohtaa Queenin kitarajutut ovat ylituotettuja ja ylitehtyjä?

Nehän on joka paikassa niin ylitehtyjä että se tekee siitä just erikoista.
They think they know who I am
sormunen
26.09.2005 19:06:37
Nehän on joka paikassa niin ylitehtyjä että se tekee siitä just erikoista.

Eli tolla "ylitehdyllä" ja kai myös "ylituotannolla" täytyy olla sitten vissiin jotkut määrällisesti mitattavat kriteerit?

Noo, mä oon lähtenyt siitä, että hyvää tuotantoa on se, että tehdään biisiä varten. Että sitä ei oikein voi mitata tunneilla eikä raitamäärillä. Jos voitaisiin, niin todennäköisesti myös esimerkiksi kaikki Pirkkojen musa olisi "ylituotettua". Niinpä, jos 70-luvun Queen musana toimii, ei se voi olla "ylitehtyä" tai "ylituotettua".

Siis se soundi tsukaberryssa on biisi + fyysis-mentaalis-tekninen suoritus.

Sen sijaan jos lähtökohta on tuotanto ja mennään sen ehdoilla, on tuloksena vääjäämättä "ylitehty". Minusta esimerkiksi jokainen teinihevikitaristi, joka kirjoittaa Muusikkojen nettiin ja pyytää joltakulta valmiita eekutussäätöjä tms, harrastaa itse asiassa ylituotantoa, koska tuotanto on siinä vaiheessa yli biisin. Soundi jää vajaaksi.

Tietysti voi käydä niinkin, että lähdetään liikkeelle biisistä, mutta jossain vaiheessa sokeudutaan ja kuuroudutaan ja ajaudutaan pöpelikköön, mistä ei enää selvitä ulos. Mutta silloinkin käy niin, että se biisi ikäänkuin unohtuu ja tallautuu tuotannon jalkoihin. Musta kumminkaan Queenille ei käynyt näin.

Siispä ymmärrän oikein hyvin Tomtomin argumentit. Noi protoolsit nyt on vain arkikielen sanoja ko. ilmiöille. Vähän niinkuin Flashia käytetään synonyymina huonolle nettivilkuttelulle. Vaikka mä tiedän oikein hyvin, että näin ei ole vaan kyseessä on fantastinen työkalu, niin en mä oikein voi tuosta ruveta kiukuttelemaankaan. Siksi mä ihmettelen vähän tota Jannun herkistelyä.

PS. Vielä kitaravalleista: ne oli musta kulahtaneita jo silloin viisitoista vuotta sitten, kun niitä ruvettiin tosissaan käyttään. Yritin tässä hiljan kuunnella Nomadsien "Sonically Speakingia" eikä siihen pysty vieläkään. Noi "miehekkäät" kitaravallit ja pullistelurummut ovat jotain niin siihen päälleliimattua eisiidiisistelyä, että ei oo tosikaan. Ero on kuin yöllä ja päivällä Nomadsien -80-luvun levyihin, jotka olivat 4-eyed-Thomasin tuottamia ja joissa kuului selvästi, kuinka lujaa ja kuinka suloisesti rämisten kitarat tulivat. Rummutkin kuulostivat, niinkuin tommosessa musassa pitääkin, rikkinöisiltä. Räminä, humina ja huojunta ja kovaa.

Taas AC/DC kuulostaisi tämmöisellä garageäänellä naurettavalta.

Biisit ovat erit.
jannu
26.09.2005 19:07:26 (muokattu 26.09.2005 20:03:09)
Niin, ilmeisesti on. Kerroin omat pointtini tuolla alussa ja pysyn edelleen sanojeni takana. Tollaset päänaukomiset ratkasen mielelläni jossain muualla kuin täällä, mielellään hlökohtaisesti, eli lopetan oman kommentointini tästä aiheesta tähän. Jos haluat noita sanoja väännellä ja käännellä, niin ollos hyvä vaan. Asenneongelma on joo, just semmonen että jos vittuillaan "päin naamaa" niin takas tulee.

Mutta se siitä.

Niin. Mun oli tarkoitus toi edellinen kirjoitus tehdä ihan hyvässä hengessä, kunnes pääsin sun viestin loppuun, jossa oli se "vittuilu"-uhoaminen. Siitä sitten nousi maito sen verran sopivasti, etten edes jaksanut laskea kymmeneen.

Tietyiltä osin tein minäkin asiani selväksi, enkä ala sanomisiani tässä enää korjailemaan. Tarkoitus ei ollut riehua eikä tapella. Pahoittelut siis kaikille, Tomtomia myöten.

EDIT:
Joo, tuo Queen-läppä nyt oli todella huono. Mutta ajoi asiansa yleistysvastauksena tuohon kitaratuplaus/-kertaus/jne=ylituotantoa yleistykseen. Nussin pilkkua, myönnän.

Lopetan tähän, kiitos ja anteeksi.
Super-Jari
26.09.2005 20:35:12 (muokattu 26.09.2005 20:36:41)
Mun mielestä yks Queenin suurimpia juttuja oli just se kitarapaisuttelu ja liioittelu. Se siitä tekee parhautta kaiken muun ohella.

Joo, tuo Queen-läppä nyt oli todella huono. Mutta ajoi asiansa yleistysvastauksena tuohon kitaratuplaus/-kertaus/jne=ylituotantoa yleistykseen. Nussin pilkkua, myönnän.

Munsta se ei ollu läppä vaan tosi asia.
Dont shoot, let them burn!
Super-Jari
26.09.2005 22:05:39
Eli sun mielestä siis Queenin kitarajutut eivät sovi niiden biiseihin? Mä en ole kyllä samaa mieltä ollenkaan. Mun mielestä ne on just sopivia.

Joo, noinhan minä taisin sanoa.

Hohhoijaa..
Dont shoot, let them burn!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)