Aihe: mac vai pc?
1 2 3 4 5
t-bonez
16.09.2005 16:43:03

cubase sx:llä pc:n kanssa olen nauhoitellut, nyt koneen vaihtamisen kynnyksellä kyselisin että tuleeko macin paremmat nauhoitus/eikaatuilu-ominaisuudet esiin jo miten paljon keskihintaisissa koneissa, pc:n saa jo tunnetusti hyvin halvalla varsinkin osat kokoamalla.. mites raitojen convertointi esim. cubasesta macin protoolsiin.. Jos joku jaksaisi valottaa enemmänkin niin kiitoksia!
Mikael
16.09.2005 18:06:15

Ajattelit sitten sodan aloittaa ihan tolleen viattomaan sävyyn? : )
melkein puoliammattilainen
cubasisti
16.09.2005 18:16:53
Vaihtoehtoja on noin kaksi
- OMF-export (kannattaa tehdä uusimmalla SX:n versiolla)
- Audioraidat WAVeiksi + MIDI-raidat MIDI-exporttina + VST-instrumentit WAVeiksi
Ukko
18.09.2005 12:13:36

Ajattelit sitten sodan aloittaa ihan tolleen viattomaan sävyyn? : )

Tilataan Martti Ahtisaari nopeasti rauhanvälittäjäksi :/
dewil
18.09.2005 16:05:39

Noooh. Täähän on tällainen ns. koulukunta kymysys.
Mutta omasta kokemuksesta voin kertoa seuraavaa:

Mulla on ollu studiokoneena useempikin PC pohjanen hässäkkä,
Ja eipä siinä mitään. Kyllä siihen säätöön tottuu ja kun on tarpeeksi monta konetta optimoinu audiotyöhön sopivaksi, niin sitä oppii väisteleemään pahimmat sudenkuopat.

pari vuotta sitten tuli siirryttyä puolivahingossa mäkkipuolelle ja täytyy sanoa, että ateistista tuli uskis. Säätämisen määrä putosi ihan käsittämättömän paljon. Toki sitäkin saa mäkeissä tehdä jos intoa/tarvetta esiintyy, mutta EI OLE PAKKO!
Pirusti enemmän on jääny aikaa olennaisimpaan, eli musiikin tuottamiseen, kun ei tarvii painia teknisten ongelmin kanssa samaan malliin kuin PCn kanssa.

Ei se mäkki autuuta takaa, ihmisten kasaamaa tekniikkaa sekin on, mutta ja softapuolella ei ole niin montaa muuttujaa kuin PCissä.

Niin ja kysymykseesi: Mulla on mäkin ibook G3 800mhz ja logic express kannettavana, jolla työstää musaa ihan jees. Vähän vois kyl löytyy tehoja enempi. Mut... Studiolta löytyy sitten jatkotyöstöä ja isompia projektejavarten järeempi peli. Eli ei välttämättä tarvii tehokkainta, hopeisinta ja kalleinta powermäkkiä, jos ei ole tarvetta tehokkaimmalle, hopeisimmalle ja kalleimmalle powermäkille.
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
t-bonez
19.09.2005 14:37:27

ok.. jos joku vielä jaksais listata käyttökelpoisimmat softat (muitakin kuin se protools)..löytyykö käyttökelpoisia shareware-plugareita tai muita ohjelmia..
cubasisti
19.09.2005 16:39:13 (muokattu 19.09.2005 16:43:21)
Tossa viikonloppuna testailin Echon uutta AudioFire8-interfacea PC- ja Mac-läppäreillä.

PC:ssä
1. Ihan ensin TÄYTYY asentaa ajurit CD:ltä (siis ennen kuin kytkee mitään mihinkään)
2. Sitten laite kiinni firewire-porttiin
3. Virrat päälle AudioFireen --> Windows löytää uuden laitteen
4. Windows kysyy "nyt jätkä on semmonen tilanne että löyty uusi laite, ja se pitäis nyt sitten asentaa, et viittisi mulle ajureita antaa"
5. Ruudulla erilaisia vaihtoehtoja ja nappuloita. Olen lukenut mukana tulevan ohjelappusen, joten osaan valita "install automatically", ja muistetaan pitää se CD edelleen asemassa
6. Hirveät varoitustekstit että TÄTÄ AJURIA EI OLE DIGITAALISESTI ALLEKIRJOITETTU JA HYVÄKSYTETTY MICROSOFTILLA JOTEN SE SAATTAA AIHEUTTAA KOLMANNEN MAAILMANSODAN, ja suositeltuna oletuksena on nappula "peruutetaan koko homma"
7. Painan joka tapauksessa nappulaa "asenna kolmannen maailmansodan uhallakin", ja ajurit lähtevät asentumaan
8. Kas kummaa - ajurit asentuivat
9. Soitto soi

"Tosi kivuton asennus", toteaisi paatunut Windows-käyttäjä. No niin.

Mac OS X:ssä homma meni kuitenkin näin:
1. Laite kiinni firewire-porttiin
2. Soitto soi

Sitten halusin laittaa laitteen takaisin PC:hen (kun Macci oli ei-muusikko-kaverin, jolla ei ollut mitään ASIO/VST-hostia, jolla olisi voinut testailla). Kaveri soitti siinä Macilla mp3-biisejään AudioFiren kautta, kun sanoin, että otapas se piuha irti, niin kokeillaan vielä PC:llä.
Macissa tapahtui seuraavaa:
1. Johto irti firewire-portista
2. mp3-soitto-ohjelman ääni siirtyi tasan samalla hetkellä takaisin Macin kaiuttimiin

Sitten räpellettiin PC:llä vähän aikaa ja taas päätettiin kuunnella Macilla musaa:
1. Johto kiinni Macin firewire-porttiin
2. Saman tien ääni alkaa kuulua AudioFiren kautta

Että eipä tarvitse kovin paljoa miettiä, kumpikohan systeemi on paremmin viilattu musahommiin.
Mikael
20.09.2005 10:30:05

Mulla on ihan samoja kokemuksia kuin tuossa yläpuolella. Hommat muuttuivat helpommaksi ja suoraviivaisemmaksi mäkin kanssa. Ei tarvi räplätä asetuksia ja asentaa ajureita vähän väliä.

Mulla on studiolla Power Mac G5 ja himassa PC-läppäri. Studion koneeseen Tools on asennettu vuoden aikana kaksi kertaa ja päivitykset sitä mukaa kun Digidesigniltä niitä on tullut. Homma on joka kerta käynyt jouhevasti.

Himassa joudun tarjoilemaan ajureita ja käynnistelemään uudelleen vähintään kerran kuussa vaikka mitään varsinaisia päivityksiä ei oliskaan. Aika ajoin kone vaan ilmoittaa että tarvitaaan ajurit tai ei tuu hommasta mitään.

Sama homma oli muuten digikameran kanssa. Sekä Canon että Olympus olivat PC:n kanssa n. tunnin homma asennella ajureita ja softia + silloin tällöin uudelleen ajureita. Macin kanssa ei tarvinnut asennella mitään - piuha kamerasta koneeseen ja se oli siinä. Lisäksi mäkissä vakkarina oleva softa on paljon helpompi ja monipuolisempi kuin noiden kameroiden mukana tulleet.
"melkein puoliammattilainen"
Kassu
21.09.2005 16:40:32 (muokattu 21.09.2005 16:40:42)
Vaihdoin Maciin kun naapuri antoi mulle vanhan rohjonsa ja ihastuin.
Kesällä ostin uuden iBookin.

Sanoisin, että ihan heti en ole PC-puolelle palaamassa, enkä tiedä ketään, joka olisi Macin vaihtanut PC-koneeseen.
Woodoo
22.09.2005 08:49:53
Ehkä mac sitten kolmannen maailman sodan jälkeen, kun o rahaa :/
Lukihäiriö ei estä kirjoitusta, mutta kirjaimien painaminen on hieman vähäisempää :)
dewil
22.09.2005 17:51:58

http://www.apple.com/macmini/
Aika halvalla sitä pääsee alkuun nykyään mäkkipuolellakin.
Mäkit oli ennen paljo kalliimpia suhteessa PC:hin Eivät nykyään.
Don´t Clone The Beat. Own The Beat.
PIM
22.09.2005 18:21:54
Onkos kukaan teistä mäkkimiehistä testannut kuinka Ardour pelittää mäkillä?

http://ardour.org/download.php
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Bjerre
22.09.2005 22:43:28
Mulla on MacMini ja täytyy kyllä sanoa, että jos haluaa todella vaivattomasti musiikkia tehdä ja vielä hyvällä laadulla ja lopputuloksella niin Mac on se valinta, MacMinissä oli vaan se miinuksena, ettei ollut muuta kuin headphones in-mahdollisuus, joten joutui ostamaan n. 105€:n pötikän kitaran ja Macin väliin.
cubasisti
23.09.2005 11:03:45 (muokattu 23.09.2005 11:04:08)
MacMinissä oli vaan se miinuksena, ettei ollut muuta kuin headphones in-mahdollisuus, joten joutui ostamaan n. 105€:n pötikän kitaran ja Macin väliin.

Saako kysyä että mitä se kuuloke-"sisäänmeno" oikein tekee? Siellä on sisällä joku pieni ukko, jolle laitetaan luurit korville vai?

Btw, mihin PC-koneeseen saa vakiona kitaraa sisään ilman sovittimia... ;) Edit: siis halpaan PC-koneeseen.
Bjerre
23.09.2005 12:01:24
Btw, mihin PC-koneeseen saa vakiona kitaraa sisään ilman sovittimia... ;) Edit: siis halpaan PC-koneeseen.

No melkein jokaiseen koneeseen, jossa on mikille sisäänmeno, mutta ei se soundi sitten kamalan hyvä ole, riippuu tietty äänikortista jne.
Sertzo S
23.09.2005 12:54:32 (muokattu 23.09.2005 12:54:56)
Mulla on MacMini ja täytyy kyllä sanoa, että jos haluaa todella vaivattomasti musiikkia tehdä ja vielä hyvällä laadulla ja lopputuloksella niin Mac on se valinta, MacMinissä oli vaan se miinuksena, ettei ollut muuta kuin headphones in-mahdollisuus, joten joutui ostamaan n. 105€:n pötikän kitaran ja Macin väliin.

Heti, kun /jos saan perintöjä joskus, niin PC lentää parvekkeelta alas ja paras ja kallein Mac tulee kehiin kaikin musakikkein stana!
(turha toive)
mamiti
27.09.2005 00:29:01
Mulla on MacMini ja täytyy kyllä sanoa, että jos haluaa todella vaivattomasti musiikkia tehdä ja vielä hyvällä laadulla ja lopputuloksella niin Mac on se valinta,

Höh, wanhaa ironiaa, että se muka olisi koneesta kiinni.
Fortune
27.09.2005 09:53:04
Höh, wanhaa ironiaa, että se muka olisi koneesta kiinni.

Lopputulos ei, mutta helppous ja nopeus voi ollakin kamoista kiinni.

Tosin päteehän tuo "tehdäänkö heti vai tietokoneella" -heitto valitettavasti ihan mihin vain tietokonepohjaiseen systeemiin. Se ei tosin useimmiten ole systeemin tai ohjelmiston vika, vaan sinne vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien suohon uppoavan käyttäjäparan :)
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Deves
27.09.2005 10:35:22
PC:ssä
1. Ihan ensin TÄYTYY asentaa ajurit CD:ltä (siis ennen kuin kytkee mitään mihinkään)
2. Sitten laite kiinni firewire-porttiin
3. Virrat päälle AudioFireen --> Windows löytää uuden laitteen
4. Windows kysyy "nyt jätkä on semmonen tilanne että löyty uusi laite, ja se pitäis nyt sitten asentaa, et viittisi mulle ajureita antaa"
5. Ruudulla erilaisia vaihtoehtoja ja nappuloita. Olen lukenut mukana tulevan ohjelappusen, joten osaan valita "install automatically", ja muistetaan pitää se CD edelleen asemassa
6. Hirveät varoitustekstit että TÄTÄ AJURIA EI OLE DIGITAALISESTI ALLEKIRJOITETTU JA HYVÄKSYTETTY MICROSOFTILLA JOTEN SE SAATTAA AIHEUTTAA KOLMANNEN MAAILMANSODAN, ja suositeltuna oletuksena on nappula "peruutetaan koko homma"
7. Painan joka tapauksessa nappulaa "asenna kolmannen maailmansodan uhallakin", ja ajurit lähtevät asentumaan
8. Kas kummaa - ajurit asentuivat
9. Soitto soi

"Tosi kivuton asennus", toteaisi paatunut Windows-käyttäjä. No niin.

Mac OS X:ssä homma meni kuitenkin näin:
1. Laite kiinni firewire-porttiin
2. Soitto soi

Pakko... Ihan pakko...

Saahan sen Pc:n tuolla konstilla kuulostamaan kauhean monimutkaiselta ja vaikealta, mutta jos sen osaa, ja vaikka ei osaisikaan, niin ei niiden ajureiden asennukseen cd:ltä kyllä minuuttia kauempaa kulu.

Kun ei kerran nykyään tarvitse koodailla mitään itse, sen kuin klikkaa vaan "next" tai jotain vastaavaa, ja pahimmassa tapauksessa joutuu kyllä odottamaan vielä toisen minuutin, että kone käynnistyy uudestaan. Ja nämä hukatut kalliit minuutit voi sitten korvata vaikka valvomalla vähän pidempään :)
En ole täydellinen, minusta puuttuu kaikki virheet.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)