Aihe: Kielilukollisen kitaran viritys?
1
vespukki
11.06.2003 22:35:31
Tarvitisin ohjeet miten virittää kielilukollinen kitara, olen yrittänyt kaikkea, mutta kielilukot suljettuani se on hieman alavireessä -ja hienosäätimien käytön jälkeen kitara on taas täysin epävireessä!! AUTTAKAA, OLEN EPÄTOIVOINEN mutta en sentään aloittelija mutta ensimmäinen kielilukollinen kitarani :)=
Vespukki
Jäärä
12.06.2003 12:34:56
Eipä siihen oikeastaan ole mitään muuta keinoa (jos ei halua lukita sitä tallaa) kuin vaan virittää sitä monta kertaa uudelleen, joka kerralla se viritys tulee lähemmäksi tavoitevirettä kunnes se vihdoin on sitten riittävän lähellä. Kun sen kitaran on virittänyt niistä virittimistä ennen kielilukon sulkemista, ei se nyt niin kauhean kauaksi tulisi jäädä kun kielilukot kiristetään kiinni. Muistaa vaan jättää niihin hienovirittimiin säätövaraa tarpeeksi, etti tarvitse hetimiten olla avaamassa niitä kielilukkoja, itse jätän ne sellaiseen "keskiasentoon", että varaa on säätää suuntaan tai toiseen.
Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan.
T.S. S L A Y E R
12.06.2003 13:16:26

Mää pidän yleensä auki niitä lukkoja vähäsen että voi aina korvakuulolta kesken soittoa tehä hienosäätöä siinä.

Kyllä se pysyy vireessä jos ne vähän aukikin on ne lukot.

Ja riippuu vähä missä vireessä ja miten paksuja ne kielet on että tallaa voi säätää niistä jousistakin. Jos väännät kielet matalalle ni talla painuu tietenki sinne alas. Ja ei pysy vireessä ihan heti silloinkaan. Eli tallan lukitus on kans hyvä vaihtoehto.
Mimi
13.06.2003 18:24:03
Okei taas lajiinsa tyhmiä kysymyksiä; minkälainen on kielilukko... jos joku ystävällinen viihtis vaikka kuvan siitä laittaa... Oon kuullu kovasti kyseisestä jutskasta, mutta onko niitä muissakin kuin floikkatallaisissa kitaroissa?
multi sunt vocati pauci vero electi
fox
13.06.2003 19:16:00

Okei taas lajiinsa tyhmiä kysymyksiä; minkälainen on kielilukko... jos joku ystävällinen viihtis vaikka kuvan siitä laittaa... Oon kuullu kovasti kyseisestä jutskasta, mutta onko niitä muissakin kuin floikkatallaisissa kitaroissa?

Ei nyt oo kuvaa mutta netistä löytyypi. Kielilukko, hmm.. on olemassa lukkotalloja, lukkosatuloita ja lukkiutuvia virittimiä. Tässä tod.näk. tarkoitetaan lukkosatulaa, joka on siellä kaulan yläpäässä. Kuvittele sitä niinkuin u-kirjaimen muotoisena kiskona jossa on normaalin satulan tavoin kieliurat. Nyt u:n sakaroiden väliin ja sen kielen päälle kiristetään pikkiriikkisellä pultilla levy joka painaa kielet siihen u-kiskon pohjaan,ja voila sano fransmanni, kielihän ei liiku mihinkään vaikka veivaa ja bendaa kuinka. Lukkosatuloita on kyllä muissakin kun vibratallakitaroissa mutta silloin yleensä kieltenpitimessä elikkä tailpiecessä on hienovirittimet.
AoA
13.06.2003 19:26:08
Onko kuinka laadukas kitara kyseessä?
Grimmu
14.06.2003 00:31:07

minkälainen on kielilukko... jos joku ystävällinen viihtis vaikka kuvan siitä laittaa...

Tollanen:
http://koti.mbnet.fi/grim/kitara/HS_satula1.jpg
http://koti.mbnet.fi/grim/kitara/HS_satula2.jpg
"Peace means reloading your guns."
T.S. S L A Y E R
16.06.2003 09:01:43

No mä en heittelekään kitaraani.
heviman
16.06.2003 13:25:08
Onko kitarassa floikka? Nehän viritetään sieltä tallasta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)