Aihe: laulu
1 2
meskalita
23.09.2005 22:55:31

Vibraton opetus (ainakin suomalaisessa laulunopetuksessa) tuntuu olleen aika vähissä. Sitä on pidetty seikkana, joka tulee kun tulee jos tulee - ja jos tulee, saa myös mennä miten lystää. Asiasta on tullut keskusteltua opettajien ja 'alan ammattilaisten' kanssa, ja kärjistettynä yleinen asenne on edellä mainitsemani kaltainen. Luulisin, että se johtuu yksinkertaisesti vain siitä ettei riittävää tietotaitoa ole. Yleensä juuri ne asiat siivutetaan, joiden kohdalla taito ei riitä. (:

Instrumenttinsa todellisesti hallitseva laulaja pystyy kontrolloimaan vibratoaan niin vertikaalisesti kuin horisontaalisestikin. Ajattele ääntä kuvana, kaksiulotteisena aaltona jonka koon määrittävät syvyys ja pituus. Siten vibratokin pitäisi nähdä. Tällaisen kuvan löysin googlettamalla, sen enempää kaivelematta muualta kuin ensimmäiseltä sivulta.

http://www-ccrma.stanford.edu/~bada/220a/am_slow-vibrato.jpg

Rento vibrato on tasainen niin tiheydeltä kuin syvyydeltäänkin. Itse en omasta mielestäni pysty sujuvasti hallitsemaan vibratoani niin pysty- kuin vaakatasossakin. Siihen kuitenkin pyritään.

Mäkin olen kuullut, että klassiset laulajat käyttävät (joskus) vibraton hakemiseen tuota kahden nuotin kelaamista. Ota metronomi tai pysyvä syke jostakin, ja lähde aluksi vaikka puolinuoteilla toistamaan legatossa sävelaskeleen päässä toisistaan olevia nuotteja miellyttäväntuntuisella vokaalilla. Sitten vain koko ajan puolitat aika-arvoja -> puolinuotista neljäsosaan, neljäsosasta kahdeksasosaan jne. kunnes nuottien liike on lopulta niin nopea, ettet pysty enää kontrolloimaan tahdonalaisesti kurkussa tapahtuvaa liikettä.

Kai sillä oppii vibraton, en osaa sanoa kun omakohtaista kokemusta ei ole. Ainakin oppii tietämään, miltä vibrato voisi tuntua?

Hyvä vinkki on tosiaan kuunnella erilaisia laulajia ja imitoida saundeja. Huomaa kuitenkin, että ääni ilman vibratoakin voi olla hiton hieno. TJEU - Jamiroquain laulaja Jay Kay
sound in - pleasure out
Joni Koskimaa
01.10.2005 22:06:13

Mulla on luontaisena kirkavibra jos laulan oikein korkeita nuotteja kovaa. Vasta nyt vuosia laulettuani saan silloin tällöin myös vibrattomia korkeita nuotteja. Se tulee niin luonnostaan mulle että en osaa ollenkaan neuvoa miten sellanen tehään... Ja sitte oon saanu kommenttia (haukkuja=) et kuulostan Neumannilta ku laulan hiljaa.

Neumannivibraan voisin antaa sellasen neuvon, että laulaa mahdollisimman hennolla äänellä ja hiukan liian korkeelta, menemättä kuitenkaan falsettiin, ni sieltä se tulee. Tätä vibraa harva kuitenkaan tavoittelee ;)

Mutta sitte taas sellanen mielestäni hyvänkuulonen, mahtipontinen "oopperavibra" syntyy ainakin meikäläisellä ku vaan "avaan kurkkua" enemmän ku yleensä laulaessa ja annan täysin rentona laulun tulla, suu auki ikäänku siten että ääni kutittaa kitalakea ja kurkku tuntuu siltä miltä sammakot näyttää ku ne alkaa kurnuttamaan. Eli leuanalusläskit väpättää ja tuntuu paisuneilta :D
"Pelko, se on vain pessimistinen ennakkoluulo."
Koivulahti
08.10.2005 01:28:43

Yks helppo tapa tehdä vibra on nojata vähän eteenpäin ja heiluttaa painollisen jalan kantapäätä ylös - alas halutulla nopeudella :)

En tiedä onko tuo sitten vale vibraatto vai ei mutta minä en huomaa eroa muussa kun koreografiassa:D
gilmoure
02.11.2005 23:01:43
mulle toi vibra oli pitkään mysteeri kans.. otin enemmän selvää tosta anatomiasta ni sitte alko pikkuhiljaa selkenee. hengitystuesta se vibra ilmeisesti aikapitkälti on kiinni. kun vaan tajusin, että niin pitkään, kun äänessä ei oo vibraa, niin se ei tuu rennosti :| voi olla kyllä väärinkin, koska joskus tulee vibraäänetki puristeisena. mutta tolla idealla sain vibran tulee.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)