pjl 14.09.2005 13:40:26 | |
---|
Tuli nyt muuten mieleen että nuo piirilevyfirmat välttämättä eivät ota vastaan noita "MS Paint" -levyjä. Ylensä se tuettu formaatti on GERBER (jota siis kaikki kunnon piirilevycadit tuottaa). Kannattaa tietysti tiedustella mutta todennäköisesti vaihtoehdoksi jää jollain koululla tai harrastajalla tettääminen tai levyn piirtäminen vaikkapa EAGLE:lla. Periaatteessa voisin tuon kyllä vaikka piirtää jos vaan ehtisin jossain välissä... |
Jone the Bone 14.09.2005 20:44:58 | |
---|
Sain muutamia pikaviestejä koskien tuon alkuperäisen kotelon mitoituksia. Kyselyiden "kirvoittamana" lisäsin sitten sivustolle sellaiset, suuntaa-antavat kuvat kotelosta mittoineen. Tokihan kotelona voi käyttää myös valmiskoteloita, mutta kyllähän nyt jokainen omiin kykyihinsä uskova elektroniikkamies tuollaisen kotelon pellistä vääntää. Lisäähän se laitteen "katu-uskottavuutta" ja jotenkin jopa soundikin kuulostaa paremmalle aidon näköisessä kotelossa... :-)) Piirilevyn tietokoeavusteisesta piirtämisestä vielä se, että myös itsellänikin olisi ollut mahdollisuus suunnitella levy kokonaan uusiksi käyttämällä esim. PADS -piirilevynsuunnitteluohjelmaa, mutta jotenkin se vain ei sopinut mielestäni tähän "tyyliin". Alkuperäisen laitteen PCB on nimittäin hyvinkin todennäköisesti luotu ilman tuollaista CAD -ohjelmistoa, sen verran "karulta" se näytti. Myös komponenttien rasterit olivat kyllä jotakin muuta kuin standardien mukaisia, ainakin siinä yksilössä, josta otin mallia. On totta, ettei teollinen piirilevytuotanto halua näitä Paint -kuvia, joten mikäli levy halutaan teettää jossakin teollisuustalossa, on se suunniteltava uusiksi. Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). |
Zeni 16.09.2005 13:51:27 | |
---|
Ei nyt haudata vielä kimppatilausta. Lisää vaan nimiä listaan jos kiinnostaa. Kuinka paljon olette valmis maksamaan yhdestä levystä ? Käyn viikonloppuna läpi nuo lähipiirin mahdolliset tekijät ja paikalliset putiikit. |
Fonisoul_ 16.09.2005 14:35:15 | |
---|
Ei nyt haudata vielä kimppatilausta. Lisää vaan nimiä listaan jos kiinnostaa. Kuinka paljon olette valmis maksamaan yhdestä levystä ? Käyn viikonloppuna läpi nuo lähipiirin mahdolliset tekijät ja paikalliset putiikit. No mielestäni 10e olisi ok hinta. Enemmän tuntuu jo kiskonnalta. ...vai? Soul with the capital "S"... |
SirElwood 16.09.2005 14:40:17 | |
---|
No mielestäni 10e olisi ok hinta. Enemmän tuntuu jo kiskonnalta. ...vai? No jos 10€ saa niin pitää olla onnellinen. 15€ ei ole mielestäni paha. Siihen tietty postit päälle. Eli n. 20€ voisin maksaa posteineen levystä. |
Fonisoul_ 16.09.2005 14:47:57 | |
---|
Siihen tietty postit päälle. Eli n. 20€ voisin maksaa posteineen levystä. Juu postikulut tietty. Yli 15e per levy olisi ainakin ihan maksimi. Ja sitakin pohtisin jo pitkaan. (sori en jaksanu vaihtaa suominappista paalle, aakkoset ei toimi :D) Soul with the capital "S"... |
Rubber 16.09.2005 18:37:12 | |
---|
Kävin tänään tekemässä itselleni Fool Drive 2:sen piirilevyn täällä http://www.ele.tut.fi/~telok/ hyvä tuli ja jos jotain kiinnostaa niin kannattaa ehkä ottaa yhteyttä tuonnepäin. |
Johnny99 16.09.2005 21:48:20 (muokattu 16.09.2005 21:50:12) | |
---|
Mulla on nyt oma piirilevy syövyttämistä vaille valmis. Voin sen jälkeen kun olen tuon oman levyn saanut valmiiksi katsoa miten sujui ja katsotaan sitten enemmän. Eihän tuo nyt iso homma ole niitä enemmänkin tehdä. PS. jos piirilevyn itse teet niin kannattaa vahvistaa viivat ennen kehitystä. On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
Pauline 8v. |
sn 24.09.2005 22:37:14 | |
---|
Zeni (1kpl) bonecrusher (2kpl) SirElwood (1kpl) Fonisoul_ (1kpl) temppiz (1kpl) kilroy (2kpl) duane (1kpl) moikki (1kpl) Noh, poistun listalta kiitos jäsen metal godin. Kaveri vaikutti kiinnostuneelta tekemään enemmänkin levyjä, joten kannattaa ehkä kysellä...? "If you are flammable, and have legs, you are never blocking a fire exit. You can write that down and put a dash in front of it, then put my name underneath." - Mitch Hedberg |
Johnny99 24.09.2005 23:09:55 | |
---|
Nuo piirilevyn mitat ei muuten pidä paikkaansa. Kannattaa tarkistaa op-vahvistimen piikeillä. On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
Pauline 8v. |
Metal God 25.09.2005 12:42:27 | |
---|
Torstaina tai sitä seuraavana torstaina olisi mahdollisuus tehdä isompikin määrä piirilevyjä. Olisivat valmiina ja postissa tod.näk. jo perjantaina.. Kiinostaako??? "How much more black could this be?" and the answer is: "None ... none more black." |
Fonisoul_ 25.09.2005 13:40:55 | |
---|
Torstaina tai sitä seuraavana torstaina olisi mahdollisuus tehdä isompikin määrä piirilevyjä. Olisivat valmiina ja postissa tod.näk. jo perjantaina.. Kiinostaako??? Kiinnostaa.. mites se hinta? Soul with the capital "S"... |
Zeni 25.09.2005 13:51:15 | |
---|
Torstaina tai sitä seuraavana torstaina olisi mahdollisuus tehdä isompikin määrä piirilevyjä. Olisivat valmiina ja postissa tod.näk. jo perjantaina.. Kiinostaako??? Kiinnostaa paljon. Miten se hinta ? Mulla olisi itse asiassa 4 erilaista levyä mitkä tarvis tehdä. ota vaikka maililla yhteyttä ajvirtan(a)uusikaupunki.fi |
Metal God 25.09.2005 13:53:13 | |
---|
Kiinnostaa.. mites se hinta? 15e postikuluineen olisi mielestäni sopiva hinta. "How much more black could this be?" and the answer is: "None ... none more black." |
Johnny99 25.09.2005 14:07:43 (muokattu 25.09.2005 14:10:57) | |
---|
Oho. Melko kallis. No itse en tarvitse enää. Kyllä minäkin tuolla hinnalla teen vaikka jo huomenna tuollaisen haluaville. On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
Pauline 8v. |
Metal God 25.09.2005 14:11:04 | |
---|
Oho. Melko kallis. No itse en tarvitse enää. Jos enemmän pitäisi tehdä niin tietenkin hinta tippuu muutamalla eurolla "How much more black could this be?" and the answer is: "None ... none more black." |
SirElwood 25.09.2005 14:12:00 | |
---|
15e postikuluineen olisi mielestäni sopiva hinta. Hinta on ainakin mulle ihan sopiva, mutta ajankohta vähän huono. Rahnoo tulee näetsen vasta kuunvaihteessa... |
Nuo piirilevyn mitat ei muuten pidä paikkaansa. Kannattaa tarkistaa op-vahvistimen piikeillä. Hyvä huomio, mutta tarkennan vielä itsekin asiaa. Sinänsä piirilevyn mitat pitävät paikkansa (leveys x korkeus), mutta koska PCB:n kuva on piirto-ohjelmasta johtuen metrijärjestelmän mitoituksella piirretty, on op-vahvistimen nastojen kohdalla pientä "haritusta". Tällaisten komponenttien pinnien rasterihan on oikeaoppisesti tuumamitoituksella, mutta käytännössä virhe on siinä määrin pieni, ettei se haittaa op-vahvistimen (tai IC-kannan) paikalleenasennusta. Koska piirin juotostäplät ovat kuitenkin aika suuria, on myös mahdollista käyttää piirin reikien poraamiseen hieman isompaa terää, jolloin kanta/piiri kyllä menee paikoilleen ilman suurempaa väkivaltaa. Itse käytin muistaakseni 0,8 mm:n terää juuri noiden reikien tekemiseen. Ja kuten sivuston kuvista näkyy, piiri kantoineen kyllä osuu kohdalleen riittävän hyvin. Eri asia on, jos tulosteen mitatut mitat poikkeavat enemmänkin siitä, mitä olen levyn mitoiksi nettisivulla antanut. Tällöin joku tekijä, esim. kirjoittimen tai Adobe-readerin tulostusasetukset eivät ole kohdallaan. Tällöin ei auta juuri muu, kuin muutella asetuksia ja tehdä välillä koetulostuksia. Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä). |
Johnny99 25.09.2005 14:57:56 (muokattu 25.09.2005 15:03:26) | |
---|
Siis tarkoitin etteivät nuo 133 mm x 40 mm pidä paikkaansa jos mittaa noihin ohuisiin "reunanauhoihin" Leveys nauhalta nauhalle on 126mm On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
Pauline 8v. |
Metal God 25.09.2005 15:04:13 | |
---|
Siis tarkoitin etteivät nuo 133 mm x 40 mm pidä paikkaansa jos mittaa noihin ohuisiin "reunanauhoihin" Leveys nauhalta nauhalle on 126mm Mulla näyttää tasan 133 x 40 "How much more black could this be?" and the answer is: "None ... none more black." |