Aihe: Vibrato-oppia?
1 2
strophe
25.09.2005 14:37:39
Kyllä se sitten sieltä tulee kun on tullakseen. Siinä menee aikansa, mutta jossain vaiheessa se tulee sieltä vaikkei asiaa edes ajattele. Se on loppupeleissä niin spontaani tapahtuma, etten itsekään huomannut käyttäväni vibraattoria, ennen kuin kaveri vaan mainitsi siitä. Kaunishan vibrani ei ole, mutta kyllä se nyt asian ajaa. Se on vähän niinkuin pyörällä ajaminen, tulee itsestään, eikä sitä koskaan unohda (tosin pyörän voi jättää kotiin, vibraa on vaikea olla käyttämättä pitkissä sävelissä).
Helppoa kuin lapsen lyöminen!
Sandey
25.09.2005 14:41:16
Klassista vai kevyttä? Klassisessa se tulee vaan ajan kanssa, kun saa kaikki toimimaan balanssissa, tekniikan kuntoon. Voi kestää vuosia. Pop/jazz-laulusta en kyl tiiä..
hannakatriina
25.09.2005 16:23:15

Miten saan kauniin vibraton?

Ajan kanssa varmaan tulee luontevin vibrato, myös popjazz-laulussa. Kun muu laulutekniikka on hallussa, niin kyllä se sieltä löytyy. Vibratoa tulee kun ääni soi vapaasti jne. Aika paljon tästä on keskusteltu näillä sivuilla "Laulu"-otsikon alla, että tsekkaapa sieltäkin...
Haipuma
27.09.2005 08:12:13
Vibratoa ei kannata pyrkiä tuottamaan, se tosiaan syntyy ajan kanssa, kuulemma. Sehän on periaatteessa eräänlainen mekanismi, joka suojelee äänihuulia pitkien sävelten aikana. Ja tosiaan aito vibrato ei ole kurkulla tuotettu, vaan äänihuulilla.
Vain ilmainen on kyllin hyvää, ja sit aika halpakin on ihan hyvää.
insight
27.09.2005 11:23:23
Mä en edes tiedä mistä mun vibraatto on tullut eli en pystyis opettaa sitä kai kellekään ellei joku matkis sitä.
Jemo
27.09.2005 18:17:01

Antony & The Johnsons -tyylinen vibraato tulee kyllä ihan puhtaasti kurkusta ja on vain ja ainoastaan tahdonalainen. Itse olen aina osannut tuollaisen vuohimaisen vibraaton muodostaa tarvittaessa, mutta ennenkuin tutustuin Anttiin ja Jortikoihin en ollut edes kuvitellut että sellaisella voisi olla jotain käyttöäkin :)

-Kamikaze Kettune
Olemme kuulemma jakomielitautinen. Muuten mukavia! -Einuli
Triskal
30.09.2005 10:07:51

Vibratoa ei kannata pyrkiä tuottamaan, se tosiaan syntyy ajan kanssa, kuulemma. Sehän on periaatteessa eräänlainen mekanismi, joka suojelee äänihuulia pitkien sävelten aikana. Ja tosiaan aito vibrato ei ole kurkulla tuotettu, vaan äänihuulilla.

Miten vibran voi muka tuottaa kurkulla?
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))>
hoffe
30.09.2005 10:33:38 (muokattu 30.09.2005 19:33:51)

Vibraatioita on ainakin kahdenlaisia, äänenkorkeuteen ja äänenvoimakkuuteen perustuvaa. Tosin äänenvoimakkuuteen perustuvaa vibraatiota en ole tavannut kuin jossakin popmusassa. Äänenkorkeuteen perustuvaa vibraatiota voi tuottaa kurkussa jännittämällä kurkunlihaksia, mikä sinällään on jo väärä lähtökohta. Siis nopeaa äänenkorkeuden vaihtelua tuotetaan säätelemällä kurkunlihaksia.
"Kaikkien kukkien puutarhassa vallitsee rikkaruohojen tyrannia."
LNA
30.09.2005 13:24:15

Ajasta puheen ollen: Mun vibra hidastui (vaikkei mikään konekivääri ole koskaan ollutkaan) ja muuttui jotenkin naisellisemmaksi: kauniimman ja rennomman kuuloiseksi tuossa puolisentoista vuotta sitten keväällä. Tiedä häntä miksi.. Ehkä laulutapani rentoutui muutenkin jotenkin.
Tänään en hymyile. Ihmevalittaja #13
LNA
30.09.2005 13:24:51

Whitney Houston.
Tänään en hymyile. Ihmevalittaja #13
meskalita
04.10.2005 00:00:28

LNA vastaa:
Whitney Houston.

Entä Christina Aguilera? ;)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, voisitko viitata ääniesimerkkiin, jossa vibraa ei mielestäsi ole tehty kurkulla? Onko hidas vibrato tehty mielestäsi aina kurkulla?
sound in - pleasure out
Kreivi Suomela
13.11.2005 21:04:42

Eikö kaikki äänet ole vibraa jo alusta alkaen? Sitä pitää vaan pönkittää.
Astu kammiooni: http://www.kolumbus.fi/trootin/
insight
14.11.2005 16:43:28 (muokattu 14.11.2005 16:47:58)
Whitney Houston.

Whitney on kyllä loistava laulaja. En ole tiennyt, että se tuottaa vibran jotenkin kurkulla. Mä en tiedä millä itse sen tuotan, kun se tulee itsestään. Kaikki sitä aina kuitenkin lähes poikkeuksetta kehuu. Outoa, että kaikkien näiden vuosien jälkeen vasta tajuan, miten paljon mulla on opittavaa..
Teräsbetonin laulaja ainakin vetää tosi helpon näköisesti ja kuulostaakin teknisesti oikeaoppiselta. Soundi ei ehkä ole kaikkein paras. Kadehdin kuitenkin sen laulutekniikkaa =)

Vetääköhän se falsetilla? Käsittääkseni ei... Joku voi korjata jos olen väärässä.
Heavy singer
14.11.2005 20:57:40
Whitney on kyllä loistava laulaja. En ole tiennyt, että se tuottaa vibran jotenkin kurkulla. Mä en tiedä millä itse sen tuotan, kun se tulee itsestään. Kaikki sitä aina kuitenkin lähes poikkeuksetta kehuu. Outoa, että kaikkien näiden vuosien jälkeen vasta tajuan, miten paljon mulla on opittavaa..
Teräsbetonin laulaja ainakin vetää tosi helpon näköisesti ja kuulostaakin teknisesti oikeaoppiselta. Soundi ei ehkä ole kaikkein paras. Kadehdin kuitenkin sen laulutekniikkaa =)

Vetääköhän se falsetilla? Käsittääkseni ei... Joku voi korjata jos olen väärässä.

Ei vedä falsetilla! Ahola on tällä hetkellä ylivoimaisesti paras laulaja suomessa, kukaan muu ei omaa niin laajaa äänialuetta ja hallitse sitä niinkuin ahola tekee! esim. Metallisydämmessä ahola vetää kevyesti 2 oktaavin nousun höystettynä upealla "palleavibralla" ei kurkulla. Piisiä voi itse kokeilla karaokessa jossa on melplayn 36 levy. Kyllä huomaa jos yrittää vetää kurkkulaulantana, ei onnistu! Toiseksi tän tyylisissä kappaleissa vibran hallinta on vaikeaa jos ei ole oikeaoppinen, joten suosittelen kokeilla tätä piisiä laulaa, ja huomaat virheesi jos niitä on tekniikassasi!
hannakatriina
14.11.2005 21:35:26 (muokattu 14.11.2005 21:49:18)

Ihan mielenkiinnosta kysyn, voisitko viitata ääniesimerkkiin, jossa vibraa ei mielestäsi ole tehty kurkulla? Onko hidas vibrato tehty mielestäsi aina kurkulla?

Joo, minua kiinnostaisi tietää myös! Siis millä sitä vibratoa sitten tehdään? Olen jutellut muutaman klassisen laulajan kanssa ja niissä piireissä tunnutaan itse asiassa vieroksuvan koko ajatusta vibraton tekemisestä. Vibraton vaan pitäisi tulla ajan kanssa itsestään ja että se on se mikä jokaisella luonnostaan on. Mutta jostainhan sekin loppujen lopuksi tulee... Jos ei kurkulla niin ei kai nyt sentään leualla tai vatsalihaksilla tms? Vai onko näissäkin asioissa ns. eri koulukuntia klassisen ja kevyen musan välillä?

Itselläni on ihan luonnollinen vibrato, jokseenkin hallittavissa myös nopeudeltaan ja laajuudeltaan. Vibraton tekeminen ei rasita minulla kurkkua mitenkään tai vaikeuta laulamista, eikä se myöskään aiheuta mitään ylimääräistä jännitystä mihinkään. Ei kai se siis voi olla mitenkään väärä tapa..? Vaikka miten kroppaani kuuntelen niin ainoa paikka missä tuntuu pientä liikettä kun laulussa on vibratoa on jossain tuolla kurkun seudulla (en sitten tiedä, että lieneekö vibratoni loppujen lopuksi tehtykin esim. äänihuulilla, ja liike vain tuntuu kurkun tienoilla...paha sanoa, kun ei nää, että mikä siellä oikein liikkuu mutta en ainakaan kiristä mitään lihaksia). Laulaessani en sitä liikettä oikeastaan edes tiedosta.

Huilua soittaessani teen vibraton vähän eri tavalla, lieneekö sitten sitä jonkun mainitsemaa "palleavibratoa" vai mitä, mutta se perustuu käsittääkseni ilman paineen määrän vaihteluun. Niin en osaa tehdä laulaessa, ainakaan rennosti. Noiden em. lisäksi en keksi enää mitään muuta tapaa miten vibraton voisi saada aikaan (paitsi automatkan kuoppaisella soratiellä). Jos siis teette vibraton jotenkin muuten, niin kommentoikaa ihmeessä - tää tahtoo jo oman laulutietämyksenkin kannalta tietää että miten?
insight
15.11.2005 09:33:24
Ei vedä falsetilla!

Joo niin mäkin olen kuunnellut eli varmistelin vain =)
LNA
15.11.2005 13:27:22

Joo niin mäkin olen kuunnellut eli varmistelin vain =)

Kotipellolla meni taas falsetin puolelle joissakin straton tekeleiden tiukimmissa kohdissa (en koskaan tykännyt siitä miltä laulu "liian korkealla" kuulostaa)..
Tacere's new promo-CD "Eras - Reveries" out now!
Life's a beach and then you dive.
LNA
15.11.2005 13:35:40

Niin siis hevivibran ja klassisen vibran ero?

Molempia tyylejä lauleskelleena voin kertoa VAIN oman mielipiteeni: en totuutta.

Minusta tuntuu, että hevissä on annettava itsestään kaikki ulos: nivuset, alavatsa- ja lantiopohjan lihakset joutuvat tosi koville "runtatessa" ääntä (ja samalla vibraa) ulos. Klassisessa on tärkeää että nämä samaiset lihakset löytyvät, muttei niitä kuitenkaan ihan niin voimalla tarvitse jyystää: Klassisessa vibra tuntuu minusta syntyvän luonnostaan jossain Matkan Varrella - jossain ruokatorven kohdilla (eli tosissaan luultavasti juuri siellä kurkussa). Mutta huomatkaa sana Syntyä. Ei minulla ollut ala-asteella kuorolaulannassa korvinkuultavasta vibrasta tietoakaan. Ääneni kuulosti konemaiselta lapsen ääneltä: ääääääääääää. Se on kasvanut ja syntynyt matkan varrella - se on osa minua. En missään nimessä tee sitä. Joku joskus kysyi, että miten saan sen alkamaan juuri oikealla hetkellä jne.. En pystynyt selittämään. Ja näin meidän kesken.. Olen huomannut pitäväni muiden laulajien äänissä melko samanlaisesta vibrasta kuin itselläni on - ei liian nopeasta konekivääristä tms. Ja kun joskus nopeampaa (tai ylihidasta tai kvintin kattavaa) vibraa joutuu kuulemaan, tuntee sisällään lämpimän fiiliksen: Onneksi Ei Minulla Vaan.
Tacere's new promo-CD "Eras - Reveries" out now!
Life's a beach and then you dive.
Juho84
17.11.2005 17:17:50
Olen käynyt laulutunneilla reilun vuoden. Pyynnöistäni huolimatta opettajani ei ole kertonut minulle vibraton muodostustekniikasta, sanoo vain, että kyllä se sitten sieltä tulee, kun on tullakseen. Auttakaa aloittelijaa! Miten saan kauniin vibraton?

vibraattoa jos hakemalla hakee niin kovin helposti siitä tulee tremolopohjanen

(ville valo on hyvä esimerkki) mutta harjottelua vaan anna sille aikaa niin kyllä se sieltä tuleepi!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)