Aihe: Paita bisnes
1 2
sormunen
24.09.2005 20:33:44
Sorry vaan pojat mut mä puhun nyt silkkipainosta ja satun tietämään värien muodostuksen periaatteen siinä. 4-värillä (4 erillistä painoasemaa, painetaan sarjassa eli peräkkäin) saadaan jo aika hyvä fotolta näyttävä tulos, Suomessa on myös 6-väriasemaa sisältäviä tekstiilipainokoneita (silkki).

Tosissaan kun ollaan liilkkeellä (eli isompia sarjoja teetettäessä ja hyvää jälkeä haluttaessa) ei yleensä muuta kannata harkita kuin silkkipainoa. Tietty siirtokuvillakin voi leikkiä, jos haluaa tehdä omia paitoja tyylin 40 kipaletta, mutta jos paitoja haluaa myydä, niin se on sitten vähän eri juttu - otsikko on kai paita *bisnes*.

Voi tietty olla, mutta silti niitä värejä on vain kolme ja loput ovat sekotusvärejä, mitä tehdään valmiiksi lähinnä kustannussyistä. Näin muun muassa musta eli cmy+k. Eli jos homma osataan ja käytössä on kolme (tai siis neljä tai kuusi, jos on sekotettu valmiiksi jotain yhdistelmiä) ja kun näissä kolmessa ja näiden yhdistelmissä on kaikki maailman värit, niin epäilemättä saadaan aikaiseksi jo aika hyvä fotolta näyttävä tulos,.
steven
24.09.2005 21:27:22
No joo, silkkipainossa vain on se ongelma, että yksi väri painetaan kerran, jonka jälkeen tekstiiliä kuivataan, sitten toinen väri päälle jne eli värejä ei varsinaisesti sekoiteta, jolloin saataisiin nuo 16 000000 tai mitä tahansa värejä. Kuitenkin, silkkipaino on se vaihtoehto kun tehdään paljon.
orfus
10.01.2006 01:36:59
Painovärejä on kumminkin erilaisia paksusta kumimaisesta kohoväristä melkoisen ohueen litkuun.
:-)

Mikäs väri on osoittautunut pesunkestävimmäksi? Tuo kumimainen möhnä vissiin lohkeilee aika nopeasti pesukoneessa?
kivi
10.01.2006 16:16:17
Mikäs väri on osoittautunut pesunkestävimmäksi? Tuo kumimainen möhnä vissiin lohkeilee aika nopeasti pesukoneessa?

Pesunkestävyys ei ole välttämättä värin ongelma, vaan se on kaikkien osien summa - kankaan, värin, seulan, väriseoksen paksuuden ja kiinnikuumennuksen.

Tärkeämpää on se, että sama kuva eri väreillä painettuna näyttää erilaiselta. Olen itse saanut katkerasti maksaa oppirahat suunniteltuani t-paidan ohuella mattavärillä painettavaksi, niin että kankaan tekstuuri näkyy läpi, kun se sitten painettiinkin paksulla kiiltävällä värillä se oli yhtä houkutteleva kuin oksennus rinnuksilla - ei menneet paidat kaupaksi. Ja mokahan oli mun, kun en ollut osannut ohjeistaa painoa kyllin...
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
Daunt
11.01.2006 10:15:43
Ohjeistus painon suuntaan kannattaa tosiaan hoitaa kunnolla. Tällä alalla on paljon sählääjiä. Jos tekee tummia paitoja, kannattaa varmistaa, että painatus tehdään kahteen kertaan. Olen kerran erehtynyt uskomaan painofirmaa, kun minulle väitettiin yhden painatuskerran riittävän. Haaleaa ja epätasaista jälkeä tuli. Jouduin palauttamaan koko erän.

Toinen tärkä asia on kuvan sijoittelu. Ei ole kivaa, jos vasemman puolen painatus onkin kainalossa ja rintapainatus mahan päällä. Etäisyydet kannattaa mitata jostain hyväksi havaitusta paidasta. Itselläni oli ensimmäisellä kerralla myös sellainen ongelma, että tuli tehtyä liian pieni kuva. Arvioiminen on aika vaikeaa ja tässä kannattaa myös käyttää hyvältä näyttäviä paitoja mallina.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
MrHands
13.01.2006 00:49:53
Toinen tärkä asia on kuvan sijoittelu. Ei ole kivaa, jos vasemman puolen painatus onkin kainalossa ja rintapainatus mahan päällä. Etäisyydet kannattaa mitata jostain hyväksi havaitusta paidasta. Itselläni oli ensimmäisellä kerralla myös sellainen ongelma, että tuli tehtyä liian pieni kuva. Arvioiminen on aika vaikeaa ja tässä kannattaa myös käyttää hyvältä näyttäviä paitoja mallina.

Mulla on tapana ottaa yksi painettavaa mallia oleva paita ja hahmotella kynällä suunniteltujen painatusten paikat. Ei tule yllätyksiä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)