StoRBa 13.06.2003 21:12:18 | |
---|
Jos madaltaa kieliä eli säätää ne lähemmäs otelautaa, niin kärsiikö soundi. Tietenkin jos madaltaa likaa rupeaa kielet pahasti rätisemään. Mutta voiko se soida muutenkin epävireisesti? StoRBa |
kalkkuna 13.06.2003 21:17:12 | |
---|
Jos madaltaa kieliä eli säätää ne lähemmäs otelautaa, niin kärsiikö soundi. Tietenkin jos madaltaa likaa rupeaa kielet pahasti rätisemään. Mutta voiko se soida muutenkin epävireisesti? Ei ainakaan tietääkseni. Miksi muka soisi? |
re infecta 13.06.2003 21:20:27 (muokattu 13.06.2003 21:22:10) | |
---|
Mitä tapahtuu soundille, jos nostaa liikaa? Luulisi myös että barreaminen on vaikeampaa. Mulla nuo kielet rämisivät ja nostin jonkin verran. Eikö tässä kielien korkeuden säätämisen yhteydessä puhuta actionista, mutta mitä se on? |
Timesby 13.06.2003 23:19:24 | |
---|
eihän se räminä ees tuu vahvarista läpi, nii siitä ei ole haittaa kun akustisesti soittaessa ~Ensi kerralla, Ikaros lentää yöllä~ J. Tervo |
Peter Gunn 14.06.2003 01:39:39 | |
---|
Mitä tapahtuu soundille, jos nostaa liikaa? Luulisi myös että barreaminen on vaikeampaa. Mulla nuo kielet rämisivät ja nostin jonkin verran. Eikö tässä kielien korkeuden säätämisen yhteydessä puhuta actionista, mutta mitä se on? Monet blues-kitaristit pitävät kieliä korkealla, kuten slide-kitarassakin. |
mielestäni jos kielet ovat liian alhaalla (silti rämisemättä) niin soitosta tulee erittäin tunnotonta. "There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and those who don't." |
pwallin 14.06.2003 07:53:57 | |
---|
Ei vaikuta vireeseen muuten kuin että mitä alemmas lasket, sitä lähemmäs mikkiä kielet joutuvat ja mikkien magnettikenttä "vetää" kieliä puoleensa enemmän josta seurauksena epäpuhdas vire ja värinä. Jos lasket myös mikkejä ei ongelmaa pitäisi esiintyä. Noin akustisesti kuunneltuna korkealla olevat kielet antavat jotenkin "kolkomman" tai "avaramman" ja ehkä "tiukemman" soundin ja matalalla hiukan lämpimämpi, mutta välittyykö se vahvistimeen asti onkin sitten oma juttunsa... Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
StoRBa 14.06.2003 19:30:20 | |
---|
No natural harmonicsit menee ainakin vähän epävireeseen. StoRBa |
TheEvilOne 14.06.2003 20:03:51 | |
---|
No natural harmonicsit menee ainakin vähän epävireeseen. No sit täytyy säätää intonaatio vaan kohdalleen. Mulla on kielet n. 1,5 mm. otelaudasta ja kyllä siitä sustaini vähän kärsii, mutta soittaminen tulee paljon helpommaksi. Tietenkin mitä matalemmalla kielet ovat, sitä enemmän sustaini ja sointujen soittaminen kärsii, mutta jos tilutat täysipäiväisesti kannattaa kielet laittaa matalalle, sillä silloin joutuu käyttämään paljon vähemmän voimaa kielten painamiseksi otelautaan. |
re infecta 14.06.2003 20:50:18 (muokattu 14.06.2003 20:52:59) | |
---|
Onko normaalia, että kielet ovat noin 1,5 mm lähempänä otelautaa kaulan koneiston päässä verrattuna kaulan tallan puoleiseen päähän? Kieleni ovat 12. nauhan kohdalla noin 3 mm otelaudasta... onko hyvä? |
R.Cooley 14.06.2003 20:59:03 | |
---|
mutta jos tilutat täysipäiväisesti kannattaa kielet laittaa matalalle, sillä silloin joutuu käyttämään paljon vähemmän voimaa kielten painamiseksi otelautaan. Sitten jonkun laina kitaralla et jaksa painaa barreja kunnolla. Nopeus on soittotaidon mittari. |
gitarisat 15.06.2003 03:35:04 (muokattu 15.06.2003 03:37:10) | |
---|
eihän se räminä ees tuu vahvarista läpi, nii siitä ei ole haittaa kun akustisesti soittaessa Räminähän meinaa sitä että kielien värähtely vaimenee nopeammin eli sustaini vähenee. Räminästä on siis haittaa paitsi akustisesti, niin myös vahvarin kanssa. Jos ei ole slide-putken intohimoinen harrastaja niin ei kai niitä kieliä kovin ylös kannata säätää. Tosin jotkut kitaristit pitävät korkealla väräjävistä kielistä, kuten suuresti arvostamani Marty Friedman, joka sanoi muistaakseni jossakin haastattelussa pitävänsä actionin aika korkealla, että saa paremman tuntuman kieliin tai jotain. Itse tykkään pitää kielet niin alhaalla kuin ilman räminöitä on mahdollista. Mikkien aiheuttamat epävireisyys- ym ongelmat saa tosiaan mikkien korkeutta säätämällä kuriin. Keskimikin ruuvasin alimpaan mahdolliseen asentoon kun en sitä oikeastaan käytä. Otan sen varmaan pois kokonaan kunhan jaksan. Omat kokemukseni kitaroista, joissa kielet ovat korkealla, ovat vain negatiivisia. Hankalia ja raskaita soittaa, ja epävireisyys alkaa jo jossain viidennen ja seitsemännen nauhan tienoilla. Tosin kyseessä on ollut lähinnä akustisia. |
re infecta 15.06.2003 10:35:03 | |
---|
Omat kokemukseni kitaroista, joissa kielet ovat korkealla, ovat vain negatiivisia. Hankalia ja raskaita soittaa, ja epävireisyys alkaa jo jossain viidennen ja seitsemännen nauhan tienoilla. Ok, ok... mutta millä korkeudella kielenne sitten ovat arviolta? Olisi kiva tietää, että olenko säätänyt kielet liian korkealle vai en. Omat kieleni ovat n. 3 mm korkeudella otelaudasta 12. nauhan kohdalla. Toinen asia minkä haluaisin kovasti tietää (ja mitä olen tässä jankuttanut) on se, että onko normaalia että kielet ovat kaulan lavan päässä selvästi lähempänä otelautaa kuin kaulan tallan puoleisessa päässä? Toissa päivänä kaularauta säädettiin musaliikkeessä kuntoon, kun vaihdoin jäykemmän kielisetin. |
StoRBa 15.06.2003 13:53:45 | |
---|
Ok, ok... mutta millä korkeudella kielenne sitten ovat arviolta? Olisi kiva tietää, että olenko säätänyt kielet liian korkealle vai en. Omat kieleni ovat n. 3 mm korkeudella otelaudasta 12. nauhan kohdalla. Toinen asia minkä haluaisin kovasti tietää (ja mitä olen tässä jankuttanut) on se, että onko normaalia että kielet ovat kaulan lavan päässä selvästi lähempänä otelautaa kuin kaulan tallan puoleisessa päässä? Toissa päivänä kaularauta säädettiin musaliikkeessä kuntoon, kun vaihdoin jäykemmän kielisetin. Kannatta sit varmaan madaltaa vähän kieliä. nehän voi olla sielt virityskonesto päästä vaan yhellä korkeudella. Eli jos kielet on talla päässä liian korkella ni sithän ne on eri korkeudella ku toisessa päässä. StoRBa |
re infecta 15.06.2003 15:06:55 (muokattu 15.06.2003 15:34:37) | |
---|
Kannatta sit varmaan madaltaa vähän kieliä. nehän voi olla sielt virityskonesto päästä vaan yhellä korkeudella. Eli jos kielet on talla päässä liian korkella ni sithän ne on eri korkeudella ku toisessa päässä. Teillä on siis kielet suorassa, jos katsoo otelaudan sivusta (eikä nouse tallaa kohti mentäessä)? EDIT: Kitaran säätämisen FAQ:sta löysin seuraavan tekstinpätkän: "Ehkä tärkein kitaran soitettavuuteen vaikuttava tekijä on kielten korkeus. Liian matalalla olevat kielet aiheuttavat räminää matalimmilla nauhoilla (sillan lähellä) ja liian korkeat kielet vaikeuttavat soittamista varsinkin korkeammilla nauhoilla merkittävästi. Oikea korkeus onkin kompromissi näiden kahden huonon ominaisuuden välillä. Oikealla korkeudella kielet eivät rämise, ainakaan merkittävästi, eikä soitettavuus silti kärsi. ** Sopiva korkeus on siis varsin pitkälti makuasia, mutta se liikkuu 1.5mm – 3.5mm mitattaessa väli kielen alapinnasta otelautaan 12. nauhaväliltä. ** Mikään ehdoton standardi tämä ei ole, vaan enemmänkin jonkinlainen likiarvo. Kokeilemalla löydät oikean korkeuden." Oma 3 mm sijoituu kyllä tuohon suositeltuun väliin. Voisihan sitä ehkä hieman laskea, jos alkaa tuntua siltä. Toistaiseksi kuitenkin olen pärjännyt ihan hyvin. Lisäksi mielestäni tuo teksti viittaa siihen, että kieli ei ole suorassa, jos katsoo otelaudan sivusta. Tuossa kehoitetaan mittaamaan kielen korkeus 12. nauhavälin kohdalta (niinkuin itsekin tein) eli kielen korkeus on eri esim. 1. nauhavälissä (kielet paljon matalampana). Olenko ymmärtänyt oikein? |
pwallin 16.06.2003 08:42:01 | |
---|
Matala säätö vaatii kyllä laadukkaan kaulankin. Shawn Lane sanoikin että sillä on erityisen suora kaula ja kielet tosi matalalla ja kuulostaa ihan mukavalta soinnillisestikin ainakin J.Johanssenin soololevyllä joten ei ainakaan epävireisyyttä esiinny. Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |
re infecta 17.06.2003 21:17:55 (muokattu 17.06.2003 21:19:22) | |
---|
Kyllä kannatti leikkiä vähän kielten korkeuksien kanssa. Tähän asti olen soitellut kielet noin 3 mm irti otelaudasta. Ehkä paikoin enemmänkin. Ihme että tuli edes barret ja sweeppauksen alkeet opeteltua :) Nyt kielet ovat juuri sen 1,5 mm otelaudasta (1,5mm:n plekulla mitattu). Kaiken kaikkiaan soitto helpottui mielestäni huomattavasti. Nopeutta tuli monessa asiassa lisää ja muutenkin kaikki sujuu jotenkin mutkattomammin. Ainoa miinus on se, että huiluääniä ei nyt meinaa millään saada 1., 3., 6. ja 8. väleistä. Ennen näistä kyllä onnistui. Omituista. Toisaalta taas 5., 7., 9. ja 12. väleissä natural harmonicsit ovat taas huomattavasti helpommin saatavissa ja tulevat puhtaampana. Miinuksena myös tietenkin se, että ns. akustinen soitto kärsi kielten laskemisesta jonkin verran. Agnostikon rukous: "Oi Jumala, jos on olemassa jumala, pelasta sieluni, jos minulla on sielu." - Ernest Renan |
StoRBa 19.06.2003 09:59:04 | |
---|
Miinuksena myös tietenkin se, että ns. akustinen soitto kärsi kielten laskemisesta jonkin verran. No mutta sitä vartenhan löytyy akustinen skeba. x |
re infecta 19.06.2003 18:16:48 (muokattu 19.06.2003 18:17:04) | |
---|
No mutta sitä vartenhan löytyy akustinen skeba. Ja loppujen lopuksi olen pannut merkille, ettei tuo akustininen soitto kärsinyt juurikaan. Eron huomaa lähinnä korkeimmilla nauhoilla. Agnostikon rukous: "Oi Jumala, jos on olemassa jumala, pelasta sieluni, jos minulla on sielu." - Ernest Renan |
pwallin 21.06.2003 19:42:52 | |
---|
Akustisen tatsi on aina eri kuin sähkiksen ja jopa kahden eri sähkiksen tatsi on erilainen toisiinsa nähden, joten soitetaan nyt niitä kaikkia vempeleitä vuorotellen että homma pysyy kasassa. Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin... |