Aihe: Rhodesin sämpläys?
1 2
Soolokitaristi
21.09.2005 14:35:14
Itse pitäisi tehdä omille rummuille sama samplausoperaatio. Kyllä omatoimisuutta pitää suosia ja omat soundit voittaa aina kaupasta kannetut.

Tsemppiä!
polyfonken
22.09.2005 16:49:01

kokeile niitä valmiita soundkittejä ja plugareita tosiaan ensin, ei kannata alkaa tekemään rhodesista itse samplekittiä jos ei ole ässä, haka ja tosimies sämple-editorin käytössä. säästyy monta kirousta sitten kun huomaa että se yks v**un nuotti on aina kovempaa ja toi toinen napsuu.

itse sämpläsin nykyään mikaelin hallussa olevan rhodesin ennen myyntiä "noin kolmella eri voimakkuudella joka nuotti" pohjalta enkä ole vielä uskaltanut alkaa pilkkoa, säätää tasoja, loopata ja koostaa tuosta erillisiä ohjelmia kaikille samplereille ja softille. ;D
siihen voi mennä hetki mutta joskus sitten mullakin on hieno, uniikki (lue: itse päin helvettiä viritetty) rhodes-patch.
t. (http://www.polyfonken.com/ghostmonkey)
cubasisti
23.09.2005 10:46:05
Jos meinaa enämpi samplailla, niin suosittelen kunnollista editoria, esim. Wavelab.

Voimakkuustasojen samplaukseen on olemassa automaagisia työkaluja. Muistaakseni Naturalstudion tyyppi käytti Voxengon tekemää komentorivityökalua, joka lajittelee ja nimeää hakemistossa olevat samplet RMS-tason mukaan järjestykseen. Eli samplauksen voisi siis tehdä niin, että menee vaan soittimen ääreen ja hakkaa kutakin kosketinta/rumpua/jne peräkkäin eri voimakkuuksilla, sen kummemmin välittämättä absoluuttisista tasoista. Sitten pätkii samplet tiedostoiksi, lajittelee automatiikalla voimakkuusjärjestykseen ja valitsee haluamansa määrän sopivia tasoja.

Muista myös samplata note-off-samplet!! :) Rhodes ilman koskettimien ylös nousemisessa syntyvää klonksunaa on ihan sekundaa ja fuulaa. Itse tykkään Mr.Rayn lisäksi Precisionsoundin Dusty Electric Mk II -Rhodesista.
http://www.store.precisionsound.net/dustyinfo.php
Kohtuullisen hintainen, samplattu viidellä velocity-tasolla ja mukana myös hyvät note-off-samplet kolmella velocity-tasolla. (tosin sulla täytyy olla keyppari joka lähettää niitä note-off-velocityjä) Eikä vie ihan älyttömästi tilaa, koska samplet on nätisti luupattu.

Nykyäänhän on jotkut valmistajat menneet samplauksessa aivan järjettömyyksiin - samplataan minuuttitolkulla sustainia ihan vaan sen takia, että voidaan laittaa feature-listaan teksti "no looping". Ja sitten sitä tavaraa on kymmenen gigaa.
Leikari
23.09.2005 13:36:30
Nykyäänhän on jotkut valmistajat menneet samplauksessa aivan järjettömyyksiin - samplataan minuuttitolkulla sustainia ihan vaan sen takia, että voidaan laittaa feature-listaan teksti "no looping". Ja sitten sitä tavaraa on kymmenen gigaa.

minä kun en mitään viihdeorkestraatioita kirjoittele niin en noiden päälle myöskään ymmärrä - pakkoko se on tehdä kaikkea minkä voi

muistan kun reilut? viisi vuotta sitten menin ostamaan jotain tavallisempaa laitetta/softaa ja Carbo Lintinen esitteli innoissaan, ettei meinannut nahoissaan pysyä, Gigastudiota. Katsoin ja sanoinkin vähän, että mitä sillä oikeasti teen ja pitääkö minua tyhmänä (varmaan muuten piti ;-)

tuosta vielä sen verran "henkilökohtaista" kommenttia, että eipä C:llä ollut paljoakaan asiakaslähtöisyyttä hommassa (oli kyllä SOundatassa silloin) - - semmoinen maku jäi kuitenkin, että en siltä mieheltä/putiikista ole mitään kiinnostunut ostamaan

voisikohan vaikka Note tai joku muu nyt kertoa noiden gigastudioiden ja vastaavien autuudesta tämä harhaoppisuuden päälle...
Soitetaan jamia!
polyfonken
23.09.2005 15:32:47

menee vähän offtopicciin mutta:

onhan tommonen gigan samplesetti ihan nerokas asia jos on vaikka äänisuunnittelija tai muuten vaan haluaa ettei ääni looppaa yhtään. mutta kun vertaan mun 720 kilon jousia ensoniqin omasta äänikirjastosta tai akai-formaatissa olevaa, arvostettua parin cd:n sämplepakettia, toi muutamalla samplella otettu ensoniq-patch vaan kuullostaa paremmalta - ehkä siksi että siinä on kiinnitetty enemmän huomiota itse ääneen.
on tosi helppo vaan sämplätä minuutin verran nuottia, sit seuraavaa .. jne. itse asiassa yhdessä mainiossa kirjassa vanhan polven äänikirjastojen pitäjät kommentoi just noita gigastudio-instrumentteja sanoen että osa on tosi hyviä ja joihinkin soittimiin tollaset minuutin samplet sopii mutta suurimman osan ajasta ne on vaan laiskasti äänitetty ja liian puhtaita/hifiä ollakseen kiinnostavia.

tiä sit. vois kotiin päästyä taas kaivaa enson jouset esiin ja tunkea ne läpi kitarapedaalista. mmmmmmmmmm ...
t. (http://www.polyfonken.com/ghostmonkey)
JoKo
23.09.2005 16:32:26
Jos meinaa enämpi samplailla, niin suosittelen kunnollista editoria, esim. Wavelab.

Voimakkuustasojen samplaukseen on olemassa automaagisia työkaluja. Muistaakseni Naturalstudion tyyppi käytti Voxengon tekemää komentorivityökalua, joka lajittelee ja nimeää hakemistossa olevat samplet RMS-tason mukaan järjestykseen. Eli samplauksen voisi siis tehdä niin, että menee vaan soittimen ääreen ja hakkaa kutakin kosketinta/rumpua/jne peräkkäin eri voimakkuuksilla, sen kummemmin välittämättä absoluuttisista tasoista. Sitten pätkii samplet tiedostoiksi, lajittelee automatiikalla voimakkuusjärjestykseen ja valitsee haluamansa määrän sopivia tasoja.

Joo, kyllä kunnon editori jolla on tottunut tekemään vähentää sekoilua huomattavasti. Itse leikkelin protoolssin avulla. Lähinnä näiden velocity arvojen ja niiden velocityalueiden välisten rajafeidien kanssa oli jonkinverran hakemista. En ole vielä saanut ihan luonnollista tatsia...en oikein vielä osaa hahmottaa käytännössä sitä 1-128 asteikkoa. Pitänee palata "sorvin ääreen"...
Tollainen automaattinen ohjelmahässäkkä on varmasti kätevä.
BTW, kannattaako ne (eri voimakkuudella rhodesista lyödyt) wavit ensin laittaa kaikki samalle tasolle, ja sitten siellä samplerissa vasta säätää oikeaan suhteeseen. Tällöin ne olisivat ainakin helpommin suhteessa toisiinsa nähden samalla volalla. Vai pitää ne ihan sellaisina kun ne soittimesta tulee? Entä kannattaako mietoa kompuraa käyttää, vai asetella tasot käsin/korvin?

Muista myös samplata note-off-samplet!! :) Rhodes ilman koskettimien ylös nousemisessa syntyvää klonksunaa on ihan sekundaa ja fuulaa

Kiitos kun kerroit, ei välttämättä olisi tullut muuten mieleen. Mitenköhän sen pedaalin lonksun saa toteutettua...

Kun tähän sämpläykseen on alkanut perehtyä muutenkin kun looppien/perus-triggauksen osalta, huomaa että näiden kanssa voi hifistellä vaikka kuinka paljon :) Onko mitään järkeä sämplätä jokainen ääni useampaan kertaan, siis kun toi vehje näköjään pystyy arpomaan eri sampleista, minkä se niistä soittaa. Eihän se sama ääni yhtä kovaa soitettuna aina soi aina samalla tavalla, vaan "väpäjää ja huojuu" miten milloinkin...

koostaa tuosta erillisiä ohjelmia kaikille samplereille ja softille.
Ainakin noi soundfont ja .smp formaatit on käsittääkseni jonkinasteisia standardeja eri samplereiden kesken?

siihen voi mennä hetki mutta joskus sitten mullakin on hieno, uniikki (lue: itse päin helvettiä viritetty) rhodes-patch. epävire on rouheeta!
MrShaft
24.09.2005 21:54:49
en saa Rayta auki Powerbookissani.... tarvitsisinko sen vst hostin?
Jollain softallahan se installointi exe-filee pitaisi saada auki.
Antakaas vahan jeesia viisaammat!

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
samulijp
24.09.2005 22:08:16 (muokattu 24.09.2005 22:08:36)
Jollain softallahan se installointi exe-filee pitaisi saada auki.
Antakaas vahan jeesia viisaammat!

Windows niminen softa avaa .exe tiedostot...
"Kaikki muu paitsi musiikki on turhaa" Mnet
U.Honey
24.09.2005 22:13:40
Windows niminen softa avaa .exe tiedostot...

MS-DOS toimii kanssa.
My name is Baron, U.Honey Baron.
MrShaft
25.09.2005 09:13:35
Ja WINE :)

haa mutta mullapa on kohta haamuwindows... :)
jokohan sitten toimisi ;)
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)