Kuinka basistit reenaavat sorminäppäryyttä? itsellä tahtoo olla niin, että kieliä soittava käsi(oikea) toimii hyvin,mutta kieliä painava käsi(vasen) ei aina tahdo pysyä perässä tai voima ei riitä painamaan kieltä tarpeeksi lujasti varsinkin hieman nopeammissa ja vaikeampi kuvioisissa biiseissä, ja basso päästää siis riffin väliin surkean kuuloisia ,rätiseviä ääniä:( Olen yrittänyt reenailla läpi kaulan meneviä skaaloja, mutta silti vähän tökkii! mitä pitäis tehdä, pitäiskö hakea semmonen sormijumppari, että sais voimaa sormiin, vai mitä?? Katoaakohan motoriikka jos sormia alkaa bodaan?? Tietysti soittamalla enemmän ja enemmän asia voisi korjautua,mutta tällä hetkellä pitää tehdä päivätöitä,syödä, nukkua jne. joten aika on välillä aika kortilla, ja jotakin apukeinoja, vinkkejä ois mukava saada, että pääsisi tavoittelemaansa soittotatsiin vähän nopeammin kiinni!! Muse:n Hysteriassa maailmankaikkeuden hienoin bassoriffi!! Rock!! |
kouranka 24.09.2005 11:44:06 | |
---|
En mä sitä oikeestaan mitenkään reenaa, soittelen vaan biisejä. Super Robot Monkey Team Hyper Force Go! If you need a hero, that's the name you should know! |
Karlsson 24.09.2005 12:10:29 | |
---|
Soittamista voi treenata vain soittamalla. Jos sulla on ongelmia nopeissa juoksutuksissa, niin kyse tuskin on lihasvoiman puutteesta vaan vajaasta motoriikasta. Sitä voit parantaa soittamalla hitaampia juttuja niin, että ne menee kunnolla ja kas! Nopeammatkin jutut alkaa luistamaan kuin itsestään. Aikaahan se vie, tietty. Oikotietä onneen ei ole. "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 |
Ihme Basisti 24.09.2005 12:11:47 | |
---|
Soittamaan vaan nii siitähän sitä näppäryyttä saa. Tossa Essential Bass Technique -kirjassa ainakin sanottiin että semmosista "sormijumppareista" ei paljoo hyötyy oo, kun ne treenaa vaan osaa niistä lihaksista, mitä basson soitos tarvitaan, ja sitä kautta sitten voi tulla komplikaatioita kun ei oo lihasten voimakkuus tasapainos. Tosta John Muyngin opetusvideosta bongasin semmosen hyvän harjoituksen, missä just treenataan soittokäden sormien voimakkuutta. Eli siis hammer-onia ja pull-offia jokaisella sormella, etu- ja keski-, etu- ja nimetön jne. Ja sitten vaihtaa etusormen tilalle sentterin ja taas sama rumba ja sitten vikana nimetön ja pikkusormi. Ja jokaista sormea treenaa jonkun minuutin putkeen. |
Ihme Basisti 24.09.2005 12:14:57 | |
---|
Sitä voit parantaa soittamalla hitaampia juttuja niin, että ne menee kunnolla ja kas! Pitää paikkansa. Ja sitten myös nopeita juttuja treenaa sika hitaasti aluks että ne myös menee. Tossa tyylissä vielä se riffi tms. jää lihasmuistiin, jolloin koordinaatio toimii nopeamminkin soitettuna. |
Karlsson 24.09.2005 12:20:12 | |
---|
Pitää paikkansa. Ja sitten myös nopeita juttuja treenaa sika hitaasti aluks että ne myös menee. Tossa tyylissä vielä se riffi tms. jää lihasmuistiin, jolloin koordinaatio toimii nopeamminkin soitettuna. Jeppis, elikkäs lapset, muistakaapa, että usein jos joku fantsupantsujuttu ei suju, kyse ei ole puuttellisesta lihasvoimasta, vaan koordinaatiosta. Huono lihasvoima ilmenee enemmän siinä ettei jaksa soittaa kovin pitkään vaan näpit menee hapoille. Ja jos jollain sormijumpparilla alkaa treenaamaan, niin siinä saavutuksena on se että pystyy soittamaan yhtä huonosti kuin ennen, mutta Ihan Täysii (tm). "Sam on maailman rumin koira - jo kolmatta kertaa" -Ilta-Sanomat 6.7.05 |
JukkaPena 24.09.2005 12:25:20 (muokattu 24.09.2005 12:26:23) | |
---|
Asteikot on aika hyvää sormitreeniä. Kannattaa soittaa asteikot niin ylös ja niin alas, kun soitin vain antaa. Sitten vielä terssit, kvartit ja kvintit ja tietysti metronomi päällä koko ajan. Ainiin ja rätisevät äänet voi johtua siitä, että nauhallisella bassolla painat nauhojen välistä. Kannattaa painaa ihan nauhojen vierestä niin ei lähde niin helposti rätisemään. Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti. |
Wil-J 24.09.2005 12:28:01 | |
---|
Eli tulos on se että soittotekniikka ja hienomotoriikka kondikseen ja pitäis homman toimia. Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. |
rijopu 24.09.2005 12:28:42 | |
---|
Mä käytin joskus alkuaikoina sellaista Grip Master -sormipuristelulaitetta. Tossa kuva siitä. http://www.bodytrends.com/gripmast.htm Mä käytin sellaista kevyttä versiota ja kyllä sillä sai voimia sormiin. Itellä tais olla aika heikot sormet (ja myös lyhyehköt), koska tuolla laitteella mä sain sormiin voimaa ja pystyi oikesti soittamaan helpommin bassoa. Mutta useita soittotunteja basson kassa vaaditaan kuitenkin, että lisääntyneen voiman jalostaa tekniikaksi ja tekniikan jalostaa musiikiksi. Ite olen kyllä sitä mieltä, että tuollainen laite (se kevyin versio) fiksusti käytettynä on ihan toimiva laite basisteille. Tosimiehet leikaavat itse takatukkansa!
kalamies#14 >-)))> |
JukkaPena 24.09.2005 12:33:32 | |
---|
Ite olen kyllä sitä mieltä, että tuollainen laite (se kevyin versio) fiksusti käytettynä on ihan toimiva laite basisteille. Niin, kevyin sillä, että basson soitossa tarvinnee enemmän kestävyyttä kuin voimaa. Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti. |
Wil-J 24.09.2005 12:43:51 | |
---|
Niin, kevyin sillä, että basson soitossa tarvinnee enemmän kestävyyttä kuin voimaa. Oli muuten aika huvittavaa kun alotin basson soiton joskus 11v niin monet sanoi että ei niin nuorena voi alottaa kun ei jaksa vielä painella niitä kieliä. Hoho. Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. |
JukkaPena 24.09.2005 12:55:14 | |
---|
Oli muuten aika huvittavaa kun alotin basson soiton joskus 11v niin monet sanoi että ei niin nuorena voi alottaa kun ei jaksa vielä painella niitä kieliä. Hoho. No toi voi pitää paikkansa, jos soitin on päin persettä trimmattu kontra :) Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti. |
Wil-J 24.09.2005 13:01:20 | |
---|
No toi voi pitää paikkansa, jos soitin on päin persettä trimmattu kontra :) Onneksi kyseessä oli jasso. Suht ok trimmissä. Sönkötystä ja röytöä jo vuodesta 1986. |
okoranta 24.09.2005 13:49:27 (muokattu 24.09.2005 13:49:58) | |
---|
Mulla on kyllä kotibassona semmonen Ibanezin Gsr 190 ja se on niin pirun kevyt soittaa, sillä onnistuu mut bändikämpillä Warwickilla tökkii, tarkoitan just nopeita jyystöjä ja sormissa kyllä kestävyys riittää!! kai se on sitä koordinaatiota, ja sitähän voi reenata tyyliin "silmät kiinni nyt, jalasta kiinni nyt" Heheh!!!:) Yleensä ku sitä istahtaa ja ottaa Basson käteen, niin sitä tulee soiteltua helposti 2,5-4 h putkeen ilman mitään erikoisempia taukoja, vaikka tupakkamies olenkin niin sitäkään ei tuu harrastettua, ku sitä on niin liekeissä ku pääsee tunnelmaan..Tosin pitkän bassoaktin jälkeen sitä meneekin sitten, (loppuosa jo Off-topiccia) Muse:n Hysteriassa maailmankaikkeuden hienoin bassoriffi!! Rock!! |
malignant 24.09.2005 14:59:54 | |
---|
Soita Polaroidia niin siitä se lähtee ! rokrok Christian slaves thous Anti-Life bastards who want to fuck it all up,who hate themselves so much thay destroy so many lifes when thay ask why whe hate christians,can thay ever really understand the answer... |
Hughes 24.09.2005 17:00:55 (muokattu 24.09.2005 17:03:01) | |
---|
Asteikot on aika hyvää sormitreeniä. Kannattaa soittaa asteikot niin ylös ja niin alas, kun soitin vain antaa. Sitten vielä terssit, kvartit ja kvintit ja tietysti metronomi päällä koko ajan. Ainiin ja rätisevät äänet voi johtua siitä, että nauhallisella bassolla painat nauhojen välistä. Kannattaa painaa ihan nauhojen vierestä niin ei lähde niin helposti rätisemään. Amen! Asteikot on hyviä ja niitä(kuin kaikkia muitakin juttuja) pitää soittaa ajatuksella eikä telkkarin katsomisen ohessa. Ja vasemmassa kädessä(oikeakätisellä bassolla siis) kevyt tatsi, niin kevyt että kielet melkein rämisee(niin kuin hiljaa painettaessa tapahtuu). Jos kieltä painaessa sormenpäät on valkoisena niin mettässä ollaan - soundi on huonompi. Ja oikean käden voima sitten sen mukaan tietty mitä soittaa. Haluaako rock-soundia vai pehmeätä puputusta vai vai vai... Näitä kun miettii asteikkoja soittaessa niin pitäisi sorminäppäryyden kasvaa ja soundi on myös hyla. MoParit on ihana asia. |
Q-re 26.09.2005 22:48:19 | |
---|
Kaulakäden asentoa kannattaapi tarkkailla ja hioa. Jos sormet ovat suorina pitkin otelautaa, se hankaloittaa nopeiden juttujen soittoa. Kieltä siis pitäisi painaa sormen päällä, niin että sormi osoittaa melkeinpä kohtisuoraan otelautaa kohti. Tai siis sen viimeisen nivelen jälkeinen osa sormesta... Peukku taas kaulan takapuolella suurinpiirtein keskisormen kohdalla, ja pystysuunnassa apaut keskellä. Taloudellisuus on tärkeää, ei kannata liikutella sormia ylös ja alas sen enempää kuin on tarvis. Kun sormet ovat valmiiksi mahdollisimman lähellä sitä kohtaa mistä pitäisi pian painaa, niin nopeamminhan se käy. Minä olen reenaillut vasuria soittaen metronomin kanssa esimerkiksi sormituksella 1234 pitkin kaulaa jokaiselta kieleltä jokaisesta kohdasta, sitten vaihdellen järjestyksiä. 4321, 2413, ja sitä rataa. Aluksi hitaasti, ja nostaen sitten tempoa. Kun on tuntunut, että nimetön on heikoilla muihin nähden, olen keksinyt omia, siihen sopivia harjoituksia. Sitten olen soitellut erilaisia biisejä, jotka vaativat sitä sorminäppäryyttä. Lisäksi asteikkoja ja joitain valmiita sormiharjoituksia (esmes Pastoriuksen juttuja). Olen treenaillut myös oikeaa kättä erikseen, kielen ylityksiä ja sensellaista. Tuntuu, että kehitystä on tapahtunut nopeammin verrattuna siihen, kun joskus vain soittelin väkisin samoja, oman tekniikan rajojen yli meneviä biisejä. |
Prowleri 29.09.2005 01:32:29 (muokattu 29.09.2005 11:57:41) | |
---|
Mie käyn naisissa. (Sanomattakin selvää että tekniikka rempallaan.) Ostetaan lippu Sentencedin hautajaisiin |
Keny 29.09.2005 08:14:49 | |
---|
Eli tulos on se että soittotekniikka ja hienomotoriikka kondikseen ja pitäis homman toimia. Minkä voi sitte helposti myös menettää tekemällä raskaita töitä käsillä tai väärä treenimuoto salilla. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
kake313 29.09.2005 15:01:29 | |
---|
Ei sormia voi harjoittaa mitenkään muuten kun soittamalla. motoriikka harjaantuu pikku hiljaa eikä sitä voi soittamatta harjoitella. t.bändin tyhmin soittaja |