Manicci 24.09.2005 00:45:04 | |
---|
Esimerkiksi stratocasterissa on helppo muuttaa mikkien/mikin korkeutta pleksissä olevien kiinnitysruuvien avulla. Miten tämä vaikuttaa soundiin? Rock'n'Roll nousee |
Jos mikkejä ruuvaa lähemmäs niin ulostulo nousee ja sustaini pienenee koska magneetit vetävät kieliä enemmän puoleensa. Tai jotain... |
Montte 24.09.2005 16:43:11 (muokattu 25.09.2005 10:00:35) | |
---|
Esimerkiksi stratocasterissa on helppo muuttaa mikkien/mikin korkeutta pleksissä olevien kiinnitysruuvien avulla. Miten tämä vaikuttaa soundiin? Huomasin ainaki Love rockissa ku talla-humpparia nostin niin mikki nappasi äänen herkemmin ja ääni tuli voimakkaampana ulos. Kitara Laulaa - Minä en |
overthewall 24.09.2005 18:46:18 | |
---|
Mitä kauemmaksi sä siirrät mikkiä sitä epäselvemmäksi ääni muuttuu. |
tähtivaeltaja 26.09.2005 18:08:31 | |
---|
Omassani nostaminen tuntuu keräävän jotain ei haluttuja akustisia juttuja. 'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -Frank Zappa |
poppamies 26.09.2005 19:44:47 | |
---|
Varoituksen sana jos täällää sattuu oleen basisteja varustettuna sen tyyppisellä soittimilla missä "pole piece'it" on näkyvissä. Jos nostaa mikit niin korkealle että basson kielet osuu "pole piece'ihin" släpätessä niin on hyvin suuri vaara että "pole piece't" liikahtaa kielten voimasta ja seurauksena on että mikin käämilanka katkeaa mikin sisällä. Se ei ole hyvä asia se! Myydään EBS MultiComp bassokompura *MYYTY* |
saha 27.09.2005 17:26:48 | |
---|
Esimerkiksi stratocasterissa on helppo muuttaa mikkien/mikin korkeutta pleksissä olevien kiinnitysruuvien avulla. Miten tämä vaikuttaa soundiin? Mitä lähempänä mikit on kieliä, sen muhkeampi outputti. Sustain kärsii magneettien tullessa lähemmäs. Mikkien ollessa ihan pohjassa(=kaukana kielistä), soundi menee vähän muusiksi ja outputti kärsii. Ite pidän tallamikin mahdollisimman ylhäällä, lähtee komiat säröt. Kaulamikki taasen melko kauas kielistä, niin tulee hyvähkö sustaini ja menetettyä outputtia tasoitetaan volapolkimella/boostilla. kassper: "Mun elämäntavoilla tarvittas 2,5 maapalloa. Footprint oli 4,3... Pitää vissiin vähän alkaa funtsimaan." Lennu: "Ei se mitään, afrikkalaiset tasottaa." |
insight 29.09.2005 12:59:17 | |
---|
Joo tallamikkiä voi varmaan pitää lähempänä kieliä, koska kieli taipuu siellä vähemmän, kuin lähempänä kielen puolta väliä. Sen takia stratossa keskimikki ja kaulamikki on hyvä säätää hieman alemmas. Liian lähellä kieltä oleva kaulamikki syö tosiaankin hieman sitä sustainia ja saattaa ehkä pientä epävirettäkin tehdä, ainakin teoreettisesti =) Kokeilemalla itse löytää varmaan parhaan ja samalla oppii kitaran säätöä. |
Manicci 29.09.2005 14:07:34 | |
---|
Ite pidän tallamikin mahdollisimman ylhäällä, lähtee komiat säröt. Kaulamikki taasen melko kauas kielistä, niin tulee hyvähkö sustaini ja menetettyä outputtia tasoitetaan volapolkimella/boostilla. Ite säädin kans tollai ja aika hyvä tuli Rock'n'Roll nousee |
Eemil 29.09.2005 14:24:25 | |
---|
Mikinhän ei myöskään tarvitse olla tasaisesti asetettuna, vaan se voi olla esim paksumpien kielten puolelta lähempänä kieliä jos haluaa enemmän alapäätä sen mikin saundiin. Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös.
K100 #2 |
Henko 02.10.2005 14:47:05 | |
---|
Soitto- ja musatyylikin vähän vaikuttaa. Jos on tarkoitus pitää soundi ihan ultrakliininä, ei ehkä kannata nostaa mikkejä ihan kieliin kiinni. Ja kuten mainittua, silloin kärsisi hienovirekin. Olen true-uskottava. |
KaRa 03.10.2005 20:47:23 (muokattu 03.10.2005 20:48:28) | |
---|
Itse joskus stratossa rupesin sekoilemaan noitten mikkien korkeuksien kanssa, eikä mitään merkittävää mullistusta soundimaailmassa tapahtunut. Teoreettisestihan se kyllä on noin, mitenkä täällä on sanottukkin. Se on hyvä, että homma toimii ja saadaan palautetta. |
tommiot 03.10.2005 21:09:40 | |
---|
Itse joskus stratossa rupesin sekoilemaan noitten mikkien korkeuksien kanssa, eikä mitään merkittävää mullistusta soundimaailmassa tapahtunut. Teoreettisestihan se kyllä on noin, mitenkä täällä on sanottukkin. Ulostuloon ainakin vaikuttaa ihan oikeasti, sustainista en tiedä. |
Eemil 03.10.2005 23:02:22 | |
---|
Itse joskus stratossa rupesin sekoilemaan noitten mikkien korkeuksien kanssa, eikä mitään merkittävää mullistusta soundimaailmassa tapahtunut. Teoreettisestihan se kyllä on noin, mitenkä täällä on sanottukkin. ;Mitä suurempi tehoinen mikki, sitä suuremmat vaikutukset korkeuden säädöllä. Sen takia esim. yksikelaisissa mikeissä ei ole niin suurta merkitystä kuin humppareissa. Mutta kyllä sen ihan selvästi huomaa. Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös.
K100 #2 |
saha 04.10.2005 12:23:40 | |
---|
;Mitä suurempi tehoinen mikki, sitä suuremmat vaikutukset korkeuden säädöllä. Sen takia esim. yksikelaisissa mikeissä ei ole niin suurta merkitystä kuin humppareissa. Mutta kyllä sen ihan selvästi huomaa. Varsinkin emg-81:llä olen huomannut vaikutukset. Tarpeeksi lähelle kieliä kun vie, tulee niin kova outputti että menee itestään rutulle. kassper: "Mun elämäntavoilla tarvittas 2,5 maapalloa. Footprint oli 4,3... Pitää vissiin vähän alkaa funtsimaan." Lennu: "Ei se mitään, afrikkalaiset tasottaa." |
Eemil 04.10.2005 13:31:39 | |
---|
Varsinkin emg-81:llä olen huomannut vaikutukset. Tarpeeksi lähelle kieliä kun vie, tulee niin kova outputti että menee itestään rutulle. Juuri näin. Vaikkakin aktiivimikkinä tuo 81 on melko pienitehoinen, vaikkakin humppari. Mutta kuten sanoin, eron kyllä huomaa. :) Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös.
K100 #2 |
overthewall 06.10.2005 22:33:23 | |
---|
No nyt kun mikeistä puhutaan niin mua kiinnostaa se että voiko mikin tehokkuutta mitata jotenkin ? |
tommiot 06.10.2005 23:42:24 | |
---|
No nyt kun mikeistä puhutaan niin mua kiinnostaa se että voiko mikin tehokkuutta mitata jotenkin ? Resistanssi on ainakin helppo mitata. Ja enemmän resistanssia -> enemmän ulostuloa? Eikös se niin mene että enemmän käämiä -> suurempi ulostulo ja tummempi soundi. |
fox 12.10.2005 01:53:40 | |
---|
Resistanssi on ainakin helppo mitata. Ja enemmän resistanssia -> enemmän ulostuloa? Eikös se niin mene että enemmän käämiä -> suurempi ulostulo ja tummempi soundi. Tiettyyn pisteeseen asti noin. Mutta, ja sitten tulee se ikävämpi puoli..nimittäin, tuossa 16-17 kOhmin DC-vastusmäärissä tapahtuu, että korkeat äänet ryhtyy vaimenemaan huomattavan tehokkaasti, koska impedanssi kelassa kasvaa. Ja siinä vaiheessa kun impedanssia kasvatetaan riittämiin, mikki onkin suht hiljainen.. Kitaramikkien välittämään ääneen vaikuttaa toki myös magneettien tehoisuus, koska eri voimakkuiset magneetit muodostaa magneettikentän tietenkin eri tavalla. Sitten ehkä tärkein äänellinen ominaisuus on sen mikin ns. resonanssitaajuus.. Ettei se pelkkä dc.vastus ihan kaikkea kerro mikistä, mutta suuntaa antaa kuitenkin. Oikeastaan mikin tehon saa parhaiten selville siitä, paljonko millivoltteja se tuottaa. Mutta harvalla on tarvittavia mittalaitteita, yleismittarilla vastuksen mittaaminen on vaivatonta, ja kohtuullisen hyvän vaikutelman sillä saa mikin tehosta.. Loppuviimeksi yleisimmin vastaan tulevat passiivimikit (ei siis EMG:n aktiivit) on tuosta vastuksesta helppoja erotella. |