Aihe: Onko jostain soittimesta haittaa kitaran ohessa?
1
pwallin
13.06.2003 09:53:33

Onko joku huomannut että kitaransoitto kärsii jonkin toisen soittimen harrastamisesta? Piano ja viulu tuntuu olevan aika suosittuja oheissoittimia kitaristeille, joten niistä tuskin on haittaa mutta mieleen tuli että olisiko syytä välttää jotain tiettyä soitinta?
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
Hannu H.
13.06.2003 10:47:38

No lähinnä muut soittimet varmaan haittaa kitaran soittoa, jos niiden soittaminen syö kitaraan käytettyjä tunteja...
En usko että muussa tapauksessa paljoa haittaa voisi tulla, vai?
lxi
13.06.2003 10:57:09
Basso. Se tyhmentää.

(Olenpas minä hauska.)

Vakavasti ottaen: toisesta soittimesta tuskin pitäisi olla minkäänlaista haittaa muussa mielessä kuin siinä, että siihen satsattu aika on tavallaan pois pääsoittimesta. Sen sijaan monipuolisuutta usean soittimen soittaminen kehittää kovasti, esimerkiksi rumpujen soittaminen kitaran ohella kehittää rytmitajua valtavasti.

Sovittamismielessä on toki hyödyllistä osata soittaa mahdollisimman montaa soitinta, tuntea niiden rajat, heikkoudet ja vahvuudet ja soitinten keskinäinen vuorovaikutus.

Ja sokeri pohjalla: soittaminen nyt vain sattuu olemaan niin pirun kivaa puuhaa, että hupi vain moninkertaistuu kun on enemmän leluja joista lähtee hassuja ääniä.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Kitarisoija.
13.06.2003 11:16:17

Ja sokeri pohjalla: soittaminen nyt vain sattuu olemaan niin pirun kivaa puuhaa, että hupi vain moninkertaistuu kun on enemmän leluja joista lähtee hassuja ääniä.

Yhdyn oiheiseen.

Ei siitä mitään haittaa ole, muutakun just se että ei jää sitten niin paljon aikaa siihen pääsoittimeen.
Luovemmaksan siitä tulee jos osaa soittaa useampaa soitinta.
www.mikseri.net/bearfest
Spiridon
13.06.2003 12:18:27
Jos soitat klassista kitaraa kynsillä, niin pianoa soitellessa voi kynnet katketa.
poppamies
13.06.2003 12:36:04

Jos soitat klassista kitaraa kynsillä, niin pianoa soitellessa voi kynnet katketa.

Senverran voisin lisätä että klassista kitaraa ja varsinkin flamencoa harrastaneena täytyy todeta että nämät kaksi ja basson soitto ei sovi yhteen ollenkaan.Ainakin minulla pitää kynnet olla leikattu viimeisen päälle lyhyeksi jotta calluksella saa kunnon otteen bassonkielistä. Klassisen kitaran soitto taas on pitkäkynsisten hommaa.
"G-strings are for strippers"
MrGuitarist
13.06.2003 12:45:24
Saksofonistiserkkuni sanoi, että kitaransoiton jälkeen on aivan helvettiä soittaa heti perään fonia. Rasittaa kait eri lihaksia tai jotain vastaavaa.
kimurantti1
13.06.2003 17:59:22
Niin siis kaikesta musiikkillisesta koulutuksesta/opiskeluista ja mistä vain musiikmkiin liittyvästä on vain hyötyä kun musiikkia harjoittelee...

...tosin jos kuuntelee 10 vuoden ajan jokapäivä humppaa 5h, niin proge kappaleen säveltäminen voi tuottaa hankaluuksia (voi saatana, pitikö mun tääkin kirjoittaa tähän)........"menee nurkkaan häpeämään"..........
gitarisat
15.06.2003 03:48:16
Onko joku huomannut että kitaransoitto kärsii jonkin toisen soittimen harrastamisesta? Piano ja viulu tuntuu olevan aika suosittuja oheissoittimia kitaristeille, joten niistä tuskin on haittaa mutta mieleen tuli että olisiko syytä välttää jotain tiettyä soitinta?

Olen huomannut että jos soittaa ensin kitaraa, sitten hakkaa vähän rumpuja ja vaihtaa takaisin kitaraan niin kitaran soitto tuntuu vaikealta. Tuntuu että kädet tärisee tai että oikea käsi ei ole kontrollissa. Tai sitten kiihotun tuosta mättämisestä liikaa ;). Tuo tila on kyllä nopeasti ohi menevä.

Yleisesti ottaen muista soittimista on varmasti vain hyötyä. Perusteluja tuskin tarvitsee antaa. Itse vaihdoin pentuna koskettimista kitaraan.
pwallin
15.06.2003 15:37:00

Saksofonistiserkkuni sanoi, että kitaransoiton jälkeen on aivan helvettiä soittaa heti perään fonia. Rasittaa kait eri lihaksia tai jotain vastaavaa.

Vai onko kyse sormien asennosta? Esim. kitarassa pidetään enemmän koukussa. Silloin myös huilun soitto luulisi olevan haitallista kun siinäkin sormet enemmän suorassa...
Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin...
kimurantti1
15.06.2003 19:39:42
Vai onko kyse sormien asennosta? Esim. kitarassa pidetään enemmän koukussa. Silloin myös huilun soitto luulisi olevan haitallista kun siinäkin sormet enemmän suorassa...

naurakaa, mutta soitin joskus nuorempana poikkihuilua, nyt olen kitaristi...ei minulle ainakaan mitään haitta ole ollut....
Antti1
15.06.2003 19:44:14
naurakaa, mutta soitin joskus nuorempana poikkihuilua, nyt olen kitaristi...ei minulle ainakaan mitään haitta ole ollut....

Mitä vielä. Poikkihuiluhan on hiton hieno soitin. Itse ainakin olen kateellinen niille jotka huilua osaavat soittaa.
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
MrGuitarist
15.06.2003 19:51:31

Voi olla. Itse en pysty ollenkaan hahmottamaan mistä tuo voisi johtua kun en ole koskaan fonia kokeillutkaan.
kimurantti1
17.06.2003 22:24:54
Mitä vielä. Poikkihuiluhan on hiton hieno soitin. Itse ainakin olen kateellinen niille jotka huilua osaavat soittaa.

Jaa'a, kyllä minä olen ajatellutkin, että sitä voisi alkaa uudelleen harjoittelemaan, mutta se aina jää...

Kyllähän sillä saa ihan hassuja juttuja kappaleisiin...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)