Aihe: kitaratunneista..
1 2
slave
09.08.2005 20:16:03
niin elikäs onko kokemuksia kellään työväenopiston järjestämistä kitaratunneistä?jos on niin kertokaa millasta on.hinnat ainakin halpoja mutta opetus ryhmissä..kannattako mennä vai olisko yksityiset tunnit parempia?pistäkää kokemuksia kehiin..kiitos
Montte
09.08.2005 20:21:09
No mun systeri oli työväenopistossa soittamassa pianoa ja tunteja oli kerran viikossa. Ja tunnin pituus oli 10 minuuttia. Siellä vain annettiin joku biisi opeteltavaks ja ens kerralla se soitettiin opettajalle ja ope antoi uuden biisin vaihdossa.

Että mä en ainakaan suosittele.
Musiikki on elämys, joka ei koskaan katoa, koska muistot elävät niiden mukana. Cisse Häkkinen
The Loner
09.08.2005 20:29:52
niin elikäs onko kokemuksia kellään työväenopiston järjestämistä kitaratunneistä?jos on niin kertokaa millasta on.hinnat ainakin halpoja mutta opetus ryhmissä..kannattako mennä vai olisko yksityiset tunnit parempia?pistäkää kokemuksia kehiin..kiitos

Täällä päin on yleisesti ottaen ihan positiivisia kokemuksia noista opistoista, sekä kitaransoiton että musiikinteorian kursseista. Vaatiihan se kehittyminen tietysti paljon treeniä kotonakin, kun niitä tunteja on tosiaan melko vähän (täällä puoli tuntia viikossa), mutta ihan hyvät eväät sieltä kuitenkin saa opiskelemiseen.
Cujo
09.08.2005 20:49:39
Riippuu varmaan aika pitkälti millaisen opettajan sattuu saamaan.
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in."
slave
09.08.2005 20:53:49
nii ja vielä et pitääköhän siellä olla akustinen kitara..?
The Loner
09.08.2005 23:01:35
nii ja vielä et pitääköhän siellä olla akustinen kitara..?

Tietääkseni noita tunteja on erikseen akustiselle ja sähkikselle?
ellu
16.09.2005 16:11:43
tunteja on kummallekin kitaralle mutta yleensä ne ovat akustiselle.
Lusene
17.09.2005 10:56:54
Tämä ei ny itse täysin aiheeseen kuulu, mutta ajattelinpa kysäistä kuitenkin :)
Elikkäs kun olen yksityisillä sähkökitaratunneilla, 30 min/vko ja hintaa tulee n. 16€/kerta. Onko siinä mitään järkeä? Aivan hullun kallista, mutta tähän asti ainakin opetus on tuntunut hyvältä. Paljon tuollaiset yksityiset normaalisti maksavat, ja onko nykyään yleistä pitää puolen tunnin tunteja?
Älä lue historiaa.....tee sitä!!
edha
17.09.2005 12:13:07
Itse kävin vuoden Kansalaisopistolla ja opin hurjan neljä eri sointua. Yksityiselle vaihdettua alko jotain jo oppimaan, mutta opettajastahan se on kuitenkin kiinni. Niin ja oppilaasta.
Gg shit sherlock
McNulty
17.09.2005 12:26:39
niin elikäs onko kokemuksia kellään työväenopiston järjestämistä kitaratunneistä?

Täällä HeManLinnassa on toiminut ihan hyvin. On ollut Lehdon Timppa ainakin joskus opettajana. Hänhän soittelee triossa yhdessä Jukka Tolosen ja Raul Mannolan kanssa ympäri Suomea. Helkkarin hyvä kitaristi! Eli ihan asialliset tunnit (melkeinpä paremmat kuin musarilla)

jos on niin kertokaa millasta on.

Parilla tunnilla kävin joskus. Tykkäsin mutta en kerennyt Karaten takia useammin.

hinnat ainakin halpoja mutta opetus ryhmissä..kannattako mennä vai olisko yksityiset tunnit parempia?

Onhan yksityistunnit siinä mielessä just parempia että saa henk.koht. opastusta, vaan eipä täällä ainakaan nuo ryhmät kovin isoja olleet. 5-15 henkilöä ja muistaakseni tuo kitaratunti kesti lähemmäs kaksi tuntia kuin tunnin tuolla opistolla. Kyllä sielläkin oppii vaikka ei saakaan yksilöllistä ohjausta niin tiiviiseen tahtiin kuin yksityisellä.

pistäkää kokemuksia kehiin..kiitos

Kokemukseni ovat kehissä... parilla kerralla tarkoitan jotain 6-8 kertaa, eli pari kuukautta. Kyllä sitä oppii siellä Työväenopistolla ihan yhtä hyvin kuin sitä oppii matikkaa koulun penkillä. Pitää vaan itse tehdä kotosalla töitä tuntien jälkeen ja reenailla ehkä sellaisia juttuja joita ei tunnilla niin tarkasti käyty läpi. Kyl se tyhjää parempaa opetusta on. Edellyttää tietysti hyvää soitonopettajaa.
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
Beatman
17.09.2005 17:49:14
Elikkäs kun olen yksityisillä sähkökitaratunneilla, 30 min/vko ja hintaa tulee n. 16€/kerta. Onko siinä mitään järkeä? Aivan hullun kallista, mutta tähän asti ainakin opetus on tuntunut hyvältä. Paljon tuollaiset yksityiset normaalisti maksavat, ja onko nykyään yleistä pitää puolen tunnin tunteja?

Itse käyn yksityisellä kerran viikossa ja tunnin pituus on about tunti.. 20 euroa per kerta kustantaa.

30 minuuttia kuulostaa tosi väheltä per kerta. Tuo tuntikin kuluu kuin siivillä...

Mutta jos on hyvä opettaja niin kyllä se puolikin tuntia varmaan riittää.. Pointtihan tuossa ainakin omalta osaltani on että opettaja käy uusia asioita läpi ja antaa suuntaa mitä itsekseen sitten opettelee kotona ja välillä vähän katsoo onko sitä opittu oikeesti mitään.
tommiot
17.09.2005 18:09:28
Itse käyn yksityisellä kerran viikossa ja tunnin pituus on about tunti.. 20 euroa per kerta kustantaa.

30 minuuttia kuulostaa tosi väheltä per kerta. Tuo tuntikin kuluu kuin siivillä...

Mutta jos on hyvä opettaja niin kyllä se puolikin tuntia varmaan riittää.. Pointtihan tuossa ainakin omalta osaltani on että opettaja käy uusia asioita läpi ja antaa suuntaa mitä itsekseen sitten opettelee kotona ja välillä vähän katsoo onko sitä opittu oikeesti mitään.

Musaopistolla on saman hintaista, käyn siellä itse. Tuo puoli tuntia on kyllä vähän turhan lyhyt aika, mutta kotonahan sitä treenataan eikä siellä tunnilla.
Montte
21.09.2005 20:52:47

Akustisella käyn h/viikko, tunnin pituus on 45min ja hinta 11 euroa kerta. Se on tavallaan yksityista opetusta. Ryhmässä on 3 poikaa, opettaja on musiikkiopiston maikka ja tilat on musiikkiopiston, mutta soitto-opetus tapahtuu KiStu-kitarastudion puitteissa, joka on maikan oma studio.
Kitara Laulaa - Minä en
arzi89
22.09.2005 19:26:42

Koin kyllä itse positiivisen yllätyksen eilen (21.9), kun menin ensimmäistä kertaa kitaratunnille. Luulin, että siellä olisi ollut jonkinlainen ryhmä, mutta ei, olin ihan yksin. No sitten se opettaja kysy, et minkäslainen kitara mul on, ni sanoi et sähkökitara. Sit se vaan totes, että, no opetetaan sua sitten soittamaan sähkökitaraa.

Olin siis todella positiivisesti yllättynyt. Ja kurssi kerran viikossa ½h kerrallaan puolen vuoden ajan. Ja hintakin vain 30€! Tämä siis omalla paikkakunnallani.
Tosimies soittaa Stratolla!
risto
23.09.2005 17:44:59 (muokattu 23.09.2005 17:47:14)

Elikkäs kun olen yksityisillä sähkökitaratunneilla, 30 min/vko ja hintaa tulee n. 16€/kerta.

Oho ja ilman kuittiako? Eli karkeesti 200mk/h eli kova on taksa. Tuolla taksalla kun tekis normaalin ihmisen vuoden työtunnit eli 1500h/vuosi saisi mukavat 300,000mk puhtaana käteen, siis jos et saa kuittia. Tee valitus, ei muusikinopettajat ansaitse noin paljoo:-) Sun pitää saada ainakin 45min samalla hintaa tai uhkaa vaihtaa opettajaa, niin mä ainakin tekisin. Mutta älä vaan luovu opetuksesta.

EDIT: ja vaadi kuitti, jotain voi ehkä saada vähentää verotuksessa, sinä tai vanhempasi, mutta en o varma.
Elämää, rauhaa ja akustista musiikkia
Beatman
27.09.2005 09:02:40
EDIT: ja vaadi kuitti, jotain voi ehkä saada vähentää verotuksessa, sinä tai vanhempasi, mutta en o varma.

Olisipa se todellakin hauskaa, jos harrastukseen käytetyt kulut pystyisi vähentämään verotuksessa... Siitä monet jääkiekkoakin harrastavan vanhemmat tykkäisivät kun saisivat varuste/jääaika hankinnat vähentää verotuksessa..

Jos ammatti on muusikko, niin silloin itsensä kouluttamiseen käytetyt rahat voi vähentää verotuksessa, muuten noilla soitonopettajien kirjoittamilla kuiteillahan ei ole mitään merkityistä, ainoastaan sillä tasolla, miten rehellisesti kaikki pitämänsä oppitunnit ilmoittavat verottajalle..
Mesa/Boogie
27.09.2005 13:23:09 (muokattu 28.09.2005 11:26:16)
Oho ja ilman kuittiako? Eli karkeesti 200mk/h eli kova on taksa. Tuolla taksalla kun tekis normaalin ihmisen vuoden työtunnit eli 1500h/vuosi saisi mukavat 300,000mk puhtaana käteen, siis jos et saa kuittia. Tee valitus, ei muusikinopettajat ansaitse noin paljoo:-) Sun pitää saada ainakin 45min samalla hintaa tai uhkaa vaihtaa opettajaa, niin mä ainakin tekisin. Mutta älä vaan luovu opetuksesta.

Nyt sit pitää muistaa, että kun tätä hommaa tekee yksityisyrittäjänä niin siitä joutuu heti tilittämään verottajalle 22% alvin päältä. Silloin tosta 16€:n taksasta jää 13,11€ josta sit maksetaan normi verot ja yel-maksut. Ja kyllähän sitä opetusta varten olis hyvä olla asianmukaiset tilat joista saattaa joutua vähän maksamaan vuokraakin.

Näin kun laskee niin tosta 16€/½h taksasta jää vähemmän käteen kuin jos oot esim. kunnan palveluksessa tuntiopettajan about 20€/45min + lomarahat palkalla.

Ja sit jos vielä mietitään että niihin tunteihin pitää myös valmistautua. Mulla on tällä hetkellä reilu 20 yksityisoppilasta + kaksi 15 hengen kitararyhmää. Eli yli 50 oppilasta yhteensä. Kyllä siinä saa muutaman tunnin viikossa kuluttaa tuntien suunnitteluun ja oppimateriaalin hankintaan/tekoon. Käytännössä aikaa menee hyvinkin normi duunarin työviikon verran ja rahaa jää kuussa käteen alle 1500€.

Oman opiskeluni katson alkaneen kun about 7v menin pianotunneille. Ja homma jatkuu edelleen. Aika laiha palkka 20 vuoden opiskelusta. Onneksi on vielä viikonloput aikaa tehdä keikkaa...
risto
28.09.2005 11:17:56

Nyt sit pitää muistaa, että kun tätä hommaa tekee yksityisyrittäjänä niin siitä joutuu heti tilittämään verottajalle 22% alvin päältä.

Miksi pitää tehdä opetustyötä ALV veronalaisena, sehän koituu oppilaan rasitukseksi? Soitonopetuksessa kun ei yleensä ole juuri mitään vähennyskelpoisia ostoja, niin heti kun instrumentit on maksettu jäät koko ajan miinuspuolelle kun ei ole vähennyskelpoisia ostoja; pakollisen ALVisi maksaa sitten oppilas.
risto
28.09.2005 11:22:59

>>EDIT: ja vaadi kuitti, jotain voi ehkä saada vähentää verotuksessa, sinä tai vanhempasi, mutta en o varma

> Olisipa se todellakin hauskaa, jos harrastukseen käytetyt kulut pystyisi vähentämään verotuksessa... Siitä monet jääkiekkoakin harrastavan vanhemmat tykkäisivät kun saisivat varuste/jääaika hankinnat vähentää verotuksessa..

Oho, miten mä tollasta meninkin editoimaan. Eihän tässä Suomen maassa tietenkään kukaan saa mitään tullaista vähentää paitsi unissa;-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)