hipps 03.09.2005 07:41:05 | |
---|
Olen siis 15-v tyttö, enkä ikinä ole soittanut mitään enkä pahemmin osaa ääntänikään käyttää. Onko mitään mahdollisuutta tunteja ottamalla oppia laulamaan (tai soittamaan esim bassoa/rumpuja) kunnolla ja mahdollisesti päästä mukaan bändiin ? |
Jzzka 03.09.2005 08:55:19 | |
---|
Olen siis 15-v tyttö, enkä ikinä ole soittanut mitään enkä pahemmin osaa ääntänikään käyttää. Onko mitään mahdollisuutta tunteja ottamalla oppia laulamaan (tai soittamaan esim bassoa/rumpuja) kunnolla ja mahdollisesti päästä mukaan bändiin ? On. Otat basson/kitaran käteen ja alat treenaamaan veri korvista turskuen. Sitten etsit bändin. Ja laulamisen opetteluun menee vuosi, jos on lahjoja. Jos ei niin kaksi-ikuisesti. Ei elämä ole yhtä juhlaa, välillä pitää käydä toisissakin kekkereissä. -AVS |
hipps 03.09.2005 09:33:40 | |
---|
On. Otat basson/kitaran käteen ja alat treenaamaan veri korvista turskuen. Sitten etsit bändin. Ja laulamisen opetteluun menee vuosi, jos on lahjoja. Jos ei niin kaksi-ikuisesti. Opettajaa etsimään siis... Kiitos vastauksesta. |
Sandey 05.09.2005 13:30:08 | |
---|
Älä kuiteskaa revittele ihan täysillä, 15-vuotiaana äänihuulet ei oo vielä kunnolla kehittyny.. Ja joo, totta kai laulamaan voi oppia. Pitää vaan harjotella ahkerasti. |
jogo3000 08.09.2005 10:41:28 | |
---|
Olen siis 15-v, enkä ikinä ole soittanut mitään enkä pahemmin osaa ääntänikään käyttää. Onko mitään mahdollisuutta tunteja ottamalla oppia laulamaan (tai soittamaan esim bassoa/rumpuja) kunnolla ja mahdollisesti päästä mukaan bändiin ? Näin kai useimmat meistä on aloittaneet. "Muut jutteli lepposia soffalla, Jogo tilutti sielä nurkassa synkkiä säveliä..." -Bonham |
hipps 08.09.2005 21:17:53 | |
---|
Älä kuiteskaa revittele ihan täysillä, 15-vuotiaana äänihuulet ei oo vielä kunnolla kehittyny.. Ja joo, totta kai laulamaan voi oppia. Pitää vaan harjotella ahkerasti. Juu... :> kiitoksia
Näin kai useimmat meistä on aloittaneet. Ajattelin että yleensä aloittavat nuorempana.. o_o; |
marke- 22.09.2005 20:47:23 (muokattu 22.09.2005 20:47:55) | |
---|
Ajattelin että yleensä aloittavat nuorempana.. o_o; Esim musiikkiopistoon ei oteta laulua vetelemään alle 16 vuotiaita äänihuulten kehityksen takia murrosiässä. Haen bändiä. Soitan kitaraa. Voin myös huutaa. |
hannakatriina 22.09.2005 21:50:52 | |
---|
Omista oppilaistani nuorimmat on olleet 8-luokalla, ja heidätkin testailin ennen kuin otin oppilaaksi. Ihmiset kehittyy muutenkin eri aikaan, joten joku voi olla fyysisesti tarpeeksi kypsä laulutunneille aiemminkin... harvemmin kuitenkaan. Monet lauluoppilaat on luulleet olevansa "vanhoja" aloittaessaan 'popjazz'-laulutunnit about 17-vuotiaana. Osalla on sellainen käsitys, että silloin pitäisi jo olla "jotain". Enkä ihmettele. MTV:tä jos seurailee, niin kyllähän siellä näkyy 17-vuotiaita poplaulajattaria, mutta eri asia osaavatko sitten laulaa oikeasti vai myydäänkö enemmänkin teinityttöimagolla ja seksillä. No, jotkut osaa oikeastikin laulaa. Liian nuorena jos aloittaa starailun, niin on sekin vaara, ettei pää kestä... Helposti hämärtyy todellisuudentaju ja oman osaamisen ymmärtäminen (jooh, katelkaa vaikka Idolsia ja itkekää / naurakaa..!) Moni luulee itsestään liikoja eikä osaa olla tarpeeks nöyrä ja tehdä sitä varsinaista työtä sen lauluäänen kehittämisen kanssa (tää ei tietenkään ole pelkästään iästä kiinni). Tässä mielessä laulutunnit on erittäin hyvä juttu - jos ei muut palauta maan pinnalle, niin ainakin opettaja sen tekee. Ja 15-16 on hyvä ikä aloittaa, mutta myöhemminkin ehtii mukaan. Ei ihmisen taitojen kehittyminen lopu siihen pariinkymmeneen ikävuoteen! |
Basil79 23.09.2005 11:48:59 | |
---|
no kehtaako joku reilu 25v mennä laulutunneille? |
no kehtaako joku reilu 25v mennä laulutunneille? Tottakai! Itse olin 20 ja "risat" kun varsinaisesti aloitin laulunopiskelun. Vanhin oppilaani on päälle 30, ja joskus oon opettanu leirillä n.50-vuotiasta. Joskus tuntuu, että jotkut asiat hoksaa laulamisessa jopa paremmin sitten kun on jo sinut itsensä ja oman kroppansa kanssa... kun ei enää oo sellaisia "teiniongelmia" (esim. mille näyttää jos maha vähän pömpöttää sisäänhengittäessä). |
Connor 23.09.2005 12:14:20 | |
---|
Njoo...eipä käyny mielessäkään, että oonko liian wanha laulutunneille (30v). Rupes vaan syömään rotan lailla kun ei osaa laulaa. Vielä kun löytäs sen opettajan...??? |
tähtivaeltaja 28.09.2005 12:32:13 (muokattu 28.09.2005 12:32:40) | |
---|
Njoo...eipä käyny mielessäkään, että oonko liian wanha laulutunneille (30v). Rupes vaan syömään rotan lailla kun ei osaa laulaa. Vielä kun löytäs sen opettajan...??? Lehteen ilmoitus.. Itse olen tehnyt näin. Eikä edes nolota. 'Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are?' -Frank Zappa |
MartinB 29.09.2005 09:48:50 | |
---|
Olen itse nyt 24-vee, ja tälllä hetkellä osaan mielestäni kuitenkin jo jotain, eli olen huomattavasti parempi kuin esim. 8 vuotta sitten kun ekat kerrat tuli vedettyä Enter Sandmania ja Smells Like... ym. biisiejä, oktaavia alempaa. 2-3 vuotta meni ihan öristen ja jäpittävästi yrittäen jotain soundia, mikä ei kuullostanut hyvälle. Sitten aloin treenata, ja pikku hiljaa olen saanut jonkinlaisen käsityksen hommasta. Teoriaa on hyvä opiskella tietenkin, ja on hyvä vaihdella niitä sävellajeja, ja yrittää löytää tuota omaa ääntä. Hyvä että nyt olen pari viime vuotta saanut kehuja, mutta olisin kaivannut hieman enemmän kannustusta alussa... |