Aihe: Floyd Rosen viritys
1 2
dmntn
21.09.2005 19:44:23

Elikkäs kun vaihdoin 10-kielet(10,13,17,26,36,46) tohon mun kitaraan, niin milläs ne saa viritettyä niin, ettei tuo talla nouse liian ylös? (Kun toista kieltä kiristää niin toinen menee epävireeseen)
Pitäiskö lisätä yks jousi vai mikä neuvoksi.

Vireeksi toivoisin saavani puolisävelaskelta matalamman vireen eli Eb vireen.

Kitaran malli on ESP LTD KH-202.
Svensson
21.09.2005 20:02:12

Elikkäs kun vaihdoin 10-kielet(10,13,17,26,36,46) tohon mun kitaraan, niin milläs ne saa viritettyä niin, ettei tuo talla nouse liian ylös? (Kun toista kieltä kiristää niin toinen menee epävireeseen)

Kannattaa avata takalevy ja kiristää niitä kahta ruuvia mitkä on siellä kaulan puolella. Jos jousien kiristysvara ei riitä on syytä hankkia lisää jousia tai jousi.
-
TheRagDoll
21.09.2005 20:06:34 (muokattu 21.09.2005 20:07:04)

tätä on vähän vaikee selittää hmm..
no.. koska kielten vireys vaikuttaa tallaan niin jos sulla nyt on talla korkeella ni löysennä kaikkia kieliä silleen tasaisesti.. Vaikka jotkut sanoo että ei kannata ite koitta jossei osaa niin Aina kannattaa itse silti koittaa että Oppii sen asian! ja siis jossei meinaa millään saada Eb vireeseen niin sitten vaan sellainen vire joka on about sama vire.. jossei muu auta niin kiristä ruuveja sieltä jousi osastolta ni kyllä auttaa:)
Edit: ja on muuten hyvä kitara koska mulla on sen about sama versio kh-203;)
Mikä vitun juttu toi Pastilli on?
dmntn
21.09.2005 20:11:34

No jos koitan vähä löysentää noita kieliä ja sitten kiristellä noita ruuveja vaikka pari milliä aluksi.
Edy
21.09.2005 21:16:43

No jos koitan vähä löysentää noita kieliä ja sitten kiristellä noita ruuveja vaikka pari milliä aluksi.

Mikä setti sulla oli kiinni ennen tota 10? Ja kuinka ylös se tallaa nousee, kun saat etes lähelle virettä. Jos talla on pahasti kulmassa, niin kyllä niitä ruuveja pitää kiristellä monta senttii, mutta jos löytyy jousi(a) omasta takaa niin kokeiles pistää yksi kiinni ja sit virität siihe Eb. Katot sen jälkeen sen tallan kulman uudestaan ja yrität säätää sitten niillä ruuveilla. Virettä vaihtaessa ei yleensä tarvii jousia alkaa laitteleen, vaan ruuveilla saa, mutta yleensä settia vaihtessa jousi(a) täytyy laittaa sinne.
Floikan säätäminen sekä opettelu säätämään sitä vie aikaa ja on aluksi työlästä, mutta se on juuri niinkuin TheRagDoll sanoi:
Aina kannattaa itse silti koittaa että Oppii sen asian!
Me ihmiset olemme luonnonkappaleita, joten meillä jokaisella on todennäköisesti erilainen maku.Täten on turhaa kiistellä hyvästä ja huonosta musiikista, koska musiikki on makuasia.Mutta jos olisimme robotteja, voisimme arvuutella kumpi on hajalla.
Ze Kink
21.09.2005 21:18:21 (muokattu 21.09.2005 21:19:04)
Et kai vaan vaihtanut kaikkia kieliä kerralla?

(Kun toista kieltä kiristää niin toinen menee epävireeseen)

Täysin normaalia floikkatallan käyttäytymistä.
[KTR-] tai biisin nimeks "PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!" nii sit yleisö huutais "SOITTAKAA PARANOID JA TAHDON MYÖS SANOA ETTÄ OON LÄSKI HOMO!!"
[KTR-] sit bändi ois ihan :---D
Eddie
21.09.2005 21:59:45

Aina kannattaa itse silti koittaa että Oppii sen asian!

Näin. Itsellänikin oli alkuaikoina floikan kanssa karmivia hetkiä, mutta kun asetuin floikan tasolla ja pyrin ajattelemaan niin kuin se, opin pikku hiljaa säätämisen. Floikan säätäminen vaatii harjoittelua siinä missä soittaminenkin ;)
"Anaalileikit. Ei huono. Miellyttää älykköjä." Meet the Feebles
BMF
22.09.2005 02:01:52
Virettä vaihtaessa ei yleensä tarvii jousia alkaa laitteleen, vaan ruuveilla saa, mutta yleensä settia vaihtessa jousi(a) täytyy laittaa sinne

Mulla on molemmissa kitaroissa floikka eikä ole kumpaankaan tarvinnu jousia lisätä vaikka setit on vaihtunu 09-11, että ei se nyt iha noinkaan mene.

Täytyy löytää se balanssi kielien ja jousien suhteen. Floikka talloissa on luonnollista, että jos toinen kieli löystyy, niin toinen kiristyy. Pitää vaan säätää niin kauan kuin kitara pysyy vireessä. Vaivalloista kyllä, mutta minkäs teet.

Jos sulla on ollu 09 setti aikaisemmin ja nyt vaihdat 10, niin sun täytyy vaan takaa kiristää niitä ruuveja. Kitara vaihtaa virettä heti, kun niitä alat säätämään, muuta ei se mitään, virität uudestaan ja ruuvailet uudestaan niin kauan, kuin keppi on vireessä ja tallan on kitaran kannen kanssa samalla linjalla.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.
Edy
22.09.2005 08:19:42 (muokattu 22.09.2005 08:30:33)

Mulla on molemmissa kitaroissa floikka eikä ole kumpaankaan tarvinnu jousia lisätä vaikka setit on vaihtunu 09-11, että ei se nyt iha noinkaan mene.
Joo, se riippuu tietenki kuinka paljon ruuveja on kiristetty jo valmiiksi. Mä vaihoin just 10->11 ja yhen jousen jouduin laittaan, mutta ruuvit oliki aika kireellä ja säätö varaa ei ollut paljon. Jos löytyy jousi, niin se on helppo kokeilla sitä sinne ja sitten arvioida tarviiko sitä vai riittääkö pelkkä ruuvien säätäminen.

Edit: Hieman muotoilua.
Me ihmiset olemme luonnonkappaleita, joten meillä jokaisella on todennäköisesti erilainen maku.Täten on turhaa kiistellä hyvästä ja huonosta musiikista, koska musiikki on makuasia.Mutta jos olisimme robotteja, voisimme arvuutella kumpi on hajalla.
Carr
22.09.2005 08:59:52 (muokattu 22.09.2005 09:56:51)
Jos talla on liian korkealla niin löysäät vaan kaikkia kieliä saman verran. Sitten kun talla on oikeassa kohdassa tarkistat vireen ja sitten kiristelet ruuveja takaata jos haluat matalamman tai korkeamman vireen. Tuohon tallan kulmaan ei noi jouset eivät niin paljon vaikuta vaan se kuinka kireällä kielet ovat. Itellä kun vaihoin saman setin ekan kerran taisi mennä 2 viikkoa kun sain kaikki kielet vireeseen. Ylin E taisi katkea peräti 2 kertaa. Eli kärsivällisyyttä vaan. :)
wrshredder
22.09.2005 09:14:51
mullakin on floikka tossa tokai customissa, mutta en oo muistaakseni koskaa sitä säädelly, vähän liian teknistä mulle.. mut hyvi soi.
must hankalinta tossa on noi hienosäätönupit.. vaik se on iha kätevä virittää siitä, niin se on musta silti vähä hankalaa :)
ja sitten ku ne hienosäätönupit menee vähän yli/ali maksimin ,niin joutuu säätämään ja säätämään ja...
ja välillä kun soittaessa nojaa kättä siihen niin, sointu alkaa muljumaan.
kyllä mä suosin mun kakkoskeppiä jossa ei tollasia hienouksia..
Romantikkoitkijät#23 en vittu maksa., meen vaikka linnaan. mut en maksa tveen kattomisesta..
dmntn
22.09.2005 09:33:08

Joo sain sen eilen vireeseen, ku vähä kiristelin niitä jousia.

Kiitos vinkeistä.
Eemil
22.09.2005 12:14:31 (muokattu 22.09.2005 12:29:30)
Tuohon tallan kulmaan ei noi jouset eivät niin paljon vaikuta vaan se kuinka kireällä kielet ovat.

Floikka on kelluva talla, eli kaikki vaikuttaa kaikkeen. Niillä jousilla nimenomaan säädetään sitä tallan kulmaa, sitä varten ne ovat siellä. Kielten kireys aiheuttaa tallan kulman vituralleen menemisen, mutta jousilla korjataan asia.

Jos talla on liian korkealla niin löysäät vaan kaikkia kieliä

Tähän asti oikein.

saman verran. Sitten kun talla on oikeassa kohdassa tarkistat vireen ja sitten kiristelet ruuveja takaata jos haluat matalamman tai korkeamman vireen.

Tästä en ottaisi opikseni.

Vielä kerran: Jos tilanne on se, että haluamessaasi vireessä talla nousee pystyyn niin tee näin:

1. Löysää kieliä
2. Kiristä takaluukun alta löytyvää kahta ruuvia
3. Viritä kitara
4. Jos talla on edelleen pystyssä --> jatka kohtaan yksi.

Jos talla on takakenossa:

1. Löysää takaluukun alta löytyviä ruuveja.
2. Viritä kitara
3. Jos talla on edelleen takakenossa --> jatka kohtaan yksi.

Noista jousista sen verran että perus kolmella jousella saa jo hoidettua monta monituista virettä, mutta paksummat kielet, 11-setit ja siitä paksummat vaativat käytännössä enemmän vastapotkua kuin kolme standardijousta pystyvät tarjoamaan.

Mä suosittelen ehdottomasti kaikille käytettäväksi esim. monissa 7-kielisissä kitaroissa käytettäviä jousia, jotka ovat huomattavasti jykevämpiä. Totta kai asian saa ratkaistua myös laittamalla lisää jousia. Jousten asettelukin vaikuttaa niiden tarjoaman vastavedon voimaan. Kolme jousta saat jykevämmin kun asetat keskimmäisen normaalisti, mutta reunimmaiset vinosti, eli ruuvien päästä keskimmäisen jousen vierelle ja toisesta päästä laitoihin.
Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös. K100 #2
dmntn
22.09.2005 14:03:15

Eli sen tallan olis hyvä olla 0 asteen kulmas, eli täysin suorassa?

Nyt se on jotain 20 astetta.

Tästä aiheesta vois muuten tehdä jonkinlaisen yleispätevän FAQ topicin.
oiva tumpeloinen
22.09.2005 14:20:17
Eli sen tallan olis hyvä olla 0 asteen kulmas, eli täysin suorassa?

Nyt se on jotain 20 astetta.

Tästä aiheesta vois muuten tehdä jonkinlaisen yleispätevän FAQ topicin.

Taitaapi olla tästä asiasta jo jotain tuolla säätö-faq:ssa.

Sen tallan tulisi olla suorassa tai ihan pikkaisen takakenossa oppikirjan (ja mm. Oeschin) mielestä. Säädöt on helppo tehdä, kuten Eemil tuossa aikaisemmin kertoi.

Kyseisten säätöjen jälkeen saattaa tulla tallan korkeuden säätö ajankohtaiseksi, ettei kielet ole liian korkealla tai rämise nauhoihin.

Eli nostat tai lasket ankkuritappeja ja (yllätys, yllätys) se talla on taas pikkaisen vinossa. Siitä etenet vain RAUHALLISESTI molempia säätöjä vuorotellen tehden, niin kyllä siitä vielä kalu saadaan.
hegemon
23.09.2005 16:36:06
Mä suosittelen ehdottomasti kaikille käytettäväksi esim. monissa 7-kielisissä kitaroissa käytettäviä jousia, jotka ovat huomattavasti jykevämpiä. Totta kai asian saa ratkaistua myös laittamalla lisää jousia. Jousten asettelukin vaikuttaa niiden tarjoaman vastavedon voimaan. Kolme jousta saat jykevämmin kun asetat keskimmäisen normaalisti, mutta reunimmaiset vinosti, eli ruuvien päästä keskimmäisen jousen vierelle ja toisesta päästä laitoihin.

Mistä näitä jousia sitten saa? Ihan rautakaupastako vai jostain hyvinvarustetusta musiikkiliikkestä?
spede from hell
23.09.2005 22:35:51 (muokattu 23.09.2005 22:36:35)

Mä lisäsin jousen. Auttoi. Jotkut joutuu säätelemään tallan korkeutta... Enpä muuta osaa sanoa...?!!
Musaliikkeet myy jousia. Muista ostaa hyvä!
Jesus shaved my soul and sold it to BeelseB.o.B.
Eemil
24.09.2005 00:49:43
Mistä näitä jousia sitten saa? Ihan rautakaupastako vai jostain hyvinvarustetusta musiikkiliikkestä?

Kyllä niitä pitäisi löytyä musiikkiliikkeestä. Kannattaa ehkä soittaa ja kysyä etukäteen josko on jämäkämpiä jousia tarjolla.
Käykää kuulemassa Musiikkia! Musiikkinäyte on se pieni kiva nuotti kun katsot oikealle ylös. K100 #2
dmntn
24.09.2005 11:14:07

Mulla ainakin tuli yks varajousi mukana, mutta sitä ei ainakaa viä tarvinnu laittaa, koska kiristämällä sai tallan täysin suoraan. Kieletki tuli jotenki löysemmiksi, ku laitto ton tallan suoraan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)