Aihe: mesa boogie vs. ENGL
1 2
Dr. Muff
22.09.2005 00:23:24 (muokattu 22.09.2005 00:24:17)
Kerrotko tästä enempi? Mitkä sulla oli originaalit (onkohan ne aina samat tehtaalta lähtiissä)? Mitkä putket vaihdoit ja mihin?

En ossoo sanoa onko ne Englin leimaamat putket aina samoja vai ostaako ne sieltä mistä kulloinkin halvimmalla saa. Pääteputket vaihdoin 'C'-logoisiin Svetlanoihin. Harmoonisesti aika rikkaat ja melko kirkkaat, joten etummaiseksi JJ ECC83S tummuutensa takia oli oiva valinta. En muista varmaksi mitä ne muut on. Kakkonen voipi olla EHX. Siinäkin koitin tota JJtä mutta silloin säröt oli jotenkin epäselviä ja veteliä. V3 taitaa olla vielä alkuperäinen, mutta sehän nyt ei taida paljoa soundiin vaikuttaa kun se käsittääkseni on efektilenkille. Ekana putkena EHX oli aivan liian terävä. Sovtekin 5751 oli ihan kiva mutta kiersi mikrofonisesti kun gainin väänsi yli ko13. Olisko mulla sitten ollut kaksi uutta rikkinäistä putkea 5751, tai sitten se ei vaan sovi.

Combossa eturitilan teippaus elementin keskeltä tekee myös gutaa ja vie sitä terävyyttä pois.

Mun kokemuksia. Joku muu voisi olla sitten ihan eri mieltä :)
Tuumasta toiseen.
päänahka
22.09.2005 09:12:28
Mikä A ja B luokka?? Ikinä kuullutkaan. Mulla on varmaan sitten C tai Ö-luokka.

Ei kun A/B-luokka. Termi viittaa pääteasteen toimintatapaan. Tästä on lukuisia kirjoituksia varmaan myös m.netissä.
Soolot on perseestä. AKKK #7
Ben_D
22.09.2005 09:25:48

Ei kun A/B-luokka. Termi viittaa pääteasteen toimintatapaan. Tästä on lukuisia kirjoituksia varmaan myös m.netissä.

Tällä ei liene meikäläiselle mitään merkitystä. Pääasia, että soundaa hyvälle.
McNulty
22.09.2005 09:40:57

Harva edes huomaa mitään eroa Class A tai Class A/B vaffareissa. Suurista eroista tuskin on kyse hifistelyssäkään... kyllä sitä virtuaalista GAS-penistä pystyy pidentään muillakin konstein.
"Wise men talk because they have something to say; fools, because they have to say something." -Plato (429-347eaa)
zookiejoe
22.09.2005 10:55:52
nonii.. pistääkähän suosituksia ja mielipiteitä tulemaan. elikkä jos vastakkain laitetaan Mesa Boogien f-30 ja ENGL:n Screamer 50 combo

Näitä itekin testailin joskus pari vuotta sitten ja päädyin sitten F30:seen. Mesaa täytyy kyllä luukuttaa päätesäröllä, että saundaa hyvältä.
-= Verba volant , scripta manent =- = Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy =
Ben_D
22.09.2005 11:00:14

Mistä mä muuten tiedän, minkä luokan vahvistin toi mun ENGL on?
oiva tumpeloinen
22.09.2005 11:13:52
Mistä mä muuten tiedän, minkä luokan vahvistin toi mun ENGL on?

Se on A/B
Ben_D
22.09.2005 11:14:21

Se on A/B

no sepäs mukawaa ;)
askomiko
22.09.2005 12:39:40 (muokattu 22.09.2005 12:44:35)

A-koneet on yleensä pieniä blues/brittipop-koneita. Yleensä esimerkiksi mainitaan vaikkapa Vox AC15 ja 30. (Vaikkei teknistä määrittelyä ihan tarkasti täytä.) AB:tä on muut, ns. normaalit koneet. Erohan oli siis se, että A:ssa jokainen putki vahvistaa koko aallon, mutta A/B:ssä toinen putki vahvistaa + puolen ja toinen - puolen. Valtaisa ero, eiks jeh? Tämän takia neliputkisessa koneessa vierekkäisiä putkia ei pidä nyppäistä poijes jos tahtoo tehoa pudottaa.

Class A ei siis tarkoita "mä oon parempi", mikä on vieläkin yllättävän yleinen käsitys.
"Don't worry, we can fix it in the mix"
"Don't worry, we can fix it in the mastering"
"That one's old, nowadays we have to fix stuff in the marketing"
Strutsi
22.09.2005 13:30:13
Pienellä rahalla kannattaa ENGL ostaa.
F-30:ntä olen joskus kokeillut, niin siitä ei kyllä hyvää säröä
ilman speduja saa.
Vastaan ENGL.
"If quizzes are quizzical, what are tests like?"
BenGlenton
22.09.2005 16:36:25
Vastaan ENGL.

....ja vastaus on OIKEIN! :)

Pakko kehua Screameria. Meidän bändi kaikkiin levyihin on kitarat nauhoitettu ENGL:llä, sekä Screamerilla että Ritchie Blackmore Signaturella. Ja ilman sirkkeliä.
www.supremecourtband.fi
kimurantti1
22.09.2005 16:59:06 (muokattu 22.09.2005 17:07:55)
Mesan F-30:tä testanneena jätti eq-osio vähän kylmäksi. Potikat kyllä vaikuttavat, mutta treblen vaikutusalueen yläpuolella on jokin hirveä ylä-äänipiikki jota en saanut vahvistimen omalla eq:lla sitten millään pois. Se teki säröistä vähän sirkkeliä. Cleaneista se teki muuten vaan liian teräviä ja attackia oli hieman liikaa. Ainakaan en saanut vahvarista mitään ulos mikä olisi edes muistuttanut jazz-musiikissa käytettyjä soundeja (jotka niin minun mieleeni ovat). Tosin tuskimpa Mesaa sellaisiin on tarkoitettukaan. F-50 on taas aivan toinen peli, onhan siellä jo eri pääteputketkin.

Screameria hitusen testanneena on pakko sanoa että siinäkin jätti cleanit kylmäksi, oli tosi kolkon ja kovan kuuloiset. Putkien vaihdolla voisi kai vaikuttaa asiaan, mutta jos ei sellaisenaan saa hyvää cleania niin jätän ostamatta. Screamerissa on myös sellainen haittapuoli, että kanaville on yhteinen eq, joten säröjen ja cleanin välillä joutuu aina tekemään jonkin kompromissin. Samaan aikaan pehmeä cleani ja tiukka särö oli mahdoton yhtälö kun testailin. Säröistä en oikein osaa sanoa kumpi oli parempi, molemmat ihan hyviä. Screamerista lähtee ehkä vähän hevimpää vielä kuin F-30:stä.

Summasummarum: Jos cleaneja tarvitsee vähänkään enemmän, niin en missään nimessä Screameria tai F-30:tä ostaisi.

F-50 comboon laittaisin rahani, Guitar Bargainsilta saa n. 1200 eurolla, ja se on halpa hinta niin hyvästä vahvistimesta.
"Olen oppinut että tämän jutun pääpaino on jossain aivan muualla kuin mediassa ja julkisuudessa." -Antti Tuisku (Nokian Uutiset 1.8.2005)
toxic
22.09.2005 17:05:24
....ja vastaus on OIKEIN! :)

Pakko kehua Screameria. Meidän bändi kaikkiin levyihin on kitarat nauhoitettu ENGL:llä, sekä Screamerilla että Ritchie Blackmore Signaturella. Ja ilman sirkkeliä.

Minkälaiset säädöt sinulla on tuossa? Itse sain thunderista sellaset fender frontmanit kun testasin :(
Antti1
22.09.2005 18:00:55
Riippuen biisistä, lukemat "noin":
Basso klo 12
middle klo 13
treble klo 14
presence klo 13

Huhhuh, ihan hiki tulee noita miettiessäkin. On meinaan aika hurjat asetukset sulla tuon yläpään suhteen. :) Mun makuun tuo presencen määrä repii jo korvat irti päästä. Klo 11 on enemmän mulle omiaan, mutta muuten aikalailla samankaltaiset asetukset löytyy. Kuinka kuumaksi tuo sun laite on biasoitu, vai onko tossa huomattavasti tummempisointiset putket sisällä?

Suurimpana erona meidän asetuksissa on ehkä nyt toi presence ja äänenvoimakkuus: mulla on treeneissä siinä klo 20 kohdilla mastervola ja särökanavan vola jossain klo 14 tienoilla. Eli suomeksi sanottuna helvetisti hiljempaa.

Kaikenkaikkiaan noista ENGLin peleistä on jäänyt sellanen maku, että eq:n potikoihin ei paljoa tarvitse presencen lisäksi koskea. Tuo presencen vaikutusalueen laajuus on yllättävän suuri. Eihän se basso-osastoon juurikaan koske, mutta se on sellaisenaan puolivälissä aika passeli.

Mitä tulee tuohon F-sarjan Mesan ja ENGLin väliseen mittelöön, niin tuossa sunnuntaina tulee ilmeisesti vähän pitempi testirupeama niidenkin välillä. Luulen, että pitäydyn vielä kuitenkin ENGLissä. Mesan löysä särö kun ei ole oikein omiaan ainoana särönä.
"What kind of world do we live in when a dying teenager can no longer get his cock sucked by a celebrity?" -Josh Mortens father
costi
22.09.2005 18:42:22
tänään kävin kokeilee liikkeessa engl:n 50 combo thunderia kaiuttomana versiona ja ihan hyvältä kuulosti mun korvaan... tietysti liikkeessä en saanut luukuttaa laitetta siinä määrin kuin sitä tulisin luukuttamaan treeneissä. aika ärhäkkä pelihän se on. sielä liikkeessä sanoivat että screamer on jos haluaa haikeutta saundiin nii parempi valinta... mutta neki tietty saa pedaaleilla. pitää vielä kerran käydä mesaa kokeilemassa ja sit tehdä lopullinen päätös. mutta pikku hiljaa alkaa näyttää siltä että englin ostoon on lähdettävä.
kiitos kaikista vastauksista, on ollut ilo lukea toistenkin mielipiteitä asiasta.
jatkakaa toki tänne kirjoittelua, luen niitä edelleen mielelläni.

laitan sit tänne vielä sen että kumpaanko päädyin, kun olen vahvistimen ostanut. :)
Whatever it is, it's 6 strings and that's it. I am a slave or a master to it.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)