Aihe: Poikkihuilusta
1 2 3 4
codiath
03.08.2005 22:16:28
Pohdiskelin tässä oman poikkihuiluni anatomiaa. Se on vanha Orsi-merkkinen ja ollut käyttämättömänä joitakin vuosia. Siihen on vaihdettu tyynyt ja tehty säätöjä tyynyjen korkeudelle ja kireydelle (pitäisi peittää aukot passelisti) ja kaikki jousetkin toimii. Lommojakaan ei nähtävästi ole. Mikähän muu voisi vaikuttaa siihen, että siitä on niin hiton vaikea saada ääntä? Varsinkin 2. oktaavi soi tosi vaivaisesti. Olen kyllä aloittelija, joten voi soittotekniikassakin olla parannettavaa, mutta tuntuu, että ns. halpishuilustakin saa helpommin äänen. Anyone?
"Kevät toi, kevät toi roudarin..."
codiath
05.08.2005 12:01:44
Siis häh? Eikö kukaan täällä tiedä huiluista mitään?
Keijukais
17.08.2005 21:34:41
Jos soittimen pitäisi olla kunnossa, (huollossa varmasti testaavat myös ääntä(?) on vika puhaltajassa. Itsekin kuulen äänen 2. oktaavissa sumuisena ja huonona, mutta todellisuudessa huilun ääni kai on sellainen. Vasta mikrofonia käyttäessä ja äänen kuullessa nauhalta kuulee onko tosiaan jotain vikaa.
siima
21.08.2005 01:40:03
Arvaa vatttu typpiikä,molin lepäässdä siin isolla tielä ni dorka peruutti vasemman jalan yli,voin vittu kertoo notta ny vihlooo!!!!!!!!!!!! perkerldss
siima
21.08.2005 01:40:49
sinet ees resoinoi
Blues-Mobile
21.08.2005 15:29:03
Arvaa vatttu typpiikä,molin lepäässdä siin isolla tielä ni dorka peruutti vasemman jalan yli,voin vittu kertoo notta ny vihlooo!!!!!!!!!!!! perkerldss

Mitähän tässä taas on vedetty....muutaki ku pulkkaa!
I might be white but at least I`m funky
codiath
21.08.2005 20:00:38
Mitähän tässä taas on vedetty....muutaki ku pulkkaa!

Niimpä... X)
codiath
21.08.2005 20:12:01
Jos soittimen pitäisi olla kunnossa, (huollossa varmasti testaavat myös ääntä(?) on vika puhaltajassa. Itsekin kuulen äänen 2. oktaavissa sumuisena ja huonona, mutta todellisuudessa huilun ääni kai on sellainen. Vasta mikrofonia käyttäessä ja äänen kuullessa nauhalta kuulee onko tosiaan jotain vikaa.

No siis huollossa siihen vaihdettiin tyynyt ja vähän rasvailtiin koneistoa ja kiillotettiin runkoa. Huoltaja sanoi, että pitäis alkaa soimaan, kun vähän aikaa puhaltelee ja tulee kosteutta niihin tyynyihin (huilu ei siis käyny tyyliin Soitin Laineella). Itse oon sen jälkeen purkanut mielenkiinnosta mekaniikan osiin ja säädellyt tyynyjen kireyttä ja ruuveja, jotka säätää niitä läppiä, joista useampi painuu alas yhtä aikaa ja kyllä siitä sitten ääntä alkoikin lähteä. (Niin ja siis EI jääny ruuveja yli, heh)

Olen vain kuullut, että 2.oktaavi pitäisi soida helpommin kuin eka ja meinasin, että olisi joku mekaaninen juttu tai vastaavaa, kun tuntuu, että sitä 2.oktaavia täytyy puhaltaa tosi lujaa, ettei se tipahda ensimmäisen puolelle (välillä kuuluu jopa molemmat oktaavit yhtä aikaa). Ehkä mulla on virheellinen "ansatsi"...?
Mimi
27.08.2005 00:31:54
Lyönpä nyt tähän kysymyksiä, kun en viitsi uuttakaan topikkia aloittaa. Eli, huilun hankinta olisi edessä. Alunperin oli tarkoitus vaikka lainata, muttei näemmä onnistukaan. En siis ole soittanut oikeastaan ollenkaan, enkä näin ollen haluaisi mitään aivan järjettömän hintaista vehjettä ostaa.

Kävin kyselemässä hintoja musaliikkeessa, ja Yamahan luotettava 211 malli oli päälle 500 erssiä, mikä on hieman ohi budjetin, mutta sitten myyjä kertoi uudesta 01 (?) mallista, joka oli hinnaltaan 399e. Myyjä väitti tuon uuden mallin vastaavan muuten 211:tä, paitsi että se on valmistettu jossain indokiinassa tms, eli se tiputtaa sitä hintaa. Muuten saman hintaluokan huiluihin verrattuna erinomainen. Onko kellään kokemuksia tuosta 01 (tai mikä ikinä se sitten olikaan) mallista? Haluaisin kuulla onko se ihan lelu, vai soittelisiko tuolla edes muutaman vuoden (kahden vuoden takuu sillä tietysti on). Tarkoitus olisi vielä ottaa opettaja mukaan testaamaan, jos suinkin mahdollista. En haluaisi ostaa itselle tuntematonta soitinta ihan tuosta vain. Olen elänyt siinä uskossa, että Yamahat eivät kuitenkaan ole aivan paskimmasta päästä, jos verrataan hinta-laatu -suhdetta...
Yksinäinen susi, yön hiljainen ratsastaja...
Blues-Mobile
27.08.2005 16:43:19
Lyönpä nyt tähän kysymyksiä, kun en viitsi uuttakaan topikkia aloittaa. Eli, huilun hankinta olisi edessä. Alunperin oli tarkoitus vaikka lainata, muttei näemmä onnistukaan. En siis ole soittanut oikeastaan ollenkaan, enkä näin ollen haluaisi mitään aivan järjettömän hintaista vehjettä ostaa.

Kävin kyselemässä hintoja musaliikkeessa, ja Yamahan luotettava 211 malli oli päälle 500 erssiä, mikä on hieman ohi budjetin, mutta sitten myyjä kertoi uudesta 01 (?) mallista, joka oli hinnaltaan 399e. Myyjä väitti tuon uuden mallin vastaavan muuten 211:tä, paitsi että se on valmistettu jossain indokiinassa tms, eli se tiputtaa sitä hintaa. Muuten saman hintaluokan huiluihin verrattuna erinomainen. Onko kellään kokemuksia tuosta 01 (tai mikä ikinä se sitten olikaan) mallista? Haluaisin kuulla onko se ihan lelu, vai soittelisiko tuolla edes muutaman vuoden (kahden vuoden takuu sillä tietysti on). Tarkoitus olisi vielä ottaa opettaja mukaan testaamaan, jos suinkin mahdollista. En haluaisi ostaa itselle tuntematonta soitinta ihan tuosta vain. Olen elänyt siinä uskossa, että Yamahat eivät kuitenkaan ole aivan paskimmasta päästä, jos verrataan hinta-laatu -suhdetta...

Nyt ei kyllä TODELLAKAAN puhu huilu ex-pertti. Ensinnäkin kyllä halvemmassakin hintaluokassa voi olla hyviä instrumenttiloita ja kalliitkin voi jouskus olla ns "maanantaikappaleita", eli siis ei hinta aina ratkase. Yamahan pillit on kyllä perushyviä, niillä on just paljon niitä ns. opiskelija malleja, joita myös Pearl tekee, jotka kannattaa myös tsekata. Jos satsaat huiluun vaikka sen 300-500e (ja opettajasi on mukana ostoretkellä) saat taatusti hyvän soittimen. Mulla on semmonen Pearl river halpishuilu ja se oikeastaan ihan yllätävänki hyvä, makso n.200e.
I might be white but at least I`m funky
haljainen
12.09.2005 09:33:29
Pistin nyt tähän perään kun en jaksanut uutta topiikkia tehdä. Eli olisin kiinnostunut tosi paljon huilusta, mutta en ole edes koskaan kokeillut huilua. Onko huilun soitto todella vaatiivaa vai voiko sitä oppia ilman opettajaakin helposti. Ja kuinka paljon halvimmat huilut maksavat?
codiath
13.09.2005 12:20:09
Pistin nyt tähän perään kun en jaksanut uutta topiikkia tehdä. Eli olisin kiinnostunut tosi paljon huilusta, mutta en ole edes koskaan kokeillut huilua. Onko huilun soitto todella vaatiivaa vai voiko sitä oppia ilman opettajaakin helposti. Ja kuinka paljon halvimmat huilut maksavat?

No minä olen ainakin ihan itseoppinut, että miksipä ei sitä oppisi ilman opettajaakin (vaan se opettaja olisi kyllä hyvä olla opettamassa ainakin perusteet). Itseopiskeluun materiaalia kyllä löytyy netistä ja kirjastoista. Vaativuudesta en osaa sanoa, taitaa olla yksilö- ja huilukohtaista. Ja halvimmat huilut pyörii käsittääkseni jossain 200€ hujakoilla.
tappajakurkku
14.09.2005 15:50:19
Hyvää puhallusharjotusta on ainaki se että soittaa samat äänet peräkkäin eri oktaaveissa, auttaa ainaki itsellä jos ei ole vähään aikaan soittanut. Ja jos ajattelee että kurkku on mahdollisimman avoin kun soittaa,
happi pääsee virtaamaaan sisään helposti, ja sen pitäs vaikuttaa siihen äänen kirkkauteen ja helpottaa puhallusta.
Täältä me tulemme, kohtuuden ystävät, tienviitat jokaiselle teille. Kohtuullisuus, se on laumalle, yltäkylläisyys - se taas on meille, pohjolan viisaille! -Jarkko Martikainen
Mimi
25.09.2005 12:51:56
Tiedättekö, johtuuko pihinä soitossa vain pelkästään huulien asennosta ja puhalluksen voimakkuudesta, vai voiko se johtua jopa huilusta itsestään? Toisinaan tuntuu, että oma huiluni menee "tukkoon" toista oktaavia puhaltaessa. Mistähän voisi johtua?

Eiköhän se johdu ihan kaikista noista. Mulla on itsellä tällähetkellä semmoinen ikuvanha Armstrong, ja tuntuu pahalta soittaa, kun kuulostaa niin pihisevälle. Kun kuulin opettajani kokeilevan tuota pilliä, niin huojennuin, että vika ei olekaan täysin minussa. Pilli siis pihisee, soitti sillä kuka tahansa. Mutta vaikutusta on varmaankin myös huulien asennolla, olen huomannut että jos alkaa tuntumaan että pihisee liikaa, niin kun kääntelee hieman huilua ja huulia, niin löytyy yleensä vähän parempi kohta, joka ei pihise niin paljon.

Voi kylläpä tuli hyvä mieli siitäkin, kun kokeilin tuossa taannoin kaverin yamahaa (211, eli se perus malli). Sillä oli niin helpon tuntuista soittaa, ääni lähti ihan automaattisesti ilman pihinöitä. Nelisen viikkoa nyt olen soitellut, ja on tuntunut välillä vähän toivottomalta ja surkealta tuon Armstrongin kanssa, nyt päätinkin että hankin oman yamahan (tai vastaavan) heti kun saan rahat kasaan.
Rock is dead, long live paper and scissors!
codiath
27.09.2005 14:14:22
Eiköhän se johdu ihan kaikista noista. ... Pilli siis pihisee, soitti sillä kuka tahansa.

Voi kylläpä tuli hyvä mieli siitäkin, kun kokeilin tuossa taannoin kaverin yamahaa (211, eli se perus malli). Sillä oli niin helpon tuntuista soittaa, ääni lähti ihan automaattisesti ilman pihinöitä. Nelisen viikkoa nyt olen soitellut, ja on tuntunut välillä vähän toivottomalta ja surkealta tuon Armstrongin kanssa, nyt päätinkin että hankin oman yamahan (tai vastaavan) heti kun saan rahat kasaan.

Heh, taitaa olla sitten ihan yleinen vika tuo pihinä vanhoissa huiluissa. Toki olen huomannut että suukappaleen (ja huulien asennon) kääntely vähän auttaa, mutta suukappalettakaan ei voi loputtomiin käännellä, kun menee käsien asennot liian jäykiksi.

Itsekkin olen juuri tuota Yamahan perushuilua suunnitellut ostaa, tosin en ole sitä päässyt itse vielä kokeilemaan. Mutta hyvä tietää, että muilla on positiivisia kokemuksia sen soitto-ominaisuuksista. Sama vika, pitäisi rikastua jostakin ensin...;)
Mimi
27.09.2005 17:59:03
Itsekkin olen juuri tuota Yamahan perushuilua suunnitellut ostaa, tosin en ole sitä päässyt itse vielä kokeilemaan. Mutta hyvä tietää, että muilla on positiivisia kokemuksia sen soitto-ominaisuuksista. Sama vika, pitäisi rikastua jostakin ensin...;)

No ainakin se Yamahan 211 malli on pirun hyvä noin niinkuin aloitushuiluksi. Hintaa on se reilu 500 euroa. Ajattelinkin että säästäisin pari sataa jos ostaisin sen halvemman mallin (01), mutta kun tuo on aika uusi ja en ole kuullut minkäänlaista palautetta niin olen vielä vähän epäröinyt. Opettaja sanoi, että halvemmissa huiluissa saattaa olla materiaali vähän "pehmeämpää", eli kannattaa kohdella varovaisesti eikä kolhia miten sattuu (ei sillä että kalliita vehkeitä voisi heitellä).
Rock is dead, long live paper and scissors!
codiath
28.09.2005 15:23:48
Näytti olevan torillakin 211 myytävänä, hintaa oli 390€. Harmi...
Cutter
05.10.2005 01:05:14 (muokattu 05.10.2005 01:05:53)
Mulla on Yamahan perushuilu. Maksoi mummonmarkoissa noin 3000 markkaa, eli 500 e. Siinä ei ole mikään kauhean kaunis ääni. Aika "kireä", sellanen, että 3 oktaavi menee aika tuskalla ja saa puhaltaa pilliim tosi voimakkaasti.

Kokeilin tossa muutama kuukausi sitten erään bändikaverini omaa huilua. Nyt en kuollaksenikaan muista merkkiä, mutta Yamaha se ei ollut. Aivan mieletön saundi. Soi paljon paremmin kuin omani, enkä sitä enää vittis ollenkaan soittaa :)

Että kyllähän noissa huiluissa on todella paljon eroja. En oikein tarkalleen tiedä mistä se johtuu. Mutta pääasiassa kuitenkin 2. oktaavin pitäs normaali poikkihuilussa soida kauneimmin. 1. oktaavi on enemmän sitten alttohuilun osa-aluetta ja 3. oktaavi piccololle. Tokihan tavallisella poikkihuilulla voi soittaa kolmella oktaavilla todella hyvin, mutta kyllä luulis että huilussa tai puhallustekniikassa on jotain vikaa jos ei 2. oktaavi kunnolla soi. Sen korkin kosteana pitäminen on tosi tärkeää. Jos se korkki yhtään kolisee siellä putkessa, niin sitten täytyy soittaa enemmän. Korkin kuivuus vaikuttaa tosi paljon sointiin. Ja huulten asento on tärkeä. Usein sitä yrittää ehkä helposti pinnistää sen äänen puristamalla vähän huulia yhteen, jolloin sointi muuttuu aika ohueksi ja saattaa alkaa vuotamaan paljon ja sävelkorkeus on vaikea pitää. Silloin on kaikki kiinni vain puhallustekniikasta. 2. oktaavilla soitettaessa ei saisi suun ympärillä tuntua paljoakaan kiristystä, vaan huulten pitäisi olla kohtuu rennot. Näin minulle on joskus opetettu.
"Nyt menee muuten ihan kaikki putkeen..."
codiath
05.10.2005 21:50:28
Kiitos tiedoista, Cutter!

Luulen, että kaikesta huolimatta kallistun seuraavana tuohon Yamahaan, täytyy sen olla kuitenkin vähän aikaa parempi kuin tuon nykyisen. Sitten kun (joskus) kehittyy eteenpäin soitossa, katsotaan jotain muuta. Ja no, katsotaan nyt...

Omassa huilussani tuo 1.oktaavi on aika tumma ja täyteläinen, mutta tosiaan ehkä se on puhallustekniikastani kiinni, että 2.oktaavi on kireä(hkö). Siinä korkin päässä taitaa olla jotain vikaa, kun vaikka siinä onkin kierteet, niin se menee suht kevyesti painamalla kokonaan kiinni (?!?).

Tyypillisimmät vireheitot, joita huiluopuksissa on mainostettu, kuuluvat selkeästi omassa huilussani (eli esim. 1.oktaavin d-e-f ja 2.oktaavin c# ehkä selkeimmin). Tietysti niitä pitäisi jotenkin opetella kompensoimaan, mutta ei taida oikein luonnistua tuolla huilulla... Jännä muuten, miten paljon pienikin puhalluskulman muutos vaikuttaa tuon vireen lisäksi pihinään, ehkä se on taas mun huilun "ominaisuuksia", heh.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)